Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk, dat zijn seriuse werkzaamheden. Nog een geluk dat vrouw en postman bereid waren om te helpen. Ik volg jou al een tijdje en ik moet toegeven dat jij veel voor de hobby over hebt. Je bouwt er zelfs een huisje voor.
Ik blijf je met interesse volgen.

Luc
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat is een zeer grote module! Waar zit die 200kg dan in? In het frame van staal? Fijn dat het staat want je hebt een veelbelovend begin.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Mooie vorderingen en na hard werken is het goed rusten. Ik zeg: biertje (of twee) verdiend :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Luc, je moet er inderdaad wat voor over hebben. Anders is de lol er zo vanaf.

Golfer, Het is iets meer dan 100 kilo staal in een dubbelframe. Omdat het ontwerp origineel bedoeld was om getakeld te kunnen worden moest het extra stevig zijn zonder te torderen. Vandaar dubble frame Vierkant profielen van 5 bij 5 cm en daarop nog een frame van 2,5 bij 5 cm profielen. Alles met de nodige dwars- en schoorverbindingen. Daarop ligt spaanplaat voor het trace en spaanplaat als spanten die de scenery straks een beetje vorm moeten gaan geven. De eerste foto geeft een beter zicht op het binnenleven van het geheel. Daarbij komt dan het gewicht van alle andere extra's zoals schroeven (veel schroeven), spachtelmasse, rails en wat dies meer zij.

Wico helemaal juist. Hoewel ik tegenwoordig geen groot bierdrinker meer ben. Met twee per week houdt het ver op.

Vandaag de achterwand wat bijgeknipt en geschoren in de vorm zoals de scenery er straks opgelegd moet gaan worden. Daarna het ding op zijn plaats geschoven. Dat ging redelijk goed tot de laatste vijf centimeter. Toen wilde het ding ineens niet meer schuiven en kipte de schraag mee. Wanneer je dan loslaat kipt alles weer terug. Dus dat schiet niet op. De vrouw maar even gevraagd om die schraag tegen te houden. Dat viel ook nog niet mee maar uiteindelijk is het gelukt. Hij staat nu, zoals het behoort, netjes recht in de hoek. Na heet waterpas uitrichten van de stelpoten het gevaarte met een paar schroeven aan het frame van de drywall vastgezet. Dan kan het geen kant meer op. Daarna de schragen eronder uit laten vallen en klaar was Kees, oh nee Henk.

Nu ik er nog goed bij kan, voordat de tweede module er aan wordt vastgezet, eerst maar wat afwerking doen. De binnenzijde van de tunnelbuis is gewoon wat makkelijker te bewerken wanneer je er recht in kan kijken. En het leggen van rails is ook wat eenvoudiger als je er vlak boven hangt. Dus dat nu eerst even doen. En toen kon ik nergens mijn penselen, kwasten en ander knutselfrutsel gereedschap vinden. De doos waar het inzat is leeg maar waar ik die spullen heb neergezet? Kweetutniet. Vanmiddag dus maar even snel een paar penselen gekocht, dan kan ik dat klusje in ieder geval morgen afmaken.

Vandaag zijn ook de railsen voor de helices gearriveerd. Dan kan daar ook weer aan verder gewerkt worden. Voorlopig weer genoeg te doen!

Oh ja, voor ik het vergeet. De rails had ik in het verleden vastgezet met klodders hotglue. Daarmee kan ik prima spaanplaat en andere dingen lijmen maar geen C-rails. Die zijn allemaal zonder enige lijmsporen achter te laten los gekomen. Raar.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Eerste mijlpaal vast op zijn plek, Henk  :thumbup:
En bij alles wat daar op gebouwd gaat worden, heb je geen extra handjes meer nodig !
Alleen geduld en liefde voor modelspoor  :P

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Het is even aanpoten, maar dan heb je ook gelijk een hele halve baan staan :thumbup:. Ik denk dat je me voor het eind van het jaar hebt ingehaald (ben zelf in 2018 met de baanbouw begonnen :D).

