Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Proficiat Henk, weer een jaartje charmanter  :wink:

Groeten en felicitaties,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
iedereen kent ze wel hé, die mooie rode isolatiehoedjes voor het C-rail systeem. En wie vind dat nu een prima oplossing? Ik in ieder geval niet, altijd weer een strijd om die dingen fatsoenlijk over de contacten geschoven te krijgen. Meestal grijp ik dan naar iets om die contacten een beetje te verbuigen zodat die dekselse dingen er een beetje makkelijker op willen schuiven. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, je molt er die contacten mee.

Daar hebben we dus wat anders op bedacht en eigenlijk is dat heel simpel en spotgoedkoop. Dubbele winst dus.
In plaats van €2,75 (circa) uit te geven voor 8 van die domme hoedjes koop je voor dezelfde prijs een meter krimpkous van 3mm doorsnee, Verkrijgbaar in iedere gewenste kleur dus ook rood. Die knip je in stukjes van 8 a 10 mm lang. Een dergelijk stukje krimpkous schuif je zonder enige moeite om de te isoleren contactstripjes. Dan even de hotairgun erop en zie het isolatiehoedje is geboren. Meteen even met een tangetje een puntje eraan knijpen en je ziet nauwelijks het verschil met het Märklin product.

Op deze wijze produceer je in no time 100plus van die hoedjes en dat is veel goedkoper als wat Märklin te bieden heeft. En het belangrijkste natuurlijk, het werkt net zo goed.
Door krimpkous van verschillende kleuren te gebruiken kun je zelfs de diverse secties van elkaar onderscheiden. In ieder geval wanneer je de rails tijdens het bouwen ondersteboven legt om de draden eraan te solderen.

Eventueel kun je deze hoedjes ook hergebruiken maar dan heb je weer dezelfde ellende als met het originele product. En voor die paar centen pak je toch gewoon een nieuwe. Zie de foto's.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Afgezien van de prijs heb ik zelf nooit problemen gehad om de Marklin isolators te plaatsen Henk, beiden zullen werken.
Op de scheiding zet ik altijd even de Dremel tegen de spoorstaaf om een iets grotere opening te creëren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 :offtopic:

Nog even over de suiker: hier (lees: het Westen) probeert de industrie ons aan alle kanten suiker op te dringen, maar is iedere voedingsdeskundige het er over eens dat we zo snel mogelijk moeten stoppen met al die (geraffineerde) suiker. In Thailand koop je het "gewoon" per 50 kg, en toch is mijn indruk nooit geweest dat de Thai een volk waren/ zijn van obese mensen. Zou het dan toch niet aan de suiker liggen? Of in ieder geval dan toch niet alleen aan de suiker...

Maar hé, het is hier geen dieet-forum.  ;)

Groeten,
William
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat
Nou Peter dat is heel fijn voor jou. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die daar problemen mee heeft. En voor diegenen is deze tip bedoelt. En dat je de railstaaf een 0,1mm korter maakt is ook prima, maar een heel ander probleem.

@citaat
Ja William die suiker die wil wat hé. Nu zijn er ook in Thailand obese mensen zat. Het is hier nog steeds een teken van welvaart wanneer je overgewicht hebt. Vandaar dat er nogal wat lieden daarnaar streven. Zelf probeer ik het zoveel mogelijk te beperken, wat echter niet wil zeggen dat ik mij van lekkernijen onthoud. Ook in het leven gaat kwaliteit boven kwantiteit.

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nog even tussen neus en lippen door een kleine tip.

De meesten van de geachte 3-railers kennen wel de problemen met de brokkelrails van het C assortiment. Daar heb ik nu een afdoend middeltje tegen gevonden. Hot glue.

