Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.

Gestart door h0_miessie dinsdag 04 juni 2019, 10:12:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Afgelopen weekend waren Wico en ondertekende een langweekend naar Zwitserland om Wico zijn auto in te rijden. :P
We zijn begonnen in Basel Bad BF wat een station is van de DB wat wij in eerste instantie raar vonden een DB station in Zwitserland maar al gauw maakte ik mij daar niet druk meer om want er reden daar veel "losse" locs iets wat ik ook heb rijden op mijn baan. :P
Zeker de vijf BLS locs bij elkaar maakte onze dag al goed maar ook de drie rollende landestrasse treinen die langskwamen gaven ons al het gevoel dat dit weekend niet meer stuk kon. :)
Wat ons wel op viel bij één rollende landestrasse trein was dat er een chauffeurs rijtuig achter de loc was zoals altijd maar dat er helemaal achteraan in de lange trein er nog een was maar misschien moest die gewoon mee terug naar de andere standplaats.
En later kwamen we er achter dat Basel nog een station had Basel SBB genaamd maar die gaan we de volgende keer bezoeken. :P
Na dit bezoek van vele uurtje in Basel zijn we naar ons hotel gegaan in Luzern waar we rond 23,30 moe maar zeer voldaan zijn gaan slapen.

De volgende dag stond er een bezoek aan Flüelen op het agenda waar veel goederentreinen van en naar de Gotthard tunnel door heen gaan en ja we hadden de auto net geparkeerd en de eerste prachtige lange goederentreinen kwamen al langs rijden. :favorite:
Ook werd er een passagierstrein neergezet bij het eerste perron en werd de loc losgekoppeld en die ging omlopen om weer aan de andere kant aangekoppeld te worden dit wekte natuurlijk onze interesse dus wij zijn daar heen gelopen.
Daar aangekomen begon Wico een praatje naar wat bleek de hoofdconducteur te zijn van de Gotthard Express die van Flüelen naar Lugano en vv reed wauw daar stonden wij naast.
Deze trein stond in deze combinatie een Re 4/4 dan een eerste klas rijtuig dan een panorama rijtuig dan weer een eerste klas rijtuig en daarna twee panorama rijtuigen een mooie sleep om thuis na te maken. ;)
Maar het leukste was dat we van de hoofdconducteur binnen mochten kijken waar we meteen naar de panorama rijtuig gegaan zijn want die is toch het mooiste van de hele sleep en daar zat een houten beeld van Alfred Escher (20-2-1819 - 6-12-1882) de bedenker van de Gotthard route natuurlijk moesten wij met deze grootheid op de foto. :P
Ook kregen wij souvenirs die de reizigers krijgen die meegaan met deze reis zoals een prachtige pen en ansichtkaarten en chocola en toen ik vertelde dat we thuis met h0 zwitsers materiaal rijden kwam de beste man terug met andere souvenirs zoals de Märklin panorama wagon met sticker van de Gotthard Express als teken dat hij daar gekocht is in de trein en een zakmes en speldjes en die leuke hebbedingetjes konden we met korting kopen dus waarom niet we waren er tenslotte toch. :P
Ik heb bijvoorbeeld de prachtige panorama wagon gekocht die in mijn sleep je met andere SBB rijtuigen geplaatst gaat worden Wico nam weer leuke andere aandenkens mee naar huis toe ook nam de deze uiterst vriendelijk man nog wat foto's toen we plaats hadden genomen in het panoramarijtuig en jullie snappen onze dag kon niet meer stuk althans dat dachten we. ;)