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Een hele kwart baan zul je bedoelen. En van dat inhalen moet ik ook eerst nog zien. Bij jou rijdt alles al netjes hun rondjes, bij mij nog helemaal niks. Bijna alle rails zijn losgekomen tijdens het transport, draden gebroken etc. Dat moet weer helemaal opnieuw gelegd en aangesloten worden. Gelijktijdig maak ik ook de nodige aanpassingen die in het eerste ontwerp uiteindelijk toch niet naar mijn zin waren. Ieder nadeel heb zijn voordeel he. En dan natuurlijk het grote schaduwstation wat nu veel dieper gemaakt gaat worden. Plus de rechtervleugel, om de U te maken, die er nu bijkomt. Al met al nog een hoop werk te doen. Maar er zit nu wel weer schot in, daar ben ik blij mee.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Het was natuurlijk met een vette knipoog, maar dat begrijp jij wel :D. En gelukkig is het een hobby en geen wedstrijd 8o. Ik had me in elk geval aardig vergist in de hoeveelheid tijd en werk die er in een grote baan gaat zitten. Voor mij is nu (naast het rijden met de treintjes) de leukste fase aangebroken: het aanbrengen/voltooien van de scenery.

Groeten,
Wico 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
de eerste steen module staat er, die rails zullen er wel vlug op liggen en eens een treintje voor- en achteruit laten rijden is goed voor de motivatie;


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 07 juli 2022, 15:52:23
Oh ja, voor ik het vergeet. De rails had ik in het verleden vastgezet met klodders hotglue. Daarmee kan ik prima spaanplaat en andere dingen lijmen maar geen C-rails. Die zijn allemaal zonder enige lijmsporen achter te laten los gekomen. Raar.
De eerste keer dat ik de tip tegen kwam om rails met klodders hotglue vast te zetten, was K-rails op kurk bij AlbertJan.
Bij C-rails werkt dat dus niet? Action-glue? Spaanplaat-ondergrond?
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanbouw Rehausen
In het schaduwstation van Friedingen liggen de crails ook vast met hotglue op kurk dat wel.
Hotglue is van het groene merk bij de goedkope supermarkt weg.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Ja die hotglue is een verhaal apart. Diverse wisselaandrijvingen heb ik met hotglue onder de wissels vastgezet omdat die verrekte schroefgaatjes uitgebroken waren. Dat houdt wel! Bij één wissel heb ik een servohouder onder het wissel gemonteerd. Dat houdt ook perfect! Concluderend hotglue lijmt wel op de onderzijde van het wissel maar niet op de buitenzijde, het ballastbed zogezegd. Alle klodders hotglue waarmee ik de railsen etc. had vastgezet op zowel spaanplaat, kurk als foamboard zijn, zonder enige resten op de rails achter te laten, losgekomen. Het lijmt wel op de ondergrond (spaanplaat, kurk, foamboard) maar niet op het ballastbed. Heeft dat misschien een coating vanwege het gieten (of is het persen)? De hotglue die ik gebruik is van verschillende makelij maar alles uit China, dat wel.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De hotglue écht goed heet laten worden (dus niet alleen vloeibaar) wil ook helpen voor een positief eindresultaat. Ik zeg niet dat dit bij jou is misgegaan, maar het ís een mogelijkheid.
Ook kan het zijn dat de railbedding te glad of vettig was.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag weer iets kunnen doen. Ten eerste de ballast in de tunnelmond aangebracht. Op de foto zie je dat er nog een stukje mist. Toen zag ik het ook pas, foto is met flitser genomen, goed licht is een uitkomst! Inmiddels is die ballast leemte ook hersteld.

