Ik lees in een Thailandblog het volgende, en ook al benoemd door Hans; wellicht toch een onzuivere voedingsspanning hetgeen doorwerkt op de kwalitatief hoogstaande (?) M-decoders;
Het grootste probleem is het niet stabile net. In Nederland hebben we een heel "hard" net, met nauwelijks fluctuaties.
Ik heb bij ons wel eens "Power Quality Analyzer" aan het net gehangen. Het ding meet gedurende een langere tijd exact wat met het net gebeurt, en maakt hier een grafiek van.
Het was schokkend. Het nominale voltage zou rond de 232 Volt moeten zijn. Het varieerde tussen de 130 en 280V. Vooral de lage voltages doet veel apparatuur sneuvelen. Black-outs (geen spanning) zijn niet zo schadelijk voor je apparatuur. Brown-outs (veel te lage spanning) maken alles kapot.
Een (niet zo dure) oplossing kan zijn om gevoelige apparatuur achter een UPS aan te sluiten. Een dure oplossing is om een voltage stabilizer te installeren, want ook TL en spaarlampen hebben een veel kortere levensduur hier door spanningsfluctuaties.
Een aardige oplossing kan zijn om zelf een grote UPS te maken. Neem flink wat accu's, zet daar achter een inverter die de DC omzet in 220 V AC, en voedt daar je huis mee. De batterijen laat je kontinu opladen door een lader die je uit je net voedt. Misschien heb je meerder inverters nodig om je hele huis te voeden. Dit is een dure, maar vanuit technisch oogpunt een mooie oplossing.BRON:
KLIKKIEEen heel verhaal misschien maar ergens moet toch er iets niet kloppen bij jou.
Er zijn hier op het forum veel Märklin rijders waaronder ik ook en wij hebben al die problemen niet.
Als voorbeeld Michel Miessie, die rijdt praktisch probleemloos de meeste kilometers hier op het forum met al zijn digitale loks,
en ik meen 1 keer een wisselaandrijving die kapot ging en hij heeft er heel wat.
Dezelfde geld voor Wico, grote C-rail baan met veel digitale loks, ook zeer weinig tot geen problemen.
Bij mezelf idem, alle loks met decoders en alle wisselaandrijvingen blijven het gewoon doen.
En dan nog Miwula Hamburg; die stoppen met 3 rail omdat de puko's wegslijten, niet om de kwaliteit van de Märklin loks.
Dus ja, een hoop frustratie en narigheid bij jou, maar om nou Märklin compleet de grond in te boren lijkt mij en ik denk volgens velen hier ook niet terecht.
En dan probeer ik hier niet om de naam Märklin hoog te houden en/of te verdedigen, ik constateer alleen de feiten.
Maar het feit blijft natuurlijk dat voor jou de hobby al meer een frustratie wordt en dat is de bedoeling niet, hopelijk komt er een antwoord en oplossing voor al je !@#$%zooi.