Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Heerlijke foto, Henk !

Daar valt veel op te zien  :P
Succes met de verdere demontage !

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo Henk,
Als gepensioneerd bouwvakker en modeltreinen liefhebber volg ik jouw draadjes met veel interesse!! :thumbup:
Hoever ben je nu geraakt met de dakkonstruktie??

Met vriendelijke spoorsr groeten,
Peter
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En de tweede snede is ook gemaakt. Nu heb ik drie losse baandelen die geen van alle te tillen zijn. Nou ja met moeite lukt het net, maar daar ga je gruwelijk bij zweten. De laatste twee delen liggen nog op hun plek en schragen. Daar ga ik morgen weer mee verder.
Vanochtend eerst de afvallige rails geruimd en opgeborgen. Komt altijd meer bij kijken want de bedrading moet er dan ook vanaf. Maar om 12 uur was de lange poot doormidden. Toen had ik even echt geen zin meer en ben wat anders gaan doen. Morgen eerst onder de baan opruimen en schoonmaken. Ligt nu een hele berg afval van de sloopwerkzaamheden. Kan allemaal de vuilcontainer in.

Tony, het is maar hoe je het bekijkt. Als je goed kijkt valt er inderdaad een hele hoop te zien. Alle meuk die overal rondslingert. Rails die van hun plaats zijn gevallen. Enzovoort  :D

Peter, Als de planning een beetje klopt gaan we volgende week weer aan de slag met het dak, of zo.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Je weet wel waar je aan begonnen bent! Zeker in je eentje is dat een bereklus, veel wijsheid en sterkte toegewenst. Hopelijk kun je er over een aantal weken/maanden glimlachend op terugkijken, als je nieuwe treinkamer klaar is en de baan weer opgebouwd.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zeker weten dat ik wist waar ik aan begon. En mocht dat niet het geval zijn geweest was ik er ondertussen toch wel achter gekomen.  :P
Maar weten waar je aan begint maakt het doen niet gemakkelijker, het blijft zwaar werk op mijn oude dag. De grootste "module" weegt nog net geen 200kilo. Krijg hem wel omhoog maar lang moet dat niet duren. De andere twee zijn net over de 100 kilo, dat is al heel wat makkelijker te behappen maar een lolletje is het nog steeds niet. Grootste karwei wordt straks als die dingen op de auto moeten. Dan organiseer ik wel wat mankracht erbij. Dat ga ik niet alleen doen.

Momenteel is alles opgeruimd en schoongemaakt. De eerste twee modules staan op hun zijkant en daar heb ik wat alubalkjes onder gelegd. Die had ik nog liggen. Dat schuift wat makkelijker dan ook. Het derde stuk blijft nog even op twee schragen staan. Daar heb ik vanmiddag een kort testbaantje op gelegd om de projektjes waar ik ondertussen aan ga werken te kunnen testen. Dat wordt het ombouwen van diverse locs en wagons. In enkele locs heb ik nog een Delta decoder zitten, die worden allemaal voorzien van een LoPi5 met extra functies en stroomvoerende koppelingen voor de personentreinen. Daar heb ik trouwens nog een vraagje bij. Heb de eerste wagonnetjes (lokaalbaan) voorzien van binnenverlichting en kk Koulissen. Het wachten is nu op het arriveren van de daarvoor bedoelde koppelingen (Viessmann). Maar dan heb je twee polen, één maal plus en één maal min. Wanneer alle wagens met de neus in de zelfde richting staan is dat geen probleem. Maar draai je er één om dan heb je wel een probleem want min en plus worden verwisseld. Hoe los je dat op? In iedere wagon een brug inbouwen?

Foto van de "modules" in opslag zie onder.