Daarna veel, heel veel segmenten gezaagd voor de helix, in totaal 2x6x8 segmenten zijn 96 stuks bij elkaar. Meteen het grootste gedeelte ook maar geschuurd dan hebben we dat alvast gehad. En twee foamboard platen versneden om de rails op te kunnen leggen. Dat is een prima geluidsisolatie. Heb ik met mijn doofheid eigenlijk niet nodig maar je doet zo nu en dan ook wat voor de toeschouwer.

Toen er nog wat tijd over was, voor einde werkzaamheden, meteen maar wat rails gelegd. Ligt nu nog tijdelijk vast met schroefjes. Morgen lijm indruppelen en een begin maken met de parallel sporen op de helix. Moet ik wel eerst mijn afstandtooltje vinden, dat zit nog ergens in een doos waarschijnlijk. BTW, de spullen die ik gisteren niet kon vinden heb ik vandaag dus toch gevonden. Zat in een andere doos met daarbovenop weer andere zooi. Orde is bij mij soms een moeilijk iets. Hangt ook samen met een chronisch ruimtegebrek (voor opslag, verder heb ik daar geen last van).
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Ach nog een leuk nieuwtje erbij. Vrouwlief heeft van haar pappie een koe gekregen. Kwam de vraag of ik daar maar even een stal voor wil bouwen. Leuk toch.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Holy cow! :O
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
ik zie een hoop spaanplaat en oude kranten, tijd om de WOSA te informeren dat er iets moois staat te gebeuren in Thailand  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Oude kranten? Dat zijn hoogwaardige Thaise reklamemiddelen. Oftewel de wekelijkse aanbiedingen van de Tesco Lotus.  :-) :-) :-)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooie vorderingen weer, Henk  :thumbup:
In plaats van een stal bouwen, kun je ook een grote BBQ maken en een buurtfeest organiseren  :P
Iedereen blij  O:-D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@citaat :-) :-) :-)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat

Iedereen blij? Nou denk het niet dat de vrouw en haar pappie dat een heel goed idee vinden.

Maar als jullie nou de volgende 3-raildag hier organiseren dan verzorg ik de BBQ. Maken we er een superfeest van met lokale muziek in mijn paleisje.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag weer lekker bezig geweest. Weliswaar niet erg opgeschoten met de baan maar wel veel dingen uitgepakt en logisch opgeborgen. Hopelijk vind ik het dan weer vlot terug wanneer het benodigd is. Ook alle benodigdheden voor het leggen van het traject teruggevonden, behalve mijn afstandtooltje. Dat wordt dan maar even aanklooien met de skuifmaat. In totaal drie meter rails gelegd parallel aan wat er al lag in de helix. Dus vandaag geen foto's. Morgen eerst puko's aanbrengen in de flexrail en dan zien of er nog wat gelegd kan worden. En nu eerst de sprintrace kijken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Sinds ik de laatste keer alles "logisch" opgeruimd en opgeborgen heb, kan ik nog minder dan voorheen terug vinden  :D
Hier wordt het vanmiddag bergetappe van de Tour  :P

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
 :-) Tja, dat is dan vast wel logisch nietwaar. Aah de Tour, daar zie of hoor je hier helemaal niets van, niks noppes nada. Ben al blij dat ik F1 kan kijken. Was vandaag ook weer een leuke race.

Voel mij vandaag ook niet echt fit, heb keelpijn, veel geslapen dus. Tussendoor nog wat kleine dingetjes kunnen doen. Voornamelijk lijm indruppelen met een pipet. Daar gaat behoorlijk tijd inzitten. Foto's houden jullie maar te goed, vergeten te maken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Gisteren keelpijn, vandaag een loopneus en hoestbuien. Een ouderwetse verkoudheid dus. Logisch, al drie dagen regen achter elkaar. Maar ik zit lekker binnen en hou de ramen en deuren dicht dan heb ik nergens last van.

