Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouwen 3000 uit 1967

Gestart door hardelissen vrijdag 31 mei 2019, 10:49:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2018

Treinfanaat

offline
Ombouwen 3000 uit 1967
Mijn speciaal zaak zegt dat het niet kan. Maar toch hoop ik van wel. Kan mijn Lokje 3000 uit 1967 omgebouwd worden naar digitaal. En welke problemen doen zich voor. Hoe ga ik te werk.
Elke reactie is welkom. bvd.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Hi ?  hardelissen,

Zou niet weten waarom het niet kan, misschien te veel werk,
Relais eruit en ruimte genoeg voor een decoder.
Heb er meerdere omgebouwd maar plaats eens een foto van het binnenwerk er zijn meerdere series 3000 locs.

Het zou ook leuk zijn als je je eens voorstelt, klik hier

groet
Harald
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2019

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lijkt erop dat je treinzaak hierin geen zin heeft. Maar het meeste spul uit de jaren zestig en zeventig kan worden omgebouwd van heel goedkoop tot heel duur. Maar dit lokje is een prima kandidaat voor een oude delta decoder of de nieuwe 60906 decoder van Marklin dan hoef je motor of motorschild niet te
veranderen en je hoef niet bang te zijn dat je je decoder opblaast bij analoog rijden als je dat wilt. Beveiligd tot 40 volt. Andere merken maar tot 25 volt en bij schakelen wordt dit bij oudere trafo al gauw meer.

Wil je alleen nog digitaal rijden dan is motorschild en of motor vervangen een optie. Wil je ook analoog rijden nog zonder bang te zijn je decoder op te blazen gebruiken dan bovenstaande optie. Anders de Esu methode.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Heel recent een oude 3001 omgebouwd met een overgebleven lopi-3 decoder en permanente magneet.

Hier en daar was wat hulp met de massa nodig, maar alles werkt nu prima.

Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Zo is het. En de nieuwe 60906 decoder van ?45 heeft geen motorregeling aan boord.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Klopt Ben,

Afregelen lopi-3 heeft Walter voor me gedaan, met dank aan Walter.

Ding rijdt netjes max 80kmh.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
hier ook esu magneet en esu oud beestje lopi v1 ingebouwd.Rijd voortreffelijk.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Verslag van ombouw van mijn oude BR 89 ===> klik
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
 @citaat   :thumbup:
Daar kan Har wel mee vooruit.

groet
Harald
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Het ombouwen van een 3000 uit 1967 is geen enkel probleem. Nou ja, wel goed schoonmaken dus. Dat betekent oude verharde vet- en olieresten eruit. Het beste even in een hoogfrequent badje zodat het hele drijfwerk weer mooi schoon is en soepel loopt. Nieuwe koolborstels, oliewatje en sleper.
Dan een Uhlenbrock decodertje van ?29,95 erin (nummer heb ik even niet bij de hand maar staat genoeg op internet) en rijden maar.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Het ombouwen lukt mij ook, geen probleem , echter ik wil ook de verlichting vervangen door led -jes Nu heb ik de verlichting rechtsreeks op de sleper aangesloten .( Geeft wel heel veel licht)
maar ben geen elektronica expert,. Mijn model(len) zijn nog ouder en hebben 2 60000 lampjes voorop
Wat moet ik aanschaffen  type  led en weerstand en bij wie?
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Het is maar wat je wil. Je kan de lampjes vervangen door even grote leds (diameter). Je kan ook kleinere leds nemen en die in een buisje plaatsen zodat de vrije ruimte wordt opgevuld. Als je lampjes achter licht geleiders zitten maakt het niet uit. Dan moet je de LED zo plaatsen dat het licht in de geleider straalt.
De voorschakel weerstand is afhankelijk van het type led (nominale stroom). Voor een normale led (= geen power led) zal een 1k weerstand voldoen. Weerstand is spanning (14 volt) gedeeld door nominale stroom. LED's kun je kopen bij de plaatselijke electronica winkel of internet (Conrad). Ik beveel je aan op www.conrad.nl artkelnr. 182224. Succes.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Citaat van: JoopK op vrijdag 31 mei 2019, 21:50:38
Mijn model(len) zijn nog ouder en hebben 2 60000 lampjes voorop

Joop, pak deze led lampjes onder andere te bestellen bij Amazon: ==> Klik.
Je hoeft dan niks aan te passen.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lampjes/led verhaal heb ik reeds onder de aandacht geplaatst, doch wordt kennelijk niet gelezen...
Citaat van: nobody op vrijdag 31 mei 2019, 14:46:52
Verslag van ombouw van mijn oude BR 89 ===> klik
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2018

