Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?

Gestart door Ploffer woensdag 21 december 2022, 19:35:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Hallo, ik heb een marklin CS2 en sluit daar via de 2 draden van de baanspanning een schakeldecoder M84 op aan.
De dipswitch 10 staat op 0 (off) (MM = MFX) dipswitch 1 en 3 staan op On (adressen 17-20) en in het menu van CS2 heb ik MFX zoeken gestart.

Tot zover gaat het goed, ik krijg 4 schakelaars te zien in het menu van de CS2 en kan deze ook schakelen.

Echter gebeurt er niets op geen enkele uitgang als ik een schakelaar op het scherm van de CS2 bedien, er gaat geen enkele led rood of groen branden op de 4 uitgangen die er op de M84 (60842) zitten.

Ik heb nog gekeken of er onder het CV79 de vooringestelde bedrijfsmodus op 0 staat, die waarde stond er niet in en heb ik daar in gezet. Wat raar is echter dat ik in de lijst met artikelen wel de 60481 zie staan maar niet de 60482 die ik heb aangeschaft (het is nieuw uit de doos). Misschien heb ik daar iets fout gedaan of staat er een verkeerde instelling?
Omdat ik niet zo goed op de hoogte ben van het instellen van CV waardes heb ik maar 1 instelling CV79 op waarde 0 erin gezet en geen andere aanpassing gedaan.

De bedoeling is dat ik met de uitgangen artikelen zou moeten kunnen schakelen. Op youtube zie je filmpjes staan dat ze dit op de manier zoals omschreven instellen (dan wel met een CS3).

Heeft er iemand een idee of ik een denkfout maak of zou het betreffende onderdeel defect in de doos zijn geleverd. Ik kan dit zo niet nagaan op dit moment. Ik ben niet goed thuis in DCC programmeren wat als het goed is ook met deze decoder kan, echter is het wel aangemeld via FMX in CS2 en zie ik het artikel ook staan onder accesoires.   

Alvast bedankt voor het meedenken.
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Misschien moeten de draden van de baanspanning worden omgekeerd aangesloten op de module.
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Alle Dipswitches uit doen en niet onder MM programmeren gewoon laten aanmelden en dan kijken of alles het doet.
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
En heb je op de middelste klemmen ook een voeding gezet, zoals in de gebruiksaanwijzing staat?

Groet, Anne W
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Johanidm:
De draden zitten goed aangesloten want er knippert een rode led, volgens de gebruiksaanwijzing gaan beide knipperen als het verkeerd om is aangesloten. Dus dat is niet het probleem.

Anne W:
Deze decoder heeft alleen een baanspanning nodig om te kunnen gebruiken en heeft geen middelste klemmen om een voeding op te zetten, toch bedankt voor je reactie.
Het staat ook niet in de meegeleverde gebruiksaanwijzing.

HansV200.0:
Ik zal morgen proberen om de dipswitches uit te zetten en het gewoon aanmelden, als dit werkt zal ik het laten weten.Bedankt voor de tip.
 
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
En verwijder eerst degene die er nu in staat voor je verder ermee gaat.....

Altijd eerst onder schoon aan laten melden dus niet met een halve aanmelding erin.

Denk dat je dan het verst komt.
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Hans, bedankt voor de extra informatie, ik had ook al in gedachte om de aanmelding te verwijderen, nu weet ik het zeker dat ik het zal doen.
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Ik lees wat anders in de prentjes van de gebruiksaanwijzing.....

Groet, Anne W
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Hans v200.0,

Bedankt voor de gouden tip, het probleem is opgelost doordat ik de dipswitch op MM en niet op DCC had gezet. Na het verwijderen en opnieuw aanmelden werkt het nu.
Ik had begrepen dat ik het op MM moest zetten, dat blijkt dus verkeerd. Bedankt voor het meedenken en de oplossing.

Anne W,

Ook bedankt voor het meedenken en misschien heb ik een andere gebruiksaanwijzing voor de 60482 (M84). Ik had op internet gezien dat er voorgaande en nieuwe types zijn.
Mogelijk dat het daarom bij mij anders is.

In elk geval kan ik nu verder met het systeem en beschouw ik dit als afgesloten.

Prettige Feestdagen.
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
@ Ploffer,

De 60841 is de grijze variant. Deze begrijpt nog geen mfx en kun je dus ook niet daarmee zoeken.
De 60842 is de zwarte variant. Deze begrijpt wel mfx en werkt afhankelijk van dipswitch 10 op MM of DCC.

Wellicht heb je ook wat aan deze wiki-pagina van onze eigen wiki.

Zoek anders ook bij Märklin naar de handleiding(en) voor de 60841.

John (VT601)

Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Hallo John,

Ik heb de wiki pagina al eerder gelezen en ik had alleen de dipswitch verkeerd gezet. Op MM maar niet op DCC.
Dat werkt, nu nog uitvinden waar ik onderdeel in iTrain kan aanmelden en onder wat voor accessoires.

Nog even doorzoeken naar de volgende uitdaging.

Bedankt allemaal
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Hoi Ploffer,

Graag gedaan hoor en ik werk als vrijwilliger bij Stomm in Bilthoven en daar hebben we ook een CS2 staan dus daar weet ik genoeg van af.

Alleen geen MFX-decoders eraan gehad maar bij mij thuis wel.

De eerste keer liep dat ook niet goed door vanwege een op de helft hangende dipswitch, die ik nog niet goed bekeken had.
Pas na dat ie niet werkte keek ik verder en kwam ik daar terecht, en ook eruit gehaald en opnieuw laten aanmelden en ja hoor alles deed het.

Ook vanaf mijn kant wens ik jou en alle forummers een prettige kerstdagen toe en een goede jaarwisseling :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Hans,

Bedankt voor je antwoord op mijn vraag. Even een tussendoor vraag aan je dit hoort niet helemaal bij het topic maar is wel van belang voor het gebruik van de m84:

Gebruik je ook bij de CS2 iTrain of ben je bekend met dit programma. Als dit zo is start ik wel een nieuwe topic met mijn vraag.
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Nee nog geen gebruiker van Itrain dus ook nog geen baan eraan gehad.
Wel een proefbaantje en ook soms alleen om te programmeren met het programmeerspoor en de programmer.

Om ook de decoders uit te testen die ik soms opgestuurd kreeg, dan wel meekrijg van iemand die er niet uit kwam.
Gewoon dat testen en zo kwam ik ook achter veel dingen.

Maar goed ik laat het hierbij ;)

Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Hans,

Bedankt voor het oplossen van mijn vraag en fijne dagen.
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Voor iedereen die deze topic leest: Fijne feestdagen.
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Wel ervaring met i-Train maar dan in combinatie met een Ecos.
Maakt voor de praktijk weinig verschil met een CS2

Cees
Re: schakeldecoder M84 op CS2 werkt niet?
Cees,

Ik heb een nieuwe topic gestart onder de naam: iTrain instelling voor M84 decoder Marklin.

Als je met me wil meedenken over dit voor mij lastig in te stellen onderdeel zou dat fijn zijn.

Dat geldt uiteraard ook voor ieder ander die me zou willen helpen.

Wat betreft iTrain ben ik al gauw het spoor bijster hoe ik ondanks de handleiding dit soort problemen kan oplossen.
Ik ben niet zo goed thuis in dit soort elektronische mogelijkheden en meer van het bouwen, maar als je ook leuke apparaten wil aansturen is doen en vragen toch altijd weer een grote uitdaging voor mij. Het plakt niet zo goed in mijn hersentjes.....