Zoals ik net al opmerkte heb ik de eerste wagonnetjes opgeleukt met binnenverlichting, passagiers (Chinezen) en kortkoppelmechanismen. De bijkomende kosten hiervoor overstijgen nog net niet de prijs van het wagentje (Märklin 4038/4039). Zie de foto's hieronder. Vragen en/of opmerkingen zijn als altijd van harte welkom.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Om de binneverlichting van deze wagentjes aan te sturen had ik een voedingkje gebouwd met een spanningsregelaar van 12V. Dat werkte direct aan de digitale rijspanning. Een testje vanmiddag leerde mij dat deze voeding de geest heeft gegeven. Nu heb ik een oude Delta decoder omgebouwd tot functie decoder. Slechts één functie maar dat is in dit geval voldoende. Werkt als een droom.

Inmiddels is de derde "module" ook van de muur en uit de geleiders. Deze staat nu op schragen. Morgen gaat de stellage van de takelinstallatie naar beneden en uit elkaar. Dat wordt nog even zweten daar boven tegen het plafond aan. Maar beurd is beurd en dit is nu aan de beurt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Van rijden, ook in 2.0, zal de komende tijd niet veel komen. Dan kun je je loks in de dozen pakken en wachten op betere tijden. Maar ik heb anders besloten. In september worden, naar verluid, de nieuwe generatie LOPI5 van ESU uitgeleverd. Die heb ik al in voorbestelling staan. Dus ondertussen ben ik begonnen met mijn loks daarvoor voor te bereiden. Al naar gelang de benodigde functies komt er een 8-pin dan wel een 21MTC schnittstelle in. Als eerste was mijn BR74 aan de beurt. Gezien deze alleen maar over de functies verlichting voor/achter zal beschikken is een 8-pin interface voldoende. Een rookgenerator past er niet in omdat de schoorsteen zover naar voren staat dat de LED verlichting dan in de weg zit. Terwijl de cabine gevuld is met motor (nu 5-polig), dan is verlichting daar ook overbodig. Omdat de LED verlichting voor deze lok in de kap is ingebouwd heb ik daarvoor extra stekkertjes geïnstalleerd. Dan kunnen deze makkelijk worden losgenomen bij onderhoud. En waarom een schnittstelle en niet gewoon direct aan de decoder gesoldeerd? Ook voor het onderhoud! Bij werkzaamheden aan de lok de decoderstekker losmaken en vervangen door een analoog stekkertje. Dan kan alles op gewone gelijkstroom getest worden en heeft de decoder niets te lijden. Gemak en veiligheid.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dolgraag zou ik hier nu een update van de bouwwerkzaamheden brengen. Echter het regent nu al de hele week, met korte tussenpozen maar toch. Met zulk weer ga je niet op een steiger met een elektrisch lasapparaat werken. Dus wat dat betreft weinig gedaan en ook niks nieuws te melden.

Ondertussen wel andere dingen gedaan. Zoals al het rollend materieel aan een nauwkeurige inspectie onderwerpen en groot onderhoud uitvoeren. Heb in diverse wagens verlichting ingebouwd en Preizigers, nou ja Chineesjes, geplaatst. Nu wachten op de stroomvoerende koppelingen (zijn onderweg) dan kan ik dat hoofdstuk afsluiten. Vandaag de lantaarns voor op de perrons en het BW (wat daar op moet lijken in ieder geval) nog maar eens onderhanden genomen. Ben nu met de laatste (voorlopig) bezig. Dan kan ik die afwerken en spuiten. Grappig, van Roco heb ik een setje leuke lokaalbaan wagonnetjes. Lijken wat op Donderbussen maar zijn veel korter. Het is een set van drie wagons in rode kleurstelling. Een B, een A en een AR. Ja, een rijtuig met restauratie van DSG. Wat zoiets in een lokaalbaan wagen moet weet ik ook niet maar goed het ziet er leuk uit. Het grappige is dat alle drie de wagens exact hetzelfde zijn, alleen de opdruk is verschillend, curieus. Heb nu in de resto wagen maar tafeltjes ingebouwd, dan lijkt het nog wat. Helaas nog geen foto van. Die houden jullie te goed.

