Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

seindecoder instellen

Gestart door haels dinsdag 28 mei 2019, 17:39:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
seindecoder instellen
Lid sinds: 2014

hallo

offline
seindecoder instellen
beste mensen,

ik heb een ESU 50210 Digitale Centrale ''ECOS 2. ik wil een Motorola sein van Märklin: het Hauptsignal 70391 bewerken maar ik snap niet hoe ik dat moet doen. Het sein werkt wel op de ban, alleen....
Volgens de handleiding kan ik in cv39 via Pom de arm instellen zodat ie snel beweegt met nawippen. waarde 4 of 5.

Maar ja, hoe kom ik daar?

heel graag advies.

mvgr

Hans
Re: seindecoder instellen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: seindecoder instellen
Op motorola kan je in de regel geen CV's instellen. Dat zul je via DCC moeten doen.
Re: seindecoder instellen
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: seindecoder instellen
Kijk eerst ff of je de dcc instelling juist hebt ingesteld op de dipswitches. Het zou kunnen dat je die nog niet hebt goed gezet en dan reageert het sein niet.
Mvg Frank
Re: seindecoder instellen
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: seindecoder instellen
beste hr. Veerman,

ik heb de switch op DCC gezet. Vervolgend de decoder ingesteld middels de handleiding. Het sein reageerde vervolgens 1 maal, daarna bleef hij stil.
Wat doe ik fout? zie foto's. ik hoor het graag.
mvgr,

Hans
Re: seindecoder instellen
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: seindecoder instellen
meer foto's
Re: seindecoder instellen
Wat je daar laat zien is het deel voor MM en dat is Motorola. Volgens mij moet je dat deel niet lezen, en het deel wat over en voor DCC is lezen en uitvoeren.

Groetjes.
Re: seindecoder instellen
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: seindecoder instellen
image 0733 gaat over DCC volgens mij...?.
Re: seindecoder instellen
Maar 731 niet, maar gewoon doen wat er staat, meer zal het niet zijn.

Groetjes.
Re: seindecoder instellen
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: seindecoder instellen
heb ik gedaan.  Het sein reageerde één maal, daarna bleef het stil.

Ik ga het opgeven.....

In Motorola functioneert ie wel, alleen onregelmatig op en neer.

mvgr

Hans
Re: seindecoder instellen
Wij weten niet wat je niet volgens de beschrijving doet, dus is het lastig om daar de zere vinger op te leggen. Maar in 100% van de gevallen als je precies stap voor stap doet wat de handleiding zegt te moeten doen werkt het.

Groetjes
Re: seindecoder instellen
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: seindecoder instellen
beste lezers,

ik heb alle stappen herhaaldelijk gedaan volgen "het handleiding boekje" van Märklin.
Ik heb de handleiding van de ecos erbij gehad, echter,  het lijkt alsof de ecos de nieuwe instellingen niet onthoudt.

Ik stop ermee. In Motorola werkt het sein. Alleen via DCC zijn er meer mogelijkheden. jammer dat ik daar geen gebruik van kan maken.

Bedankt voor alle hulp.

mvgr

Hans
Re: seindecoder instellen
De ECoS moet ook niets onthouden, de decoder moet het onthouden. Maar ik heb het idee dat jij tegen dovemans oren aan het praten bent, dus dat de decoder de opdrachten niet ontvangt. En als jij iedere keer precies hetzelfde doet zal het niet werken. Dan herhaal je iedere keer wat je niet goed doet.
Maar zoals gezegd, wij weten niet wat je niet goed doet.

Groetjes.
Re: seindecoder instellen
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: seindecoder instellen
Ik heb zelf ook n aantal seinen geprogrammeerd met Dcc .Niet die arm seinen maar de digitale. Binnen 10 seconden was ik klaar. Ik heb ze wel apart aangesloten op n programmeer rails. Daarna op de baan aangesloten en werkte perfect. En ja ook met de Ecos geprogrammeerd. Ergens maak je blijkbaar n foutje! Als je het weet denk je had ik maar....
Mvg Frank
Re: seindecoder instellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: seindecoder instellen
Hans,

Kun je hier stap voor stap opsommen wat je hebt gedaan?
Re: seindecoder instellen
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: seindecoder instellen
beste Ad,

het sein staat op de hoofdrijbaan en werkt volgens het Motorola program. Dat biedt verder geen mogelijkheden.

