Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tjonge Henk, de ellende blijft je maar achtervolgen. Maar laat je niet kisten, je hebt nog de bomen om naar uit te kijken. En ik neem aan dat als je die hebt ontvangen niet spontaan hun blad of naalden verliezen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Er zijn decoders die niet in de loks uit te lezen zijn.....

Groet, Anne W
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Heren bedankt voor de leuke suggesties. Het is gewoon een nieuwe Märklin lok met originele decoder. Dus niks buffercondensator en op de decodertester gebeurt precies hetzelfde.

Meestal weet ik wel waar ik mee bezig ben.  >:-D
Alleen wanneer de resultaten niet zijn zoals verwacht wil ik weleens de draad kwijtraken.  :(
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zo alweer meer dan twee weken geleden sinds de laatste update. Wordt wel weer eens tijd. Ben nogal druk geweest met andere dingen buiten de hobby dus echt veel is er ook niet gedaan.

Laatste paar dagen veel testkilometers gemaakt in koploper. Loks die in actie zijn geweest: De Märklin V200 met de lUX poetstrein is altijd de eerste die ingezet wordt. Dan volgen in willekeurige volgorde De Piko BR55 met kolensleep, De Märklin V60 met lokale goederensleep. De Märklin BR24 (Lopi5) met een stammetje 4-as Umbau en de DH500 met een paar rongenwagons. De laatste heeft nogal wat startproblemen dus niet veel inzet. Verdere loks die nog getest zijn de BR78 en de BR86 beide met een FX decoder (worden nog omgebouwd naar een ESU).

Zolang er één of twee loks op de baan staan loopt alles prima, met een derde actief erbij treden er zo nu en dan kleine probleempjes op. Maar meteen als er een vierde lok geactiveerd wordt rijzen de problemen de pan uit. Dan kan koploper niet meer bijhouden waar welke trein nu eigenlijk is. Ik ben bang dat mijn oude laptop waar het geheel nu op draait gewoon te langzaam is.
Morgen de PC eens naar het hobbyhok verhuizen en weer testen. Die reageert een stuk sneller.
Gister had ik overigens een probleem wat zich vandaag niet voor heeft gedaan en waar vooral de V60 last van had.  In plaats van te stoppen aan en stationspoor bleef ze langzaam doorsukkelen terwijl de snelheid volgens het IB display toch echt nul was. Ook de V200 heeft dit gedrag éénmaal vertoond. Vandaag was er niets van te merken.
Gister moest ik ook vaststellen dat twee parallele sporen in een bocht een fractie te dicht naast elkaar lagen. Had het wel getest met twee lange 4 -assige rijtuigen maar blijkbaar zijn de V60 en de LUX wagens net iets breder. Die schampten elkaar heel licht waardoor één van beide uit de rails liep. Vanochtend meteen vijf millimeter meer ruimte gegeven en het probleem is voorbij. Dat is toch een voordeel van flex. Je schuift het gewoon  een stukje op. Meteen de overgang van Peco naar K-rail verbeterd. Deze overgang ligt net aan het begin van een bocht en dan krijgje al heel snel een knik vanwege zeer verschillende flexibiliteit tussen beide rails. De oplossing is eigenlijk heel simpel. Maak de K-railstaven 5cm korter dan de bedding en voer de Peco railstaven in de kleinijzers van het overgebleven stuk K-bedding. Dan worden de railstaven op de gewone manier met raillassen verbonden. Omdat de Peco staven dan in de stijve K-bedding liggen gaat het geheel niet knikken. Zie foto.
20240518_111102.jpg

Overigens was de inzet van beide FX loks een compleet fiasco. Alles liep in de soep, Geen wonder want Motorola is ook niet veel soeps.  ;)
Snel die ESU decoders er in bouwen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou vandaag het grootste gedeelte van de dag aan het testen geweest in koploper. Zoals gisteren reeds aangekondigd heb ik eerst de oude laptop vervangen door mijn nieuwe laptop en niet de PC. Dat vond ik teveel gesjouw worden. Dan is een laptop toch wat makkelijker te verhuizen. En zowaar het heeft geholpen. Nauwelijks nog onverklaarbare gebeurtenissen gehad. We beginnen ergens te komen. Maar toch onvoorstelbaar dat met slechts 4 actieve loks op de baan de PC (laptop) het dataverkeer al niet meer kan bijhouden en de weg kwijt raakt.

Uiteraard, nu het geheel wat beter begint te lopen, kom je nog enkele onvolkomenheden tegen in koploper die dan meteen worden opgelost. Bijvoorbeeld door de verandering in de layout was ik vergeten om in het nieuw tussengevoegde blok het noodzakelijke volgende blok te reserveren. Dat is dan natuurlijk snel hersteld. en zo hebben we nog wel enkele foutjes gevonden.
Waar ik nog niet helemaal uit ben zijn de juiste stopplaatsen. Voor de meeste blokken geeft dat geen probleem maar voor enkele wel. En dat zijn altijd vrij korte blokken waarbij de inrijmelder en de stopmelder direct achter elkaar liggen. Ook zijn deze blokken allemaal geconfigureerd met de optie "vorige blok vrijgeven obv treinlengte". Maar wat dat dan te maken heeft met het aantal cm dat de trein moet doorrijden is mij nog een raadsel en ook in het koploper handboek vind ik geen verklaring of uitleg hierover. Wie het weet mag het zeggen.

