Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

CS2 Overleden

Gestart door bascas zondag 02 juni 2019, 11:28:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2018

offline
Re: CS2 Overleden
Hallo John

Knap staaltje van je kunnen zou ik zeggen.
En had ik het eerder geweten.
Was mijn cs2 jouw eerste proefstuk geweest . mms geen 350 ? betaald.
JONGENS!!! CS2 OVERLEDEN =1 ADRES😉

Groeten
Benny
Re: CS2 Overleden
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS2 Overleden
Dank voor alle lovende reacties, erg leuk om te lezen :)

@Ronald, klopt ik weet wat ik doe en dat ik het juiste gereedschap heb. En mede daarom ben ik van mening dat ondanks het prutsen aan een dure centrale was, Bas er wel iets aan had.  B)

Citaat van: Nmbs1975 op maandag 01 juli 2019, 22:04:59
JONGENS!!! CS2 OVERLEDEN =1 ADRES😉
Haha, al is voorkomen nog altijd beter als genezen. Dus kan iedereen beter proberen zijn CS heel te houden ;)
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2008

offline
Re: CS2 Overleden
Dit is precies de reden dat ik mijn dure centrale niet gebruik om stroom te leveren aan de baan, ik gebruik alleen boosters voor de baanstroom.  Ik heb ook al eens een dure les geleerd...
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS2 Overleden
Idem dito
Ik heb een CS 3 +.
En omdat ik in het verleden ook met zoiets ben geconfronteerd, gebruik ik mijn CS 3 + nu alleen voor de besturing van de baan en het programeren van de locomotieven.
Gr.     Jos
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2017

offline
Re: CS2 Overleden
Wel verdiend John, het is zwarte magie  :D

Het is een chip welke inderdaad niet voor een beginner verstandig is, je hebt een extra moeilijkheidsgraad doordat er een koel contact op de chip zit welke met de massa oppervlakte is gesoldeerd. Zonder hete lucht is het een bijzonder lastige klus met genoeg risico op beschadiginbeschadiging van de print.

Je centrale heel houden is inderinderdaad een verstandiger advies, bij deze is alleen het chipje beschadigd. Ik heb genoeg printen (pc gerelateerde) gezien waarbij de print ook beschadigd is. Bij een single/dual lager niet nog niet zo'n groot probleem, maar bij deze multi layer kan dit grote gevolgen hebben.   
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2016

offline
Re: CS2 Overleden
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 04 juni 2019, 11:28:27
Met dunne bedrading heeft het weinig te maken, daar gaat je centrale niet van naar de knoppen. Maar een 5A voeding aan een 2,8A centrale is niet de bedoeling, na een aantal fikse kortsluitingen is het wel gebeurd met de zaak. Marklin zegt daar zelf ook iets over.

Gr, Ben.

Dit blijf ik een vreemd verhaal vinden. Je zou denken dat de stroombeperking in je centrale zit, niet in de voeding. Zou je achter een 2.8A centrale b.v. een 1A voeding hangen zou je de voeding kunnen overbelasten. Hang je er een 5A voeding achter dan zou je 2,2A niet te benutten overcapaciteit aan voeding hebben. Doet Märklin de kortsluiting/overbelasting detectie in de voeding in plaats van de centrale? Of begrijp ik e.e.a. nou verkeerd? :)
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2017

offline
Re: CS2 Overleden
Citaat van: AlexH op dinsdag 02 juli 2019, 13:40:15

Dit blijf ik een vreemd verhaal vinden. Je zou denken dat de stroombeperking in je centrale zit, niet in de voeding.

Staar je niet blind op een stroom beveiliging, deze kan ook falen of niniet snel genoeg werken. Als het goed is zijn beide apparaten beveiligd echter kan er kortstondig een behoorlijke kortsluitstroom gaan lopen wat schade kan veroorzaken.

Moet even weg, kon er zo nog op terug.

