Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin sleper maakt erg veel geluid.

Gestart door Harm zaterdag 01 juni 2019, 23:24:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag over de standaard sleper. Deze maakt namelijk, naar mijn idee, erg veel herrie. Ik heb momenteel dit splinternieuwe model:
https://www.maerklin.de/en/products/details/article/39236/
Er zit standaard deze sleper onder gemonteerd: https://www.modeltreinshop.nl/joomla/index.php?page=shop.product_details&flypage=yagendoo_VaMazing_zoom1.tpl&product_id=2394&category_id=21&option=com_virtuemart&Itemid=7&lang=nl

Heeft het zin hier een fluistersleper van bijvoorbeeld Roco onder te plaatsen? En maakt dit veel verschil?
Het hoeft echt niet geheel ruisloos te zijn, maar nu moet ik het geluidsniveau van de locomotief ongewenst hard zetten om de "motor" nog te horen lopen boven de sleper.

Of is dit echt een 3rail ding? Dit zou voor mij dan een reden kunnen zijn een overstap te maken naar 2 rail wat ik liever niet doe.

Filmpje van mijn loc, zijn geluiden staan hier heel hard.


Bedankt voor het lezen  :thumbup:
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Het kan in ieder geval een heel stuk stiller. Als de sleper net een beetje verkeerd staat tikt hij constant tegen de puko's aan. Het is me al eens gelukt om dat zelf een beetje goed te krijgen door hem te buigen, maar ik heb geen idee of dat "de" manier is. Dus ik ben ook wel benieuwd naar de komende reacties.

Mijn meest stille loc is een tweedehands 1200 van Roco. Hier zit inderdaad een fluistersleper onder. Daar staat dan weer een gloednieuwe 1700 van Roco tegenover mét fluistersleper die een van mijn meest lawaaiige machines is. Fabriek af heb ik ook een aantal ratelmachines van Märklin zoals een 1600. Mijn BR64 van Märklin is de ene kant op fluisterstil, maar ratelt de andere kant op. En van Artitec heb ik dan weer een zachte Plan U maar een ratelende Hondekop.

Het is dus echt een beetje geluk hebben hoe je ze krijgt heb ik het idee, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg aan te doen is.

Mooie loc trouwens. :)
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Ik kan het eerlijk gezegd niet echt goed horen met de rijgeluiden aan.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Een video met de sound van de loc uit zou misschien duidelijker zijn. Daarnaast kan een houten ondergrond als klankkast voor slepergeluiden kunnen werken. Een test met een geluiddempende ondergrond, bv op tapijt kan helderheid hierover verschaffen.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Bedankt voor jullie reacties. Op het tapijt is het nagenoeg hetzelfde.
Een filmpje zonder geluiden erbij was misschien handig geweest. Kan ik nu echter niet meer maken, zoveel met het slepertje lopen klooien dat het terugveermechanisme is afgebroken  :O. Denk ik maar deze eronder proberen te zetten nu...
https://www.huider.nl/roco-40500-wechselstrom-schleifer-42-mm

Maar omdat jullie het geslis op :20 tot :25 niet opmerken ben ik bang dat het  vrij normaal is voor 3rail.



Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Citaat van: Harm op zondag 02 juni 2019, 00:38:39

Maar omdat jullie het geslis op :20 tot :25 niet opmerken ben ik bang dat het  vrij normaal is voor 3rail.


Je zou nog dit kunnen proberen moest je nog een sleper aanschaffen: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=22536.0

Compromissen zoeken tussen sleper geluid en een goede stroomafname hoort een beetje bij het 3railen. Negeer het zou ik zeggen, je blijft bezig, elke nieuwe lok weer opnieuw.

Gr, Ben.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Beste Harm,

De C-rails zijn hol dus vormen een klankkast, dat maakt het erger, verder voor dat je slepers gaat kopen, volgens mij heeft je lok een zgn. "inklik"sleper, de Roco sleper moet je vastschroeven, ik dacht niet er in de lok een schroefgaatje zit.

Groet, Anne W
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.

Hoi Harm,

Een smal reepje dikke tape op de sleper plakken scheelt ook al aardig  :P
Wel aan de goede kant, anders hoor je de sleper helemaal niet meer, vanwege geen contact  :D

Grtz Tony
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Dat klopt, het is een kliksysteem. Ik had eigenlijk gehoopt het Roco plastic deel te verwijderen (waar hij omheen gebogen zit), en hem op het originele stukje klikplastic te zetten van Marklin. Momenteel nog niks besteld, hopelijk heeft iemand hier een idee over.