Wel verviel de V60 vandaag weer in de fout waar ze eergisteren ook al last van had. De hele ochtend ging het goed maar 's middags verrekte het ding weer te stoppen en kroop vrolijk verder het (verkeerd staande) wissel op. Het gevolg laat zich raden, Kortsluiting.
Het zou een fout in de decoder moeten zijn want volgens de IB is de snelheid toch echt nul. Dat zou dan de derde van vier Märklin decoders zijn die de geest geeft. Prima score!
Alleen de V200 werkt tot nu nagenoeg probleemloos hoewel ze eenmaal ook een dergelijk niet stoppen gedrag heeft vertoond. We houden het in de gaten.
Overige loks met een LoPi5 of een Piko decoder lopen verder probleemloos zolang er geen contact issues optreden. Morgenochtend zet ik nog even mijn Roco lok op de baan en laten het spul nog een uurtje of twee draaien. Daarna beginnen we langzaam aan de volgende stap. De aanleg van het "grote" station. Dan kan de laatste tijdelijke keerlus ook verdwijnen en is het circuit compleet. Dan kunnen de bedachte treinroutes echt getest worden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ondanks alle troubles zitten er toch aardige vorderingen in en een veelbelovend uitzicht. Wel jammer van die V60 dat hij nu weer kuren krijgt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En toen deden ineens de wissels in het SS2 het niet meer, Bleek dat de 12V aansluiting in de ringleiding was los gekomen. Waarschijnlijk nooit goed vastgezet?
Nadat dat herstelt was schakelden de wissels 58 en 59 gelijktijdig. Op de baan maar niet in koploper, daar gaan ze nog mooi apart. Nu had ik mooie verdeelplaatjes gemaakt voor de servo aansturing. Blijkt dat er in dat betreffende ding een kortsluiting of overslag zit. Wanneer ik één wissel bedien gaat de andere meteen mee. Ook wanneer ik van één van beide wissels de stuurdraad losmaak. Zien dat ik morgen tijd heb om daar een andere verdeelplaat in te zetten. Heb momenteel andere beslommeringen waardoor zeer weinig tijd voor de hobby overblijft.

Ook voor alle andere dingen (waaronder rijden) heb ik momenteel geen tijd. Dat wordt straks weer feest met poetsen en alles terug rijdend te krijgen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Kijk zulke problemen heb ik geen moeite mee, Ander verdeelplaatje er in gezet en het werkt weer als vanouds. Nee dan die fijne C-rails van M. Wat een hopeloos product is dat toch. Ik heb er stukken tussen zitten daar blijf je poetsen, Dan gaat het weer een kwartiertje goed  waarna die lok alweer stil blijft staan. Weer poetsen, etcetera ad infinitum. Compleet gestoord wordt je ervan. Ga die krengen successievelijk allemaal vervangen, wat een waardeloze troep. Kan er echt niet blij van of mee worden. Met K- en Alpha rails heb ik niet zoveel problemen en met Peco of Piko met eigen middenleider of met WW-puko's bijna helemaal niet. Maar die C-rails komt me echt de strot uit.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
met c-rail nog nooit problemen ondervonden, worden nauwelijks gepoetst bij mij, k-rail lijkt mij veel gevoeliger, vooral na het ballasten ervaar ik veel problemen;

mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tja, net andersom dus. Ergens zal het wel aan liggen alleen weet ik tot op heden nog niet waaraan. Geballast heb ik nog helemaal niet dus daar kan ik nog niets van zeggen.
Ga morgen nog eens wat proberen, gewoon alle mogelijkheden uitproberen en testen dan zal ooit de oorzaak wel gevonden worden. Of ik dat dan nog mee maak is een tweede.  :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@citaat hoe is de vochtigheid bij jouw baan? Dat kan ook van invloed zijn. 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Luchtvochtigheid is behoorlijk laag. De hele dag staat de airco aan die de temperatuur op een constante 25 graden houdt en de ruimte ook ontvochtigd.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat is toch best bijzonder, dat je juist alleen met de C-rails zoveel problemen hebt. Soms wel opletten met doorgeknipte rails, dan mis je som 1 kant van de massa. Maar ik kan mij in jouw geval niet voorstellen dat de stroomtoevoer niet goed zou zijn. Iets met slepers of wielen met afwijkingen dan? De klimaatregeling is ook goed zo te lezen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Soms moet je even een stapje terug doen en het geheel van een afstandje nog eens bekijken en overdenken. en dan kom je tot de conclusie dat de railatukken (blokken) waarop de meeste problemen zich voordien stukken zijn die nog los op de plaat liggen. Ten tijde van de wisselmotor operatie heb ik natuurlijk alles los gehad. De blokken waarin de goede (niet brokkelende) rails liggen heb ik daarna nog niet vastgezet. Dat doe ik met hotglue tegen verschuiven. De brokkelrails lijm ik voor het leggen al met hotglue aan elkaar, soldeer alle draden eraan en schuif dan het geheel zo op de baan. Dat ligt stevig zonder speling. Nu dacht ik dat die klikverbindingen voldoende houvast boden aan de rails. Tenslotte zijn ze bedoeld voor tapijtrijders. Niet dus. Deze week in een verloren uurtje de blokken in SS2 vastgezet met hotglue en daarna nog heel weinig problemen gehad. Nu maar hopen en duimen dat dat zo blijft. Lijkt er dus toch op dat het contactproblemen zijn in de rails onderling.

