Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

Lobomotion69 en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Eindelijk, eindelijk hebben we een paar droge dagen achter elkaar gehad. En dan is het meteen weer bloedheet, tis ook nooit goed hé. Weer wat kunnen doen in ieder geval. De laatste draagbalk aan het leggen, daar zit wat meer werk aan. Deze balk ligt midden op de betonpalen en wordt vastgelast aan de wapening. Daardoor is er geen aansluiting met de buitenzijde van de muur. Om dat te realiseren moeten er dus steuntjes opgelast worden waar straks de gevelbeplanking (boeidelen) op geschroefd kunnen worden. Met het eerste stuk van vier meter ging dat zonder problemen. De rest leverde wel problemen op. Het trok krom en niet weinig. Het laatste stuk ligt nu nog op de grond en heb ik weer redelijk strak en recht kunnen krijgen. Het middelste stuk zit al vastgelast aan één zijde en moet ik nog zien te richten. Met behulp van een spankabel en een warmtebron denk ik dat wel te klaren. Zodra dat gebeurt is kunnen de nok en dakspanten erop. Dat gaat hopelijk wat sneller.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou nou wat een werk zeg....🤭👌
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En dat allemaal voor je treinbaan, tsjonge dat is wel iets anders dan een kelder, zolder of zijslaapkamertje.  ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Hahaha, ja inderdaad allemaal voor mijn treinbaan. Het voordeel is echter dat het geheel na mijn verscheiden als gastenverblijf gebruikt kan worden. Het wordt gebouwd compleet met keukentje, bijkeuken en badkamer. Daarmee is moeder de vrouw dan ook weer helemaal blij. (want die ziet niets in treintjes.)
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 02 oktober 2021, 12:11:38
En dan is het meteen weer bloedheet .........................en een warmtebron denk ik dat wel te klaren.
:o) Dat bloedhete is dan toch lekker, scheelt weer met verwarmen van die stalen balk :D
En goed dat je vrouw ook blij is, wel zo rustig dan. >:-D

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,
Te nat, te droog, te koud, te warm......je lijkt wel een Nederlander  :P

Maar man, wat een werk weer deze keer met dat warme weer.(rare zin ..)
Nu maar snel dat dak erop, en de airco aansluiten.
Succes !!

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Haha ik snap dat moeder de vrouw ook blij is. Als je teveel tijd in je treinkamer doorbrengt wordt je waarschijnlijk de eerste gast in je eigen guesthouse >:-D.

Maar respect voor je harde werken :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hopelijk duurt het nog heel lang voordat je bouwsel een gastenverblijf wordt, Henk  ;)
Voorlopig kun je straks fijn tijdens de moesson gewoon doorwerken en spelen met je treinbaan, zonder door de regen naar huis te rennen voor wat voor boodschap dan ook  :D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Edwin,
Ja bijna. Eigenlijk is dat een eigenschap van een verwende westerling daar hoef je geen nationaliteit aan te hangen. Wat fat betreft heb ik groot respect voor de Aziaten hier en om mij heen. Door de overvloedige regenval van de laatste weken staan hele gebieden blank, grote overstromingen en iedere dag zijn er daaromtrent wel items in de nieuwsberichten op TV. Zo ook vanochtend. Een dorpje ergens in het land aan een rivier met zeer hoog water. Het hele dorp stond net niet kniediep onder maar niemand die daarbij gaat staan klagen. Ja, het is vervelend en even aanpassen maar het leven gaat toch wel door. In het restaurent werd dus gewoon doorgewerkt, de maaltijden blijven komen en de gasten zitten gewoon met hun voeten in het water of met de knieen op de bankjes. Ze kunnen er zelf ook wel om lachen. En geen mens die over schade spreekt, alles eigen risico. Verzekering hebben ze gewoon niet.

Wico,
Denk niet dat ze daar nou echt blij van wordt.