De rails met afgebrokkelde delen eerst beplakken met schilderstape zoals op de foto's getoond wordt. Dan de gaten opvullen met hot glue, die is verkrijgbaar in diverse kleuren dus zoek maar wat moois uit. Ik heb nu gebruik gemaakt van wit (die kan geschilderd of gespoten worden) en zwart. wanneer een buitenhoek gevuld moet worden zet je er even een andere rail tegenaan met een stukje plastic of plakband zodat deze niet aan de patient vastgelijmd wordt. Zie foto 4.
Dan het gat opvullen met hotglue en af laten koelen. De schilderstape voorzichtig verwijderen en de onderkant recht afknippen of snijden. Et voila, de rails kan weer volledig ingezet worden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Twee prima bruikbare knutsakidees, Henk  :thumbup:

Grtz Tony

( Die de M* isolatiehoedjes altijd met een dun platte bek tangetjes plaatst )
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk, ook ik heb zitten klooien met het bevestigen van die rode isolatiehoedjes. Expres gedaan op een moment dat vrouwlief niet thuis was zodat ik mij met stemverheffing onparlementair kon uitdrukken. Uiteindelijk wel gelukt maar nadat ik 3 hoedjes aan gort heb geholpen en bij poging nr. 4 (na 10 minuten) wel er in slaagde. Een krimpkousje er om heen en een heteluchtpistool er tegenaan werkt een stuk sneller. Maar wordt het kunststof van de C-rails dan niet vervormd door de warmte?
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Tony op maandag 12 september 2022, 16:36:34
( Die de M* isolatiehoedjes altijd met een dun platte bek tangetjes plaatst )


Juist Tony, doe ik ook zo!  :D :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: FransW op maandag 12 september 2022, 21:13:29
Henk, ook ik heb zitten klooien met het bevestigen van die rode isolatiehoedjes. Expres gedaan op een moment dat vrouwlief niet thuis was zodat ik mij met stemverheffing onparlementair kon uitdrukken. Uiteindelijk wel gelukt maar nadat ik 3 hoedjes aan gort heb geholpen en bij poging nr. 4 (na 10 minuten) wel er in slaagde. Een krimpkousje er om heen en een heteluchtpistool er tegenaan werkt een stuk sneller. Maar wordt het kunststof van de C-rails dan niet vervormd door de warmte?

Ik denk dat hier temperatuur en tijd een rol spelen. Het krimpkousje is, neem ik aan, ontwikkeld om bij relatief lage temperatuur snel te krimpen. Het plastic van de C-rails lijkt me ontwikkeld om ook, wanneer relatief lang bij hoge temperaturen (denk een zomer achter glas) niet te krimpen.

Overigens: C-rails zou je toch eigenlijk prima moeten kunnen maken van gerecycled plastic, zeker omdat ze het toch grijs inkleuren...?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Inderdaad heeft William het aardig goed. Een krimpkousje is a) veel dunner als het plastic van de C-rail, waardoor het sneller de temperatuur opneemt en b) het krimpt bij een relatief lage temperatuur. Bij 90 graden Celsius gedurende een paar seconden gebeurt er nog niet veel met het plastic van de C-rail.

Met kleine platbektangetjes, pincetten en arterieklemmen heb ik ook geëxperimenteerd. Geen van alle vond ik echt lekker soepel werken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nog effe een korte update van het baanwerk. De laatste hand gelegd aan het schaduwstation 1. Het is nu nog even wachten op de aanvullende rails dan kan het helemaal afgewerkt en afgevinkt worden.