Na uren rond gehangen te hebben op de perrons van Flüelen zei Wico we gaan even naar de Gotthard tunnel ingang dus hup de auto in en even later stonden we bij de tunnelingang en zagen we de eerste treinen erin en uit rijden wat een happening schitterend de adrenaline nam langzaam weer de overhand in mij wouw wat een schitterend gezicht om die treinen met hoge snelheid langs te zien denderen. :P
En omdat de tunnelingang vlak naast of liever gezegd tegen Erstfeld lag zijn we daar ook even langsgereden wat maar vier minuten rijden was en wat we daar zagen ons geluk kon niet meer op daar stonden buiten op ons te wachten een bruine krokodil die ze aan het opknappen zijn waar ik dus helaas geen nummer van kon zien en een Ae 8/14 nummer 11801 ongelofelijk en dat alleen voor ons want wij waren de twee enigste die daar stonden te fotografen / filmen en toen ja toen gingen de deuren van de locloods open en gingen de lichten aan van de Re 6/6 nummer 11411 die uit de locloods kwam met een prachtige rode rijtuig eruit en dat voor onze ogen we konden het gewoon niet geloven en al deze schoonheiden werden wegereden wissels werden goed gezet en de loc werden opgeborgen in de locloods dit alles duurde dik een half uur wat een schouwspel zo voor onze neus. :favorite:
Met een grote glimlach op ons gezicht zijn we terug gereden naar Flüelen waar we op een terras heerlijk gegeten hebben en dat terwijl de treinen op amper 15 afstand langsreden ja ook de bestelde Railcare loc van Wico en nog twee Vectron's in tractie moe maar voldaan zijn we daarna naar ons hotel gereden. :)

Op zondag zijn we naar het station van Luzern gegaan waar de ene naar andere prachtige treinstellen langskwamen.
Na een uurtje of wat zijn we om het station heen gelopen zo richting het rangeerterrein want rondom het station legt en we konden gewoon bijna letterlijk het rangeerterrein op we konden te stilstaande locs en wagons gewoon aanraken.
Ook lag er nog een oude draaibrug waar ik veel foto's van gemaakt heb net als van het hele rangeerterrein.
Rond 5 uur zijn we bij het Luzerner See waar we onder het genot van een drankje over het meer gekeken hebben en onze belevenissen uitvoerig besproken hebben.
Na het eten zijn we moe maar weer zeer voldaan naar bed gegaan om op maandag de derde juni weer vroeg naar huis te gaan waar ik rond half 6 in de namiddag weer thuis aankwam.

Conclusie een wereld weekend heerlijk weer rond de 28 graden iedere dag heel maar dan ook heel veel Zwitsermateriaal gezien en in gezeten zoals in de cabine van de SBB hogesnelheidslijn vele leuke SBB en SOB mensen gesproken en weer plannen gemaakt voor volgend jaar want dan gaan we zeker weer naar Zwitserland terug voor weer een geweldig weekend mits Wico van land gaat veranderen op zijn baan in wording want dan gaan we ook naar dat land toe om treinen te spotten. ;)
Ik zeg Wico bedankt voor de goede en veilige heen en terugreis en je auto is lekker ingereden en ja hij reed geweldig goed. :thumbup: :thumbup:   

Verder zal ik regelmatig hier foto's en filmpjes plaatsen van onze reis door een deel van Zwitserland heen.

Groet Michel 

Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Leuk verhaal Michel! Ik kan me voorstellen dat jullie je goed vermaakt hebben!

Groet, Marc

Ps. Het filmpje lijkt het niet te doen (bij mij tenminste...) Leuk filmpje! :)
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Marc,

Graag gedaan. :)
We hebben ons zeker goed vermaakt.

