Luc, je moet er inderdaad wat voor over hebben. Anders is de lol er zo vanaf.
Golfer, Het is iets meer dan 100 kilo staal in een dubbelframe. Omdat het ontwerp origineel bedoeld was om getakeld te kunnen worden moest het extra stevig zijn zonder te torderen. Vandaar dubble frame Vierkant profielen van 5 bij 5 cm en daarop nog een frame van 2,5 bij 5 cm profielen. Alles met de nodige dwars- en schoorverbindingen. Daarop ligt spaanplaat voor het trace en spaanplaat als spanten die de scenery straks een beetje vorm moeten gaan geven. De eerste foto geeft een beter zicht op het binnenleven van het geheel. Daarbij komt dan het gewicht van alle andere extra's zoals schroeven (veel schroeven), spachtelmasse, rails en wat dies meer zij.
Wico helemaal juist. Hoewel ik tegenwoordig geen groot bierdrinker meer ben. Met twee per week houdt het ver op.
Vandaag de achterwand wat bijgeknipt en geschoren in de vorm zoals de scenery er straks opgelegd moet gaan worden. Daarna het ding op zijn plaats geschoven. Dat ging redelijk goed tot de laatste vijf centimeter. Toen wilde het ding ineens niet meer schuiven en kipte de schraag mee. Wanneer je dan loslaat kipt alles weer terug. Dus dat schiet niet op. De vrouw maar even gevraagd om die schraag tegen te houden. Dat viel ook nog niet mee maar uiteindelijk is het gelukt. Hij staat nu, zoals het behoort, netjes recht in de hoek. Na heet waterpas uitrichten van de stelpoten het gevaarte met een paar schroeven aan het frame van de drywall vastgezet. Dan kan het geen kant meer op. Daarna de schragen eronder uit laten vallen en klaar was Kees, oh nee Henk.
Nu ik er nog goed bij kan, voordat de tweede module er aan wordt vastgezet, eerst maar wat afwerking doen. De binnenzijde van de tunnelbuis is gewoon wat makkelijker te bewerken wanneer je er recht in kan kijken. En het leggen van rails is ook wat eenvoudiger als je er vlak boven hangt. Dus dat nu eerst even doen. En toen kon ik nergens mijn penselen, kwasten en ander knutselfrutsel gereedschap vinden. De doos waar het inzat is leeg maar waar ik die spullen heb neergezet? Kweetutniet. Vanmiddag dus maar even snel een paar penselen gekocht, dan kan ik dat klusje in ieder geval morgen afmaken.
Vandaag zijn ook de railsen voor de helices gearriveerd. Dan kan daar ook weer aan verder gewerkt worden. Voorlopig weer genoeg te doen!
Oh ja, voor ik het vergeet. De rails had ik in het verleden vastgezet met klodders hotglue. Daarmee kan ik prima spaanplaat en andere dingen lijmen maar geen C-rails. Die zijn allemaal zonder enige lijmsporen achter te laten los gekomen. Raar.