Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

project draaischijf

Gestart door mikalayi56 vrijdag 31 mei 2019, 10:43:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
project draaischijf
Lid sinds: 2018

offline
project draaischijf
Ik ben sinds kort begonnen met een draaischijf project waarbij alle onderdelen via een 3D printer zouden gemaakt worden.
Alles begint bij een ontwerp en dan begin je aan het eerste prototype.
Het was de bedoeling om zoveel mogelijk zelf te printen of door gemakkelijk te vinden componenten te kopen.
Ik gebruik een "Ultimaker 2+" 3D printer en ben uiterst tevreden over de kwaliteit en eigenschappen van de printer.
De printer is inderdaad niet goedkoop maar ik ben tot de aankoop overgegaan na wat ontgoocheling met een bouwpakket printer (Velleman).
Het is vooral resolutie en nauwkeurigheid (reproduceerbaarheid) die van een 3D printer een goeie printer maken.

De sturing gebeurt via een Arduino processor en een steppermotor driver.
De aandrijving heb ik met de 3D printer gemaakt + enkele onderdelen (pulleys, riemen) die ik bij 123-3D webshop heb gekocht.
De brug is afneembaar, zodat je die naar eigen ontwerp kan veranderen later.
Het bovendeel (het zichtbare deel op de baan) is nog in ontwerp fase.

3D ontwerpen en printen vraagt kennis die je langzaam opbouwt via ervaring en studie.
Het is in elk geval een hobby met eindeloos perspectief.

veel plezier met 3D
Jo

Re: project draaischijf
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: project draaischijf
Knap stuk techniek.
Stinkt naar meer. :thumbup:


Mvg bert
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2011

offline
Re: project draaischijf
Erg mooi hoor.
Re: project draaischijf
Ziet er mooi uit. Ik heb alleen 1 vraag, wat is de reden om de steppermotor niet direct op de brug aan te sluiten?
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2010

offline
Re: project draaischijf
Nu je nog de kans hebt: Maakt sleepringen en sleepcontacten voor de stroomafname van de brug, verlichting en eventueel seinen op de brug van je draaischijf. Met draadjes kan je niet "constant" compleet rond gaan. Dat gaat een keer mis ;)

Groet Ronald.
Re: project draaischijf
Ben den Hollander
gast

Re: project draaischijf
 @citaat Jo gebruikt een slipring dus daar is al in voorzien.
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2010

offline
Re: project draaischijf
Ah. Ik zie de tekening.  :thumbup: Hij viel niet zo op.
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2018

offline
Re: project draaischijf
Dag Theo, dat heeft te maken met de resolutie waarmee je de brug wil verplaatsen.
Als je de rail van de brug nauwkeurig wil laten aansluiten met de vaste rails dan heb je een bepaalde precisie nodig.
Ik heb gerekend op 6 stappen om de brug 1mm (langs de omtrek gerekend) te verplaatsen.

Met een steppermotor die 200 stappen nodig heeft voor een rotatie betekent dat dat de brug (van 300 mm doorsnede) een verplaatsing van 4.7mm (langs de omtrek) zou maken als je die direkt op de brug zou koppelen. Dat is niet echt nauwkeurig.
Om aan de 6 stappen per mm te komen heb je een overbrengingsverhouding van 1:30 nodig. Vandaar al die kleine en grotere pulleys.

mvg
Jo
Re: project draaischijf
 @citaat Ik ben ook bezig om zo iets te maken en ik maak gebruik van microstepping. Dat betekent dat in plaats van 200 stappen ik 1600 stappen nodig heb om een rondje te draaien. Het betekent wel dat hierdoor ik wat krachtverlies heb op mijn steppermotor maar dat is volgens mij geen probleem. Ik moet wel toegeven dat het aansluiten van de stroomdraden naar de draaibrug op deze manier makkelijker is. Ik ben ook onder de indruk van wat je gebouwd hebt.
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2018

offline
Re: project draaischijf
Dit is de slipring die ik gebruik.
Met microstepping kan ik inderdaad misschien wel een pulley besparen. Bedankt voor de tip
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: project draaischijf
Met slipring bedoel je denk ik sleepring?
Als ik slipring lees denk ik meer aan een soort verbinding die gaat slippen als er sprake is van overbelasting, dus als beveiliging dat er niets kapot draait.
Voor electrische verbindingen wordt een sleepring gebruikt.
Re: project draaischijf
Prachtig!

groeten,
Dylan
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2018

offline
Re: project draaischijf
Dag Hans,
slipring is de Engelse term, uiteraard "sleepring" in het Nederlands.
Binnen dit apparaatje (zie foto) zitten zes sleepringen.

mvg
Jo
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: project draaischijf
Dag Jo.

Interessant topic!
Kun je een link geven waar je de slipring (sleepring) vandaan hebt?

Mooi printwerk, ziet er goed uit!

Henk
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2009

offline
Re: project draaischijf
Indrukwekkend goed onderstel.
Zelf heb ik ook zelf van scratch een draaischijf gemaakt. Mijn onderstel veel slechter als deze...
Aandrijving ook een stappenmotor gebruikt. Voor de positionering reflectie sensors die een adres af geven als de brug op die positie staat. Een en ander dan te besturen met het draai15 idee wat ook in koploper zit. Wel heb ik dat dan in een arduino gerealiseerd. Voor nog meer stabiliteit een Servo die, naar het 1:1 voorbeeld een messing staaf in de wal drukt zodat de brug wordt gelockt voordat de treinen rijden.
Ik denk dat je met alleen stappen 'tellen' niet precies genoeg komt.
Maar zeker komt dit goed
Succes Rob
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2013

offline
Re: project draaischijf
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 07 juni 2019, 19:50:59
Kun je een link geven waar je de slipring (sleepring) vandaan hebt?

Bij AliExpress of Ebay (Free Shipping kiezen) dan kom je ongeveer hetzelfde tegen.
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2018

offline
Re: project draaischijf
Dag Henk,

ik heb die bij een lokale electronica winkel gekocht die ook Adafruit componenten verkoopt.
https://www.adafruit.com/?q=slipring voor meer info ivm de verschillende modellen.

beste groeten
Jo
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: project draaischijf
Citaat van: mikalayi56 op woensdag 05 juni 2019, 08:49:33
Dag Hans,
slipring is de Engelse term, uiteraard "sleepring" in het Nederlands.
Binnen dit apparaatje (zie foto) zitten zes sleepringen.

mvg
Jo
Oh ja, tuurlijk, ik vergat ff de mogelijkheid van Engelse taal :?. Sorry. Wordt trouwens wel een erg mooie constuctie! Hopelijk wordt de besturing nauwkeurig genoeg!
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: project draaischijf
Interessante constructie

groet
Harald
Re: project draaischijf
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: project draaischijf
Citaat van: mikalayi56 op zondag 09 juni 2019, 17:59:11
https://www.adafruit.com/?q=slipring voor meer info ivm de verschillende modellen.

Dank je Jo.
Ik heb de link aan mijn favorieten toegevoegd.

Henk