Ook de helix is nu zover klaar. Als laatste heb ik het begin van de paradebaan gemaakt. Op foto helix2-14 zie je rechts vooraan een moer middenin het tracé, iets daarvoor links en rechts ervan komen twee tunnelportalen waar het zichtbare gedeelte dus begint. Linksachter steekt nog een stukje tracé uit. Het is de bedoeling dat daar het spoor naar het lokaalbaanschaduwstation (scrabble 3 x woordwaarde) komt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dan ga ik mij komende week weer eens bezighouden met de terrasdeuren. Daarvoor heb ik nu de benodigde materialen klaarstaan. Het moet dus maar gebeuren. Dit worden vier schuifdeuren om een gat van 381cm af te dichten en te openen. De deuren uiterst links en rechts zijn het eenvoudigst want die schuiven alleen over hun eigen lengte. De twee deuren die de middenste sectie moeten gaan vormen moeten echter over hun dubbele afstand kunnen schuiven. Anders krijg je niet de volledige breedte van de opening vrij. En daarbij moet het geheel stevig en vast gezet kunnen worden om ongewenste bezoekers geen kans te geven binnen te komen. Dat vereist dus enkele speciale ingrepen. De buitenste delen moeten over een geleideblok gaan schuiven. Dit geleideblok wordt op de vloer vastgezet met schroeven. De binnenste deuren moeten ook over een dergelijk geleidblok gaan schuiven, echter dit geleideblok kan niet aan de vloer worden vastgezet. Het moet namelijk met de deur meeschuiven over één lengte. Het makkelijkst is dat te doen door dit blok aan de buitenste deur te bevestigen. Daarvoor heb ik nu een speciale constructie ontworpen en gemaakt. Zie de foto´s waarop het geheel onderdeel voor onderdeel wordt opgebouwd om het begrijpelijk te maken.
Op foto 1 zie je een dergelijk geleideblok. Deze wordt op de vloer vastgeschroefd voor de buitenste deuren.
Op foto 2 zie je de constructie die ik heb gemaakt met het eerste geleideblok daar onder. Deze constructie wordt onder in het frame van de buitenste deuren geschroefd.
Op foto 3 heb ik met rest stukjes materiaal een hoek van het frame nagebootst. Hierin bevind zich nu de door mij gemaakte constructie en daarop het geleideblok voor de binnenste deuren.
Aan de bovenzijde zijn de deuren sowieso aan hun rails verankerd en op de wijze zoals hier nu getoond is ook de onderzijde van de deuren onlosmakelijk met elkaar verbonden. De deuren kunnen op deze manier dus niet wijken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou hé, als jij het maar snapt dan zal het wel goed komen.
Ik begrijp er geen moer van in ieder geval.
Mijn idee is, laat Henk maar schuiven.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
@citaat @citaat duidelijk!
@citaat toch, Tom?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Voor mij wel hoor Hans.
Duidelijker kan het niet en daarom niks voor mij.  :)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Thailand schudt, alles ok bij jou, Henk?

Groeten,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Thailand schudt? Bij mij niets te merken hoor. Zal straks eens op het nieuws kijken. Thailand is effe wat groter dan NL en wanneer het in Groningen schudt merk je daar in Overijssel ook niets van, dus.

Deze week wat leuks gehad. Ik heb al twee schuifmaten maar heb steeds meer moeite om die kleine streepjes goed af te lezen. Dus toen ik vorige week een bestelling moest doen en daar een digitale schuifmaat in de aanbieding was vond ik dat een mooie gelegenheid. Zo een LCD scherm is toch heel wat makkelijker af te lezen, nietwaar. Midden deze week is het ding met de rest gearriveerd. Alles prima in orde alleen de schuifmaat ging niet aan en dan is er niks mee te meten. Batterijtje gechecked, waarschijnlijk leeg. Dus ik stuur de verkoper een berichtje of hij een nieuw batterijtje na kan sturen. Nee dat ging niet, retourneer maar. Dus ik maak een return request, krijg ik de mededeling "Your return request is accepted and your refund initiated. You may keep the item". Oh, nou dat is leuk, meteen een batterijtje gescoord en het ding werkt perfect!