Maar denk nu niet dat daarmee alle problemen de wereld uit zijn. Je lost één probleem op en krijgt er gelijk twee nieuwe bij.
Het eerste zijn de stroomvoerende koppelingen van Märklin. Die beginnen sinds vandaag spontaan te ontkoppelen. Al weken rij ik probleemloos met die dingen tot vandaag, om de haverklap blijft een sleep (gedeeltelijk) op de baan achter. Om het dan wat gemakkelijker te maken gebeurt dat nooit op hetzelfde punt en nooit of zelden tweemaal dezelfde koppelingen. Geheel willekeurig.
Een ander probleem dat vandaag de kop opstak zijn de LUX wagons. Sinds vandaag willen ze niet meer op de rails blijven staan. Huppelen er steeds naast en ook hier valt geen patroon te ontdekken. Heb ze al van de baan gehad en helemaal nagekeken en schoongemaakt maar kan niks abnormaals ontdekken. Dit probleem begon nadat een verloren railspijkertje in een frog was gevallen wat uiteraard tot ontsporingen leidde. Het spijkertje is gevonden en verwijderd en alle treinen rijden er weer normaal over. Alleen de LUX'en blijven nu overal ontsporen.
En zo sukkelen we maar verder.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
:roll: Doorgaan Henk, vooral dóórgaan!!!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zeker doorgaan! Menig modelspoorder kent de tegenslagen. En bij een flinke baan denk je dan dat het je nooit gaat lukken. Want ook als je heel veel verder bent en dacht dat je alles onder controle had, heb je van die dagen waarin alles fout gaat. Het blijft toch speelgoed. Vooral de storingen waar geen patroon in valt te ontdekken zoals nu bij de koppelingen is heel frustrerend. Toch heb ik de overtuiging dat het steeds oplossen van problemen uiteindelijk leidt tot resultaat waarbij het gemiddeld genomen wel aardig rijdt. Behalve als je een demo geeft of je iets op video wil zetten...
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Het spreekwoord luidt: De aanhouder wint en daarmee sluit ik me aan bij voorgaande reacties.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wijze woorden naamgenoot, wijze woorden.
Oh en doorgaan zal ik zeker, Letterlijk tot ik er dood bij neerval. Heb toch niets beters te doen en stil in een stoel gaan zitten suffen is niet mijn ding.  ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ach, in het echte leven is het op het spoor ook geen zorgeloze situatie.
Ik mag nu voor mijn (nieuwe) werk met een NS businesscard op pad.

Maar gelukkig mogen we veel thuiswerken!

Want op het spoor is er dan weer een stuk bovenleiding stuk, dan weer een trein gestrand op een traject. Niet omdat machinist en stoker de ketel niet op druk wisten te houden maar omdat de software het niet doet. Diverse resets hielpen niet.
En dan zijn er wissel- en seinstoringen, te volle treinen, en daarbovenop soms nog een ongelukje en rijdt er niks.

Schrale troost dus. Iets met gedeelde smart of toch: een grote mate van realisme op de modelbaan?

Groet,

Peter

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nog een geluk dat wij geen last hebben van kabeldiefstallen  ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ooh, dacht je? Nou ja, in NL en B waarschijnlijk niet, maar hier hebben we gekko's en die schijnen kleine voorwerpen te verzamelen.

Tussen alle perikelen door nog kans gezien om wat aan de baan uitbreiding te doen. De ondergrond voor het stationsemplacement ligt nu ook op zijn plaats en ben druk bezig met kurk er op te lijmen. Blijkt dan meteen weer dat ik die te weinig heb. Met de laatste bestelling daarvan meende ik toch voldoende ingekocht te hebben, niet dus. Tja, wanneer een doos vol van dat spul geleverd wordt ga ik niet meteen controleren of die hoeveelheid klopt. Een beetje vertrouwen moet er toch kunnen zijn. Hopeloos misplaatst dus. Maar goed hier zijn wat foto's.
20240529_164443.jpg
20240529_164211.jpg

Wel leuk hoor, werken terwijl de treintjes voorbij tuffen. 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
In post #1714 berichtte ik over ontkoppelproblemen en ontsporingen van de LUX wagons De ontkoppelproblemen zijn net zo plotseling en mysterieus opgehouden als ze ontstaan zijn. Ook vandaag weer ettelijke uren de treintjes laten rijden en geen ontkoppelproblemen gehad. Eigenlijk heel weinig problemen gehad.

Gisteren het ontspoorprobleem van de LUX wagons gevonden. Door de problemen veroorzaakt door het spijkertje was de koppeling uit de LUX wagon getrokken. Ik heb er toen uit pure gemakzucht en zonder verder na te denken een nieuwe koppeling uit het doosje ingezet. Bleek dat dat nog een oud hoog model was die dus tegen de buffers aanliep in R1 bochten. Daar ontspoorde het zaakje maar soms liep het nog enkele meters door tot er sluiting ontstond. En aangezien ik mij niet bewust was van het feit dat ik nog oude koppelingen had heb ik niet meteen dat verband gezien. Afijn de schoonmaakkarren doen het weer goed en dat ouwe hoge ding heb ik meteen plat gemaakt, met een hamer. Die veroorzaakt geen problemen meer.