Treinfanaat

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Heel veel dank allemaal voor de waardevolle tips. Een hele geruststelling, dat ik mijn 3000tje toch nog op de digitale baan kan laten meedraaien.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2018

Treinfanaat

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Vraagje: Wat houdt dat in "geen motorregeling aan boord". Ik ben nog te onervaren weet je.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouwen 3000 uit 1967
De motorregeling zorgt voor een constante snelheid, onafhankelijk van baanspanning en helling op helling af, de sleep die er achter hangt enz.. Een ongeregelde motor gaat ook steeds sneller lopen naarmate de motor warmer wordt.

Je kunt zeggen niet belangrijk want het is maar een klein lokje. Mee eens, maar mijn opmerking was gerelateerd aan de absurde prijs van de 60906 decoder.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Citaat van: hardelissen op vrijdag 31 mei 2019, 10:49:29
Mijn speciaal zaak zegt dat het niet kan. Maar toch hoop ik van wel. Kan mijn Lokje 3000 uit 1967 omgebouwd worden naar digitaal. En welke problemen doen zich voor. Hoe ga ik te werk.
Elke reactie is welkom. bvd.

Een echte speciaalzaak zoeken. Die wel 15 minuten wil besteden aan het inbouwen van een decoder. Echt een pace of cake.

Groetjes.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Een belangrijk detail wordt niet besproken. In welke staat is de loc ? In niieuwstaat, sterk vervuild, gebruikssporen etc. Als bijvoorbeeld de loopvlakken  van de wielen zodanig versleten zijn dat het koper zichtbaar is, zou ik niet aan ombouwen beginnen. Dit ivm met het slechte contact wat de wielen met de rail maken, wat zich uit in hortend en stotend rijden bij inbouw van een decoder.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Messing zichtbaar maakt geen bal uit. Het is toch de bekende geroemde Marklin kwaliteit.

Groetjes.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
 @citaat Je hebt er ervaring mee ?
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Veel belangrijker is of de wielen nog rond zijn. Heb het wel meegemaakt dat deze ovaal waren en dat is niet best.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Citaat van: brund55 op zaterdag 01 juni 2019, 23:15:49
@citaat Je hebt er ervaring mee ?

Ja, ik heb er 5 en de oudste is 60 jaar oud.

Groetjes.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
 @citaat Mijn ervaring is een andere: een aantal modellen waarvan de eigenaar mij vroeg of ze omgebouwd konden worden waren er wat loopvlak zo slecht aan toe dat ombouw geen zin had. De chroomlaag was weggesleten en het loopvlak was door galvanische corrosie zo aangetast dat het roodachtig verkleurd was (vandaar mijn verwijzing naar koper). Mijn eigen 5 modellen, waarvan de oudste 59 jaar, hebben hier geen last van van, maar die worden dan ook goed onderhouden.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Wanneer wielen zo zijn aangetast zijn ze vaak ook niet meer rond. Een oorzaak hiervan kan elektrolyse zijn. Als een model gedurende lange tijd stilstaat op de baan (vooral bij M-rail = ijzer) en het is iets vochtig dan vreten de verschillende soorten metaal op elkaar in.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2018

Treinfanaat

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Heeft iemand ervaring. Ik heb mijn 3000tje laten ombouwen naar digitaal. Maar nu knippert het frontlampje. Ik heb eens gelezen dat je enkel het gloeilampje door een ledlampje hoeft te vervangen. Is dat waar?
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
niet waar.Je moet het eigenlijk isoleren van het chassis en via aparte draden voeden.Mss helpt zo een indraaibare led wel en dat deze niet flikkert.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2019

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Een ledlampje (met geintegreerde weerstand) knippert ook, weliswaar valt het iets minder op. De enige goeie oplossing is de manier die bellejt aangeeft te gebruiken
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Om de lamp te isoleren kun je de lampvoet 276770 gebruiken.

Zie http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf%20Dateien/Mae_ET09_Beleuchtung.html
Deze steek je in de bestaande lamphouder en de draadjes komen door het sleufje in de lamphouder naar buiten.
Je hebt dan een lampje met steekvoet (Märklin 610040) nodig.

Alleen geven deze lampjes niet veel licht.
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
Lid sinds: 2018

Treinfanaat

offline
Re: Ombouwen 3000 uit 1967
heel veel dank voor de waardevolle info.