Zoals al eerder aangekondigd deze week aan de terrasdeuren gewerkt. Nu moet ik bekennen dat he tmaken van nieuwe deuren sneller gaat dan het aanpassen van gebruikte. Ten eerste moet je de laatste eerst netjes demonteren om daarna de materialen te kunnen hergebruiken. En dan is het natuurlijk zaak om alles weer op de juiste maat te zagen en te monteren. Vandaag zover gekomen dat alle vier de deuren op hun plek hangen en verschuifbaar zijn zoals ik het wil. Zie de foto's.
Foto 1 deuren in gesloten toestand, foto 2 deuren in geopende toestand.
Morgen eerst naar Surin City om de sloten te halen, dan kan het geheel afgemonteerd en afgehangen worden. Dan hoeft alleen het glas er nog maar in.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Schuifmaat... schuifdeuren... laat Henk maar schuiven!   ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Heb even gecontroleerd vanwege het schudden. Dat is helemaal in het Noord Westen van het land. Ruim duizend kilometer hiervandaan. De beving zelf was in Tachilek, Myanmar en werd gevoeld in Thailand. Met een 3.4 op de schaal van Richter ook geen echt grote beving.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 18 september 2022, 14:35:03
Deze week wat leuks gehad. Ik heb al twee schuifmaten maar heb steeds meer moeite om die kleine streepjes goed af te lezen. Dus toen ik vorige week een bestelling moest doen en daar een digitale schuifmaat in de aanbieding was vond ik dat een mooie gelegenheid. Zo een LCD scherm is toch heel wat makkelijker af te lezen, nietwaar. Midden deze week is het ding met de rest gearriveerd. Alles prima in orde alleen de schuifmaat ging niet aan en dan is er niks mee te meten. Batterijtje gechecked, waarschijnlijk leeg. Dus ik stuur de verkoper een berichtje of hij een nieuw batterijtje na kan sturen. Nee dat ging niet, retourneer maar. Dus ik maak een return request, krijg ik de mededeling "Your return request is accepted and your refund initiated. You may keep the item". Oh, nou dat is leuk, meteen een batterijtje gescoord en het ding werkt perfect!

Op zich natuurlijk leuk, en jij hebt gedaan wat je kon doen. Maar in wat voor een wereld leven we toch... Beter om het hele apparaat te houden EN het geld terug te storten, dan een batterijtje te regelen of de kosten van het batterijtjes te vergoeden. Man man man... Nog erger zou zijn wanneer ze gewoon gratis een nieuwe hadden gestuurd...

Met vriendelijke groet,
William, die zich een beetje druk maakt om dit soort dingen... Ach ja.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Weggooimaatschappij waarin iedere vorm van dienst-/serviceverlening te duur is.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Afgelopen maandag inderdaad naar Surin gereden en het benodigde hang- en sluitwerk opgehaald. Verder nog niets mee gedaan, weer snipverkouden. Dus blijf ik maar even lekker binnen, is beter voor het genezingsproces. Vandaag wel de modules 2 en 3, die in de weg stonden voor het bouwen van de helix1, verplaatst. Nu heb ik voldoende ruimte om weer verder te bouwen. Ook het raam in de zijwand heb ik geblindeerd, nog even over nadenken hoe ik dat verder af ga werken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De laatste weken de avonden doorgebracht met het gehele baanplan in koploper te hijsen. Dat is gelukt!

Vanavond de hele avond in demo mode laten draaien. Na enkele kleine aanpassingen loopt het geheel nu vlekkeloos. 12 treinen in automatische mode op verschillende variabele routes. In het laatste uur pak weg 200 km gemaakt zonder enig probleem. Gevarieerd treinbedrijf met telkens 2 tot 5 rijdende treinen. Dat gaat goed zo.
Nu zien dat we de baan af krijgen en dan in het echie testen en hopen dat het net zo probleemloos gaat.

Wordt vervolgd.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Langzamerhand begin ik nu de ins en outs van het programma koploper door te krijgen. Enkele issues blijven toch nog een vraagteken. Zoals bijvoorbeeld het kiezen van een rijweg. Dan heb je drie opties 1) kans. 2) volgorde en 3) optimale lengte. Optie 1 en 3 lijken mij duidelijk maar bij optie 2 heb ik toch nog enkele vraagtekens. Wordt bij deze optie nog onderscheid gemaakt in bv treintype of lok, of gaat het sec om eerste trein, tweede trein enz. Want dat is in veel gevallen, zeker bij wat drukker treinverkeer, niet vooruit te zien wanneer welke trein bij dat wissel aankomt.
Om hier nog wat dieper op in te gaan. Hoe verloopt dat wanneer een trein, bv door een uitsluiting, gedwongen een afslag neemt. Telt dat dan toch mee in de volgorde, ook wanneer dat niet overeenkomt, of niet?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Optie 2: volgorde:

Is de volgorde die je zelf kunt instellen, hier blok 5 (uit blok 6)....