Verder nog wat filmpjes gekeken, onderstaande loopt zoooo ontzettend stil vergeleken met mijn baan .


Is zoiets ooit te bereiken met 3 rail of wordt dat zoals Ben zegt een eindeloze oorlog.

Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Citaat van: Harm op zondag 02 juni 2019, 11:16:57

..of wordt dat zoals Ben zegt een eindeloze oorlog.


Het woord oorlog heb ik niet gebruikt. ;) En bepaald stil is Trix C-rail ook niet.
Je kunt Marklin K-rail overwegen en werken met flexrail. Heb je ook geen last van dure passtukjes want je maakt zelf alles passend.

Techniek is jouw ding lees ik. Dan is de stap naar 2rail DCC die ik gemaakt hebt snel gezet maar dat was niet je vraag.

Gr, Ben.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
De locomotief die op de Trix met balast rails rijdt is naar mijn mening enorm stil. Ik heb alleen geen idee hoe dit filmpje verhoudt ten opzichte van een Marklin met een stille sleper. Is het mogelijk een Marklin ook naar dit niveau te krijgen? Misschien moet ik het gewoon even ervaren met een "fluister sleper".
Als wagons, of wagonreeksen met decoders en andere locs ook gaan slepen wordt het misschien toch wel weer een herrie ondanks de reductie.

De techniek is inderdaad het gene waar ik momenteel het meeste plezier uit haal  :). Keerlussen op de 2rail schrikken me ook niet af, zover ik het zie flans je zo een module in elkaar voor ongeveer 6 euro van Alie.

Heb je ooit iets gepost op dit forum waarom je bent overgestapt? Lijkt me namelijk erg interessant.

ALS ik overstap moet ik alleen me locomotief weer zien te slijten en hetzelfde model van Trix bestellen. De 26 R2 bochten kom ik denk ik  wel vanaf.

Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Beste Harm,

Ik rijd Märklin met K-Rails, en ik ben betrokken bij een klein demobaantje bij de HIP in Werkendam met C-Rails, bij mij en daar rijdt een zelfde treinstel en het verschil t.a.v. het geluid van de slepers is groot, bij mij onhoorbaar, daar goed hoorbaar.

De suggestie om wat te plakken op de bovenkant van de sleper kan geluiddempend werken, om een andere reden heb ik enkele slepers "gedubbeld" met dun, soepel latoen koper, kan ook helpen.

Een overstap naar 2-rail is natuurlijk een mogelijkheid, ook Märklin vind het niet erg vooropgesteld dat je dan over stapt op Trix, maar je hoeft je niets aan te trekken van Märklin, het is gewoon een fabrikant, wel de grootste....., waarom dat is wil iemand anders je vast wel vertellen.

Groet, Anne W
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Hoi Harm,

Voor wat het waard is: Een tijdje terug had ik een nieuwe Märklin-loc gekocht, waarvan de sleper ook behoorlijk ratelde. De sleper heb ik vervolgens wat zitten verbuigen (holler, boller), maar het ratelgeluid bleef. Omdat de sleper inmiddels door het verbuigen - net als bij jou -  onbruikbaar was geworden, heb ik voor een paar euro precies dezelfde nieuw gekocht. Resultaat: ratelgeluid weg.
Zoals andere al zeiden, koop een nieuwe sleper en kijk of dat soms al helpt. Het geluid van een sleper zou geen reden moeten zijn om van het 3rail-systeem af te stappen. Bij geen enkele van mijn Märklin-, Fleischmann-  of Roco-loc is het slepersgeluid tenminste een issue.

Groet, Marc
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Ik ben al vele jaren Marklin liefhebber, en de laatste jaren is dat dan 3 rail liefhebber geworden, en het enige nadeel dat het 3 railsysteem heeft is het extra geluid dat een sleper met zich meebrengt.
Op de ene loc al wat meer als op de andere, en met de rails is dat niet anders.

Aan de andere kant heeft het ook best wat voordelen, maar die discutie is voor andere draadjes.

Als je echt "fluistertreinen" wil, kan je de overstap overwegen, maar een loc maakt in de realiteit ook best een hoop lawaai hoor.

Het is uiteindelijk maar wat je er zelf van wilt. ;)

Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Citaat van: Harm op zondag 02 juni 2019, 20:11:16

Heb je ooit iets gepost op dit forum waarom je bent overgestapt? Lijkt me namelijk erg interessant.


