Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Het begint te kriebelen... Maar dan...

Gestart door ks1985 vrijdag 31 mei 2019, 17:07:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Het begint te kriebelen... Maar dan...
Hallo Mede forumgebruikers,

Enige tijd, volgens mij een paar jaar, geleden heb ik onze hobby weer opgepakt. Na veel puzzelen heb ik toen besloten om nog geen vaste baan, te gaan maken ivm verhuisplannen, en lekker "vloerbedekkingrijder
"  te zijn tot de verhuisplannen klaar waren. Nu deze plannen realiteit zijn geworden en wij over een kleine 2 maanden, na een flinke verbouwing, definitief in ons nieuwe huis gaan wonen kan ik eindelijk gaan denken over een mooie baan. En het bijkomende voordeel is dat de kamer die ik nu tot mijn beschikking krijg nog aanzienlijk groter is dan mijn vorige ook.

Ik rijdt met Duits materiaal (digitaal) uit de periode V en VI op c-rail van Märklin. Ik wil het geheel aansturen met in de toekomst een cs3 of 3 plus ik vind het het leukst om zelf de wissels te besturen . Ik wil graag een station met 4 of 5 doorgaande sporen. De treinen die ik wil rijden zullen max 5 a 6 wagons met trein lang zijn. Wat ik het mooiste vind is om zoveel mogelijk met dubbelspoor te rijden. Om het station heen wil ik een stukje stad maken met een winkelstraat, een mooi plein voor de kerk die ik onlangs gemaakt heb en natuurlijk een mooi stationsplein. Daarnaast wil ik een stukje maken waar de treinen door de "modelbaan berg" naar een berg/vallei dorp rijden waar (indien mogelijk en vooral mooi in te passen is) ook een klein 2 sporig station staat. Rondom de berg wil ik dan het buitenleven met een watertje wandelende mensen en dat soort dingen een plekje geven.
De tafels komen tegen de muur aan dus deze wil ik niet dieper dan 75 cm maken. De tafel wil ik op ongeveer 1 meter hoog maken wat betekent dat het schuine dak geen probleem gaat vormen.

Ik heb 2 bijlagen toegevoegd om eea mogelijk wat te verduidelijken.

Het is te indicatie en niet perse zoals het moet komen.
Roze = stationsgebied
Geel = berg/vallei dorp
Oranje= berg en buitenleven

En dan staan er nog wat kleine zwarte krabbels in 1 vd bijlagen en dat is ruimte die eventueel ook nog gebruikt kan worden mocht een bocht of wat dan ook net niet passen.

Het baanplan wat ik nog extra toegevoegd heb is wat ik 2 jaar terug heb gemaakt en nog steeds een mooi plan vind (met dan aan Wico).

Ik hoop dat jullie mij willen en kunnen helpen. Ik heb zelf helaas geen programma om een plan in te maken.
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Dag Koen,

Mooi dat weer zover bent om met de prachtige hobby te beginnen.
Wat ik mij afvraag is hoeveel materieel je hebt.
Ik vraag dit omdat ik in je baanplan geen schaduwstation(s) zie.
In mijn baan plan heb ik er drie ingebouwd.
Denk ook even aan de toekomst; komt er nog meer rollend materieel en wil je dat dan steeds wisselen?

Wat ik je verder zou willen adviseren is om een klein bedrag in een software programma te investeren om op de PC je banenplan te maken.
Ik neem aan dat het banenplan wat je nu hebt door Wico is gemaakt?
In ieder geval, het is in SCARM gemaakt en dat programma heb ik zelf ook gebruikt.
Uiteindelijk ben ik meer dan een jaar bezig geweest om mijn ideale baan te ontwerpen en ik heb er ontzettend veel plezier en vooral baat bij gehad.
Het was dus de investering (van ong ? 40,00) dubbel en dwars waard.

Aan het begin van mijn topic staat een link naar het ontwerp en kijk daar eens hoe vaak ik de plannen hebt veranderd.