Tony,
Dank voor de goede wens, dat hoop ik ook namelijk.  :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag de draagbalk er op gelegd en vastgezet. Het is niet perfect maar goed genoeg. Perfectie is trouwens een zelden gehaald streven. Morgen komt de rest van het staal, de steiger staat al klaar dus we kunnen meteen door. Vanmiddag met vrouwlief een truck vol planten opgehaald. Dan is die ook even zoet.  >:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Aardig wat kunnen doen de laatste paar dagen. Eergister zag het naar regen uit en tegen elven vielen er een paar druppels. Vijf minuten later begon het serieus te druppelen en heb ik de elektriciteit maar opgeborgen. Is beter voor het kapsel.  >:-D

Gister redelijk zwaar bewolkt maar het bleef droog. Ook wel prettig want dan blijf ik ook droog, bijna. Vandaag scheen de zon weer uitbundig en hielden we het dus niet droog. Het zweet stroomde van me af en mijn kale kop heeft zonnebrandschade opgelopen. Eens kijken of er morgen een petje te vinden is ter bescherming. Ben niet zo petjes-achtig, eigenlijk vind ik petjes maar pet.

Dat daargelaten, het dak begint al iets vorm te krijgen. Zoals al eerder gezegd, echt snel werk ik niet. Heb zo al genoeg aan wateroverlast en de meeste tijd ben ik bezig met de steiger op- en af te klauteren of deze te verzetten.  :P

Paar foto's zoals het er vanmiddag bij stond.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat begint toch op een serieuze dakconstructie te lijken, Henk  :thumbup:
Enne, misschien kun je in plaats van een petje een toupetje gebruiken ........werkt ook ! :D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou Henk, wat mij betreft: Petje af !!  :P
Gaat niet zo snel zeg je...., nou wij zien toch wat anders  :thumbup:

Groet, Edwin
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo Henk,

Je bent lekker bezig, het wordt zo een mooie modelspoor "hut". Klinkt wat denigrerend maar het is een geweldig mooi gebouw, en het is nog niet eens klaar!

Ach. Liever langzaam en goed, dan snel klaar en daarna nog veel pijnpuntjes.... O:-D

Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Er is een hoop werk verzet Henk, Langzaam maar zeker wordt het tijd voor een dak en dan kun je tijdens de regenbuien lekker door werken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
@Peter. Langzaam maar zeker? Hoog tijd zul je bedoelen. :D Helaas duurt het nog wel even, eerst moet de hele constructie af zijn. Als laatste gaan de "panlatten" er op en dan kunnen we gaan dekken. Dat gaat dan wel weer echt snel. Hopelijk is dat gebeurt voordat de regentijd dit seizoen voorbij is. Dan kan er meteen gecontroleerd worden op lekkages en onvolkomenheden.

Maar het begint op te schieten, het einde komt langzaam in zicht. Als het weer nu nog een beetje mee wil werken, helaas niet. Al drie dagen achter elkaar de werkzaamheden met spoed moeten afbreken vanwege gedruppel. Een paar van die dingen storen mij niet maar wanneer het serieus begint te druppelen dan moet je snel zijn. Meestal krijg je dan binnen no time een stortbui over je heen. Vanmiddag was het helemaal erg, loop even naar binnen om wat te pakken. Nog geen dertig seconden later hoost het. Je zou ondertussen beginnen denken dat er daarboven geen water meer over kan zijn. Dat ligt ondertussen allemaal al beneden. De sloten, vijvers en reservoirs staan rammelvol. Overal ligt water, hele regio's staan kniediep onder. Zelfs enkele dijken, ja die hebben ze hier ook, rondom reservoirs, zijn doorgebroken. Ongekend hier, dagelijks diepgaande reportages op TV. Gistermiddag is een weg hier om de hoek verzakt. Op één weghelft een gat van een meter breed, net zo diep en drie meter lang het asfalt naar beneden gekukelt.

Ben nu bezig met de afwerking van de constructie. De laatste staanders en verstevigingen om een stijf geheel te krijgen. Doorzakken kunnen we niet toestaan, het is geen carnaval. Hierbij de foto's van de toestand waarin het er nu (nat) bij staat. Let op de plassen!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Misschien is het toch tijd om een hobby switch te maken....
Ik zou voor modelboten gaan  :P :P

Hoop wel dat je een goede fundering hebt, en dat je niet straks de deur open doet, en dan je baan in een gat ziet staan..... 8o

Maar jou kennende zal dat wel goed zitten, dus succes met je dakwerk.

