Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Der Akku-Blitz - Vom Ende einer Eisenbahnlegende

Gestart door Kappa zondag 02 juni 2019, 18:53:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Der Akku-Blitz - Vom Ende einer Eisenbahnlegende
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Der Akku-Blitz - Vom Ende einer Eisenbahnlegende
Hallo,

Voor liefhebbers van ETA's of ElektrTriebwagen mit Akkumulatorenantrieb.



VHS-TV-opnamecassette vondst - Met ingang van de laatste onderhoudsritten van de "Heulbojen" of "Steckdosen intercities", zoals de ETA's (elektromotorrijtuigen met Akkumulatoren-aandrijving) in het jargon werden genoemd, belicht de film de geschiedenis van deze bijzonder Duitse spoorwegontwikkeling.
In de jaren 1955 tot 1965 hadden de DB in totaal 232 treinstellen gekocht, die nogal "onopvallend" waren in hun dienstverlening. Spoorwegexperts, treinbestuurders en spoorwegenthousiastelingen beschrijven de voor- en nadelen van de langgediende batterijwagens en leggen uit hoe geavanceerd en modern de "Akku-Blitze" in hun hoogtijdagen waren.
In september 1995 werden deze vooruitstrevende oldtimers buiten dienst gesteld. Het bijna 100-jarige tijdperk van batterij-aangedreven railvoertuigen in Duitsland was voorbij.
Re: Der Akku-Blitz - Vom Ende einer Eisenbahnlegende
Leuk. Bedankt voor de link :important:
Re: Der Akku-Blitz - Vom Ende einer Eisenbahnlegende
Mooie reportage! Bedankt voor het plaatsen van de link.
Leuk ook om die typische sfeer bij de DB toen zo weer eens terug te zien.

Groet, Marc
Re: Der Akku-Blitz - Vom Ende einer Eisenbahnlegende
Ik heb dit filmpje vanmiddag ook ontdekt - werd me spontaan aangeboden door youtube  :D
Wat ik ook mooi vind in dit verhaal is hoe ze het aangepakt hebben met de accu's en alles wat erbij hoort - onderhoud daarvan meteen bij de leverancier Varta weggelegd.
Vóór de oorlog hadden ze al een flinke infrastructuur opgebouwd van laadinstallaties - en dat heeft de oorlog allemaal overleefd, waardoor ze toen meteen verder konden met de ontwikkeling van nieuwe treinstellen.
Want het is natuurlijk net als in deze tijd... zonder laadpalen weinig elektrische auto's  :)
Re: Der Akku-Blitz - Vom Ende einer Eisenbahnlegende
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Der Akku-Blitz - Vom Ende einer Eisenbahnlegende
Bedankt voor het plaatsen, Ad  :thumbup:

Zeer de moeite waard  ;)

Grtz Tony
Re: Der Akku-Blitz - Vom Ende einer Eisenbahnlegende
ik kan de video niet afspelen!
Re: Der Akku-Blitz - Vom Ende einer Eisenbahnlegende
 @citaat Klikken op het regeltje waar de pijl staat en ....