Groeten,

Henk
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Hoi Henk,

Ik ben het schaduwstation inderdaad vergeten te vermelden maar dat is wel iets wat erbij moet komen, ik heb nu een kleine verzameling rails en nog maar 4 treinen. De rails die nog nodig is om het plan te realiseren koop ik bij als het plan definitief is.

Ik heb het vorige plan gemaakt met het toen nog gratis scram en bijna helemaal afgekeken van Wico's donnerwetter wald.
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Koen,

In je plan heb je aan de zijkanten en de bovenkant 30 a 40 cm werkruimte.
Daar kom ik niet tussen.
Dus mijn advies is om de werkruimte 2x zo groot te maken of de werkruimte onderin te vergroten.
Ga ervan uit de je bereikbaarheid maximaal een meter is.
Strek je arm maar uit en meet dat op.
Een alternatief is dat je je baan op wieltjes gaat zetten zodat je kunt verschuiven of mangaten in de baan gaat maken.
Alles staat of valt met een goede bereikbaarheid van alle hoeken.
Een meter diepte is zo ongeveer het maximale qua bereikbaarheid.

KLIK:naar ontwerp treinbaan Trainhenk

Nogmaals neem de tijd voor je voorbereidingen daar heb je later veel profijt van.

Henk
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Dag Koen,

mooi dat je binnenkort kan beginnen aan je baan,
de bereikbaarheid zal je toch goed moeten inschatten zelf heb ik mijn baan aan 2 zijden vast tegen de muur, en hiervan zijn de dieptes daar 110 cm en 140 cm
iets wat niet zo ideaal is, maar ik heb voor dit probleem wel een soort van tableau gemaakt die ik over de baan kan zetten zodat ik toch overal bij kan tijdens de bouw, achteraf voor een stilvallende of ontspoorde trein heb ik dan weer een andere oplossing voor, nl een afvalgrijper
https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwi419PTqMviAhUIJhoKHYr6AgwQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.bol.com%2Fnl%2Fp%2Funger-afvalgrijper-90-cm-zwart%2F9200000045439011%2F&psig=AOvVaw2UxbzUw2GlJJ-utqksrQqh&ust=1559582757189523

ik ben verder benieuwd naar je bouw- spoorplannen

grts Freddy
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Afvalgrijper voor je dure materieel? 8o
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Hoi Freddy,

Ik heb al vaak van de updates over jou baan zitten genieten.

Nu er in ons nieuwe huis toch flink verbouwd word ben ik daar een klein tafeltje in elkaar aan het schroeven daarop ga ik dan een blad maken van verschillende breedtes om dan te kijken wat ik kan bereiken. Ik heb ook een paar huisjes (oude) neergezet zodat ik kan kijken hoe ik erbij kom als er scenery op de baan staat.

Aan de hand daarvan kan ik bepalen op de baan 75cm of toch 100cm breed kan worden, want hoe meer ruimte hoe beter natuurlijk.

Welk programma raden jullie mij aan voor het maken van een goed baanplan want die zijn er nogal wat...

Gr Koen
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
  @citaat

*Ben,
het is maar hoe ze zo een hulpje noemen hè, ik zou ook kunnen schrijven een treintjesgrijper,  8)

* Koen,

ja ik weet jij bent een van mijn trouwe volgers ;) :thumbup:
ik heb destijds gebruik gemaakt van wintrack 8
ben hiervan best tevreden,
maar er zijn waarschijnlijk nog wel gratis versies te downloaden

grts Freddy
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Citaat van: ks1985 op zondag 02 juni 2019, 19:52:21
Welk programma raden jullie mij aan voor het maken van een goed baanplan want die zijn er nogal wat...

Ruim een jaar geleden heb ik wat verschillende programma's uitgeprobeerd en WinTrack beviel me het beste (ook al zijn wel onderdelen die beter kunnen). Je kunt de demo-versie gratis downloaden. Die kan alles behalve afdrukken en opslaan. Om wat te bewaren, maak je gewoon een screen capture.
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Tijdens het klussen tijd genoeg om na te denken over wat ik met mijn baan wil.
Nu had ik net zo ongeveer een heel plan in mijn hoofd dus dacht ik dat het wel slim was om het snel op papier te krabbelen voordat ik het weer vergeet.