Ondanks alle ongemakken toch weer wat kunnen doen. De toerit naar het grote schaduwstation is klaar en de eerste helft van de helix etage is gelijmd. Dat ligt mooi vast. Het wissel voor de keerlus ligt ook al op zijn plaats. Morgen de aansluitende sporen maken.
Gelijkertijd zijn ook de draden voor de baanspanning, terugmelders en wisselaandrijvingen gelegd en gesoldeerd. Onder de tafel maak ik de ringleiding, gestripte VD draad strak in kroonsteentjes op een plankje, voor het snel en gemakkelijk maken van allle aansluitingen. Op de foto zie je een kort plankje klaarliggen. Terugmelddraden en wisselaansturing worden in boekbinders gelegd voor het overzicht. Decoders en meldermodules worden daar geplaatst waar ze nodig zijn zodat de aansluitdraden zo kort mogelijk zijn. Eerst had ik die op centrale plaatsen verzameld. Maar dat beviel me toch niet.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zo snel al jij kunt bouwen lukt mij niet!! Hoe heb je alle componenten weer bij elkaar gekregen?
Ziet er goed uit. Die loopneus en hoest ken ik ook - mijn kleinkinderen hebben die fijn van school voor ons meegenomen.
Ga jouw bouw verder volgen -  goed voor mijn ideeën voor het boven station. Ben benieuwd naar de foto's van de voortgang.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Het grootste deel is nooit van mekaar geweest. De hele baan, waaar ik in 2019 mee ben begonnen, heb ik in drie grote stukken gezaagd en als een geheel verhuisd. Alleen de railsen moet ik allemaal opnieuw leggen en bedraden.
Re: Baanbouw Rehausen
ACTS.zuid
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 11 juli 2022, 16:53:05

Gisteren keelpijn, vandaag een loopneus en hoestbuien. Een ouderwetse verkoudheid dus. Logisch, al drie dagen regen achter elkaar.


Misvatting, van regen, kou of tocht word je niet verkouden, het is een virus.   ;)

Lekker bezig trouwens, het wordt al wat. Wat precies gaan we zien.  :D

Gr, Ben.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja Henk, de Russen zitten er tegenwoordig voor tegenslagen voor iets tussen, bij jouw met een vi-Rus.
Blijf maar lekker doorbouwen en vergeet die koeienstal maar. De BBQ is een veel beter idee  :P.

Groetjes Luc
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Niet direct, nee. Maar die omstandigheden creëeren wel de juiste broedplaats voor het virus.
Re: Baanbouw Rehausen
ACTS.zuid
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Ook een fabeltje...... je bent in de war met schimmels en bacteriën.  :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dr. Ben heeft ook overal verstand van... En toch is er onderzoek waaruit een verband blijkt tussen lagere temperatuur en grotere vatbaarheid voor verkoudheid door een virus. De weerstand van een mens of dier zou bij lagere lichaamstemperatuur minder groot zijn. Het immuunsysteem werkt dan niet zo goed.
Maar anderzijds doet ons lijf heel goed zijn best om op temperatuur te blijven, onder alle omstandigheden. Onderkoeld zal je niet geweest zijn door wat regenbuien, maar het kan enige invloed gehad hebben dat het kouder was.
Maar het maakt ook niet uit: ziek is ziek en vervelend. Het gaat gelukkig ook weer over. Dus: verder bouwen zodra het weer kan!

Groet,

Peter
Re: Baanbouw Rehausen
ACTS.zuid
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Je rept over Dr. Ben maar doet zelf ook een duit in het zakje?  :D

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 13 juli 2022, 07:24:55

En toch is er onderzoek waaruit een verband blijkt tussen lagere temperatuur en grotere vatbaarheid voor verkoudheid door een virus. De weerstand van een mens of dier zou bij lagere lichaamstemperatuur minder groot zijn.