Al eerder heb ik ook opgemerkt dat het oplossen van een probleem meteen gepaard gaat met de openbaring van een nieuw probleem. Waarvan akte. Nauwelijks had de poetstrein een volle ronde achter de rug ontspoort de V200. En jawel, op hetzelfde wissel waar het spijkertje in lag. Ieder keer dat die lok daar overheen moest was het raak. Kedeng en kortsluiting. Dan is je eerste gedachte weer een spijkertje, maar nee. Alle andere treinen liepen er wel goed overheen. Dus dan hou je die lok extra goed in de gaten. Toen viel het op dat het ding op andere wissels ook raar hobbelde. Dus hup van de baan en controleren. Blijkt dat de binnen wielafstand 14,2 mm is. Tja dat is toch iets te groot. Dus assen er uit (dat is nog een  verhaal apart) en de wielpers er op. Ojee, die past niet dus heb ik zelf maar een eenvoudig tooltje gemaakt  en daarmee is het gelukt om de wielen weer op de juiste maat te krijgen. Sindsdien loopt ze weer voorbeeldig. Maar waarom die wielen dan op de as verlopen zijn is nog een raadsel, ze stonden toch echt goed.

Al met al gaat daar allemaal een hoop tijd inzitten waarin je niet verder kunt bouwen. Toch heb ik vanmiddag nog  kans gezien om wat productiefs te doen. Het eerste stuk rails met WW-puko's ligt op de nieuwe plaat. Nu zien dat ik het eerste wissel ook van puko's voorzie en een servo. Dat wordt nog even puzzelen. In afwachting van de aanvulling van het kurkplaat heb ik momenteel toch niet veel anders te doen. Haha dat is een understatement van jewelste.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De oorzaak zit soms in kleine dingen. Je hebt in elk geval ze opgelost. Hopelijk nu niet meer van dit soort incidentjes.
 
Re: Baanbouw Rehausen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Je gebruikt Peco-rails met WW-puko's lees ik. Daarover heb ik wel een paar vragen die ik voor het gemak maar even nummer:

1. Welke Peco-rails gebruik je? Als dat code 83 is, levert dat dan geen problemen op met de Märklin-wielflenzen?
2. Gebruik je ook flexrails? Hoe is het aanleggen daarvan, gaat dat gemakkelijker dan Märklin K-flex (2205)?
3. Hoe fixeer je de WW-puko's, zodat die mooi in het midden blijven liggen?

Ik ben benieuwd naar je antwoorden. Zelf gebruik ik K-rails en ben met je eens dat die vrij lomp zijn, maar in het zicht naar mijn bescheiden mening nog steeds beter dan C-rails.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Blauw,

Ik zal de antwoorden ook maar nummeren dan.
1)  Ik gebruik Code 100. Wanneer je geen rollend materieel gebruikt dat ouder is dan circa 40 jaar zal je op code 83 ook geen problemen hebben. Maar Peco code 83 is volledig gestoeld op Amerikaans voorbeeld en ik rij geen Amerikaans. Dan blijft code 100 en 75 over. Op code 75 heb je wel degelijk problemen met 3-rail wielen (flenzen). Die ratelen dan over de kleinijzers. Dus die valt ook af. En dan heb je nog één mogelijkheid over. Peco code 100. Tillig Elite of Roco zou dan nog een mogelijkheid zijn in code 83 maar die bieden niet hetzelfde gamma aan wissels als Peco. Daarom vallen die ook af.
2)  Ik gebruik nagenoeg alleen flexrails. De Peco is heel gemakkelijk in het gebruik, ze is soepel maar niet zo erg als Piko. De Piko rails zwabbert alle kanten op tijdens het leggen, Peco rails blijft redelijk goed in de bochten liggen. En wanneer je dan ook nog railklemmen gebruikt om de flex te fixeren tijdens het leggen is het een fluitje van een cent.
3)  De WW-puco's hebben omiedere vijf puco's twee kleine lipjes die je haaks om moet buigen. Één naar links en één naar rechts. Met een minitangetje gaat dat probleemloos. Deze lipjes smelt je dan in de onderzijde van de bielzen. Hiervoor heb ik een mal gemaakt. Een recht stuk plaat waar twee groeven in zijn gefreesd waar precies de railstaven in passen. Daarin ligt de rail stevig en recht. In het midden heb ik een lijn getrokken waarop de puko strips worden uitgelijnd. Een kleine afwijking daarbij naar links en/of rechts mag om dezelfde reden als waarom bovenleiding zigzag boven de rails hangt. Een rail die op dergelijke wijze van puko strips is voorzien moet je dan wel voorzichtiger buigen zodat die puko's niet weer losgaan. Je dient er vooral op te letten dat de railstaaf zowel links als rechts in de bielsmat beweegt. Op die manier blijft de puko strip mooi in het midden zonder mechanische spanning.
De puko strip steekt nu een halve mm onder de bielsmat uit waardoor de rail niet vlak op de tafel ligt. Daarom gebruik je altijd kurk om de rails op te bevestigen. Kurkbedding bestaat uit twee helften die in de lengte naast elkaar worden gelijmd. Door die twee helften niet strak tegen elkaar te lijmen ontstaat een kleine groef waar die strip precies in kan vallen. En dan ligt de rail wel vlak en gefixeerd. Na het ballasten zie je daar allemaal niets meer van.