Groet, Edwin.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Vanochtend eigenlijk alleen maar zitten wachten op een beetje droog weer, vergeefs dus. Het regent nu alweer de hele dag. Om een kleine indruk te krijgen van het weer hier een korte video gemaakt. Hier in de regio zijn geen heuvels of bergen, geen rivieren, alleen rijstvelden. Al het water wat je ziet komt van boven. Al het goede komt van boven, hoewel teveel van het goede is ook knap irritant. De laatste twintig seconden zijn beelden van het eerder gemelde sinkhole. Dat is ondertussen opgevuld met grind.  Maar je ziet de afmetingen.
https://youtu.be/fUT4fxJCUto
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Prachtige beelden en herkenbaar uit Top Gear waar de heren Clarkson, May en Hammond de zeer onbegaanbare wegen opzoeken. Pfff als je daar iedere dag overheen moet.

Vrgr,
Wilko
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Baanbouw Rehausen
 8o Wel lekker weer voor de rijst. :D
Ik zie dat je stuur rechts zit en je rijdt links, tis net Engeland, kan het ook goed regenen. :mrgreen:
Alleen bij jou zijn de temperaturen beter denk ik zo. :roll:
In ieder geval maar weer effe wachte op betere en drogere tijden. O:-D

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
De rijst is er helemaal blij mee Dirk-Jan. Die groeit als kool, Oh Nee, als rijst, of nou ja die gedijt goed dus. En de vissen zijn er ook blij mee en de kikkers en verder alles wat in water leeft. Want water is er ruim voldoende nu en dat krioelt meteen van het leven. Dat is dan ook weer leuk voor de kinderen want die vermaken zich prima met vissen of zo.
En ja, ze (of "we") rijden hier aan de verkeerde kant van de weg. Dat is voor vele Thais de normaalste zaak van de wereld, die rijden overal waar het maar kan. Links, rechts of in het midden maakt ze niets uit. Net zo min als ze het vervelend vinden dat grote delen van hun wereld onder water staat. Is toch handig om je auto gratis te wassen.
https://www.youtube.com/watch?v=d93YYAFpeUI
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat lijkt daar op Limbabwe Henk  :thumbup:
Je had dus eigenlijk gewoon in Nederland kunnen blijven  :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Alleen regent het daar warm water....

Groet, Anne W
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat

Is dat zo? Kan ik mij niet herinneren van de tijd dat ik daar gewoond heb. Zeker de rijstvelden niet.

@citaat
Dat nog net niet. Het water dat naar beneden valt kan nog aardig koud zijn. Maar ook als het niet regent wordt je nat, dat dan weer wel.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat

Alles relatief natuurlijk, ik herinner me nog zo'n stortbui (doornat in een halve seconde) in Florida, jawel erg nat, maar niet echt koud.

Groet, Anne W
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Laatste paar dagen is het redelijk droog gebleven, wel een behoorlijke bewolking waardoor de temperatuur niet zo heel erg hoog oploopt. Ideaal weer om te werken dus en dat heb ik dan ook gedaan. Alle spanten zitten erop compleet met verstevigingen en dwarsspanten. En alle lassen afgewerkt met primer en verf tegen het roesten. Vandaag begonnen met de "panlatten" er op te leggen (lassen), daar moeten dan straks de dakplaten op bevestigd worden. Die dakplaten gaan we komende week ophalen en hopelijk meteen beginnen met leggen.