Als het goed is doet hij het nu wel het filmpje YouTube zit steeds te kloten met mijn instellingen en aangezien ik een laptop digibeet ben duurde het eventjes voordat ik het verholpen heb. ;)

Groet Michel
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Leuk dat jullie je vermaakt hebben en ook leuke foto's.
Zulke reisjes zijn ook helemaal mijn ding.

groet
Harald
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Jullie hebben een super treinenspot-weekend gehad, als ik dat zo lees en zie  :thumbup:

Ik wacht rustig de volgende updates af  ;)

Grtz Tony
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Heel erg mooi en leuk verhaal over het ook door mij ook zo geliefde Zwitserland. Erg bedankt voor het plaatsen (en nog te plaatsen?) van de mooie foto's en filmpjes!  :thumbup:
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Dag Michel,

Basel kent nog een paar stations waar je ook mooi treinen kunt spotten:

Basel St-Johan
Basel St-Jakob
Basel Dreispitz
Muttenz (tussen St-Jakob en Pratteln)
Weil am Rhein (grensstation in D)

Doe er je voordeel mee!
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Hi Michell,

Zou je de moeite willen nemen om jullie locaties in het Spotter draadje te vermelden ?
hier

groet
Harald
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Hoi Michel,

Mooi plaatjes vanuit Zwitserland. Prachtige tour heb je gemaakt en dan ben je nog geeneens in het Verkehrshaus in Luzern geweest. Daar staat ook nog een mooie verzameling Zwitsers materieel.
Bedankt voor het eerste deel van je reisverslag.
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
-Michel,
Uit alles blijkt, dat jullie twee het "uitzinnig" hebben gehad. Wat een prachtig verhaal en dan de daarbij behorende foto's Nou, completer kan het niet! En als klapstuk het filmpje! Mooi gedaan, Michel! Ga zo door en er zal ooit nog een boek worden uitgegeven. Over 'aanleg' gesproken! Tsjonge, wat is er allemaal in één weekend te proppen!
Kortom: er staat ons nog heel veel te verwachten!

Dank voor de foto's! We hebben ervan genoten! Jullie avontuur is bij mij 'opgeslagen'! Geweldig, geweldig!
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Michel,

Aan je uitgebreide verslag heb ik weinig tot niets toe te voegen. Het was een 100% geslaagd weekend en voor herhaling vatbaar (er zijn nog veeel meer stations in Zwitserland >:-D).

Ik kan het niet laten om gelijk wat foto's van Erstfeld te plaatsen. Voor mij toch het hoogtepunt dat ze de Ae 6/6 (waarvan ik alle Märklin modellen heb verzameld) voor onze neus naar buiten reden toen we nog geen vijf minuten stonden te kijken :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

Groeten,
Wico   
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
 :thumbup: Chris 1200
Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland (update).
Heren, bedankt voor uw leuke reacties. :) :thumbup:

@Henk, bedankt voor het doorgeven van de stations in Basel. :) :thumbup:
Ik/we gaan er zeker ons voordeel meedoen. ;)

@Harald, ik zal de stations met de adressen erbij zetten in de spotters topic. :P


Verder vandaag wat foto's en een filmpje die genomen zijn op het station van Füelen.

Groet Michel


Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
-Michel (& Wico),
Eigenlijk toch jammer, dat er niet veel meer tijd was om op het station te bivakkeren. Ja, treinen in overvloed en nog zo mooi ook, nietwaar? Ik proef wel, dat er nog zo'n (lang) weekend gaat aankomen. Dan komen er nog heel wat lokaties (spotterplekken) te voorschijn. Ja, in de buurt van de 'tunnel' rijden er volop goederentreinen. Dus gaat de 'wereld' daar helemaal open! Maar je mag ook die station mijden en ergens langs een route gaan staan. Genoeg plekken zijn er te vinden; een statief is geduldig, maar je moet wel over voldoende "ruimte" beschikken. Mooie opnamen op de gevoelige plaat vastgelegd en dan dat filmpje "formidabel"! Meer dan de moeite waard om erbij te gaan staan. Met zo'n heerlijk zonnetje erbij vliegt de tijd. Jammer, dat het weekend zo snel voorbij is gegaan. Maar het volgende 'tripje' zal spoedig besproken worden. Suk6 en een hele ervaring rijker (met alle aankopen) geworden.
Dank voor deze opnamen! :thumbup:
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Fraaie beelden!
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Mooie beelden.  :thumbup:
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Flüelen the movie(s) #1



