Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verbinding CS2 en computer

Gestart door Kandersteg zondag 19 mei 2019, 11:57:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbinding CS2 en computer
Dag allen, ik bestuur mijn baan met een CS2 en een PC met iTrain. Het is een een thuisnetwerk waarbij CS2 en de PC met een cross-over kabel aan elkaar verbonden zijn. Nadat ik lange tijd zonder probleem heb gedraaid, heb ik de laatste tijd iedere keer dat bij het opstarten de PC geen verbinding kan maken met de CS2 en dat ik in de CS2 eerste het IP-adres en de IP-netmaseker moet invullen. Dit omdat de CS2 iedere keer een ander IP-adres verzint (terwijl hij niet op DHCP staat, maar handmatig) en het IP-netmasker wijzigt van 255.255.255.0 naar 255.255.0.0
Wie heeft goede raad. Dank en groeten, Piet
Re: Verbinding CS2 en computer
Beste Piet,

Het is altijd gek wanneer iets het eerst wel deed en dan niet meer. Een van de eerste gedachten is altijd: is er iets veranderd? Heeft de computer een update gehad? Of het CS2? Of iTrain wellicht?
Is er nog nieuwe randapparatuur op de pc aangesloten intussen?
Verder is het zinvol zoveel mogelijk van de netwerkinstellingen 'vast' te zetten, maar dat had je in het CS al gedaan. Ik begrijp  niet waarom de pc een nieuw IP-netmasker maakt.

Ik heb geen oplossing, maar hoop dat deze vragen je in een bepaalde richting kunnen zetten waar je verder mee komt.

Groet,

Peter

Re: Verbinding CS2 en computer
Even concreet: welke IP-adressen heb je precies ingevuld, en welke wordt er toegewezen voor de PC? Misschien is daar iets uit af te leiden... Wat jij beschrijft kan eigenlijk alleen maar gebeuren als DHCP actief is, hetzij in de CS2, hetzij in de PC. Wat het subnetmask betreft: dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij de hele zaak ook nog met een ander netwerk verbonden is.
Re: Verbinding CS2 en computer
Beste Peter en Erik,
Dank voor jullie reacties. En nee, ik heb geen nieuwe apparatuur aangesloten. Wel is er een update van Windows en iTrain geweest. Het CS2 heb ik het volgende IP-adres gegeven: 192.168.2.14. De PC met iTrain: 192.168.2.10.
De CS2 staat dus op handmatig, maar lijkt zich als DHCP te gedragen. Het IP-adres begint altijd met 169.254. en dan een wisselende rest. Ik hoop dat deze info helpt.
Groeten,
Piet
Re: Verbinding CS2 en computer
Tja. Bijzonder. Even voor de zekerheid een andere kabel proberen. Wie weet helpt dat.
Ik ben niet bekend met iTrain, maar kun je daar ook instellingen in aanpassen? Of laat ik het anders stellen: werkt alles wel ineens zonder iTrain, dus alleen de PC en het CS2? Je kunt het CS2 ook via de PC bedienen. Als dat nu zonder problemen gaat, kan iTrain iets verstoren. Maakt dat geen verschil, dan zit het (toch) ergens in de computer of het CS.
Een idee kan ook zijn via een herstelpunt in Windows alles terugzetten naar de situatie voor de update. Werkt het dan wel, dan verandert de Windows update de zaak en kun je verder zoeken in die richting.

Groeten,

Peter
Re: Verbinding CS2 en computer
Citaat van: Kandersteg op maandag 20 mei 2019, 21:22:56
CS2: 192.168.2.14
PC: 192.168.2.10
Tot zover zie ik geen probleem, met beide genoemde subnetmasks moet dit gewoon werken.

Citeer
De CS2 staat dus op handmatig, maar lijkt zich als DHCP te gedragen. Het IP-adres begint altijd met 169.254. en dan een wisselende rest.

Dan "zien" ze elkaar inderdaad niet meer, ze zitten dan ahw. op twee verschillende netwerken.

169.254.* is trouwens typisch voor Microsoft (!), dat suggereert dat het toch je PC is die zich er mee bemoeit. Het subnetmask 255.255.0.0 past daar ook goed bij. Dat hoort niet te kunnen, maar ja...

De simpelste oplossing - hoewel onbevredigend - is nu om zowel de PC als de CS2 toch maar in te stellen op gebruik van DHCP... Zodra beide apparaten een IP-adres in dezelfde range (169.254.*) hebben, moet de zaak gewoon werken. Tenzij dat conflicten met andere netwerknodes tot gevolg heeft natuurlijk, maar ik weet niet of daar bij jou sprake van is. Zit er ook nog een DSL-router/modem tussen? Dan moet je die dus ook omzetten, anders heb je geen internet en of WiFi meer.