Kleine tegenvaller: Ik had gedacht de rolwielen onder mijn steiger te zetten zodat ik deze niet iedere keer hoef af te breken om te verplaatsen. Helaas kom ik dan net niet aan de nok voor het laswerk en moet er nog een steigerdeel opgezet worden. Nadeel is dan dat het geheel niet meer onder de spanten door kan rijden. Moet dus toch weer afbreken om te verplaatsen. Mogelijk zou zijn om van een steigerdeel de helft af te zagen. Maar dan passen de schoren weer niet en zo blijf je sukkelen.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Steigers verplaatsten kan een tijdrovende klus zijn Henk, het verbaast mij dat de delen altijd 2 of 1 meter hoog zijn.
Het zou handig zijn als er ook halve meters waren maar die ben ik nog niet tegengekomen.

Maar het geheel ziet er top uit dat wordt een fijne treinen ruimte  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hi Henk,

Steeds verplaatsen is een hoop werk maar aan het eind heb je ook wat.
Overigens bestaan er "staanders" van stijgers die je kan uitschuiven(schroeven/draaien).
Misschien alleen bij modernere ?

Groet
Harald
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Heren, stel je bij het woord steiger niet al te veel voor. De prachtige producten van Altrex en consorten, zoals we die in Europa kennen, zijn hier volkomen onbekend. Het enige wat verkrijgbaar is lijkt sterk op het Amerikaans model en bestaat uit drie componenten, de kopse kanten (2x), een bovenligger en de diagonale schoren (2x). Zie foto, meer is het niet. De bovenligger kan op vier verschillende hoogtes worden ingelegd. De kopse kanten kunnen op elkaar worden gebouwd met behulp van koppelstukken. Men bereikt daar hoogtes mee van wel twintig of meer meter, dan wiebelt het geheel nogal maar dat schijnt niet erg te zijn.
Verkrijgbaar in één maat circa 120 breed en 180 lang en 185 hoog. Daar heb ik er vijf van. Twee worden gebruikt voor materiaal opslag. Met de andere drie moet ik bouwen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Je moet maar denken; als het dak er helemaal op zit, ben je het werk, de moeilijkheden, de regen en het gehannes met de steigers zó vergeten  O:-D
Ik duim voor je, dat de dakplaten snel gelegd kunnen  :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
En daar heeft Tony (alweer) helemaal gelijk in. En van dat snel leggen hoop ik toch ook ten zeerste. In ieder geval zijn we daar vandaag een stapje dichterbij gekomen. Het is gelukt om de steiger zo aan te passen dat deze onder de spanten door kan rijden. Terwijl aan de hoogte niet veel ingeboet is waarbij de stevigheid zelfs is toegenomen. Van de onderste kopse kanten (geel) heb ik zoveel afgehaald dat de totale hoogte met wielen nu gelijk is aan het origineel. Van de bovenste kopse kanten heb ik zoveel afgehaald dat de afstand van bovenste schoorpunt tot bovenste schoorpunt onderste deel gelijk is aan de originele afstand tot het verwijderde onderste schoorpunt. Als je begrijpt wat ik bedoel. Het resultaat is dat de schoorstangen nu op drie in plaats van vier punten bevestigd worden. Zie foto's. En op de laatste foto zie je dan wat je overhoudt, een hoopje oud ijzer.

Door deze ingreep is de steiger nu met minimale moeite snel te verplaatsen. En dat werkt dan ook weer een stuk makkelijker en sneller.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Alweer een week verder en hoog tijd voor een uppertjedingsboems. Deze week wel drie mooie droge dagen gehad dus we hebben het één en ander kunnen doen. De staalconstructie is zover klaar dat de dakplaten er op kunnen. Echter heb ik besloten om nu eerst de gevelplanken aan te brengen. Daar kan ik nu mooi bij zonder de steiger boven een sloot te moeten opzetten. Dat idee trekt mij namelijk niet zo, een wiebelende steiger op een paar wiebelende planken boven een volle sloot. Geen aantrekkelijk idee. Dus maar zo van binnen uit werken dat gaat prima. De eerste plankl zit er al tegenaan. Om de tweede op zijn plaats te krijgen heb ik een paar extra handen nodig en die waren vanmiddag even niet aanwezig. Dat wordt dan morgenochtend gedaan. Zo een gevelplank is sterk zolang deze verticaal wordt gehouden maar leg je de breedte horizontaal dan is het zo gebroken. Oppassen dus en drie meter reikwijdte heb ik ook niet. Op de laatste foto kun je dan zien hoe dat er van buiten uit gaat zien. Zodra die plank ertegen aan zit kan ik met de dakplaten beginnen. Oef.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Een hele constructie zeg, maar ja daarna kun je aan t echte werk beginnen Henk 😉
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Wim, grapjurk. Alsof dit geen echt werk is. Maar je zal bedoelen het echt leuke werk.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Al lange tijd geen update geplaatst, dus weer de hoogste tijd. Vorige week niet veel kunnen doen door andere beslommeringen, sociale en wettelijke verplichtingen hielden mij aardig van het werk maar je hebt het er toch druk mee.
Deze week le3kker door kunnen buffelen. De regentijd is zo goed als over en het koude seizoen is begonnen. Dat betekent dagtemperaturen van rond de dertig graden en 's nachts circa twintig graden. Dat scheelt een heleboel zweetdruppeltjes.