Edit:
Bij de stroompiek welke ontstaat bij een kortsluiting zal de electronica niet snel genoeg ingrijpen waardoor er veel meer stroom geleverd wordt als waarop deze beveiligd is. Deze kan behoorlijk hoog oplopen, vooral als de voeding behoorlijk over powered is als wat nodig is. Hoe snel de beveiliging in treed hangt van het ontwerp af. Wat te zien is op de bijlage is een extreem snelle beveiliging zonder tussenkomst van software en nog geeft deze een overshoot van 2A (40% meer). Hoe dë beveiliging in de CS2 is geregeld durf ik niet precies te zeggen maar ik verwacht dat er wel software tussen zit. Dat werkt negatief op de regel snelheid, des te hoger de piek des te korter is nodig om schade te veroorzaken.

Foto/bijlage: copyrights Bram/Bramcam/Blackdog
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS2 Overleden
Citaat van: MdBruin op dinsdag 02 juli 2019, 15:07:33Hoe de beveiliging in de CS2 is geregeld durf ik niet precies te zeggen maar ik verwacht dat er wel software tussen zit.

Nu begin ik nieuwsgierig te worden. Ik had in het verleden al gemerkt dat er een hele kleine vertraging was voordat mijn centrale op stop gaat bij overbelasting ((nog niet zo lang geleden was dat een MS2, tegenwoordig een CS3). Het is veel minder dan een seconde, maar toch goed merkbaar. Als je héél kort expres kortsluiting maakt, bijvoorbeeld door de twee draadjes van de centrale naar de rails even tegen elkaar te tikken, gaat de centrale niet op stop. Net nog even geprobeerd: er springt zelfs een vonkje over, dus er loopt een forse stroom, ook al is het maar een fractie van een seconde. Meten kan ik de stroom niet, daarvoor heb ik niet de juiste apparatuur.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2017

offline
Re: CS2 Overleden
En dat moet je nu net niet doen, je loopt het risico dat je je centrale beschadigd. Van Bram weet ik dat hij de onderdelen in de prullenbak gooit nadat hij klaar is met testen. De onderdelen worden onbetrouwbaar en kunnen eerder kapot gaan of zijn al beschadigd, vooral na de mishandeling welke hij ze geeft.
Dus ik blijf bij mijn advies, neem het risico op een dure reparatie niet.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS2 Overleden
 @citaat
Bedankt voor de waarschuwing. Hij doet het nog gewoon, maar dat vonkje gaf me al te denken.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS2 Overleden
Maar vergeet ook niet dat veel van de apparaten die kapot gaan al snel een jaar of 10 oud zijn 60213 is zowiezo al 10 jaar oud componenten verouderen ook gewoon en dan na meerdere kortsluitingen is het een keer afgelopen.
Re: CS2 Overleden
Ben den Hollander
gast

Re: CS2 Overleden
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 02 juli 2019, 22:33:28

Bedankt voor de waarschuwing. Hij doet het nog gewoon, maar dat vonkje gaf me al te denken.


Dat vonkje is nogal onschuldig en daar gaat je centrale echt niet van kapot. Zou ook raar zijn, bij elke ontsporing ontstaat wel zo'n vonkje en als de kortsluiting door de ontsporing maar lang genoeg aan houdt (we hebben het over milliseconden) komt de kortsluitbeveiliging in en schakelt de baanspanning af. Hoe dat precies in zijn werk gaat bij een Marklin CS2 centrale weet ik niet maar mijn centrale heeft een instelbare maximale uitgangsstroom en een in te stellen kortsluitbeveiliging in milliseconden. Marklin in haar CS3 zal dat ook wel instelbaar hebben.

@Marius: die overshoot van 2A of 40% stelt toch niets voor, juist de tijd is toch veel belangrijker, dat maakt je centrale veilig of niet veilig. En in het CS2 is het kennelijk niet zo lekker geregeld dus voeden met een dikke voeding is niet zo handig.

Gr, Ben.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2017

offline
Re: CS2 Overleden
@Mark, ben het met je eens dat een veel gebruikt product achteruit gaat, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat deze sneller kapot hoeft te gaan. Dat hangt geheel van het ontwerp en kwaliteit van de onderdelen af. Alles moet steeds goedkoper om meer winst te maken. Een dure Märklin CS wordt niet vaak verkocht en wordt lang mee gedaan, dus de marge moet in verhouding hoger zijn.

