Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wisselen van decoder type CS3+

Gestart door Neo dinsdag 28 mei 2019, 15:11:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselen van decoder type CS3+
Lid sinds: 2012

offline
Wisselen van decoder type CS3+
Dag allemaal,

Dankzij Rob en John is het probleem van het veranderen van namen bij de wissels opgelost !
Echter nu heb ik aanvankelijk bij de eerste stap van het ontwerp gekozen voor een verkeerd decodertype..
Dit moet zijn een beschikbare meervoudig decoder. Met geen mogelijkheid krijg ik de dil-schakelaar gewijzigd in het juiste type.
Iemand die het weet ?

Alvast bedankt !

Groet,

Gijs
Re: Wisselen van decoder type CS3+
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Wisselen van decoder type CS3+
Dat kan met dezelfde dialoog als waarmee je de naam hebt gewijzigd. Voor meer details, kun je ook nog wat aanpassen op tabblad "Installeren".
Re: Wisselen van decoder type CS3+
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wisselen van decoder type CS3+
Maar een meervoudige decoder instellen is niet nodig, je kan ook de 4 losse adressen gebruiken. Net zo snel en makkelijk. :)
Re: Wisselen van decoder type CS3+
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wisselen van decoder type CS3+
Ik heb zelf gemerkt dat de keuze-optie "meervoudige" decoder best wel verwarrend werkt.

Bij het eerste artikel dat je hier aanmaakt, krijg je een 4-voudige deocder aangeboden (vaak door de CS3) voorzien van ee kenmerk (bijv. A, met als uitgangen a-1, a-2, a-3 en a-4.
Het volgende artikel krijgt dan vrijwel automatisch het eerst vrije beschikbare nummer, wanneer voor bestaande 4-voudige decoder wordt gekozen.

Zelf kies is daarom liever voor "enkelvoudige inbouw" ook al is dit een poort van een K83/M83 enz.  Zo kan is vrij een adres kiezen.
De DIP-switches in het scherm van de CS3 helpen wel bij het bepalen van het gewenste adres, maar niet bij het instellen van de deocder zelf. Dit moet je echt daar doen, tenzij je gebruikt maakt van de programmeer-opties vande M83/M84. (Overigens gebruik ik die nog alleen onder MM-formaat, dus stel ik ook deze handmatig in)

John
Re: Wisselen van decoder type CS3+
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Wisselen van decoder type CS3+
Ik heb een stuk of wat van die m83's (60832). Voordat ik een nieuwe in gebruik neem, zet ik de dipswitches op de waarde die ik wil, pas sluit ik hem aan op de CS3. Die ziet dan dat er nieuwe is en leest het adres automatisch uit. Daarna hoef ik alleen nog maar de wissels c.q. ontkoppelrails toe te wijzen aan de uitgangen van de m83.

De eerste keer kostte het wat tijd voordat ik de procedure goed begreep, daarna was het een fluitje van een cent.
Re: Wisselen van decoder type CS3+
Als je een CS3 hebt en de nieuwe m83 dan kun je die ook onder mfx aanmelden ;)
Re: Wisselen van decoder type CS3+
Ben den Hollander
gast

Re: Wisselen van decoder type CS3+
Dat onder MFX aanmelden is niets anders dan wat speeltmettreintjes zegt: het zoeken naar en uitlezen van de vooraf ingestelde codeerschakelaar.