Het railprofiel van C-rail is fijner dan van K=rail en daarmee mooier. Helaas wordt dat voordeel teniet gedaan door het aangebakken ballastbed. Dat ziet er echt niet uit, maar dat geld voor alle rails met aangefrot ballastbed. Ook de Roco Geoline en Piko A. Leuk voor tapijtrijders maar verder nergens goed voor. Voordeel van de Piko A is nog dat het ballastbed verwijderd kan worden. Om met C-rail een modelgetrouwe modelbaan te realiseren dient het veel te hoge en te smalle bed gecamoufleerd te worden. Dat kan op diverse manieren maar betekent altijd extra werk. Om dan ook nog de weinig realistische plastic steenslag te camoufleren vergt nog veel meer werk. En dan zit je nog altijd met die rare ruimtevretende geometrie. En ja, ook dat kan opgelost worden maar dat betekent dan wel het verwijderen van het hele kliksysteem. Dan kun je echt veel beter en eenvoudiger met een ander railsysteem bouwen, bv Peco.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Woensdag gehaktdag, oh nee update dag.
En dit keer positieve berichten. In de afgelopen dagen veel testkilometers gemaakt en het gaat steeds beter. De ontkoppelproblemen zijn niet meer voorgekomen en ontsporingen komen ook niet meer voor. Tenminste in de eerste twee tot drie uur van het rijbedrijf. Daarna krijgen de LUX wagons toch weer problemen. Waarom dan pas? Geen idee.
Maar verder rijdt alles voorbeeldig en is het een genot om toe te kijken.

Tussendoor aan het klooien geweest met puko strips in wissels te frotten. Aangezien deze niet in de bielsmat gesmolten kunnen worden zoals de normale puko's en omdat deze in het wissel opgebouwd moeten worden uit lage, hoge en stijgende/dalende strips word aangeraden gebruik te maken van messing bielsen om de strips op te solderen. Ik heb geen messing bielsen en ook geen trek om bestaande bielsen in mijn Peco wissels te vervangen. Daarom heb ik bedacht om de puko's op een op maat gesneden pertinax bordje te solderen. Lengte gelijk aan wissellengte en breedte zodat deze precies onder de twee buitenste spoorstaven past. Dan steekt aan beide zijden nog een stukje biels uit. Dan leg je het wissel op het pertinax plaatje en tekent met een viltstift af waar de puko's moeten komen. Secuur solderen is dan aangezegd.
20240605_154931.jpg

Ook nu krijg je een hoogteverschil in de puko strips waardoor het wissel niet vlak op de pertinax gelegd kan worden. Dit hoogte verschil is 0,5 tot 0,6mm. Dit heb ik ondervangen door strookjes karton van deze dikte op het pertinax te lijmen. Dan is het hoogteverschil weg en kan het wissel vlak op het plaatje gelegd worden. Deze hele constructie wordt bij het leggen in het kurkbed verzonken.
20240605_154952.jpg
20240605_155114.jpg

Door dan het karton bruin te spuiten valt het niet meer op en kan het normaal geballast worden.
20240605_164630.jpg   

Nu moet de servo voor het omzetten er nog onder. Om zo min mogelijk ruimte hiervoor te gebruiken heb ik bedacht deze rechtopstaand te monteren. Hiervoor heb ik een bevestiging ontworpen van Alu hoeklijn, dezelfde hoeklijn die ik overal voor gebruik. Dit is een eerste prototype en is nog aan wijzigingen onderhevig.
20240605_164949.jpg

Uiteindelijk gaat het er dan zo uitzien (de ballast moet je er nog even bij denken).
20240605_164536.jpg
20240605_164559.jpg 
en tussendoor heb ik ook nog kans gezien om de voorrand wat meer aanzien te geven. Dat smoelt wat beter en is niet zo ruw als kops hout.

En dan gebeurt er buiten ook nog het één en ander.
20240605_165255.jpg
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Is een volledig van koper voorziene pertinax of epoxy printplaat waar op de juiste plaats gaatjes geboord worden waar de puko's in spannen geen optie? ALs de puko's vastgesoldeerd worden zet je ze vast op de juiste hoogte en heb je direct elektrisch contact.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Fem, wat bedoel je met gaatjes waar de puko's in spannen? De puko srips zitten helemaal niet in gaatjes die worden er gewoon bovenop gesoldeerd. Wanneer de puko's eerst door gaatjes in de pertinax gestoken worden zijn ze te kort om nog boven de biels uit te komen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
zozo Henk zet maar liefst 7 Thai aan het werk, als dat maar goed gaat >:-D .
zonder gekheid, wat gaat er nu weer gebeuren???
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Het lijkt er op alsof in Henk zijn voortuin ook ballast komt. Kan hij mooi een buitenbaan beginnen...
Re: Baanbouw Rehausen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 05 juni 2024, 14:50:23[uitleg Peco]

Dank voor je antwoord. Zo te lezen zitten daar ook nog wel de nodige haken en ogen aan. Als ik nu nog zou moeten beginnen was het wellicht het overwegen waard, maar alles afbreken en dan opnieuw gaat me voor nu even te ver. Alles rijdt op dit moment naar wens en probleemloos.
Ik kom regelmatig kijken naar je vorderingen. Misschien is dat aanleiding mijn huidige inzichten te herzien.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wat er nu gebeurt is dat de tuinmuur aan de voorzijde wordt afgebouwd zodat er een afsluitbaar hek geplaatst kan worden. Dat helpt een beetje om ongewenst bezoek buiten te houden.

