Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??

Gestart door Raven zondag 05 mei 2019, 10:56:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Beste mede modelspoorders,

Ik ben zoals de titel al aangeeft opzoek naar een dcc decoder voor een ac oude analoge motor zoals in de marklin 3000 of bijvoorbeeld de marklin 3055. Vereiste is dat de decoder tevens railcom ondersteunt. Ben de afgelopen tijd druk aan het zoeken geweest en verschillende aanbieders van decoders benaderd.

Soms zonder reactie terug, soms met mededeling dat ze die niet hebben of dat de motor toch omgebouwd dient te worden naar vaste magneet. Nu begrijp ik dat het ombouwen van de motor de rijeigenschappen aanzienlijk kan verbeteren, echter is dit voor mij niet voor alle loks een vereiste.

Dus mijn vraag aan jullie; bestaat zo?n decoder en waar kan ik deze vinden?

Met vriendelijke groet,

Raven van Horrik
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Voor Railcom, heb je een gelijkstroommotor nodig anders is er geen terugkoppeling mogelijk voor wat de treft de motor prestaties/vermogens verbruik enz. enz.

Daarbij komt dat Railcom een DCC gebeuren is.

Groetjes.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Dank je voor je reactie sprinter!

Meteen een vraag;
Waarom zou er een wisselstroom motor nodig zijn om railcom te kunnen gebruiken, Railcom werkt toch via de digitale taal dcc? De digitale taal (dcc) heeft voor zover ik weet niks met ac of dc stroom en motor te maken. Ik ben van plan de baan aan te sturen via het opendcc bidib systeem dat de digitale taal door stuurt naar itrain. Nu heb ik ook een decoder gevonden die ac motor aanstuurt met dcc en railcom ondersteunt, echter krijg ik maar niet duidelijk of deze decoder vereist dat de motor een vaste magneet krijgt of niet. Het betreft deze decoder; https://www.treinelektronika.com/decoders(ac).html decoder LD-W-33
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
hoi,

Citaat van: Raven op zondag 05 mei 2019, 13:55:34
Het betreft deze decoder; https://www.treinelektronika.com/decoders(ac).html decoder LD-W-33

Zie de handleiding Conrad Handleiding voor het aansluiten

Groet Ronald.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Raven,

DCC Decoders die RailCom ondersteunen kunnen geen AC motoren aansturen, uitzonderingen zoals Uhlenbrock daargelaten.
Oorzaak is dat DCC en RailCom hoofdzakelijk voor 2-rail werd gebruikt, maar in principe ook op 3-rail gebruikt kan worden en door velen 3-railers ook daadwerkelijk wordt gebruikt.
Je kan de bestaande motor eenvoudig met een ESU permanent magneet ombouwen naar een DCmotor.
ESU verkoopt sets waarin een decoder en magneet zitten.
Voor de 3055 heb je de set 64630 nodig.
Hierin zit de LokPilot V4.0 M4 64610 en de magneet 51960, die geschikt is voor de LFCM.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Citaat van: Raven op zondag 05 mei 2019, 13:55:34
Dank je voor je reactie sprinter!

Meteen een vraag;
Waarom zou er een wisselstroom motor nodig zijn om railcom te kunnen gebruiken, Railcom werkt toch via de digitale taal dcc? De digitale taal (dcc) heeft voor zover ik

Dat schrijf en zeg ik toch ook helemaal niet. Beter LEZEN.

Groetjes.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Heren, de Tams LD-W-32.2 | Lokdecoder is èn voor de standaard wisselstroommotor èn "doet" railcom, geen railcom plus.

Conclusies moet iedereen zelf trekken, voor mij zou de decoder niet in aanmerking komen (als ik al railcom zou willen hebben) omdat de standaard wisselstroom motor niet "mooi" loopt in vergelijking met de huidige gelijkstroom motoren en omdat de decoder geen lastregeling kan doen.

Verder zie de website van Tams-Online.de, treinelektronica importeert Tams producten.

Groet, Anne W
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Citaat van: Raven op zondag 05 mei 2019, 10:56:55

Dus mijn vraag aan jullie; bestaat zo?n decoder en waar kan ik deze vinden?