De grootste dakhelft (10x4m) zit dicht en één kopse kant is ook (bijna) dicht. Alleen nog de laatste afwerkplanken met de schuinte van het dak aanbrengen. Gaan we maandag als eerste doen. Daarna komt de kleinere dakhelft aan de beurt.

Tussendoor heb ik ook nog een werkbank gemaakt. Het op de knietjes zitten om een balkje op maat te zagen was ik spuugzat. En nu het dak er grotendeels op ligt kan ik mijn gereedschap lekker laten staan. Geen eindeloos gesjouw meer.

Foto's.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik vraag me af of er isolatie aan de binnenkant komt dak en muur i.v.m. de warmte of komt er een airco in ? gr.Harrie
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Je bent toch een lekker stuk opgeschoten, fijn dat je het gereedschap niet iedere keer moet verhuizen.
De temperatuur overdag van 30 graden klinkt mij als muziek in de oren, alleen moet je dan niet veel doen  :D

Er zal vast een Airco in gaan komen, anders ga je kapot binnen als de zon erop staat te branden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
De binnenkant wordt geheel afgewerkt met Trockenbau. Metalen profielen bekleed met gipsplaten dus. De profielen worden vrij van de buitenmuur gezet wat de isolatie alleen maar ten goede komt. Ook het plafond wordt op die manier er in gehangen. Op het plafond komt een laag isolatie want onder het dak kan het behoorlijk heet worden. Die warmte moeten we dus weg houden.
Het grote huis is rondom voorzien van dubbelsteens muren met spouw. Dat isoleert al geweldig. En ook het plafond is voorzien van isolatie. Wanneer je alles dicht houdt (ramen en deuren) is het binnen koeler dan buiten. Dat merk je direkt als je binnenkomt. Thais vinden dat raar, die zoeken meteen de airco die er in de woonkamer niet is. Voor 77m² oppervlakte heb je namelijk een behoorlijk (te) grote airco nodig. We hebben drie airco's in huis, één in iedere slaapkamer en één in mijn werkkamer annex pantry. De laatste draait de hele dag. Uiteraard komt er straks ook een airco in de treinenkamer.
Direct onder het dak van het huis heb ik vijftig meter zwarte PE buis gemonteerd waar het douchewater doorheen loopt. dat scheelt aanmerkelijk in temperatuur van de douche. Meestal hoef ik niet bij te verwarmen om lekker te douchen.

Op het dak van de treinenkot ben ik van plan solarpanelen te leggen. Uiteindelijk circa 5000W moet daar uit gaan komen. Minstens iedere maand gebeurt het namelijk wel een keer dat de elektriciteit er uit ligt en dat ben ik ondertussen wel zat. Moet alleen even kijken of er ook solarcontrollers zijn die niks het net op sturen als dat er uit ligt.

