Pssstttt.....
Baureihe 78.10. Dat is eigenlijk een P8 die zijn tender moest afstaan voor een tweeassig exemplaar dat permanent vastgekoppeld zat. Maar waarom al deze moeite, de Baureihe 38 was toch een succesvolle machine?
Na de tweede wereldoorlog was er een groot tekort aan loks die met trek-duwtreinen goed konden presteren. Een voorwaarde hiervoor was dat er zo min mogelijk verschil moest zijn in het vooruit en achteruitrijden, zodat de loks bij hun eindbestemming niet gedraaid hoefden te worden.
Twee P8 machines vielen ten offer aan de constructeurs. Ze werden voorzien van een gesloten cabine, een aangepast loopstel en de volledig nieuw ontwikkelde, korte tender. Helaas bleek dat de rijeigenschappen achteruit er niet veel beter op werden: slechts een teleurstellende 10 km/h. kon de Br.78.10 sneller.
Omdat er flink wat kuiptenders van bijvoorbeeld de Baueihe 42 beschikbaar kwamen, werden deze met de P8 gecombineerd- een veel goedkopere oplossing met beter resultaat. Zo bleef het bij twee machines.