Ja dat kan en je hebt het al gevonden: LD-W-33. Behoeft geen motor ombouw en heeft DCC Railcom aan boord.

Het rijgedrag vind ik niet super en er is geen motorregeling in de W versie.

Gr, Ben.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Of ik kijk verkeerd of hij is er niet meer, maar de LD-W-33 kan ik bij Tams niet vinden.

Groet, Anne W
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Hij is er dus niet meer, behalve misschien hier en daar nog in een winkel. Werkte ook maar zo zo.
Als je een decoder met Railcom wilt gebruiken, dan de motor van de Mp ombouwen, zoals Kappa al aanbeveelt. Is geen heksentoer.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
@ronaldk, @kappa, @sprinter, @annew, @ben den hollander , @henkv ; hartelijk dank voor jullie reacties, hulp, uitleg en links.

Waar het mij voornamelijk om ging (naast financiele overweging) was het goed begrijpen van hoe het digitale systeem in combinatie met railcom werkt.
Mijn vraagstelling was mogelijk niet helemaal duidelijk, als herintreder komt er nog al wat op je af wanneer je , je in de digitale mogelijkheden gaat verdiepen. Ergens in mijn achterhoofd bleef toch het ouderwetse ac en dc denken hangen. En dat maakte het onduidelijk voor mij!

Zoals kappa en henkv inderdaad al aangeven kom ik ook tot de conclusie dat ik voor mijn loks beter de spoel kan vervangen.

@annew;
Citaat van: Anne W op zondag 05 mei 2019, 16:59:15
(als ik al railcom zou willen hebben)

Mag ik vragen waarom je railcom geen meer waarde vind?
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Citaat van: Raven op zondag 05 mei 2019, 13:55:34

Ik ben van plan de baan aan te sturen via het opendcc bidib systeem dat de digitale taal door stuurt naar itrain.


DCC volstaat. iTrain weet namelijk precies waar je trein is, daar is geen Railcom voor nodig. Nice to have: als je een lok op de baan zet meldt deze zich automatisch in het juiste blok. Maar om daar nou en heel feest voor op te tuigen......? ;)

Ik zou focussen op net rijgedrag, daar hoort een nette motor bij met dito decoder. Voor ?23,50 koop je een Esu V4 DCC.

Gr, Ben.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Beste Raven,

Ben omschrijft het prima, het systeem dat de centrale de opdrachten voor de treinen, wissels en seinen stuurt, weet perfect waar de treinen zijn, nadat je het systeem éénmalig verteld hebt waar jij de trein hebt neergezet, dus daarom wil ik geen railcom, in een aantal DCC decoders waar het in zit heb ik, op advies van derden, railcom uitgezet.

Automatisch aanmelden is leuk, maar niet essentieel, in het min of meer vergelijkbare Märklin MFX+ systeem zitten nog wat meer niet essentiële dingen, zoals kolenvoorraad enz., Märklin gebruikt dat om extra speelmogelijkheden te bieden.

Groet, Anne W
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
De meerwaarde van Railcom, of MFX is mij geheel onduidelijk.
MFX meld zich eenmalig aan en weet niet waar een trein is.

RailCom, meld zich aan in op een meldpunt met RailCom feedback, dus dat doet hij niet op normale feedback melders, zoals b.v. de s88.
Feedback melders met RailCom zijn behoorlijk prijzig. Terwijl een standaard s88 zeer voordelig te verkrijgen is.
De Software weet in welk blok je trein is daar heb je geen RailCom voor nodig. En RailCom laat je trein niet netter of beter rijden, dat doe een gelijkstroommotor met lastregeling.
Daar kun je in mijn beleving beter je geld aan besteden.

Groetjes.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Het voordeel van railcom of MFX is met name handig als er veel gewisselt worden van baan waar deze loks rijden dus zo als tapijt rijders en als je net als mij nog met een CS1 rijd omdat deze geen DCC heeft en dus onder MFX meer mogelijkheden bied dan MM.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
@ ben den hollander, @ anne w, @ sprinter, @ hmmglaser; wederom hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik ga de verschillende systemen nog eens onder de loep nemen. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het idee heb dat het bidib systeem wel voor meer ?gemak? zorgt. Maar de kosten zijn natuurlijk ook van belang. Nog wat uit zoek werk voor de boeg.