Ik hoor graag jullie mening en tips.
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Dat ziet er wel leuk uit, Koen  ;)

Bedenk wel, dat je je station ook als parkeerplaats zult gebruiken; dan houdt je als paradespoor alleen het stuk bij het dorp nog over.
Dat zou ik dan zo lang mogelijk proberen te maken en met zo ruim mogelijke bochten.

Grtz Tony
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Ik zou ook een schaduwstation intekenen. Dan kun je meer afwisselen met je treintjes.
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Wat dacht je van keerlussen? Kunnen de treinen ook eens de andere kant op rijden.
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Om het probleem met de keerlus, schaduwstation en weinig zichtbaar gebied enigszins op te lossen heb ik in deze versie een beetje zitten strepen.

Ik was al van plan een shaduwstation te maken, maar dit kan ik mooi onder het toekomstige stationsplein gaan realiseren. Daarmee zorg ik ook direct voor een toevoer van nieuwe treintje doordat de treinen als ze hun rondje gedaan hebben van het "dorp"weer richting het schaduwstation gaan en vervolgens de nieuwe trein via de "stad" weer de baan op komen, dit kan ook de andere richting op waardoor de treinen altijd op een andere plek de baan weer op kunnen komen.

Over de tip van Tony heb ik ook nagedacht en daarom besloten in het stads gedeelte een extra stukje te maken, op een niveautje lager, waar de treinen nog een keer voorbij komen.

Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Dit zou ook nog een optie kunnen zijn, Koen.
Meer rijlengte en ook vanuit een andere "kijkhoek/zitplek" mooi zichtbare rijdende treinen in een wat spannender landschap.


Grtz Tony
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Inderdaad Tony, dank voor het mee denken en kleuren :thumbup:
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
ook een optie
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
 @citaat Bedankt, dit ziet er erg leuk uit en komt zeker in de buurt van wat ik in mijn hoofd heb!

Heb je hiervan ook het rails plan?
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Dit heb ik, is zo maar wat gemaakt
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Nadat de verbouwing en verhuizing nu volledig zijn afgerond kan de bouw van een tafel eindelijk gaan beginnen.

Waar ik wel ben achter gekomen, nadat ik met schilderstape aan de slag ben gegaan om de baan uit te leggen, is dat ik eea moest aanpassen, zo heb ik nu ook een looppad achter en naast de baan gemaakt.

Mijn langste trein word 160 cm. Het station wil ik 3 of 4 sporen maken. Het maakt mij niet uit want de perrons moet ik toch nog maken.

Verder vind ik scenery minstens net zo belangrijk als de lengtes rails. Onder de tafel wil ik een schaduwstation maoen waar ik mijn treinen na hun ronde over de tafel kan parkeren.

Voor het landschap wil ik zoveel mogelijk het zuid Duitse idee als voorbeeld gebruiken. Ik wil dan ook in het roze deel een "berg" realiseren waar de treinen in en uit gaan richting de stad en het platteland.

Mogelijk is er iemand die het leuk vind om plannen te tekenen, het enige wat voor mij echt vast staat (qua rails) is de plek waar ik het station getekend heb.

Graag ontvang ik van jullie nog wat tips en ideeën  . Want verder dan dit plannetje kom ik niet echt.  O:-D:thumbup:
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Hoi Koen,

Hoe kom je bij je looppaden ?
Komt nog bij, dat dat veel te smal zal zijn  :?

Of zie ik iets over het hoofd ?

Grtz Tony
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
 @citaat
35 cm is inderdaad (te) smal,
maar ook de reikwijdte om scenery te maken of iets te herstellen is te kort m.a.w. je armen zin domweg te kort

mvg,

Ruud
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Ik was van plan om er onderdoor te kruipen. Het is inderdaad smal maar ik heb het geprobeerd door een tafeltje te maken en het uit te proberen. Ook heb ik toen mijn arm lengte met de juiste hoogte kunnen uitproberen en daardoor kunnen besluiten om deze breedte van de baan te kiezen, blijkbaar heb ik lange armen ofzo :D.
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Maar hoe zouden jullie deze ruimte dan zo effectief mogelijk indelen?