Dus:
Ik wil de adressen van de decoder programmeren:

volgens de handleiding ( Zie boven) :

De volgende werkzaamheden mogen alleen in spanningsloze toestand worden uitgevoerd: ?   Instellen   van   het   adressen   het   bedrijfssysteem   met   dipschakelaar: ?   Instellen   van   het   bedrijfssysteem   met   dipschakelaar   10  Schakelaar 10 off = fx (MM) / mfx  Schakelaar 10 on = DCC ?   fx   (MM)   /   DCC   instellen   van   het   adres   met   dipschakelaar   (tabel zie pagina 28)

vervolgens in ecos de eigenschappen van het sein veranderd in DCC met adres 73. zie foto.

vervolgens in de ecos het adres 39 met waarde 3 ingevuld. De foto's laten het zien.
Meer doe ik niet.

Ik kan er niet meer van maken.

mvgr

Hans


Re: seindecoder instellen
Zie ik nu staan in de handleiding dat CV waarden alleen via het programmeerspoor kunnen worden veranderd?
Ik las dat ook bij een van de reacties en ik zie niet dat de topic starter dat gedaan heeft.
Misschien zit daar de oorzaak?!
En zou het nog uitmaken of je het sein aanstuurt als locdecoder of functiedecoder? Ik weet het niet, zie alleen maar wat dingen die mij opvallen.

Groet,

Peter
Re: seindecoder instellen
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: seindecoder instellen
Ik denk ook dat het foutje in het niet gebruiken van een programmeerspoor ligt. Probeer eens n programmeerspoortje.
Re: seindecoder instellen
Citaat van: haels op vrijdag 07 juni 2019, 19:36:22
De volgende werkzaamheden mogen alleen in spanningsloze toestand worden uitgevoerd: ?   Instellen   van   het   adressen   het   bedrijfssysteem   met   dipschakelaar: ?   Instellen   van   het   bedrijfssysteem   met   dipschakelaar   10  Schakelaar 10 off = fx (MM) / mfx  Schakelaar 10 on = DCC ?   fx   (MM)   /   DCC   instellen   van   het   adres   met   dipschakelaar   (tabel zie pagina 28)

vervolgens in ecos de eigenschappen van het sein veranderd in DCC met adres 73. zie foto.

vervolgens in de ecos het adres 39 met waarde 3 ingevuld. De foto's laten het zien.
Meer doe ik niet.


Maar als je na adres 73 wederom adres 39 stuurt zal de decoder nu op adres 39 reageren.

Wat je moet doen is de decoder aansluiten op het programmeerspoor en dan via POM of CV mode de waardes aan de decoder vertellen.

Dus CV1 op 73, dat is het decoder adres.
Dan CV39 selecteren en deze waarde 3 geven zo moet het en zo staat het ook beschreven.

Groetjes.
Re: seindecoder instellen
Ben den Hollander
gast

Re: seindecoder instellen
De makke van multiprotocol MFX / DCC / MM en in het bijzonder hoe Marklin het toepast komt hier pijnlijk in beeld. Dipswitch technologie combineren met POM programmeren.

Toch is het te doen maar dan moet moet je de gebruiksaanwijzing nauwgezet volgen en goed interpreteren.

Kies het protocol DCC via de dipswitch en eveneens het gewenst adres door dit in te stellen. En blijf er voorts van af.
Hang je sein aan het programmeerspoor en werk de gewenste CV's (DCC) bij.

Meer is het niet.

Gr, Ben.
Re: seindecoder instellen
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: seindecoder instellen
ik zal het proberen. wordt vervolgd.
Hans
Re: seindecoder instellen
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: seindecoder instellen
het is gelukt! Ik heb het sein van het hoofdsein afgehaald, op het programmeerrails gezet en geprogrammeerd.

Nu werkt het wel, ondanks de gebruiksaanwijzing maar dankzij je advies!

Geweldig en bedankt!

Hans