Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw marklin 3016

Gestart door d1bbes maandag 27 mei 2019, 09:44:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw marklin 3016
Lid sinds: 2013

offline
Ombouw marklin 3016
Beste Medeforummers,

Onlangs heb ik zoals in de titel benoemd een 3016 gekocht. Nu ben ik van plan deze om te bouwen naar digitaal en wil dit eigenlijk zo goed mogelijk doen. Ik heb een schema getekend zoals ik dat wil doen, maar aangezien het al enige tijd geleden is dat ik dit gedaan heb. Wil ik jullie vragen om dit te controleren en jullie mening te geven.

Groetjes,

D1bbes
Re: Ombouw marklin 3016
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw marklin 3016
Je schema klopt niet helemaal je hebt wat + en - polen omgewisselt en je zult met diodes moet gaan werken voor je rangeer lichten want nu gaat alles te gelijk branden en de weerstand waarden lijken me wat aan de lage kant.
Zelf gebruik ik een mtc21 of plux22 decoder voor dit soort schakelingen dan in practies alles mogelijk kwa licht schakeling.
Re: Ombouw marklin 3016
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouw marklin 3016
hmmglaser, bedankt voor je snelle reactie. In alle snelheid heb ik inderdaad een aantal plussen en minnen omgedraaid :O. Die begrijp ik maar het gedeelte van de diodes niet, waar zou ik deze neer moeten zetten?

Met vriendelijke groet,

D1bbes
Re: Ombouw marklin 3016
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouw marklin 3016
Hallo,

Ik neem maar aan dat je ook een gele draad wilt aansluiten op D3 en D5, daar zit nu helemaal niets.

De diode moet in de gele draad bij de aansluiting aan de groene draad, zodat de rangeerverlichting niet alle diodes doet branden. Dus vanaf de groene draad in sperrichting naar geel. Duidelijk?

Groet Henk.
Re: Ombouw marklin 3016
Lid sinds: 2009

offline
Re: Ombouw marklin 3016
Hallo,
Je moet niet alleen de gele maar ook de grijze draad doen, anders neemt de groene ook de grijze mee.
Je moet ook D1, D2 en D3 omdraaien, blauw moet aan de anode.
Naar mijn idee moet je de diodes toevoegen zoals in onderstaand schema (diode 1N4148 of 1N914):

Re: Ombouw marklin 3016
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouw marklin 3016
Beste iedereen,

@lobomotion69, Ook super bedankt voor de snelle reactie. Misschien iets te snel geweest met het uploaden van het schema, ik zal vanavond eens rustig kijken en het schema aanpassen.
Re: Ombouw marklin 3016
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouw marklin 3016
Ja inderdaad, die grijze had ik helemaal niet gezien. 🤓
Mijn ogen worden echt slecht.
Re: Ombouw marklin 3016
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw marklin 3016
Bart,

Voordat je een schema maakt moet je een aantal zaken op een rijtje zetten.

- Als je kleuren in je schema gebruikt, neem dan het kleurenschema van de decoder fabrikant over, in dit geval het ESU kleurenschema.
Oranje en grijs zijn de motoraansluitdraden, je hebt

- Bedoel je met F1 en F2 eigenlijk F0voor en F0achter? Bij ESU decoders zijn AUX1 en AUX2 versterkt en schakelen naar decodermassa (de min dus) als ze actief zijn (aan staan) en AUX3/AUX4 zijn logische uitgangen die weinig stroom kunnen leveren en naar +5Volt schakelen als ze geactiveerd worden. Je kunt AUX3 en 4 dan ook beter met een transistor en weerstand versterken, zoals hieronder is aangegeven.

Bron: https://www.stayathome.ch

- Zorg ervoor dat de leds in de goede richten zijn aangesloten. Dit is in jouw tekening niet het geval. Je kunt dit makkelijk oplossen door de drie leds aan de linkerkant om te draaien.