Er wordt dus eerst gekeken naar 202, dan naar 2, voorts naar 205 enz. of er een rijweg te maken is. Dit ongeacht het treintype. Een variabele route kan dit beïnvloeden door bijvoorbeeld een uitsluiting voor een bepaalde lok of treintype, evenzo bij een vaste route. Maar die moet je dus expliciet maken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ben, dank voor de uitleg. Zelf had ik al geconstateerd met één trein op de baan dat om en om de afslag genomen word. Dus eerst naar 1 dan naar 2 daarna weer naar 1 enzovoort. Helaas lukt het met meerdere treinen op de baan niet zo goed om dat bij te houden. Moet ik nog eens een keer voor gaan zitten. En dan een knooppunt kiezen waar het ook duidelijk bij wordt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tot nu toe altijd krimpkous van 2 mm gebruikt: even pielen om ze er op te zetten, maar dan is hotair niet nodig.
Gaat prima (en weer verwijderen ook)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat  Kan ook Kaj, maar het is juist dat pielen wat ik wil vermijden.

Nog maar weer even een update. De terrasdeuren zijn zover klaar dat alleen het glas er nog in moet. En er is 1 ding wat ik echt niet kan, glas snijden. Veel geprobeerd, van alles geprobeerd, het enige resultaat wat ik bereik zijn scherven. En daar heb je niks aan, echt niet. Een kameraad van me hier in het dorp is glaszetter en aluminium technieker. Hij heeft mij ook enkele truucjes geleerd dienaangaande maar de man heeft het momenteel een beetje druk. Dus maar even afwachten.

Het weer is hier de laatste weken ook bar en boos. De Thai MotoGP is uitgesteld vanwege hevige regenval. Het regent al veertien dagen onafgebroken. Vandaag eindelijk een beetje droog, vanochtend scheen zelfs de zon! Maar dat was van korte duur. Grote delen van het land staan onder water. Nu moet een rijstveld toch altijd wel water bevatten, maar wanneer de toppen van de rijstplanten onder staan is het niet goed, heus niet. Wordt dit jaar weer een beroerde oogst en dat betekent dat de rijst duur wordt. Alvast maar wat inslaan.

Inmiddels is ook het frame voor de helix1 klaar en deels van platen voorzien. Dan kunnen straks de draadeinden erop geplaatst worden en hebben we weer een leuk werkje voor de boeg. Helixje bouwen.

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Mooie vorderingen weer :thumbup:. En een helix bouwen geeft veel voldoening, vooral als hij af is ;).

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Inderdaad Wico, maar af is het nog niet al begint er wel aardig vorm in te komen.
Vandaag nog een gelukkie gehad. Reed vanmiddag voorbij het huis van mijn kameraad de glazenier en zag dat hij daar aan het werk was. Kozijntjes maken. Dus ik effe stoppen en vragen wanneer hij bij mij wat glaspanelen kon snijden. Nou dat kon meteen wel. Dus hij grijpt wat gereedschap en springt in zijn truckje. Niet veel later was hij al bezig met de maat nemen. De tafel leeg gemaakt zodat de glaspanelen daar op konden liggen om gesneden te worden. Meteen doorpakken dus werd het glas er meteen ingezet en de glaslijsten plus de rubbers aangebracht. Nu is dat allemaal al lekker klaar tegen een vriendenprijsje. Het was al te laat om nog foto's te maken, dat moeten we dus op een later tijdstip doen.

Verder ben ik vandaag in de weer geweest met de helix. De eerste winding hout ligt er op. En het is op, net zoals de krimpkous. Morgen de rails erop aanbrengen en de voorbereidingen voor de stroomvoorziening. Overmorgen nieuw hout halen en nu meteen nieuwe krimpkous bestellen. Dan kunnen we weer verder borduren.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wat jij met glas snijden hebt, heb ik met solderen, Henk  :D
Maar alles sal rech kom en da's bij jou ook gebeurd   :thumbup:
Veel plezier met je helix gewenst !
Voor je het weet, ben je aan je draadeind  :o)

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De basis voor de helix ziet er weer strak uit Henk  :thumbup:
Fijn dat je een maatje hebt die je kon helpen met het glas, het kan maar gebeurd zij  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zondagavond, tijd voor een date. Beetje ideetje updeetje.