Peter, 30 graden is voor een Thai al vrij koud hoor. In december en januari komen regelmatig temperaturen voor van onder de twintig graden in de ochtend. Thais dragen dan dikke parkas, wollen mutsen en wanten. Je waant je zo in Alaska, alleen ligt er geen sneeuw.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hi Henk,

Wouw gaat toch allemaal behoorlijk snel en nu bijna gereed.
Dan de binnenkant nog ff en het moment is er voor een ..... treinbaan.   :D

groet
Harald.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Je bent lekker opgeschoten, nog even en de WOSA kalender kan aan de muur :D.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Baanbouw Rehausen
Dit draadje heet "Modelbaanbouw", maar jij bent gewoon 1:1 bezig!  :) :thumbup:
Mooie vorderingen, hoogste punt bereikt, nu "wind- en waterdicht" denk ik?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tja , die knietjes he, we worden er niet jonger op  >:-D, maar mooi gedaan hoor
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooi en duidelijk verslag weer, Henk  :thumbup:
Het begint er nu echt helemaal op te lijken !
Iets te laat voor een werkbank gezorgd, als ik het goed begrijp  :D
Als ik aan jullie wintertemperatuur denk, krijg ik het al benauwd  :?
Ik ben een van die mensen die blij is, wanneer de verwarming weer aan mag  :P

Ga je het bouwsel ook nog een kleurtje verven ?

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Nou Tony, laat ik het zo zeggen, ter elfder ure net nog op tijd in elkaar geknutseld. Maar ik ben er wel blij mee, het ding heeft zijn nut nu al danig bewezen. Volgens de planning moet het geheel ook een kleurtje krijgen, ja. Dit werk was aan de vrouw toebedacht, maar ik denk dat ik daar niet op ga zitten wachten. Ben er alleen nog niet helemaal uit betreffend de kleur keuze. Hink een beetje op twee gedachten.

Vorige week zou ik beginnen met het dekken van de tweede helft. Al heel snel kwam ik erachter dat dat geen succes ging worden. De overhang is aan deze zijde iets groter dan aan de andere kant en ik kom er dus niet bij van binnenuit. Dan moet er een steiger buiten opgebouwd worden dus. Maar daar ligt een groot gapend gat voor de septic tank. Snel besluit die septic tank moet er eerst in. Zo gezegd zo gedaan. Het grote gat nog groter en dieper gemaakt zodat de tank er in past. Toen met verkrachte eenden de tank in het gat laten zakken en gevuld met water zodat deze bij een toevallige regenbui niet weer boven komt drijven. En het gat grotendeels weer dicht gegooid met grond. De volgende dag wil ik de aansluitingen maken en grote schrik, het past niet! Stommiteit natuurlijk om dat niet te controleren voor het vullen. Maar de tank ligt 6cm te diep. Dus met naarste spoed op zoek naar iemand met een pomp om het ding weer leeg te maken. Probleem daarbij is dat de pomp in een 10cm brede pijp moet zakken, klein pompje dus, Niet te vinden dus. Ook een rondgang langhs de winkelstjes in de stad leverde niet veel op. Meer dan een pomp die een klein vermogen moest kosten leverde dat niet op. Dan maar bij Ome Ali kijken wat die te bieden heeft. Verschillende niet al te dure aanbiedingen zelfs. Enkele leveranciers gemaild over leveringstijden en er uiteindelijk één besteld. Duurde nog vier dagen voordat het ding hier was en toen een half uur voordat de tank weer leeg was. Met 800 liter water minder er in moet dat ding toch te tillen zijn? Nou niet dus, andere truc dan maar. Water naast de tank in het gat laten lopen! Reeds na enkele minuten begon het ding al te drijven en kon ik hem er zo uit pakken. De eerder al weer ingekieperde grond bleef daarbij mooi aan de randen staan en zakte niet in. Toen 6cm dikke blokken in het gat gelegd en waterpas gemaakt. Tank er weer in gesjord en alles dubbel gecontroleerd. Na het goedbevinden van de hoogtes weer water gevuld en de aansluitingen gemaakt. Het ding ligt er nu helemaal goed in en alle aansluitingen zijn precies zo als ze zijn moeten. Nu kan het gat helemaal dicht gegooid worden en de steiger opgebouwd. Héhé.