Ter uitleg: het subnetmask geeft eigenlijk aan hoe je de IP-adressen moet lezen. Het gaat om 32 bits, opgedeeld in 4 groepen van 8. 255.255.0.0 betekent dat de eerste 16 bits "1" zijn, de overige zijn "0". En dat betekent weer dat de eerste 16 bits van een IP-adres het zg. netwerkadres vormen, de overige 16 vormen het nodeadres, oftewel het adres van de PC of CS2 binnen het netwerk.
Re: Verbinding CS2 en computer
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 20 mei 2019, 22:56:44
Een idee kan ook zijn via een herstelpunt in Windows alles terugzetten naar de situatie voor de update. Werkt het dan wel, dan verandert de Windows update de zaak en kun je verder zoeken in die richting.

Goed idee om daar mee te beginnen, had ik nog niet aan gedacht. 't Zou me niks verbazen! Windows, pfft... 
Re: Verbinding CS2 en computer
Lid sinds: 2012

offline
Re: Verbinding CS2 en computer
Beste Piet,

Ik denk dat ik ook eens in het menu van de router zou kijken hoe het bereik van de uitgifte van de IP-adressen staan aangegeven.
Bij mij werkt alles het beste wanneer ik  zowel de computer, de router en de CS3 op DHCP heb staan.
Succes !

Groet,

Gijs
Re: Verbinding CS2 en computer
 @citaat / Gijs: Lees even het eerste bericht goed:

Citaat van: Kandersteg op zondag 19 mei 2019, 11:57:39
Het is een een thuisnetwerk waarbij CS2 en de PC met een cross-over kabel aan elkaar verbonden zijn.

Er zit geen router tussen. Gewoon een kabeltje rechtstreeks aan elkaar.

Groet Ronald.
Re: Verbinding CS2 en computer
Lid sinds: 2012

offline
Re: Verbinding CS2 en computer
Ik wist niet dat verbinden met een cross over kabel tevens inhoudt dat je geen router hebt. Dit heeft helemaal niets met
goed lezen te maken, Ronald. Door dit soort opmerkingen helpen we de oorspronkelijke vragensteller niet echt, moet ik zeggen.

Groet,
Gijs
Re: Verbinding CS2 en computer
Beste Gijs,

Met mijn opmerking help ik de vragensteller wel. Want hij heeft geen router er tussen zitten dus je oplossing werkt per definitie niet. Het probleem zit hem in dat in de (windows)computer en in de CS2 een aantal instellingen niet correct staan. Die stonden eerst goed, nu niet meer. Piet geeft aan dat er minimaal 2 wijzigingen zijn: Een update van windows en een update van de CS2. Nu geeft adres 169.254 aan dat er geen DHCP-server is. Dus geen DHCP-server te vinden of goede netwerkconfiguratie / instelling.


Citaat van: Kandersteg op maandag 20 mei 2019, 21:22:56
Het CS2 heb ik het volgende IP-adres gegeven: 192.168.2.14. De PC met iTrain: 192.168.2.10. 

@Piet: Trouwens over welke Windows versie praten we? Windows 7 / 8 / 10? En heb je de mogelijkheid om eventueel je CS2 gewoon op te nemen in je thuisnetwerk? Dus via een kabel aan te sluiten op het modem / router / WiFi-accesspoint van je provider?  Wie is je provider? Dit in verband met het standaard IP-adresrange van je thuisnetwerk (bijna alle KPN-modems delen 192.168.2.xxx uit)

Groet Ronald.
Re: Verbinding CS2 en computer
Dag allen,
Dank voor alle tijd en hulp. Ik heb zelf ook nog behoorlijk zitten puzzelen. Ik merk dat het CS2 het juiste IP-adres 192.168.2.14 goed vast houdt, als ik nog geen poging heb ondernomen om te verbinden met de PC/iTrain . Als ik dan iTrain vraag te verbinden, mislukt dit en geeft het CS2 even later zo'n IP-adres met 169.254 aan. Bijzonder, vind ik.
Ronald, het is Windows 10, de provider is Ziggo. Ik overweeg inderdaad om mijn oorspronkelijke opzet (het CS2 niet op het internet aansluiten) te laten varen. De PC met iTrain zit al op mijn thuisnetwerk. Het CS2 zou ik dan moeten aansluiten op een Apple router die ik nog heb liggen en dat geheel in mijn thuisnetwerk opnemen. Ik neem aan dat ik daar dan een gewone netwerkkabel voor moet gebruiken, geen cross-over kabel.
Maar ik heb nog één mogelijke oplossing. Ik ontdekte op de PC een Micorosoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #3 en -#4. Daar kom ik die 169.254.enz ook weer tegen. Ik heb gelezen dat dat met hotspots te maken heeft. Wellicht dat dat een bron van alles kan zijn. Ik eerst nog proberen om die te verwijderen.
Hartelijke groet,
Piet
Re: Verbinding CS2 en computer
hoi,

Citaat van: Kandersteg op donderdag 23 mei 2019, 21:46:39
Ik neem aan dat ik daar dan een gewone netwerkkabel voor moet gebruiken, geen cross-over kabel.