Jullie hadden nog een foto tegoed van terrasdeuren met glas. Hier istie dan. De houten nooddeuren zijn verwijderd en we hebben nu een wijdse uitblik door fris gepoetst glas. De familie is er blij mee.

Ook aan de helix is nog wat verder geprutst. Het trace voor de verbinding van de keerlus is gelegd. De foamplaten zijn aangebracht en van een kleurtje voorzien. Dat ziet er wat beter uit als dat maagdelijk wit. En de eerste rails liggen op hun plaats. Nu moet ik eerst enkele Peco Piko flexen van Peco puko's voorzien. Dat geeft dan een iets mooiere "look" op de zichtbare keerlus. En een Peco wissel van MTB motor (en puko's) voorzien voordat deze ingebouwd kan worden. Als dat gebeurt is kan de eerste laag van de helix afgebouwd en de volgende er op gelegd worden. Daarna gaat het dan wat sneller omdat de rest allemaal rechttoe rechtaan wordt gebouwd, wel met bochten hoor (anders wordt het zo lang).
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Altijd fijn, wanneer je weer naar buiten kunt kijken, Henk  8)
Zie je nog eens wat  :D
Ziet er professioneel uit  :thumbup:

En met je treinbaan heb je ook mazzel; je zit nu in een opwaartse spiraal  O:-D

Grtz vanuit een ( overdags ) zonnig Limbabwe !  B)
Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou dat heb ik natuurlijk weer, niks kan gewoon goed gaan. Er si een pakket voo rmij onderweg van uit Duitsland. met FedEx. Da tligt nu bij de douane en die willen een inporters registration number hebben. Heb ze al uitgelegd dat ik dat niet heb en niet wil en ook niet nodig heb. Een IRN is voor zakelijke importeurs, wederverkopers dus. Dat ben ik niet, alles is voor eigen gebruik. Maar die ambtelijke idioten blijven er aan vast houden om een of andere reden. Ik vermoed dat het gewoon om het geld te doen is. Maar ik trap er niet in, dan sturen ze het maar terug. Ik betaal geen cent extra voor onzinnige kosten. Import en VAT daar kunnen ze het mee doen, verder niks.
En daarnaast om een IRN te verkrijgen moet je een stapel formulieren en aanvragen invullen waar ik verdomd weinig zin in heb. Maar het ergste is dat ik mijn originele paspoort moet opsturen. Dat gaat dus helemaal al niet gebeuren. Ze kunnen de boom in. En als je nu denkt dat regel je toch even op het dichtstbijzijnde douane kantoor. Nee dat is veel te simpel gedacht. Alleen in Bangkok en daar ga ik zeker niet naar toe. Heb het al eerder gezegd, 70 miljoen koninkrijkjes hier.

En die lui van FedEx doen ook niks voor je. Ja ze willen graag mijn broker worden. Kunnen ze ook nog een graantje meepikken. Niks krijgen ze.

Ben boos.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Nou lekker dan. Ik hoop dat er nog een oplossing voor je komt. Sterkte in de strijd ;).

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Je kunt natuurlijk ook gewoon een ander land zoeken om te gaan wonen. !
Een land  waar je geen last hebt van die flauwekul oftewel bureaucratie, bovenmatige benauwde, drukkende hitte en langdurige overvloedige regenval waardoor alles blank staat.
Is Nederland mogelijk iets voor je ?

Cees
Re: Baanbouw Rehausen
Casper
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Cees, is dit sarcasme? Ik zie het verschil niet tussen wat je noemt voor Nederland en Thailand.  O:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
In NL géén bureaucratie?  8o

In NL géén last van de warmte of hitte? Zelfs niet in de afgelopen 4-5 zomers?  :O

In NL ook géén last van overvloedige regenval? Afgelopen week is er 's-nachts toch aardig wat water van boven naar beneden gekomen...

In welk deel van NL woont Cees dan?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Casper ziet het goed; ironie is ook een passend begrip.
Ik woon ten zuiden van de grote rivieren.