De fotoos:
1>  Het gat met betonvloer en de tank op de achtergrond.
2>  Het graafgereedschap.
3>  De tank voor de eerste keer in het gat, niet goed dus.
4>  Zoals het er nu bij ligt, alle aansluitingen gemaakt en goed.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat kun je nu ook weer fijn op het klussenlijstje doorstrepen, Henk  ;)
Moest toch gebeuren.
Sta je straks wat meer voldaan op de steiger  :P

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat
Zeker weten Tony, zeker weten.

@citaat
Ik heb geen idee wat de Hmax is van een ruitewisserpompje, zal niet zo heel veel zijn. Maar eer je daarmee 800 liter hebt weggepompt ben je wel wat verder in de tijd. En zoveel geduld heb ik nu ook weer niet.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou Henk, zo verveel jij je niet zeg, wat een gedoe. Hou de moed er in 🤞🏻
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
We zijn weer een week verder en van verveling is hier absoluut geen sprake. Deze week een aardige stap kunnen zetten. Het dak is bijna af! Alleen de nok op de voorste helft moet er nog op. Maar eerst gaan we nu wat anders doen. Ben het steiger op en af klauteren nu een beetje beu, daarom begin ik nu eerst aan de binnenafwerking. Dat is weer effe heel ander werk en je weet, verandering doet goed. Heb vanmiddag al een klein begin gemaakt en de eerste profielen voor de gipswanden staan al.

Deze profielen worden gelijmd tegen de betonkolommen en daarna met slagpluggen vastgezet zodat er een onwrikbare verbinding ontstaat. Het moet wel stevig zijn uiteraard. Na het plaatsen van de profielen worden dan eerst de elektrische en water leidingen gelegd. Als laatste kunnen dan de gipsplaten er tegenaan. Maar zover zijn we nog lang niet. Een klein probleempje bij het monteren van de elektra zou kunnen zijn dat ik geen holle wand lasdozen meer heb. Alleen nog gewone inbouwdozen. Daar moet ik nog een oplossing voor bedenken hoe dat gefixt kan worden. Als dat niet lukt zal ik de goede lasdozen in NL moeten bestellen want hier is dat met geen mogelijkheid te verkrijgen. En die Thaise rommel moet ik niet.

De foto's:
Foto 1 zoals het gebouw er nu bij staat.
Foto 2 zoals het er van binnen uit ziet.
Foto 3 het begin van de holle wand profielen. Het raamwerk wat nu nog op de grond staat moet straks voor de glasblokken komen en dan netjes afgewerkt met gips.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Gaat zo toch wel een serieus gebouw worden voor de hobby.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat
Het is toch ook een serieuze hobby, of niet dan.
Maar inderdaad. Als ik in het dorp hier zo eens om mij heen kijk dan is mijn hobbyruimte luxer, serieuzer en beter (solider) gebouwd dan menig "woon"huis. Tja, daar ben je dan 'farang' voor.

Thais doen liever helemaal niet moeilijk. Hoe makkelijker en eenvoudiger hoe beter. Zoals vandaag: de rijstoogst is weer binnen en het stro heeft enkele dagen op de velden gelegen om te drogen. Nu rijden de balenpersmachines over het land om dat stro te bundelen en de balen moeten dan naar "huis" vervoert worden. Daar hebben de Thais tegenwoordig allemaal een pickup truck voor. Er worden zoveel mogelijk balen stro op een truck geladen. Soms wel twee meter (+) breed en drie meter hoog. Dat moet dan eerst over het land, dan over een slechte zandweg vol kuilen en hobbels en tot slot een stukje asfalt weg. Alles bij elkaar enkele kilometers afstand. Niemand, maar dan ook echt niemand, komt hierbij op het idee om de lading te zekeren met een stuk touw of een cargonet. Dat ligt er gewoon los op en meestal zit er ook nog iemand bovenop. Vandaag hoorde ik opeens een hoop kabaal en kijk naar buiten, was dus een halve lading van die pickup af gedonderd. De hele zooi op de weg voor ons huis. Gebeurd ook regelmatig dat de hele pickup met lading en al omkiepert. Mai pen rai, ofwel that's life.