Wat ik al wel heb geconstateerd is dat de grote fabrikanten bidib niet of nauwelijks ondersteunen. Op zich logisch gezien dat ze veel tijd en geld in hun eigen techniek hebben zitten. Dus dat kan nog wel eens een dingetje worden. Weet iemand van jullie toevallig wat de gemiddelde levensduur van een centrale is?

Gr, Raven
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
hoi,

Citaat van: Raven op maandag 06 mei 2019, 19:48:59
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het idee heb dat het bidib systeem wel voor meer ?gemak? zorgt. Maar de kosten zijn natuurlijk ook van belang. Nog wat uit zoek werk voor de boeg.

Het is een dure oplossing voor wat? Tja dat is de vraag. Zie ook Bidib, wat is dat? De vraag is welk gemak zoek je nu? Dat is de vraag die je moet beantwoorden. Wil je dan zoveel extra geld in steken?

Citaat van: Raven op maandag 06 mei 2019, 19:48:59
Wat ik al wel heb geconstateerd is dat de grote fabrikanten bidib niet of nauwelijks ondersteunen. Op zich logisch gezien dat ze veel tijd en geld in hun eigen techniek hebben zitten.

Valt wel mee. Veel standaarden binnen de modelspoor zijn "open" of bijna open. Dus gewoon veel informatie over te vinden. Meestal eenvoudige componenten en dus goedkoop te produceren door veel fabrikanten. Alleen als je "merkenvast" bent kan je nog wel eens voor een dure oplossing hebben gekozen. Ook als je buiten de gebaande paden aan het experimenteren gaat zoals met bidib worden de kosten hoger dan met "standaard"-onderdelen zoals centrales, bezetmelders en wisseldecoders.

Citaat van: Raven op maandag 06 mei 2019, 19:48:59
Weet iemand van jullie toevallig wat de gemiddelde levensduur van een centrale is?

Ligt eraan wat je er mee doet en wat je wensen zijn. Ik heb centrales staan die al 20 jaar oud zijn (zoals IB 650) en die werken nog goed. Ik heb een aantal multimaus-setjes (10 jaar oud), een z21 (een paar jaar), Lenz LZV100 (is ook al 15 jaar oud) met een aantal handregelaars. Denk dat de hele zooi niet meer dan 300 - 400 euro bij elkaar gekost heeft. Ik moet daarbij opmerken dat ik eigenlijk alleen maar met het DCC-protocol rijd. Dus niet overgeleverd ben aan de waan van de dag van Märklin met bijvoorbeeld MFX / MFX+ dan kan het zijn dat een drie of vier jaar oude centrale van 600 - 800 euro hopeloos verouderd is.

Groet Ronald.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Beste Raven,

Levensduur centrale:

hardware: mijn Raptor is hier sinds 2006 in gebrui, mijn kleine neefje heeft geprobeerd hem te mollen, dat is het ook gelukt, want hij deed het niet mee, maar gelukkig zit er een "buffer-chip" in die je zo kunt vernieuwen.

software: bugs, één geloof ik in die jaren, nieuwe mogelijkheden, sinds 2 jaar niet meer, ik heb er ook niet om gevraagd, op dit moment wordt er hard gewerkt aan de software voor een speciaal iemand, een mens met een volledige gezichtsbeperking, hieruit komen vast mogelijkheden voor de "gewone" Raptor.

Het is een beetje een uitgebreid antwoord geworden, het is tenslotte geen gewone multi-protocol centrale.

Groet, Anne W

Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Citaat van: Raven op maandag 06 mei 2019, 19:48:59
Weet iemand van jullie toevallig wat de gemiddelde levensduur van een centrale is?


Mijn Marklin 6020 in 1985 gekocht en doet het nog steeds.
Mijn Intellibox in 1999/2000 gekocht en doet het nog steeds, bijna dagelijks.
Mijn Lenz LZ100 omstreeks 2005 gekocht en werkt nog altijd.
Evenals mijn Multi-Maus van omstreeks 2008.
Al deze centrales zonder een defect.