Nee, tegenwoordig hoeft dat niet meer. De meeste routers / switches / laptops zijn tegenwoordig autosense dus ze zien of er een cross-kabel tussen zit. Een losse nieuwe kabel is iets van een paar euro, dus dat kost de kop ook niet.

Citaat van: Kandersteg op donderdag 23 mei 2019, 21:46:39
Maar ik heb nog één mogelijke oplossing. Ik ontdekte op de PC een Micorosoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #3 en -#4. Daar kom ik die 169.254.enz ook weer tegen. Ik heb gelezen dat dat met hotspots te maken heeft. Wellicht dat dat een bron van alles kan zijn. Ik eerst nog proberen om die te verwijderen.

Hum. Zet de hotspot eens uit mogelijk staat die perongeluk aan. Maar met het spul in het thuisnetwerk zit je niet meer vast aan ip-adressen.  :)

Groet Ronald.
Re: Verbinding CS2 en computer
Citaat van: Kandersteg op donderdag 23 mei 2019, 21:46:39
Maar ik heb nog één mogelijke oplossing. Ik ontdekte op de PC een Micorosoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #3 en -#4. Daar kom ik die 169.254.enz ook weer tegen. Ik heb gelezen dat dat met hotspots te maken heeft. Wellicht dat dat een bron van alles kan zijn. Ik eerst nog proberen om die te verwijderen.
Piet,

Kijk of je de Virtual Adapters kan disabelen in het Netwerkcentrum van Windows.
Re: Verbinding CS2 en computer
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Verbinding CS2 en computer
Ik zou beide op een fixed IP zetten binnen hetzelfde netwerk.
Re: Verbinding CS2 en computer
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Verbinding CS2 en computer
Wat ik doe is vaste ip adressen door de router laten uitdelen.
Dit kun je doen met de MAC adressen van de apparaten. Je geeft dus elk MAC adres een vast ip adres.
Re: Verbinding CS2 en computer
@citaat Dat is voor sommige apparaten wel handige optie. Meestal zet ik ze gewoon buiten de IP-range.

Groet Ronald.
Re: Verbinding CS2 en computer
Dag allen,
Ik sluit mijn vraag voor nu maar af. Het werkt nog steeds niet. Virtual Adapters krijg ik niet blijvend weg en staan er na iedere start weer op. Het is zonde van jullie en mijn tijd om nog verder te puzzelen en ik leg me er bij neer om voorlopig bij iedere start eerst in het CS2 een IP en subnetmask in te voeren. Op een ander moment ga ik het aparte netwerkje met de crosskabel omzetten in een verbinding via de wifi van mijn thuisnetwerk.
Hartelijk dank en groeten,
Piet
Re: Verbinding CS2 en computer
Beste,

Misschien een stomme vraag maar welke volgorde schakel je de apparaten in? Want als hij geen adres krijgt dan gaat hij er zelf een verzinnen en kom je vaak op het 169.192 ip adres uit, dacht ik.

Met vriendelijke groet,

Re: Verbinding CS2 en computer
Daar ga ik nog eens op letten. Ik zou zeggen: eerst het CS2 aan en dan iTrain verbinding laten maken?
Re: Verbinding CS2 en computer
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Verbinding CS2 en computer
zet beiden op een fixed ip en geef in als gateway het adres van de andere.
Maw :
CS op 192.168.2.10 netmask 255.255.255.0  en GW 192.168.2.11

PC op 192.168.2.11 netmask 255.255.255.0  en GW 192.168.2.10

Dan hoeven ze niks uit te delen of te ontvangen.
Re: Verbinding CS2 en computer
Lid sinds: 2017

offline
Re: Verbinding CS2 en computer
Vooropgesteld: een late reactie en niet helemaal dezelfde configuratie.
Ik gebruik ECOS II, mini- pc van HP met windows 10 en i-Train. De verbinding tussen Ecos en pc is een gewone internet-kabel, dus geen cross-over. De ECOS wordt via de pc bedient met de VNC-tight viewer.
IP adres op de ECOS handmatig ingesteld volgens de handleiding: 192.168.1.4 Dit adres gebruik ik om via de pc de ECOS te benaderen om deze "bij te werken" (updates en afbeeldingen). Verloopt steeds probleemloos.
i-Train én VNC-viewer geven als adres: 169:254:12:50. Zowel de viewer als i-Train functioneren eveneensprobleemloos.
Daarom verander ik niets aan de ingestelde IP-adressen.
Volgorde van inschakelen configuratie: pc + ECOS gelijktijdig, daarna via pc eerst de VNC viewer en dan i-Train.
Cees