Citaat van: Gerrit op dinsdag 04 juni 2019, 21:50:28
Dank voor je gedetailleerde aanvulling Rob
Met uitzwenken wist 'k dat 'k hiermee hoogstwaarschijnlijk ging moeten rekening houden maar je deed de studie al voor me, great job
Het fijne is dat Rob het simpel uitlegt en dat rcosworth een mooie aanvulling geeft voor C-rails ( ik noem die werkwijze een
clotoïde-aanpak ).
Uitzwenken van een wagon is een heikel punt bij hart-op-hart afstanden, maar onderschat ook de werking niet van overhang en wagonbreedte.
Ik gebruik K-rails, geen C-rails, en ben daardoor flexibeler in het neerleggen van bogen, maar het grote nadeel van K-rails is de hart-op-hart afstand van 64.6 bij R1-R2, en 57 mm bij slanke wissels.
C-rails heeft een iets veilger hart-op-hart afstand mits je alleen met Märklin rijdt, en vooral geen transformator wagens wil laten rijden.
In 2018 heb ik me uitgeleefd in een draadje
Boogstraal en Bodemplaat.
Daarin heb ik een wagon schematisch opgesplitst in kop en koorde.
Dit om een en ander landmeetkundig te verduidelijken:
De overhang p (van pijl)
De feitelijke overhang is p + de halve bakbreedte van een voertuig, gerekend vanaf de middenrail.
Voor een voertuig in de buitenboog is de overhang essentieel om te weten hoever een voertuig in de binnenboog mag uitzwenken.
Ik bespaar je de rest van het draadje, daarin wordt o.a. uitgelegd hoe je het uitzwenken goniometrisch kunt berekenen.
En hoe dat dan leidt tot het optimaal gebruiken van de standaard maten van plaatmateriaal in houthandel.
Met o.a. dit detail, geleend van Wakkie:
en dit van Herman05:
Bizar detail: Lima BDt is een stuurstandrijtuig dat niet het langste rijtuig is in mijn bezit, maar wel het breedste, en met een grotere kop-waarde aan een kant (stuurstandkant).
Het gevolg daarvan is dat uitzwenking en overhang groter uitpakt dan bij het langste Liliput rijtuig in mijn bezit. En dat leidt dan weer tot een aangepaste hart-op-hart afstand.
Ook bleek dat Roco-rijtuigen van 28.3 cm gemiddeld een kortere kop hebben dan andere rijtuigen, en smaller zijn dan Lima rijtuigen
waardoor ze met een geringere hart-op-hart afstand uit de voeten kunnen.
Hoe het met jouw Märklin rijtuigen zit, weet ik niet. Ik heb ze niet. En de enige manier die ik ken, is zelf opmeten. Want geen fabrikant geeft deze gegevens.
Als een model echt op schaal is, dan kun je de bouwtekeningen van het origineel omrekenen naar h0.
Maar zelfs echte schaalmodellen zijn zelden echt schaal-getrouw. Dus zelf meten is weten.