Groeten,
Wico
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Flüelen the movie(s) #2


Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Flüelen the movie(s) #3


Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Flüelen the movie(s) #4

Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Flüelen the movie(s) #5

Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Flüelen the movie(s) #6

Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Schitterende filmpjes op een mooie plek.  :thumbup:
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Wico
Het is pure verwennerij waarop jij ons hebt getrakteerd. Vele malen dank voor jouw fantastische en gepubliceerde filmpjes. En dat allemaal in een kort tijdsbestek. Tjonge, ben er helemaal van onderste boven.  :thumbup: :favorite:
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Hallo Michel en Wico,

Zolang heb je ernaar uitgekeken Michel, en nu alweer voorbij. Wat gaat het toch snel. Maar het eerste filmpje is meteen dubbelop voor je de treinen en wat erop staat.
Maar jullie hebben samen wel je goed kunnen vermaken. Ook de andere filmpjes met veel plezier bekeken.
En Wico een mooie kar heb je, mooi om deze te testen op een mooie rit.

Mare Michel (Schreef het ook al in het draadje van Wico) aan de andere kant weer iets minder mooi, nu weet je zo helemaal niet meer welke lok er wordt aangeschaft. >:-D >:-D

M.vr.gr. Erwin
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Prachtig weekeind geweest heren!
En schitterend materieel
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Hoi Michel,
Bedankt voor je uitgebreide verslag en mooie foto's en videos :P. Wat een heerlijk weekend moet het idd zijn geweest.
Het lijkt erop dat jullie gewoon met ?de neus in de boter? zijn gevallen. Zeker met het historische materieel. Maar CH is eigenlijk één grote modelbaan. Overal waar je komt zijn wel treintjes. En ook hun vele specifieke materieel is gaaf !
Leuk te weten is, dat SBB Historic oa in Olten regelmatige open dagen heeft op hun depôt aldaar.
Typen op een mobiel is lastig. Maar ik zie al uit naar jullie volgende trip. (Misschien nu wel van een week ;))
Hartelijk dank mannen!
Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.update
Heren,
Wederom bedankt voor de leuke reacties. :) :thumbup:

@Erwin zolang het maar Zwitserse locs zijn. :P

Hierbij nog twee filmpjes één genomen in Füelen en de tweede op het station van Luzern.

Groet Michel



Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
-Michel,
Hoe langer jij daar blijft, hoe meer verbaasd je wordt als er na vertrek plotsklaps weer één aankomt! Ik hoorde nog net, dat jouw stem even omsloeg. Kan mij dat helemaal voorstellen. Eigenlijk kunt je daar de gehele dag wel 'opnamen' blijven maken.
Ja, "Zwitserland", met name al die 'treintjes' heeft jou flink in beslag genomen! Het 'plezier' is nog lange niet aan een einde gekomen. We gaan nog best veel filmpjes vanuit CH van jou verwachten.
Kan ik al zeggen, dat "Michelstadt" al figuurlijk ergens in Ch ligt? Leuk, hoor! Ga heerlijk verder op de "CH-ingeslagen weg"! Gaat steeds mooier worden!
Suk6 en natuurlijk heel veel "CH-rijplezier"!
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Had je dat zo mooi afgesproken met de verkeersleiding? Ik had geen tijd om adem te halen tijdens het kijken.  :thumbup:
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Mooie foto's en filmpjes Wico, bedankt voor het delen. :thumbup:
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Geweldige foto?s Wico. Dank
Jij en Michel hebben een prachtige foto- en filmshoot verzorgd. kunnen we er allemaal weer ff tegen ;) :P.

Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Jaha,
die Zwitsers hebben prachtig materieel, he?  :D
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Bedankt. :thumbup:
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Bedankt Wico, zeer mooi beeldmateriaal.  :thumbup:
Re: Weekendje treinen spotten omgeving Luzern Zwitserland.
Genoeg te zien daar!
Erg leuk :)