Dit in tegenstelling tot mijn eerste DR5000 die heeft het een week gedaan. Mijn tweede DR5000 heeft het een maand gedaan, en kan in de kliko.

Groetjes.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Citaat van: Sprinter op dinsdag 07 mei 2019, 17:30:19

Dit in tegenstelling tot mijn eerste DR5000 die heeft het een week gedaan.


Gratis gekregen van Karst Drenth / Digikeijs en je hebt hem zelf naar de knoppen geholpen in de testfase. De tweede heb je trouwens ook gratis gekregen.......

Niet fair Wim Ros: zo gaan concullega fabrikanten niet met elkaar om. :thumbdown:

Gr, Ben.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Ben, gratis of betaald wat is het verschil, ze zijn gewoon stuk. De laatste zonder aanwijsbare oorzaak, LocoNet aansluiting zo dood als een pier.
Is een gebruikers ervaring en die deel ik.

Groetjes.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
 @citaat De eerste was een gratis prototype nog voor de uitlevering en die heb je met common ground gekoppeld, tegen het advies van de fabrikant in. Daar ben je over gaan klagen. Uiteindelijk heb je een gratis tweede exemplaar gehad en daar ben je weer mee gaan experimenteren. Dat heeft niets met normaal gebruik te maken.

Gr, Ben.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Toch wel jammer dat er essentiële informatie bij berichten wordt achtergehouden. Is blijkbaar mode geworden.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 08 mei 2019, 08:22:49
@citaat Uiteindelijk heb je een gratis tweede exemplaar gehad en daar ben je weer mee gaan experimenteren. Dat heeft niets met normaal gebruik te maken.

Als jij normaal aansluiten en normaal gebruik als experimenteren wil bestempelen, dat klopt dat. Maar deze is op de juiste manier aangesloten en gebruikt. Verder zijn er meerdere pogingen gedaan om met de heren in contact te treden. Waarop geen enkele reactie komt op die ene na dan. Daarna was het oorverdovend stil.

Het begon met het niet ondersteunen van het DR5000 setup programma door mijn W10 PC. Dan kun je er helemaal niets mee.
Daarna een W7 PC gepakt en die doet het prima met het setup programma, daarna de laatste firmware geinstalleerd. En toen dacht ik geef hem nog eens kans en kijk of er een verschil is met mijn Z21 in prestaties. Maar dat was dus snel klaar want de LocoNet aansluiting is zo dood als een pier, zowel de B als de T.
Als dit buitensporig en ongeoorloofd gebruik is dan ben ik daar schuldig aan, maar ik denk dat zomaar van niet.

Verder ben ik van mening als je iemand een test exemplaar geeft, en je verwacht van die persoon een gebruikers verslag en ervaring. Dan lijkt het mij dat je die persoon te woord staat, en ondersteund. Anders krijg je dit soort kritische reacties, en als het alleen gegeven is om deze persoon het zwijgen op te leggen, dan heeft dat niet gewerkt en zal dat ook niet werken. Respect moet van twee kanten komen.

Groetjes.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
 @citaat Je reactie geeft aan dat er iets schort aan je relatie met Digikeijs. Ik ga deze discussie staken, het hoort hier niet thuis, jij hebt jouw eigen waarheid en Digikeijs kan zich hier vooralsnog niet verdedigen.

Ik heb je eerdere bericht gisteren aan de forumbeheerder gemeld en ik heb contact met Digikeijs. Daarmee is het voor mij klaar. ;)

On-topic maar weer: DCC decoder met Railcom ondersteuning.

Gr, Ben.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
@ allen; wederom dank voor jullie reacties! Duidelijk dat de hardware een lange levensduur heeft. Prettig om te horen in een tijd waarin smartphones gemiddeld maar 2 a 3 jaar mee gaan.

Een andere reden dat bidib mij aanspreekt is omdat het het enige systeem was wat voor mij in een keer duidelijke was (na uitelg op de beurs in nijmegen). Maar dat zegt natuurlijk niks over de mogelijkheden van andere systemen.