@Ben, dat is gedeeltelijk waar. Maar als de piek hoog genoeg wordt doet de tijd er steeds minder om. De foto van Bram welke ik toevoegde is een voedingsproject waarbij alle aspecten worden getest. Ook directe kortsluiting en hoelang het duurt voordat de voeding weer stabiel is. Met dit resultaat is hij ook tevreden aangezien dit in micro seconden wordt opgelost. Bij de eerste testen (kan er even geen foto van vinden, kreeg hij een overshoot van 240% (17A). Dit vindt hij onacceptabel en is daarom opzoek gegaan naar andere componenten en heeft deze piek dus gereduceerd tot 7A. De bekabeling is hierop berekend dus schade zal hierdoor niet zo snel ontstaan. De prijs is alleen wel flink omhoog gegaan voor de onderdelen, wat voor een enkele voeding niet veel uitmaakt maar voor massa productie een groot verschil uitmaakt.
Waar het bij mij om ging in de foto is dat er een limiet van 5A was ingesteld en dat deze piek er toch overheen ging. Bij de gerepareerde CS2 is de stroom zodanig geweest dat de zwakste schakel (het pootje) het begeven heeft. Dit kan ook gebeuren bij een CS3 of andere centrale welke alleen software gebruikt als beveiliging (mits er genoeg vermogen beschikbaar is, dit kan ook gebeuren bij een lichtere voeding welke een stroompiek geeft).
Waar ik bij Rob voor waarschuwde, als je je centrale heel wilt houden ga dan niet expres kortsluiting maken.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS2 Overleden
Ik waardeer de laatste serie posts, maar dwalen we niet een beetje af? Misschien iets voor een nieuw onderwerp, "kortsluitbeveliging van de CS1/2/3" bijvoorbeeld?
Re: CS2 Overleden
Ben den Hollander
gast

Re: CS2 Overleden
"CS2 is overleden".

@citaat Mij lijkt van belang te kletsen over het hoe en waarom, daar hoort ook de kortsluitbeveiliging bij, de voeding, de wijze van gebruik etc. bij. Al was het maar ter lering voor de Marklinisten. Verder heb ik geen belang en als het afdwalen is kan dit topic wel sluiten want we weten inmiddels dat het CS2 gerepareerd is.

Gr, Ben.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2017

offline
Re: CS2 Overleden
 @citaat ben het wel met je eens Ben. Het is alleen lastig om precies uit te vogelen wat er nu fout is gegaan, alleen mogelijkheden. Wat ik in de datasheet van de L6206PD heb gezien is dat de chip 2.8Arms kan hebben en zelfs 5.6A piek (kortstondig). Wat ik vermoed is dat de L6206PD te warm is geworden waardoor de Rdson (weerstand tussen de drain en source bij volledige opensturing) te hoog is geworden, met als gevolg nog meer warmte waardoor het pootje is gesmolten. Het pootje was in dit geval het zwakste schakel, wat vaker gebeurt is een brandplek op de behuizing. Wat de (te) hoge stroom vraag heeft veroorzaakt kunnen we naar gissen.
- kortsluiting
- teveel actieve treinen
- enz.

Met dit gegeven snap ik wel waarom Märklin het advies geeft om niet te gek te doen qua voeding. De L6206PD is te krap bemeten waardoor deze een zwak punt is in de schakeling.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2017

offline
Re: CS2 Overleden
De verschillende versies van de cs2 hebben ook verschillende eindtrappen.
Vanaf of met versie 4.33 zijn er bij de 60214 en 60215 mosfets gebruikt die volgens bij zo rond de 22A kunnen hebben.

Het is dus verstandig om bij lagere hardware versies max de 60061 te gebruiken, 60VA, dit los van goede bedrading etc.

Vanaf of met 4.33 KAN de 60101 gebruikt worden, 100VA, of dit een verstandig idee  is op een H0 baan laat ik graag aan een ieders mening over. Wel is het belang van goede bedrading etc nog belangrijker.

Om de oudere cs2, de 213 en sommige 214's voor dit soort problemen te behoeden is het verstandig de baanstroom alleen via boosters te laten verlopen.

met vriendelijke groet,

André

Re: CS2 Overleden
Ben den Hollander
gast

Re: CS2 Overleden
 @citaat Helder verhaal dat van die verschillende hardware versies. :thumbup:
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2008

offline
Re: CS2 Overleden
Citaat van: Nestor op donderdag 04 juli 2019, 16:11:56
...
Om de oudere cs2, de 213 en sommige 214's voor dit soort problemen te behoeden is het verstandig de baanstroom alleen via boosters te laten verlopen.
...
Ik gebruik de 60213 al 10 jaar lang probleemloos zonder booster.
Ik gebruik de door Märklin geadviseerde voeding voor H0.