En ik zet geen 7 Thais aan het werk hoor, kijk wel uit. Dat doet de aannemer die ik de opdracht heb gegeven. Vandaag waren het er 7, andere dagen veel minder.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 05 juni 2024, 16:21:34Fem, wat bedoel je met gaatjes waar de puko's in spannen? De puko srips zitten helemaal niet in gaatjes die worden er gewoon bovenop gesoldeerd. Wanneer de puko's eerst door gaatjes in de pertinax gestoken worden zijn ze te kort om nog boven de biels uit te komen.
't Is niet makkelijk uit te leggen wat ik bedoel, ik zal binnenkort eens laten zien hoe ik ga te werk gaan, want 1 ding staat al vast, ik ga overschakelen naar 2 rail en ook kiezen voor Peco rails en wissels. Hier en daar ga ik nog puko's voorzien om mijn 3-rail rollend materiaal nog te kunnen inzetten, maar dat zal dan omschakelbaar 2-rail/3-rail worden.
Ik ga voor de wissels geen strips gebruiken maar losse puko's.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 05 juni 2024, 16:34:37alles afbreken en dan opnieuw gaat me voor nu even te ver.
En precies om die reden ga ik dat ook niet doen. Sowieso beide schaduwstations zijn met C-rails opgebouwd en op de linkervleugel liggen er ook nog ettelijke in het zicht. Goed gecamoufleerd dat wel. Verder is de bovenste paradebaan geheel K-rail. Die ligt zo hoog dat je er toch niet op kan kijken dus dat stoort niet. Verder is alles met Peco flex gemaakt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En toch sta ik nog steeds in dubio. Agelopen weekend was het weer één grote ellende. Nog geen vijf minuten lang was normaal rijden mogelijk of er gebeurde weer iets abnormaals. Niet ver genoeg doorrijden en met de staart op een wissel blijven staan waar een andere trein dan op rijdt. En dat altijd op C-wissels. Nooit op andere.
Of loks die het verrekken om te stoppen op de gedesigneerde plaats en gewoon door blijven rijden, waardoor koploper ze kwijt is, met alle gevolgen van dien. En dat zijn dan altijd loks met originele Märklin decoder. Zondagmiddag was ik het echt spuugzat en in staat om de hele zooi zo in de kliko te donderen.
Maandag en dinsdag reed het allemaal weer voorbeeldig en vandaag na twee tot drie uur rijden begon de ellende alweer. Dat is het vreemde aan de hele zaak. Het begint pas na langere tijd rijden verkeerd te gaan en dan blijft het ook verkeerd gaan. En dan hebben die Märklin decoders nog een vreemde eigenschap. Zo nu en dan stoppen ze gewoon midden op het traject en dan is er slechts één remedie om het ding weer in gang te krijgen. Lok heel even optillen en weer terug zetten. Dan rijdt het kreng verder alsof er niets aan de hand is.

Inmiddels staat één ding als een paal boven water vast. Loks met Märklin decoder komen er bij mij niet meer in. Ben die krengen kotsbeu. Piko of ESU decoders geven geen enkel probleem. Alleen dat vullis van Märklin. Twee decoders waren na een paar dagen rijden al naar de decoderhemel en die andere twee geven constant problemen.

Morgenochtend ga ik nog eens testen zonder die Märklin rommel. Kijken hoe het dan vergaat. Ben benieuwd.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk, zijn er misschien soms kwade Thaise geesten die het op jouw modelbaan gemunt hebben?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hahaha ja dat zal heet zijn. Zal mijn schoonvader eens vragen een geestenbezwering prevelementje (chant) te doen. hij heeft daar een hele goed roep voor in het dorp.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tja, je hebt wel heel veel problemen Henk. En dan ga je denken, waar ligt dat dan aan?
● Ander klimaat, ja dat wel, maar er is airco om de temperatuur en vocht binnen de perken te houden.
● Zelfgemaakte middenrail, geen optimaal contact?
● Primaire voedingsspanning uit omvormers/zonnepanelen: wel of geen mooie sinus? Spanningspiekjes die doorwerken in het digitale systeem?
● ? ? ?
Ik zeg niet dat dit de oorzaken zijn, maar ik probeer mee te denken; alle 3 de ideeën gaan echter onderuit door het feit dat alleen de M-decoders problemen geven :? ...

Wellicht toch een onzuivere voedingsspanning hetgeen doorwerkt op de kwalitatief hoogstaande (?) M-decoders. Vergelijk het met een dvd-speler, hoe duurder (betere kwaliteit) hoe gevoeliger voor slechte (bv zelfgebrande) cd's.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Hanzi op donderdag 13 juni 2024, 07:05:43● Ander klimaat, ja dat wel, maar er is airco om de temperatuur en vocht binnen de perken te houden.
Inderdaad, en dat wordt dagelijks gecontroleerd op mijn digitale "weer"station.
Citaat van: Hanzi op donderdag 13 juni 2024, 07:05:43● Zelfgemaakte middenrail, geen optimaal contact?
Geen kans, dat zijn de enige blokken, trajecten waar geen problemen optreden.
Citaat van: Hanzi op donderdag 13 juni 2024, 07:05:43● Primaire voedingsspanning uit omvormers/zonnepanelen: wel of geen mooie sinus? Spanningspiekjes die doorwerken in het digitale systeem?
De omvormer geeft een echte pure sinus af, volgens fabrieksspecificaties althans. Zonnepanelen reageren op de lichtintensiteit die er op valt en doen dat traag. Een zonnepaneel kan geen pieken produceren. De netspanning varieert iets als gevolg van wel of geen zon maar echt veel is dat niet. Dit wordt ook constant gemonitord door paneelmeters. Als test zal ik vanavond eens gaan rijden, dan is er geen zon en werkt alles alleen op netspanning.
Vanochtend heb ik gereden tot de eerste lok (V200) weer in de fout ging. Tot vandaag was een dergelijke gebeurtenis de start van heel veel ellende. Vandaag heb ik op dat moment beide Märklin decoder loks van de baan genomen en alles reed keurig door zonder een enkel probleem. Conclusie Märklin kwalitatief hoogwaardig? My ass, Goedkope Chinese troep is het. En dat is dan nog een belediging voor vele Chinese producten die wel goed zijn.