De baan die ik in het verleden heb ontworpen betrof een kopstation met 8 sporen, een klein rangeer gedeelte, draaischijf en locloods. Daar naast heeft het 2 schaduwstations met ieder 6 opstel sporen. Nu kan ik mij vergissen maar aangezien ik deels geautomatiseerd en met bezetmelding wil rijden vereist dat gebruik van een computerprogramma als koploper of itrain. De hardware mogelijkheden van bidib spreken mij nog steeds aan maar zoals eerder door jullie aangegeven zijn deze relatief kostbaar.

Aangezien er een mogelijke verhuizing op komst is zal de door mijnontworpen baan mogelijk niet tot uitvoering komen. Afhankelijk van de beschikbare ruimte zal ik opnieuw moeten gaan tekenen. Misschien dat ik zelfs de overstap op N spoor zal moeten maken ivm de ruimte. Het boven genoemde plan is het minimale wat ik wens aan het ontwerp, eigenlijk wil ik nog veel meer  :D.

Ik neem aan dat ook meer bedrijvigheid op de baan dan mijn aanvankelijke plan prima te realiseren is met andere hardware dan bidib. Vraag voor mij dus zijn de kosten het mij waard?

@ ronald k; dank voor je link naar wat is bidib. Een interessant draadje!

@ anne w: kleine neefjes krijgen volgens mij alles wel stuk  :P

@ sprinter en ben ik begrijp dat jullie beide andere visies op nahouden, ik houd mij hier echter even buiten!
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Beste Raven,

De technische modelspoorhobby wordt gekenmerkt door vele technici met verschillende oplossingen, mijn systeem is zo ook ontstaan, werd ontwikkeld omdat de ontwerpers er maar een hekel aan kregen dat ze hun computer programma steeds moesten aanpassen als er een nieuwe digitale centrale op de markt kwam of dat hun vrienden van Microsoft ook weer wat nieuws bedachten.

Dus er zal altijd een soort strijd zijn binnen de hobby, dat is al vroeg ontstaan: 2-rail versus 3-rail.

Pik uit de verschillende zaken datgene wat jou het beste bevalt en verander niet te vaak, anders blijf je bezig met veranderen omdat er zo veel verschillende systemen en merken zijn.

Groet, Anne W
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Citaat van: Raven op woensdag 08 mei 2019, 15:13:53
Een andere reden dat bidib mij aanspreekt is omdat het het enige systeem was wat voor mij in een keer duidelijke was (na uitelg op de beurs in nijmegen). Maar dat zegt natuurlijk niks over de mogelijkheden van andere systemen.

Dan weet ik wie je gesproken hebt. Zij staan met het BiDib-systeem ook op andere beurzen. Ik heb mij ook al eens laten "voorlichten" over het systeem. Ze hebben mij niet kunnen overtuigen over de voordelen ten opzichte van de huidige "standaard" oplossingen ten opzichte van de meerprijs voor BiDib.

Even heel simpel gezegd: Ik had je hetzelfde in één keer kunnen uitleggen over andere systemen. In basis werken namelijk alle systemen hetzelfde. Het voordeel van "Bidib-componenten" die je hebt uitgelegd gekregen is dat alles bij hun te krijgen is. Dus alles in één koop en bij één leverancier. Als je alle andere systemen buiten beschouwing laat en op jouw eigen systeem en componenten focust is het simpel uitleggen  :D

Tegenwoordig wordt de nadruk op terugpraten van decoders (zowel bij Railcom(Plus) als MFX(+)) geroepen dat het hele grote voordelen heeft. Het zal in potentie grote voordelen hebben. Tot nu toe is er nog geen echte "killer-functie" gevonden waardoor de complete modeltreinenwereld roept "we moeten decoders hebben die terugpraten!". Het roepen dat het voordelen heeft komt vooral van de fabrikanten zelf. En sommige fabrikanten die hun eigen protocol als standaard verklaren en zo min of meer het terugpraten door de strot duwen. Het gekke is dat bestaande protocollen zoals XpressNet, LocoNet en RS-bus van Lenz gewoon een soort (in meer of mindere mate / beperkte vorm) van "feedback" hebben voor wissels. Maar dat niet of nauwelijks gebruikt wordt.