Want dat vind ik het meest lastig eerlijk gezegd  O:-D
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
 @citaat

Koen,

de theoretische armlengte is niet maatgevend; immers probeer eens over bomen en huizen te werken dan is de armlengte ineens gekrompen naar pakweg max 70 cm .
35 cm kan prima om in de lengte richting te schuifelen, maar draaien om iets te pakken of je armen te gebruiken, dan is die ruimte gewoon te beperkt.
ik zou zeggen hou 50 cm minimaal aan.
als je een baan gaat bouwen zal je misschien wel 1000 of 2000 keer onder moeten  kruipen, dat hou je niet vol.


mvg,

Ruud


Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Dus als ik het gped begrijp zou dit een stuk functioneler zijn. Maar dan kan ik wat betreft ruimte enzo misschien beter met een kopstation gaan werken of zie ik dat verkeerd?
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Ik zou de uiteindelijke vorm laten afhangen van het baanontwerp. Natuurlijk moet je ergens mee beginnen, maar tijdens het ontwerpen merk ik vaak dat het beter uitkomt als de vorm aangepast kan worden.

Als uitgangspunt denk ik niet zozeer aan ruimte om de baan heen, maar aan een U-vorm of een baan rondom of een variatie daarop, met mangaten waar dat zo uitkomt. Ik ga er vanuit dat je lenig genoeg bent om daar van onderen in te kunnen kruipen als dat nodig is. Zo'n vorm kan op heel veel manieren, bijvoorbeeld zoals in het plaatje hieronder. Zowel links als rechtsvoor past een klimspiraal.
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Welllicht kun je aan dit sporenplan nog wat inspiratie ontlenen.

Freiberg

Mijn baan (in opbouw) is hier iig wel op gebaseerd.
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
 @citaat dat is zeker iets waar ik eens goed naar moet gaan kijken :thumbup:
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Onder door kruipen word met het stijgen van de leeftijd steeds moeilijker
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
 @citaat dat is denk ik inderdaad iets waar ik op mijn leeftijd nog geen rekening mee houdt, maar wat misschien wel handing is om alvast in te calculeren  O:-D
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Dat makkelijk kruipen en je ergens tussen wringen, kan heel snel afgelopen zijn, Koen.
En vrolijk word je er ook niet van  :D

Ik heb in je laatste schets gekriebeld ( jaja, hier kriebelde het ook )  :P

Bij alle banen die ik in verschillende ruimtes maakte, heb ik rekening gehouden met een of meerdere plekken waar ik zou (willen) zitten en ook, wat ik van daaruit zou willen zien.
Je wegdroom/bestuurders-plek  O:-D
Wat ruimte om daar ook te kunnen knutsen is ook belangrijk.

Ik heb je tafel dus wat kleiner gemaakt. Kon alleen je lijnen niet weg gummen. (Als je op wit papier tekent, kan dat wel met paint.)
De hoogte van je tafel kun je ook laten afhangen van je eigen scharnierpunt, als je voorover buigt.
Dan zijn die stukken van 160 cm breed van twee kanten best te bereiken.

Grtz Tony

Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Tony bedankt voor het meedenken, ik ben vanmorgen weer met tape op de vloer bezig geweest en heb nu een aardig idee van wat ik wil en ga proberen te doen.

Ik ga dit binnenkort eens in de proefversie van wintrack proberen zichtbaar te maken.

De tafel ga ik rond de 1 meter hoor maken, dit werkt voor mij het lekkerste en dan kan ik op de brede stukken vanaf allebei de kanten makkelijk in het midden komen.

Wat betreft de 2e zitplek in de hoek ga ik zeker naar kijken want daar komt het station en stationsplein te liggen. De andere zitplek ga ik ook nog bekijken hoe ik jou idee daar kan uitvoeren anders kom ik misschien in de knoei met mij plan :)
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Het begint te kriebelen... Maar dan...
Zo'n hoek van de tafel afschuinen, maakt met de rails meestal niks uit, want daar liggen toch de bochten  ;)

Denk altijd graag mee, trouwens  :D

Grtz Tony