Vanavond zal ik dus nog eens de proef op de som nemen, maar fijn dat je meedenkt. Dat wordt hogelijk gewaardeerd. Wordt vervolgd.
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Baanbouw Rehausen
Ik lees in een Thailandblog het volgende, en ook al benoemd door Hans; wellicht toch een onzuivere voedingsspanning hetgeen doorwerkt op de kwalitatief hoogstaande (?) M-decoders;

Het grootste probleem is het niet stabile net. In Nederland hebben we een heel "hard" net, met nauwelijks fluctuaties.
Ik heb bij ons wel eens "Power Quality Analyzer" aan het net gehangen. Het ding meet gedurende een langere tijd exact wat met het net gebeurt, en maakt hier een grafiek van.
Het was schokkend. Het nominale voltage zou rond de 232 Volt moeten zijn. Het varieerde tussen de 130 en 280V. Vooral de lage voltages doet veel apparatuur sneuvelen. Black-outs (geen spanning) zijn niet zo schadelijk voor je apparatuur. Brown-outs (veel te lage spanning) maken alles kapot.
Een (niet zo dure) oplossing kan zijn om gevoelige apparatuur achter een UPS aan te sluiten. Een dure oplossing is om een voltage stabilizer te installeren, want ook TL en spaarlampen hebben een veel kortere levensduur hier door spanningsfluctuaties.
Een aardige oplossing kan zijn om zelf een grote UPS te maken. Neem flink wat accu's, zet daar achter een inverter die de DC omzet in 220 V AC, en voedt daar je huis mee. De batterijen laat je kontinu opladen door een lader die je uit je net voedt. Misschien heb je meerder inverters nodig om je hele huis te voeden. Dit is een dure, maar vanuit technisch oogpunt een mooie oplossing.

BRON: KLIKKIE

Een heel verhaal misschien maar ergens moet toch er iets niet kloppen bij jou.
Er zijn hier op het forum veel Märklin rijders waaronder ik ook en wij hebben al die problemen niet.
Als voorbeeld Michel Miessie, die rijdt praktisch probleemloos de meeste kilometers hier op het forum met al zijn digitale loks,
en ik meen 1 keer een wisselaandrijving die kapot ging en hij heeft er heel wat.
Dezelfde geld voor Wico, grote C-rail baan met veel digitale loks, ook zeer weinig tot geen problemen.
Bij mezelf idem, alle loks met decoders en alle wisselaandrijvingen blijven het gewoon doen.
En dan nog Miwula Hamburg; die stoppen met 3 rail omdat de puko's wegslijten, niet om de kwaliteit van de Märklin loks.
Dus ja, een hoop frustratie en narigheid bij jou, maar om nou Märklin compleet de grond in te boren lijkt mij en ik denk volgens velen hier ook niet terecht.
En dan probeer ik hier niet om de naam Märklin hoog te houden en/of te verdedigen, ik constateer alleen de feiten.

Maar het feit blijft natuurlijk dat voor jou de hobby al meer een frustratie wordt en dat is de bedoeling niet, hopelijk komt er een antwoord en oplossing voor al je !@#$%zooi. O:-D





Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Ik herken dat probleem wel, ook ik heb weleens locs die zomaar stilstaan en na optillen weer zonder problemen doorrijden.
Ik zal eens in de gaten houden welke locs dat zijn.

voor nu sterkte met de ellende!