Ik was 3railer op K-rail. Al weer 8 jaar geleden heb ik afscheid genomen van Marklin en 3rail om reden van:

- vrijheid van keuze railsysteem en met name de geometrie en het railprofiel
- geen lelijke puko's bij met name wissels
- geen contactproblemen door slepers, geen stotterende treinen
- elk merk materieel rijdt op mijn baantje
- vrijheid in keuze lok decoders

Gr, Ben.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Bedankt voor alle reacties. Allemaal informatie waar ik veel aan heb. Ik begrijp dat je soms gewoon pech kan hebben met een sleper en de constructie van C rail ook niet erg helpt (klankkast). K rail heeft dat probleem niet, ik vind alleen de wissels niet mooi.

Citaat van: Anne W op zondag 02 juni 2019, 23:18:14
ook Märklin vind het niet erg vooropgesteld dat je dan over stapt op Trix
Zover ik heb begrepen: Märklin = Trix  :P.


Citaat van: Ben den Hollander op maandag 03 juni 2019, 08:12:38
- geen contactproblemen door slepers, geen stotterende treinen
Bij mij loopt het treintje vast in de bochten wanneer er een snelheid wordt gereden minder dan 16%.

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 03 juni 2019, 08:12:38
- vrijheid in keuze lok decoders
Momenteel rijd ik DCC met mijn Märklin treintje. Zou dus betekenen dat als ik een ander (niet 3rail) merk heb ik deze moet voorzien van een slepertje en de wielen moet verbinden.

2 Rail is zover ik kan vinden alleen zo duur 8o. C rails wordt veel aangeboden. Voor 25 euro heb je al een tweedehands wissel in mooie staat, elektrisch aangedreven, en met een lantaarntje.


Ik heb nu een nieuw slepertje besteld welke woensdag binnen zal komen.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Citaat van: Harm op maandag 03 juni 2019, 10:59:07

2 Rail is zover ik kan vinden alleen zo duur 8o. C rails wordt veel aangeboden. Voor 25 euro heb je al een tweedehands wissel in mooie staat, elektrisch aangedreven, en met een lantaarntje.

Ik heb nu een nieuw slepertje besteld welke woensdag binnen zal komen.


Het beste advies wat ik je dan kan geven: blijf bij C-rail, koop inderdaad een nieuw slepertje en als je je stoort aan geluiden gewoon negeren.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
kijk mss eens hier want help dikwijls heel goed en is niet duur:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=21402.50
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Hoi,

Citaat van: Harm op maandag 03 juni 2019, 10:59:07
2 Rail is zover ik kan vinden alleen zo duur 8o. C rails wordt veel aangeboden. Voor 25 euro heb je al een tweedehands wissel in mooie staat, elektrisch aangedreven, en met een lantaarntje.
,Wat is duur? Valt toch wel mee? Piko A-gleis wissel adviesprijs 18,25 euro voor een paar euro heb je er een servotje bij voor de bediening. Dan ben je even duur uit als een 2de hands C-rails. Tweedehands gaat dat spul wat goedkoper weg. Zelf een compleet rondje uit een startset met 3 wissels (2 bocht en 1 normale) voor iets van 20 euro overgenomen. Daar dat ook een afstandbediening van Piko bij  :D Persoonlijk vind ik altijd Märklin wat aan de dure kant ;) Dan denk ik 2 - 3 euro voor een stukkie tweede hands rechte rails. Goed had er een paar nodig voor een project. Dat zij zo.  :D

Maar het is wat er al geschreven wordt: Je kan inderdaad ook gewoon een andere sleper nemen en die gebruiken.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Je hebt helemaal gelijk Ronald. Als je doorzoekt (vooral in het buitenland) kun je zeer mooie prijsjes vinden.

Ik vind de Peco 75 ook erg mooi.
https://railsofsheffield.com/products/13201/peco-sl-e1495-ho-scale-sle1495-hom-streamline-code-75-electrofrog-right-hand-medium-point

Me locomotief staat nu op marktplaats.. kijken of iemand hapt. Terugsturen is helaas geen optie want het was een Ebay object zonder retoursregeling.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Hoi Harm,

