Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Ombouwen 3000 uit 1967
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ombouwen 3000 uit 1967  (gelezen 1601 keer)

hardelissen

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Ombouwen 3000 uit 1967
« Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 10:49:29 »

Mijn speciaal zaak zegt dat het niet kan. Maar toch hoop ik van wel. Kan mijn Lokje 3000 uit 1967 omgebouwd worden naar digitaal. En welke problemen doen zich voor. Hoe ga ik te werk.
Elke reactie is welkom. bvd.
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 11:04:57 »

Hi ?  hardelissen,

Zou niet weten waarom het niet kan, misschien te veel werk,
Relais eruit en ruimte genoeg voor een decoder.
Heb er meerdere omgebouwd maar plaats eens een foto van het binnenwerk er zijn meerdere series 3000 locs.

Het zou ook leuk zijn als je je eens voorstelt, klik hier

groet
Harald

David666

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 12:58:15 »

Lijkt erop dat je treinzaak hierin geen zin heeft. Maar het meeste spul uit de jaren zestig en zeventig kan worden omgebouwd van heel goedkoop tot heel duur. Maar dit lokje is een prima kandidaat voor een oude delta decoder of de nieuwe 60906 decoder van Marklin dan hoef je motor of motorschild niet te
veranderen en je hoef niet bang te zijn dat je je decoder opblaast bij analoog rijden als je dat wilt. Beveiligd tot 40 volt. Andere merken maar tot 25 volt en bij schakelen wordt dit bij oudere trafo al gauw meer.

Wil je alleen nog digitaal rijden dan is motorschild en of motor vervangen een optie. Wil je ook analoog rijden nog zonder bang te zijn je decoder op te blazen gebruiken dan bovenstaande optie. Anders de Esu methode.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 31 mei 2019, 18:09:01 door David666 »
Gelogd

Marklindak

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 13:43:01 »

Heel recent een oude 3001 omgebouwd met een overgebleven lopi-3 decoder en permanente magneet.

Hier en daar was wat hulp met de massa nodig, maar alles werkt nu prima.

Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 13:50:58 »

Zo is het. En de nieuwe 60906 decoder van €45 heeft geen motorregeling aan boord.
Gelogd

Marklindak

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 13:53:36 »

Klopt Ben,

Afregelen lopi-3 heeft Walter voor me gedaan, met dank aan Walter.

Ding rijdt netjes max 80kmh.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 14:34:43 »

hier ook esu magneet en esu oud beestje lopi v1 ingebouwd.Rijd voortreffelijk.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 14:46:52 »

Verslag van ombouw van mijn oude BR 89 ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 17:41:34 »

 @citaat   :thumbup:
Daar kan Har wel mee vooruit.

groet
Harald

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 18:21:45 »

Het ombouwen van een 3000 uit 1967 is geen enkel probleem. Nou ja, wel goed schoonmaken dus. Dat betekent oude verharde vet- en olieresten eruit. Het beste even in een hoogfrequent badje zodat het hele drijfwerk weer mooi schoon is en soepel loopt. Nieuwe koolborstels, oliewatje en sleper.
Dan een Uhlenbrock decodertje van €29,95 erin (nummer heb ik even niet bij de hand maar staat genoeg op internet) en rijden maar.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

JoopK

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 21:50:38 »

Het ombouwen lukt mij ook, geen probleem , echter ik wil ook de verlichting vervangen door led -jes Nu heb ik de verlichting rechtsreeks op de sleper aangesloten .( Geeft wel heel veel licht)
 maar ben geen elektronica expert,. Mijn model(len) zijn nog ouder en hebben 2 60000 lampjes voorop
Wat moet ik aanschaffen  type  led en weerstand en bij wie?
Gelogd

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 01 juni 2019, 02:58:11 »

Het is maar wat je wil. Je kan de lampjes vervangen door even grote leds (diameter). Je kan ook kleinere leds nemen en die in een buisje plaatsen zodat de vrije ruimte wordt opgevuld. Als je lampjes achter licht geleiders zitten maakt het niet uit. Dan moet je de LED zo plaatsen dat het licht in de geleider straalt.
De voorschakel weerstand is afhankelijk van het type led (nominale stroom). Voor een normale led (= geen power led) zal een 1k weerstand voldoen. Weerstand is spanning (14 volt) gedeeld door nominale stroom. LED's kun je kopen bij de plaatselijke electronica winkel of internet (Conrad). Ik beveel je aan op www.conrad.nl artkelnr. 182224. Succes.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 01 juni 2019, 08:52:30 »

Mijn model(len) zijn nog ouder en hebben 2 60000 lampjes voorop

Joop, pak deze led lampjes onder andere te bestellen bij Amazon: ==> Klik.
Je hoeft dan niks aan te passen.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 01 juni 2019, 09:25:04 »

Lampjes/led verhaal heb ik reeds onder de aandacht geplaatst, doch wordt kennelijk niet gelezen...
Verslag van ombouw van mijn oude BR 89 ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

hardelissen

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 01 juni 2019, 13:36:15 »