Groet Ronald.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Gisteravond nog even een paar uur gereden met mijn simpele N-spoor baantje. Inmiddels met 25 treinen op de baan, en 8 daadwerkelijk aan het rijden. Het besturingsprogramma, weet perfect waar een trein is en of hij voor of achteruit gaat, hij weet de snelheid, en ik heb verteld hoelang een blok is en hoelang een trein is, hij stopt dan ook op de millimeter nauwkeuring keer op keer. Hij weet zelfs als hij een verkeerde afslag genomen heeft, wat eigenlijk nooit voorkomt omdat de wissels betrouwbaar omgaan m.b.v. een servo. Daarbij gebruik ik standaard s88 melders met stroomdetectie via LocoNet voor, en standaard locdecoders. In mijn beleving heb ik daar geen MFX, RailCom of BiDiB voor nodig.

Groetjes
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
@ anne w; dat is een goede tip. Ben nog aan het vergelijken maar als de keus gemaakt is ga ik daar inderdaad niet meer van afwijken. Anders blijf ik bezig!

@ ronaldk; haha ja ik ben ze nu ook al meerdere malen tegen gekomen op verschillende beurzen. Je hebt gelijk dat het makkelijk uitleggen is wanneer je 1 soort product verkoopt. Persoonlijk vind ik het wel prettig alles bij 1 leverancier te kopen. Nu heb ik nog niet alle mogelijkheden vergeleken maar tot op heden moet ik zeggen dat de kosten me nog redelijk meevallen.

@ sprinter; goed om te horen dat alles zo vlekkeloos functioneert. Mag ik vragen welke hard en software je precies gebruikt?
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Citaat van: Raven op maandag 13 mei 2019, 10:51:05

@ sprinter; goed om te horen dat alles zo vlekkeloos functioneert. Mag ik vragen welke hard en software je precies gebruikt?

Dat mag je vragen, of ik er op mag antwoorden is even afwachten.

Centrale Z21 (de zwarte).
LocoNet-Interface (RoSoft) voor de communicatie met de PC. (Dit om universeel te zijn, voor de communicatie met bepaalde software, zoals Koploper).
Melders de L.Net-s88SD16-n. (RoSoft)
Servo-Switch voor de wisselbediening (RoSoft)

Besturings software iTrain Plus.

Groetjes.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Hoi,

Citaat van: Raven op maandag 13 mei 2019, 10:51:05
Persoonlijk vind ik het wel prettig alles bij 1 leverancier te kopen. Nu heb ik nog niet alle mogelijkheden vergeleken maar tot op heden moet ik zeggen dat de kosten me nog redelijk meevallen.

Tja... Dat is een keuze alles bij één leverancier. Je moet vooral kijken naar wat je wil. Of het goedkoper is kan ik zo niet bepalen. Meestal is het BiDiB-systeem duurder vanwege de losse printen e.d.

Ik gebruik veel zaken door elkaar heen. Onder andere de printen van RoSoft (bezetmelders / S88XpressNetLi), Wissel- en schakeldecoders van diverse merken (Karst Drenth Servo-Switch, DR4020 / DR4024 servo-decoders, DR4018 schakeldecoders), Centrales (Roco Multimaus, Roco z21. Alles wel met het DCC-protocol. Dat werkt allemaal goed. Zelf als programma's Koploper en een proefversie van Itrain in gebruik. Deels om te testen en te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Groet Ronald.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Beste Raven,

Automatiseringssoftware en digitale centrale in één is zeldzaam, één exoot, daar rijden mijn blinde clubcollega, Joske3 en ik mee en de Viessmann Commander.

Verder qua decoders is het "feest", afgezien van de basis genormeerde zaken bij DCC, daarna heeft iedere fabrikant zijn eigen hobby's en specialiteiten.

Groet, Anne W
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
@ sprinter; dank je voor de info. Ga mij eens verdiepen inde kosten en mogelijkheden van jou systeem.

@ronaldk: kan ik me voorstellen inderdaad. Deze leverancier bied de master print met bidib, 16 bezetmelders en 8 schakelingen voor wissels voor ?190 -. Vond ik wel meevallen.

