Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

K-rail wissels gaan moeizaam om met handhendel.

Gestart door AlbertJan zondag 23 juni 2019, 08:17:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-rail wissels gaan moeizaam om met handhendel.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
K-rail wissels gaan moeizaam om met handhendel.
Beste K-rail rijders.
Al jaren rijdt ik met eerst alleen M-rail en later met C-rail, problemen kan ik aardig oplossen.
Nu ook al een tijd bezig met K-rail en daar heb ik weer wat andere problemen mee.
Vooral de wissels 2265/6 geven problemen vooal i.c.m. de handhandel.
De wissels gaan héél makkelijk om maar zodra ik een handhandel bevestig, gaan de meeste héél erg stroef, niet allemaal maar een flink aantal wel.
Met elek. of servo aandrijving werken deze weer uitstekend
1 wissel gaat helemaal niet om en de wisseltong schuift moeilijk heen en weer. 
Ik zie ook niet hoe je deze K-wissels kunt demonteren om deze weer gangbaar te maken.

Wie kent dit probleem en heeft hier dé (of een) oplossing voor?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: K-rail wissels gaan moeizaam om met handhendel.
Albert Jan,

De handhandels kan je helemaal uit elkaar halen. Als je ze wilt gebruiken voor servo-aandrijving zoals ik dat doe, moeten ze worden aangepast en uit elkaar genomen. De boosdoener voor het stroef lopen is een nokje (bolvormig) onder op het lipje dat heen en weer schuift.
Dat kun je er helemaal of gedeeltelijk af vijlen.
Als je even googelt op K-wissel en Servo kom je vrij snel plaatjes tegen van gedemonteerde handbediendingen om te zien wat ik bedoel. Het is allemaal wat prutsen en pieren maar dat geldt wel vaker in deze hobby.

Groet,

Peter
Re: K-rail wissels gaan moeizaam om met handhendel.
Dag Peter.
Ja, dat prutsen ken ik en dat doe ik ook erg graag.
Maar ik hoop dan wel op een goed eind resultaat en dat lukt (nog) niet met deze K-rail wissels.
Ik had al wel wat gezocht maar een gedemonteerde K-rail wissel was ik nog niet tegen gekomen.
De lipjes uit de handhendels gebruik ik ook voor de servo aandrijving, een alternatief voor deze lipjes ben ik nog niet tegen gekomen.

De tip voor het demonteren heb ik gelijk getest en nu blijken er ook nog verschillende te zijn! 8o

Bedankt voor het antwoord.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.