Heel veel dank allemaal voor de waardevolle tips. Een hele geruststelling, dat ik mijn 3000tje toch nog op de digitale baan kan laten meedraaien.
Gelogd

hardelissen

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 01 juni 2019, 18:59:47 »

Vraagje: Wat houdt dat in "geen motorregeling aan boord". Ik ben nog te onervaren weet je.
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 01 juni 2019, 19:05:13 »

De motorregeling zorgt voor een constante snelheid, onafhankelijk van baanspanning en helling op helling af, de sleep die er achter hangt enz.. Een ongeregelde motor gaat ook steeds sneller lopen naarmate de motor warmer wordt.

Je kunt zeggen niet belangrijk want het is maar een klein lokje. Mee eens, maar mijn opmerking was gerelateerd aan de absurde prijs van de 60906 decoder.
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 01 juni 2019, 21:07:05 »

Mijn speciaal zaak zegt dat het niet kan. Maar toch hoop ik van wel. Kan mijn Lokje 3000 uit 1967 omgebouwd worden naar digitaal. En welke problemen doen zich voor. Hoe ga ik te werk.
Elke reactie is welkom. bvd.

Een echte speciaalzaak zoeken. Die wel 15 minuten wil besteden aan het inbouwen van een decoder. Echt een pace of cake.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

brund55

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 01 juni 2019, 21:21:17 »

Een belangrijk detail wordt niet besproken. In welke staat is de loc ? In niieuwstaat, sterk vervuild, gebruikssporen etc. Als bijvoorbeeld de loopvlakken  van de wielen zodanig versleten zijn dat het koper zichtbaar is, zou ik niet aan ombouwen beginnen. Dit ivm met het slechte contact wat de wielen met de rail maken, wat zich uit in hortend en stotend rijden bij inbouw van een decoder.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 01 juni 2019, 22:25:54 »

Messing zichtbaar maakt geen bal uit. Het is toch de bekende geroemde Marklin kwaliteit.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

brund55

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 01 juni 2019, 23:15:49 »

 @citaat Je hebt er ervaring mee ?
« Laatst bewerkt op: zondag 02 juni 2019, 05:31:52 door brund55 »
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #21 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 03:31:12 »

Veel belangrijker is of de wielen nog rond zijn. Heb het wel meegemaakt dat deze ovaal waren en dat is niet best.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #22 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 12:39:00 »

@citaat Je hebt er ervaring mee ?

Ja, ik heb er 5 en de oudste is 60 jaar oud.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

brund55

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #23 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 15:15:51 »

 @citaat Mijn ervaring is een andere: een aantal modellen waarvan de eigenaar mij vroeg of ze omgebouwd konden worden waren er wat loopvlak zo slecht aan toe dat ombouw geen zin had. De chroomlaag was weggesleten en het loopvlak was door galvanische corrosie zo aangetast dat het roodachtig verkleurd was (vandaar mijn verwijzing naar koper). Mijn eigen 5 modellen, waarvan de oudste 59 jaar, hebben hier geen last van van, maar die worden dan ook goed onderhouden.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #24 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 15:23:51 »

Wanneer wielen zo zijn aangetast zijn ze vaak ook niet meer rond. Een oorzaak hiervan kan elektrolyse zijn. Als een model gedurende lange tijd stilstaat op de baan (vooral bij M-rail = ijzer) en het is iets vochtig dan vreten de verschillende soorten metaal op elkaar in.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

hardelissen

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 10 juli 2019, 21:16:48 »

Heeft iemand ervaring. Ik heb mijn 3000tje laten ombouwen naar digitaal. Maar nu knippert het frontlampje. Ik heb eens gelezen dat je enkel het gloeilampje door een ledlampje hoeft te vervangen. Is dat waar?
Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 10 juli 2019, 21:24:13 »

niet waar.Je moet het eigenlijk isoleren van het chassis en via aparte draden voeden.Mss helpt zo een indraaibare led wel en dat deze niet flikkert.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

cvdw

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #27 Gepost op: maandag 15 juli 2019, 19:48:23 »

Een ledlampje (met geintegreerde weerstand) knippert ook, weliswaar valt het iets minder op. De enige goeie oplossing is de manier die bellejt aangeeft te gebruiken
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #28 Gepost op: maandag 15 juli 2019, 20:36:27 »

Om de lamp te isoleren kun je de lampvoet 276770 gebruiken.

Zie http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf%20Dateien/Mae_ET09_Beleuchtung.html
Deze steek je in de bestaande lamphouder en de draadjes komen door het sleufje in de lamphouder naar buiten.
Je hebt dan een lampje met steekvoet (Märklin 610040) nodig.

Alleen geven deze lampjes niet veel licht.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

hardelissen

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 16:00:10 »

heel veel dank voor de waardevolle info.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.978 seconden met 24 queries.