Dat eerste klopt niet, het laatste wel. Maar van een lagere lichaamstemperatuur is geen sprake. Henk heeft een loopneus en hoest door een verkoudheidsvirusje. De kreet "ziek is ziek" is in dit verband zwaar overtrokken. ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Boeiend mnh. Een van de weinige vakgebieden waar ik totaal geen verstand nog belangstelling voor heb ik de geneeskunst. Ik weet hoe mijn lichaam in bepaalde gevallen reageert en daar houd ik het bij. De rest is volslagen oninteressant. Had ik daar belangstelling voor gehad zou ik misschien die studierichting gekozen hebben. Echter heb ik heel wat anders gestudeerd en daar voelde ik mij heel prettig bij.

Terug naar de treintjes en de baanbouw. Heb twee dagen op mijn rug onder de baan gelegen, draden trekken en boekbinders lijmen. Daar moet je nog behoorlijk mee uitkijken. Voor je het weet krijg je klodders hotglue over je heen en dat is niet prettig, kan ik je verzekeren.
Momenteel ben ik begonnen met de rails op de eerste module opnieuw te leggen. Dat is ook een beetje hachelijk omdat er net tien cm ruimte is tussen schaduwstation en bovenbouw. Met die grote klauwen van mij is dat een probleem want je ziet niets wanneer je wat vast hebt. Dan is de ruimte gevuld met hand en die is niet doorzichtig. Zover als mogelijk worden de railstukken op de werktafel in elkaar gezet en van bedrading voorzien. Dan gaat het geheel in één keer op de baan. Dat werkt iets makkelijker.
Vandaag dus geen foto's want hoe een draad eruit ziet weten jullie vast wel. Evenals boekbinders.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Nog maar weer een kleine update. Langzaam begint het geheel weer op een treinbaan te gelijken. De meeste rails liggen weer op hun plek op module1. Dat heeft toch wat meer voeten in de aarde als men op het eerste gezicht zou denken. Zoals ik eerder reefs bericht had was het grootste gedeelte van de rails eraf gevallen. Die heb ik toen gewoon opgeraapt en in een doos gekieperd. Nu mag ik dus eerst alles uitzoeken en sorteren. Geknipt, niet geknipt, nog bruikbaar of teveel beschadigd, melddraden aanwezig, voedingsdraden aanwezig etc. En aangezien het niet exact hetzelfde wordt opgebouwd als het was moeten er de nodige aanpassingen worden gemaakt. Zowel in de rails als in het tracé, de plank zeg maar. Dus vrolijk met de boor en decoupeerzaag in de weer.

Bij de helix is nu het tracé voor de keerlus ook bijna klaar. De delen zijn gelijmd en liggen in de klemmen te drogen. Morgen kijken of alles goed genoeg is om de rails er op te leggen. Dan zijn we daar ook weer een stapje verder.

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Verder heb ik van de week een werkplek ingericht om de railsecties in elkaar te kunnen steken voordat deze op de module 1 worden gelegd. Na enkele dagen werken is het alweer een chaos van jewelste.   :P
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooie puzzel ben je daar aan het maken, Henk !
Zeker als ik naar die hangende draadjes kijk op foto 1  :D
Maar het hart van de ware puzzelaar gaat hier sneller van kloppen  O:-D
En die werkplek gaat er al een beetje uitzien als die van mij  :thumbup:
Dat schept een band !

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo Henk,

Lekker bezig, het tempo zit er al goed in!

Tja, op jouw werkplek zoals die nu is worden het maar zeer korte railsecties! O:-D Maar dat zal vast wel goed komen. O:-D


Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 16 juli 2022, 13:04:08
... Na enkele dagen werken is het alweer een chaos van jewelste.   :P

Och, precies zo'n tafel zie je toch wel vaker op dit forum  :D Overal hetzelfde.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat
Precies zo een tafel denk ik toch niet. Dit is een uniek exemplaar gemaakt van een Thaise tafel met Henkse toevoegingen.  :P
In de niet al te verre toekomst moet dit de controletafel worden maar daarover later meer.