@ anne w; ik denk dat ik nog een aantal termen door elkaar haal. Met centrale bedoelde ik de print die het geheel aanstuurt. En niet bijv. Een cs3 of dergelijke. Mijn bedoeling is het via computer te laten lopen en met een multimaus of iets dergelijks zelf handmatig tussendoor te kunnen rijden.

Gr Raven
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
hoi,

Je wil met de multimaus gaan rijden? Heb je 2-rail? En dan ga je dus DCC rijden. Zo ja: Dan kan je gewoon met een multimaussetjes (60 - 80 euro) en een S88XpressNetLi-startsetje van 90 euro gewoon met de computer rijden. Geen beperkingen in computerprogramma's. Als je al een multimaussetje hebt dan hoef je alleen de S88XpressNetLi-setje aan te schaffen.

Groet Ronald.

Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Beste Raven,

Je begrijpt nog niet helemaal hoe het gaat:

een computerprogramma geeft opdrachten.

deze opdrachten dienen vertaald te worden naar één van de digitale talen: DCC, Motorola, MFX, SX

die vertaling vindt plaats in de digitale centrale, veel centrale's hebben een interface voor de vertaling, maar sommige niet, zoals het MS2/3, daarnaast moet de taal die het computerprogramma spreekt, voor de interface te vertalen zijn, de taal die het bekende programma Koploper spreekt kan niet vertaald worden in het CS 2/3.

Voor je goede begrip: interfaces/centrales zijn ontwikkeld door grotere fabrikanten, computerprogramma's veelal door kleine fabrikanten, de grotere fabrikanten besteden geen aandacht aan de kleine fabrikanten en dat geeft wel eens uitdagingen bij het b.g. vertaalwerk.

Groet, Anne W

Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Hallo Raven,

In antwoord op je eerste vraag: ik gebruik in oude Marklin loc's de Tams decoder Ld-W-32.2 . Dan hoef je de motor niet veranderen. Met een Marklin centrale zijn de rijeigenschappen niet geweldig. Ik gebruik sinds kort een dcc centrale van digikeijs, in combinatie met de z21 app van Fleischmann / Roco op een telefoon. Daarop lopen de oude locs als op fluweel. Met de centrale en de app kan je ook wissels bedienen.

Groet, Leo
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Marklin heeft een nieuwe mfx dcc mm decoder 60906 45 euro voor oude motoren. Deze decoder vervangt de oude delta decoder en is geschikt voor motor belasting tot 1,6 a voor de motor en heeft extra zware uitgangen voor oude telex en rookgeneratoren 1,4 A. Deze kan je dan ook gewoon analoog gebruiken en kan bij schakelen oude trafo's tot 40 volt weerstaan. Dus je hoeft niet bang te zijn voor opblazen decoder.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Wat is het bestelnummer?
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Dat is nummer 60906 ;)
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Dank je! Misschien ga ik dan toch mijn 3003 en 3005 nog eens ombouwen. Maar: gaat de telex-koppeling van mijn 3031 ook werken op een analoge voeding? Waarschijnlijk niet, he?
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Je kan in MFX of DCC uitgangen op actief zetten in analoge modus.
Nu heb ik er wel eentje liggen maar nog niet ingebouwd.
De beschrijving is ook erg beknopt, en wellicht wordt het een kwestie van proberen.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
In beschrijving staat dat de complete tabel staat op het internet. Beschrijving zelf is 40 p in verschillende talen. Onze treinendokter op de club heeft er 1 in ingebouwd nu in een oude br03. Ik zal aan hem vragen of het gelukt is en wat de rijeigenschappen zijn.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
https://www.maerklin.de/de/service/technische-informationen/

Onderaan bovenstaande pagina staat nog meer.
Re: Dcc decoder met railcom ondersteuning voor oude analoge motor??
Citaat van: David666 op donderdag 30 mei 2019, 00:23:38

Onderaan bovenstaande pagina staat nog meer.


Leuk al die links naar het huismerk maar de vraag is: DCC decoder met Railcom ondersteuning........