Peco is relatief duur. Dat komt omdat het niet zo heel gangbaar is aan deze zijde van het kanaal. Al komt het steeds meer in. Zelf gebruik ik Rocoline zonder bedding. Piko A-gleis is ook niet on-aardig. Ik heb ook wat Peco liggen. Voor test doeleinden. Zelf heb ik bij de plaatselijke winkelier een prijsopgave gedaan voor mijn oude baan. Die was goedkoper dan veel internetwinkels en de grotere jongens. Kreeg toen een leuke korting. Het is even wat zoeken. Je kan het zo gek maken als je het zelf wilt. De keuze is reuze zeggen ze dan  :D

Ik hoop voor je dat iemand toehapt.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Je kunt wel fluister slepers van marklin krijgen deze zijn een stuk stiller dan de 206370 bij een aantal modellen hoor je zeker bij C-rails de sleper niet meer rij geluid ja dat is iets ander wat een stuk lastiger is bij C-rails.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
 @citaat Het probleem is opgelost: KLIK.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Het probleem is niet opgelost maar er is voor een alternatief gekozen ;) mochten er nog mensen zijn met het zelfde probleem dan is het een optie om de sleper te vervangen door E144133 heb deze zelf al bij marklin en fleischmann modellen toegepast.
Het eindresultaat bij mij was minder geluid en beter contact.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Rijdgeluiden storen me niet, maar dat schrapende kan ik eerlijk gezegd niet zo goed hebben. Klopt voor mijn gevoel gewoon niet, dat is persoonlijk  :P. Ik begrijp wel dat je met een alternatieve sleper dit probleem al heel ver kunt oplossen. Desondanks zou ik met meer slepers dan alleen in de Loc moeten gaan werken aangezien ik zelf mini arduino decoders in de wagons of wagonreeksen wil gaan plaatsen. Dan wordt het toch een mooi optelsommetje.

Daarnaast ben ik ook een beetje verliefd geworden op de look en eigenschappen van rails zonder bedding. Lijkt mij persoonlijk fijner werken en flexrail is een mooie uitvinding. Dan zou ik dus bij K rail belanden. Maar ik vind dat er op de 2 rails markt veel mooiere alternatieven zijn in deze categorie.

Nu wetende dat ik precies hetzelfde BR 23 model (Trix) ook in gelijkstroom kan krijgen zitten er voor mij persoonlijk, zover ik nu kan inschatten, alleen maar nadelen aan het Märklin systeem. Helaas moet ik mijn Loc dan weer zien te verkopen wat achteraf eventueel wel wat handiger had kunnen lopen, maar het zij zo.

Allemaal in ieder geval bedankt voor jullie inzichten en kennis tot zover :D.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Dat schrappende geluid is zo goed als op te lossen rij zelf ook met C-rails en de slepers hoor je nauwelijks rijd geluid hoor je wel veel beter dan op K-rails of 2rail systemen zonder ballastbed.
Verder moet je zelf beoordelen wat jou het beste resultaat geeft anderen kunnen je alleen hun ervaringen geven of oplossingen voor problemen.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Harm

@citaat
er zijn ook nadelen aan het tweerail-systeem hoor, maar daar kom je vanzelf wel achter als het te laat is en bent overgeschakeld.
Een zekere Hollander zal het daar niet mee eens zijn, maar dat is dan maar zo...

Luc
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
 @citaat Harm is denk ik een grote jongen, sluit zelfstandig hypotheken en verzekeringen af, runt wellicht een huishouden, schopt mogelijk kinderen op de wereld en bij elke keuze zal hij de voor en nadelen ondervinden en ondergaan.
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
 @citaat :lol:


Maar ik probeer al heel voorzichtig te zijn in mijn woordkeuze en spreek over persoonlijke interpretaties van de verschillende eigenschappen tussen de rails.

Ik begrijp dat sommige mensen het maken van een keerlus op 2 rail, of de wisselsystemen welke je moet scheiden van de hoofdbaan onnodig en onhandig vinden (bij electrofrogs). Mij lijkt het echter leuk om al die elektronische trucjes te bouwen en in mijn baan te hebben. Daarnaast blijft het altijd een afweging tussen de punten die voor jou het meest belangrijk zijn.

Dat zijn in ieder geval de twee voornaamste mogelijke nadelen welke ik tot dusver ben tegengekomen. Mogelijk weet jij dan meer?


Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
 :offtopic:

Citaat van: Harm op donderdag 06 juni 2019, 18:28:29

Maar ik probeer al heel voorzichtig te zijn in mijn woordkeuze......


Niet doen, gewoon jezelf blijven en kom vooral voor je mening uit, net als in de echte wereld. ;
Re: Märklin sleper maakt erg veel geluid.
Politiek correct is alleen voor de Publieke Omroep.