En dan denk je, ha fijn Thailand goedkoop. Valt dat even vies tegen. Vanochtend een pakketje naar de post gebracht, verzonden met EMS world  service. Even 2000Baht aftikken, 2000 Baht!! Dat is bijna 75 Eurie voor een pakketje van iets meer dan 1 kg. Mijn zendingen uit Duitsland kosten de helft en zijn dan nog een stuk zwaarder. Een ding weten we nu zeker. De service van Thaipost is naadje maar de prijzen zijn top.  >:-D

Ook nog wat aan de baan liggen klooien. Rails lijmen en nog meer rails lijmen. Oh ja en tussendoor nog wat rails lijmen. In de helix gaan we nu beginnen met de 1e etage. De eerste plankjes liggen er al op, die kunnen dan ook gelijmd worden. Doet me denken aan dat liedje van Wim Kan. Ken je dat nog? "Lijmen Jan". Is wel erg oud hoor.

Ook aan de andere kant van de baan, Module 1 nog wat geprutst. Heb nu het schaduwstation voor de lokaalbaan naar mijn zin ontworpen. Zie de tekening. Er mag op geschoten worden (met losse flodders).  Hoor graag eventuele op- en aanmerkingen.
De rode delen worden gevoed door Booster1 en zijn voor de regionaaltreinen, de blauwe delen worden gevoed door Booster3 voor de lokaaltreinen. De --> pijltjes geven de rijrichting aan. Geen pijltje bij een baandeel dan wordt dat in twee richtingen bereden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Ha, stom, stom, stom. Ik dacht slim te zijn door een oude control 4F aan een trafo te hangen (zie bovenste foto in vorige post) om testritjes te kunnen maken. Dat gaat natuurlijk niet werken als je al je decoders hebt ingesteld op DCC! Even vergeten.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wel iets geleerd van je (bijna) testrit, Henk  O:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat

Wat ook leuk is als je bij digitalisering analoog DC uit zet in de configuratie (voor wie drierail rijdt) en dan de lok wil testen met 9v batterij.
Herken je gevoel.......
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Ja Tony. Iedere dag leer ik weer dat ik steeds meer vergeet.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Frau Tony zei laatst dat ik dat ook had, maar dat was ik alweer vergeten  :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat

@citaat

Bekend euvel wat zich bij mij ook voordoet. :P

Groet Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Baanbouw Rehausen
Volgens mijn vrouw vergeet ik regelmatig mijn laatste recente aankoop (als ik daarna weer iets nieuws wil kopen). Bij mij is het dus blijkbaar selectief geheugenverlies >:-D.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Nou mannen, dan kunnen we mekaar een hand geven. Ben ik blij dat ik daar niet alleen last van heb. Gedeelde smart is halve smart. Zou dat voor vergeten ook gelden? En zoals iemand al eerder opmerkte. "Dat schept een band". Hartstikke leuk zolang het maar geen tractorbanden zijn want die krengen zijn zwaar. Die willen niet op de schep.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Vlak voor het weekend echt begint nog even een kleine update. Ben druk met de wijzigingen in het SS2 lokaalstation. De rode pijlen op de eerste twee foto's geven de tracées aan die reeds gewijzigd zijn. De keerlus moest opgeschoven worden naar links om ruimte te maken voor iets langere stationssporen. Op de derde foto is met gele pijlen aangegeven waar nog ruimte gemaakt moet worden in de staande spant, Daar moeten straks drie parallelsporen doorheen. Bij de rode pijl moet nog een plank in het gat worden gemaakt anders moeten de treinen luchtfietsen. De blauwe pijl wijst naar het begin van een plankje wat deze gapende valleien moet gaan overbruggen.

En in de helix is het tracé voor de tweede verdieping ook bijna klaar. Daar zijn de foamplaten opgelijmd en die mogen nu drogen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Met die hoge temperaturen hier (voor NL begrippen dan) ben ik jaloers op jouw airco gekoelde treinpaleis ;).

Groeten,
Wico