Groeten,
Ton.
Re: CS2 Overleden
peterke33
gast

Re: CS2 Overleden
Ik heb heel het topic even doorgelezen, en moet zeggen heel knap werk van John dat hij zulke dingen kan maken.

En bij deze ik heb ook een CS2 60213 18 jaar al , hier rijden 2 locs Maximaal rond en heb nooit nog nooit een probleem gehad.
Wissels en seinen bedien ik met de schakelkastjes, ik ben mss ouderwets maar ik vind het fijn.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS2 Overleden
Citaat van: peterke33 op zaterdag 06 juli 2019, 14:36:17
En bij deze ik heb ook een CS2 60213 18 jaar al.
Ik neem aan dat je een tik foutje hebt gemaakt ;) anders moeten we even serieus gaan praten wat dan zou het betekenen dat jij kunt tijdreizen :D
Re: CS2 Overleden
peterke33
gast

Re: CS2 Overleden
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 06 juli 2019, 16:36:55
Citaat van: peterke33 op zaterdag 06 juli 2019, 14:36:17
En bij deze ik heb ook een CS2 60213 18 jaar al.
Ik neem aan dat je een tik foutje hebt gemaakt ;) anders moeten we even serieus gaan praten wat dan zou het betekenen dat jij kunt tijdreizen :D

Oei ik bedoel dat ik een CS2 heb die het eerst is uitgekomen, welk nummer dat weet ik dus niet uit mijn hoofd.
Maar heb hem al meer dan 18 jaar en ben er heel tevreden mee
Re: CS2 Overleden
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS2 Overleden
Peter, dat kan echt niet. De CS1 is in 2004 uitgekomen. De CS2 60213 is in 2008 op de markt gekomen, in 2009 de 60214 en in 2011 de 60215. In 2016 kwam de CS3(+) 602116/60226. De eerste batch werd kort voor kerst uitgeleverd, de tweede batch pas in voorjaar 2017.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS2 Overleden
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 06 juli 2019, 16:36:55
Citaat van: peterke33 op zaterdag 06 juli 2019, 14:36:17
En bij deze ik heb ook een CS2 60213 18 jaar al.
Ik neem aan dat je een tik foutje hebt gemaakt ;) anders moeten we even serieus gaan praten wat dan zou het betekenen dat jij kunt tijdreizen :D
Morgen op Veronica is Back To The Future III op >:-D
Re: CS2 Overleden
peterke33
gast

Re: CS2 Overleden
Citaat van: Laurent op zaterdag 06 juli 2019, 19:49:44
Peter, dat kan echt niet. De CS1 is in 2004 uitgekomen. De CS2 60213 is in 2008 op de markt gekomen, in 2009 de 60214 en in 2011 de 60215. In 2016 kwam de CS3(+) 602116/60226. De eerste batch werd kort voor kerst uitgeleverd, de tweede batch pas in voorjaar 2017.

Ik heb de CS2 60213 staan en hoe jong of hoe oud hij is heeft niets meer te maken met dit topic, en oei ja heb een rekenfout gemaakt ooohhh wat een dramma word hier gemaakt jongens toch het lijkt net de politie inspectors hier ga toekomst gericht enkel iets in mijn eigen draadje posten
Re: CS2 Overleden
peterke33
gast

Re: CS2 Overleden
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 06 juli 2019, 19:53:47
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 06 juli 2019, 16:36:55
Citaat van: peterke33 op zaterdag 06 juli 2019, 14:36:17
En bij deze ik heb ook een CS2 60213 18 jaar al.
Ik neem aan dat je een tik foutje hebt gemaakt ;) anders moeten we even serieus gaan praten wat dan zou het betekenen dat jij kunt tijdreizen :D
Morgen op Veronica is Back To The Future III op >:-D