Cees
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 14 oktober 2022, 23:25:48
Je kunt natuurlijk ook gewoon een ander land zoeken om te gaan wonen. !
Een land  waar je geen last hebt van die flauwekul oftewel bureaucratie, bovenmatige benauwde, drukkende hitte en langdurige overvloedige regenval waardoor alles blank staat.
Is Nederland mogelijk iets voor je ?

Cees

Een ander land heb ik serieus overwogen maar zeker geen Nederland. En daarnaast is er overal wel wat aan te merken.
Heb het hier verder prima naar mijn zin, die bureaucratie veeg ik mijn gat mee af, mij krijgen ze niet voor hun karretje gespannen.
De warmte is meestal heel goed uit te houden, niet bovenmatig en niet drukkend. De luchtvochtigheid is het grootste deel van het jaar niet zo hoog.
De meeste wateroverlast hebben ze in Bangkok en die lui gun ik het van harte.  >:-D
Dat is de laatste jaren iedere keer weer raak en dan ligt heel Bangkok plat. En ieder jaar beginnen ze dan weer te praten over decentralisatie. Maar iets doen, neuh; plas, glas, was.

Heb inmiddels contact gehad met MSL en die nemen de hele zaak terug, dan krijg ik mijn geld terug en ga ik op een andere manier bestellen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik leef virtueel met je mee, Henk  O:-D

Ieder land heeft zijn eigen ergernissen, daar moeten we maar mee zien te dealen.
En af en toe wat vloeken lucht lekker op  :D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Erger u niet, verbaas u slechts O:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vloeken lucht op ja en het grote voordeel is dan dat niemand mij verstaat, nou ja mijn vrouw wel en die vindt het niet leuk. Maar ze doet het zelf ook  :D

Ergeren doe ik mij heel weinig en verbazen nog veel minder. Neem het zoals het komt is de Thai wijze. Alleen moeten ze niet proberen mij op te lichten, dan wordt ik boos en gooi de kont tegen de krib. Dan heb je een hele slechte aan mij, uiteindelijk keert het zich dan tegen je, daar zorg ik wel voor.
De meeste buitenlanders hier weten dan ook niet wat te doen en met de spreuk "this is Thailand" trekken ze de knip. En daar wordt vaak misbruik van gemaakt. En onder elkaar proberen ze het ook wel hoor. De educatie hier is niet geweldig en velen kennen hun rechten niet, wel hun plichten. Daar wordt goed voor gezorgd dat ze die kennen. Dus abzocken is net zo gewoon als de rest van het dagelijks leven.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mannen ik word oud en vergeetachtig naar blijkt. Nu mijn baantje zover is dat er een rondje gereden kan worden wilde ik mijn IB weer aansluiten. Echter nergens zijn de bijbehorende connectoren te vinden. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik die uit de IB heb getrokken en apart heb opgeborgen voordat de IB ter reparatie werd verstuurd. Heb helaas geen idee meer waar ik die heb opgeborgen. Vandaag alle dozen, laatjes, kistjes enz. doorzocht maar niks kunnen vinden. Zucht.

Denk dat ik maar een nieuw setje connectors moet aanschaffen. Wie heeft of weet wat? Ebay heb ik wel wat gevonden maar duur, vooral aan verzendkosten.
Re: Baanbouw Rehausen
Volgens mij liggen die connectoren daar waar je nog niet zocht  8o
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat gevoel had ik ook al.   :)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag een videootje gemaakt van de beide helixen en het tussenliggende schaduwstation. Bekijk het maar.

https://www.youtube.com/watch?v=VdtpQBq-Aq4

Ondertussen ligt het hout voor de tweede winding er ook (bijna) op. Morgen zou ik met de rails kunnen beginnen, ware het niet dat ik daarvan tekort heb. De 2200 is op, heb er nog 1 en daar kom je niet ver mee. Navraag bij de winkel in Bangkok leverde een negatief antwoord op. "Alles is verkocht" kreeg ik als antwoord. Moet ik daaruit afleiden dat er geen nieuwe voorraad komt of wat? Bestelling in de EU is reeds de deur uit.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat was een prima en geslaagd rondje om de radio, Henk  :thumbup:
Altijd een feestelijk moment !
Hier en daar wel nog even extra poetsen  O:-D

Grtz Tony