Mvg stephan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 13 juni 2024, 11:47:47Het grootste probleem is het niet stabile net. In Nederland hebben we een heel "hard" net, met nauwelijks fluctuaties.
Ik heb bij ons wel eens "Power Quality Analyzer" aan het net gehangen. Het ding meet gedurende een langere tijd exact wat met het net gebeurt, en maakt hier een grafiek van.
Het was schokkend. Het nominale voltage zou rond de 232 Volt moeten zijn. Het varieerde tussen de 130 en 280V. Vooral de lage voltages doet veel apparatuur sneuvelen. Black-outs (geen spanning) zijn niet zo schadelijk voor je apparatuur. Brown-outs (veel te lage spanning) maken alles kapot.
Een (niet zo dure) oplossing kan zijn om gevoelige apparatuur achter een UPS aan te sluiten. Een dure oplossing is om een voltage stabilizer te installeren, want ook TL en spaarlampen hebben een veel kortere levensduur hier door spanningsfluctuaties.
Een aardige oplossing kan zijn om zelf een grote UPS te maken. Neem flink wat accu's, zet daar achter een inverter die de DC omzet in 220 V AC, en voedt daar je huis mee. De batterijen laat je kontinu opladen door een lader die je uit je net voedt. Misschien heb je meerder inverters nodig om je hele huis te voeden. Dit is een dure, maar vanuit technisch oogpunt een mooie oplossing.[/i]
Blijkbaar is de Switched Power Supply hier nog niet zo bekend, maar die dingen werken vanaf 100V... Dus wat maakt het net dan uit?
Die dingen maken ten andere eerst DC en daarvan weer AC.
Als daar 'brol' uit komt zal dat niet van het net zijn maar van de voeding zelf.
En ja, ik herken het 'probleem' van stilstaande locs, iedereen die digitaal rijdt kent dat, in Koploper zit zelfs een functie ingebouwd om als een loc ten onrechte stil staat een alarm te geven... 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat het net hier niet zo stabiel is als in NL is gevoeglijk bekend. Één van de redenen waarom ik Solar heb geïnstalleerd. Dan heb ik in ieder geval geen last van net dipjes. En vergeet niet dat dat blog waarnaar verwezen wordt ook al weer 10 jaar oud is. Apparaten zijn in die tussentijd ook sterk verbeterd. Hoewel onze wasmachine ondertussen alweer veertien jaar oud is, waarvan 8 jaar in Thailand, en still going strong. Ook de tv die ik uit NL heb meegebracht doet het nog steeds prima na 8 jaar hier. De enige apparaten die hier gesneuveld zijn. Een hier gekochte TV en de UPS, beide vanwege blikseminslag. Daartegen heb ik inmiddels ook maatregelen genomen en is het de laatste vijf jaar niet meer voorgekomen.

Net wat Fem zegt, switched power supplies zijn prima in staat om die netfluctuaties op te vangen. Daarmee heb je geen centje last. Het enige wat niet door een SPS wordt gevoed is de Intellibox, daar moet een wisselspanning worden aangesloten. Ik heb al eens overwogen om dat ding te vervangen door bv een ECoS. Maar ja, bijna 700 Euro uitgeven alleen op basis van een vermoeden is ook zo iets. Op zich heb ik geen moeite met de vervanging maar dan wil ook wel zeker weten dat het hout snijdt. Dus wie kan mij daarmee helpen?
Re: Baanbouw Rehausen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Even over die Märklin-decoders. Zijn dat die nieuwe multiprotocol-dingen soms? Ik had de problemen die je noemt ook, maar sinds ik ze enkel DCC-protocol laat praten is dat voorbij (dus die decoders op DCC, centrale nog wel multiprotocol vanwege locs die enkel MFx praten). Afkloppen, maar afgelopen half jaar heb ik er geen één meer op hoeven tillen. De oudere Märklin (MFx-)decoders hebben dat probleem bij mij niet. Overigens raak je bij rijden op DCC je icoontjes kwijt op je centrale. Daar komt er F1, F2, F3 etc. voor in de plaats. Ik weet niet hoe belangrijk je dat vindt.
Misschien het proberen waard. O ja, om die multiprotocol Märklin-decoders van hun geloof te brengen moet de centrale enkel DCC praten. Dan loc wissen en opnieuw aanmelden. Vervolgens CV nummer zoveel zo instellen dat enkel DCC wordt gepraat (ik denk dat je daar wel uit komt). Daarna kan de centrale weer op multi zo je wilt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Beste blauw,

Bedankt voor je tip, het zijn inderdaad die nieuwe multiculti dingen. Echter staat bij mij standaard alles op DCC. Net zoals ik niks met het voorgebakken Apple heb, heb ik ook niks met MFX of Motorola.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou zeg het maar. Net ruim een uur aan het rijden geweest zonder solar power en na 5 minuten ging de eerste lok (V200) al de fout in. De rest volgde niet lang daarna. En nu ook loks met ESU decoder dus dat belooft niet veel goeds. De enige die nog nooit fout is gegaan is de Piko. Toch een hele prestatie.
Dolgraag zou ik een EcoS testen of een goede gebruikte overnemen voor een schappelijke prijs. Eventueel een CS2 of 3 om te testen, maar overnemen wil ik die niet.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Boze geesten.... >:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nee, aardstralen :twisted: .
Alufolie onder de vloerbedekking doet wonderen.
En anders: nog even verder zoeken naar de oorzaak :thumbup: .
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Gezien de problemen zou ik het in de S88 richting zoeken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Hanzi op donderdag 13 juni 2024, 18:36:30Alufolie onder de vloerbedekking doet wonderen.
Dat gaat moeilijk worden. De tegels liggen goed vastgelijmd. Toch maar de tweede optie kiezen dan.

En vanochtend weer een paar uur gereden nagenoeg zonder problemen, met solar power. Voor mij staat dus wel vast dat de netspanning hier één van de hoofdoorzaken is van alle problemen. en aangezien de Intellibox het enige apparaat is dat niet door een gestabiliseerde spanning wordt gevoed en omdat deze als centrale het hart is van het hele digitale systeem, zal iedere glitch (verstoring van het digitale signaal) die hier optreedt zich in het hele systeem manifesteren, met alle gevolgen van dien.
De oplossing zou dan kunnen zijn om een centrale met gestabiliseerde voeding te nemen. Echter de aanschaf van een nieuwe centrale is geen sinecure, dat vergt nogal een uitgave. Dus daar zoek ik nog een nette methode om het idee in de praktijk te testen.