Nu gaan we het lekker belachelijk maken, en ooohhh ik heb een foutje gemaakt jongens toch waar gaat het toch naar toe.
Ik ga nergens meer iets posten want ik word hier toch maar belachelijk gemaakt.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2017

offline
Re: CS2 Overleden
@Peter, daarvoor staan de smileys er ook bij. Snap we dat het niet leuk over kan komen, maar denk echt dat ze het niet kwalijk bedoelen. Iedereen kan een foutje maken, het belangrijkste voor jou is dat je de centrale al die tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. Hoe lang precies dit is maakt in principe niet uit.
Re: CS2 Overleden
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CS2 Overleden
Peter, niks van aantrekken. Gewoon doorgaan met je berichten.
Re: CS2 Overleden
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS2 Overleden
Kom op Peter, er is niets aan de hand. Er wordt simpelweg gezegd dat jouw claim niet klopt, zonder enig waardeoordeel naar jou als persoon. Je was en bent nog altijd een gewaardeerd lid van het forum met een mooi bouwdraadje en een vriendelijk karakter die altijd voor iedereen klaar staat. En nu maak je een fout en word je daarop gewezen. Volgende keer maakt een ander een rekenfout en zeg jij er wat van. Kan toch, we zijn helaas niet feilloos.
Re: CS2 Overleden
peterke33
gast

Re: CS2 Overleden
Laurent

Ik had zo fel niet mogen reageren, dom van me van om eerst te reageren en dan pas denken. Dit gebeurt me soms, maar ik had een rekenfout gemaakt ik heb de eerste CS2 die uitkwam.
En ben nog steeds tevreden over mijn CS2, als ik er ooit een vind voor een nette prijs dan koop ik die (de CS3 die zegt me niet veel)

Dus we blijven lekker posten, en we bouwen de baan rustig af.
Re: CS2 Overleden
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS2 Overleden
Zo mogen we het horen. Maar zo diep door het stof hoeft van mij ook niet hoor, we zijn en blijven mensen, gevoelig en met onze nukken... Lijkt wel een Central Station, die heeft ook zo zijn nukken.

Desalniettemin, we blijven je lekker volgen :) :)  :thumbup: :)
Re: CS2 Overleden
PETITDIDIER
gast

Re: CS2 Overleden
Hi,
I am French (nobody is perfect) and 64 years old.
Excuse me to not speak dutch.
I play with Mäklin models ......for more than 50 years !
I get models in scale HO and some one in Scale I.
I have seen a very interessant post "CS2 overleden"
So, I would exchange on your Forum.
I get a CS2 60215.
All is good but It has no power on both output (normal and prog).
I think perhaps that the problem of power comes from H-Bridge (but it is not a L6206 PD on 60215 ?).
Do you know the mean to fix it.
I know how to solder components.
Thank you for your help.
Re: CS2 Overleden
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS2 Overleden
Hello,

No worries, most likely the 60215 has a discrete H-bridge end stage, instead of a single IC. As that version of the CS has galvanic isolation.
But for troubleshooting the method is the same as all electronics, looking/measuring etc, I can't tell straight away what the problem is.

Kind regards, John
Re: CS2 Overleden
PETITDIDIER
gast

Re: CS2 Overleden
I try on my 60215 to push the stop button,
When red,there is the following messages write or read locomotive parameters "impossible".
When nocolor, there is the following messages write or read locomotive parameters "Failed".
So the button position is taken into account by the system and I think that the problem doesn't come from "STOP BUTTON".
Is it True ?
Thanks
Re: CS2 Overleden
PETITDIDIER
gast

Re: CS2 Overleden
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 24 december 2022, 17:47:49Hello,

No worries, most likely the 60215 has a discrete H-bridge end stage, instead of a single IC. As that version of the CS has galvanic isolation.
But for troubleshooting the method is the same as all electronics, looking/measuring etc, I can't tell straight away what the problem is.

Kind regards, John
I have no plan of CS2 60215 and I wonder what is the reference the H-Bridge (seems to be different that L6206 PD)
Kind regards
Benoit
Re: CS2 Overleden
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS2 Overleden
Hello Benoit,

I neither have a schematic, so I can't answer it.
Only way to find out is testing/reverse engineering.
Re: CS2 Overleden
PETITDIDIER
gast

Re: CS2 Overleden
Thanks to all.
In fact, my problem is due to a failed decoder , I hope !
My CS2 is fall in "on" without reason.
All is in order.
King Regards
Benoît