Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

K-rails wissels

Gestart door Tankje53 zondag 26 mei 2019, 20:40:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-rails wissels
Tankje53
gast

K-rails wissels
Goedenavond Rob hier, vraag mijn electro magnetische wissels gaan maar gedeeltelijk om heb ik te weinig stroom of is er iets anders aan de hand ? Heb ze geprobeerd zonder de wissel eraan nadat ik deze doorgelust heb werken ze prima maar in de baan lukt het niet terwijl ze tig mrt de vingers soepeltjes gaan

Wie heeft er een idee ?

Gr Rob van Oostrom
Re: K-rails wissels
Lid sinds: 2016

offline
Re: K-rails wissels
Dag Rob,

Kun je aangeven welk type wissel je hebt? Graag met de nummers erbij. Er zijn immers de 'standaard' wissels met bogen uit de 2200 serie en slanke wissels, waarvan de vroegere types een meebewegend puntstuk hebben, en de huidige types die dat niet meer hebben.
En dan willen we nog wel weten welke aandrijvingen je in gebruik hebt en of je analoog dan wel digitaal schakelt.

Dergelijke info scheelt bij het zoeken naar antwoorden.


Groet,

Peter
Re: K-rails wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rails wissels
- Zijn de wissels oud, 2e hands of nieuw uit de doos?
- Is de bedrading correct, en correct aangesloten?
- Schakel je de wissels analoog of digitaal (zie voorgaande reacties)?
- Liggen de wissels vlak?
- Zijn de wissels doorgeschroefd (gevijst) of niet ?

Als een k-rails wissel een los afneembare electro-magnetische aandrijving heeft,
dan behoort hij tot het nieuwere type, en daarvan bestaan ten minste 6 versies
(alle met hetzelfde catalogusnummer om het simpel te houden),
want Märklin is voortdurend bezig geweest om kleine verbeteringen door te voeren.



Re: K-rails wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rails wissels
Aanvullend vraagje:
Citaat van: Tankje53 op zondag 26 mei 2019, 20:40:54
Heb ze geprobeerd zonder de wissel eraan nadat ik deze doorgelust heb werken ze prima maar in de baan lukt het niet terwijl ze tig mrt de vingers soepeltjes gaan
Werken met de vingers de aandrijvingen of de wissels prima ?
Want dat is hier onduidelijk verwoord. En dat maakt wel wat uit voor voor vraag en antwoord.

Want als het wissel stroef gaat met de hand, dan is het mechanisme tussen biels en bielsmat verklemd (b.v. door te diep verschroeven), en zal de aandrijving dus onvoldoende kracht hebben.
Want als de aandrijving zelf niet meer helemaal top is (ik heb er b.v. eentje met een afgebroken afstandshouder), dan trekt de aandrijving zich millimeters los van het wissel bij het omschakelen.