Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ATF hoeveelheid ?

Gestart door v200marklin maandag 03 juni 2019, 23:58:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ATF hoeveelheid ?
Lid sinds: 2006

offline
ATF hoeveelheid ?
Vandaag van forum lid Jan Stuif een beetje ATF mee gekregen, waarvoor nogmaals dank. :)

Nu heb ik ruw geschat zo'n 75 meter aan lengte C-rail over totaal 5 ovalen waar dus 7 a 8 treinen over heen denderen , ik wil railstaven en puko's behandelen, hoeveel ATF moet er dan op de sleper voor de puko's ? , en voor de railstaven hoeveel ?, en op de locwielen doen of op de railstaaf op 1 plek of meerdere ?.

Uiteraard maak ik 1st de railstaven schoon met railgum, daarna pas ATF rijden.

Tips welkom !. :thumbup:

Mvg Gert

Re: ATF hoeveelheid ?
Lid sinds: 2016

offline
Re: ATF hoeveelheid ?
Heeeel weinig! Met een wattenstaafje per ovaal op beide railstaven een veegje ATF aanbrengen van 2 cm. lengte.
Dan over een sleepcontact van een willekeurige loc ook een heel kort veegje en vervolgens laten rijden.
ATF verspreidt zich dan geleidelijk. Moet genoeg zijn.

Groet,

Peter
Re: ATF hoeveelheid ?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ATF hoeveelheid ?
Ik doe het tegenwoordig ook wel eens op één wielpaar (de wielen van één as, dus) van een wagon - meestal direct achter de loc. Dan verspreid het zich ook, en om de een of andere reden heb ik dan minder last van aflopende antislipbandjes (ASB) van de locs. Ik vermoed dat dat komt omdat de loc niet het eerste voertuig is dat over de ATF rijdt en het ASB dus niet de volle laag krijgt. Als je het op de rails smeert, is de loc wel het eerste voertuig en vangt het ASB dus de volle laag...
Of dat werkelijk beter is, kan ik nog niet voor de volle 100% zeggen, want ik vind nog steeds af en toe ASB's langs de baan; kan ook nog het gevolg zijn van de eerdere methodiek (op de rails smeren).
Een likje op de sleper maakt niet uit waar die sleper aan zit (kan ook op een wagon met (verlichtings)sleper).

Groet, Paul
Re: ATF hoeveelheid ?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: ATF hoeveelheid ?
 @citaat  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: ATF hoeveelheid ?
Lid sinds: 2006

offline
Re: ATF hoeveelheid ?
Goede tips !  :thumbup:, heb zelfs de pantho's aangetipt voor de digitale bovenleiding.  :D

Mvg Gert