En zo heb ik het gedaan: De metalen plaat die het karretje wat gewichtig moet maken van isolatietape voorzien en daarop twee banen zelfklevend kopertape geplakt. Aan de kopse kanten komen straks de draden van de koppelingen omhoog en worden net achter de balkonhekjes aan de tape gesoldeerd. ter hoogte van de toiletruimte (waar de bodem is uitgefreesd) een stukje dwars erop gelegd en vast gesoldeerd aan de door lopende baan. Op één baan een weerstand rechtop aangesoldeerd en op het dwarse stukje de andere aansluitdraad. De hele plaat met dubbelzijdig kleefband vastgezet op het chassis. Nu kan de bak met interieur er op gezet worden en de LED strip aangesloten. De LED strip heb ik op een reepje 1mm aluminium geplakt om het stevigheid te geven. Als laatste dan het dak erop klikken. Snel verteld, het doen duurt iets langer maar is niet echt moeilijk. Het voordeel van koperband is dat je geen rommel hebt van draden door je rijtuig. Dat werkt snel en gemakkelijk.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ziet er erg sfeervol uit, die wagentjes :thumbup:
Groetjes Egidius
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja, inderdaad. De verlichting staat hier op de foto's op 11 Volt. Er zit een vrij grote voorschakelweerstand in (1KOhm). Straks in de stam komt er nog een centrale (functie)decoder in waarmee de spanning ingeregeld kan worden. Ik wil een sfeervolle verlichting in de rijtuigen en geen supernova's op de baan.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hi Henk,

Netjes gedaan en dat koperband gebruik ik sinds dit jaar ook.

groet
Harald
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Knap voor mekaar geprutst, Henk  :thumbup:

Elektrisch lassen in de regen lijkt me inderdaad niet zo heel handig; geef je net als de wagons ook licht  :idea:

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Baanbouw Rehausen
mooi gedaan maar ik zou mini stekkertjes gebruiken.Zijn veel kleiner en als er leds in kunnen dat ook veel dunnere draadjes worden.Makkelijker als je in een lok niet veel plaats hebt.Heb ook mijn br omgebouwd en zelfs 2 SMD kleurige leds genomen zodat ze ook rood tonen als ze achterwaarts rijden
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tony, Dan wordt ik zelf een supernova en daar heb ik nog steeds geen behoefte aan.  :D

Johnny, Ministekkertjes gebruik ik ook als het kan en/of noodzakelijk is. Dat vond ik in dit geval niet nodig. Zie het verslag van de BR74 hierboven en hier de foto's van mijn 3-assig Umbau rijtuig. Het dak van een Umbau kar is veel hoger (boller) dan deze lokaalbaanwagentjes, dus is er meer ruimte voor extra's. En aangezien deze LED-strips ver onder de nominale spanning werken hebben ze het eeuwige leven, bijna. Dus de wagon hoeft nooit meer open.

De ombouw van de 3-assige Umbau wagens heb ik op nagenoeg dezelfde manier gedaan als de bovenstaande lokaalbaanwagentjes.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag kwam het water weer met bakken uit de hemel pletteren dus maar verder met het rollende gebeuren.
Vanochtend eerst de lantaarnpalen onder handen genomen, Deze zijn nu allemaal zo ver af dat alle swerkt, de epoxy moet nu eerst goed drogen waarna de boel glad afgewerkt kan worden en gespoten. Wordt vervolgd dus.

Daarna de BR24 onder handen genomen. Motor en Delta decoder er uit gesloopt en het machien klaar gemaakt voor inbouw van een Lopi5 MTC21. Hopelijk laten deze niet meer al te lang op zich wachten. Jaja enkele modellen zijn daarvan reeds leverbaar maar niet de pure DCC decoders. Motorola en MFX heb ik ver achter mij gelaten. Alleen DCC komt er bij mij nog op de baan.
Deze BR24 moet een stam van 3-assige Umbauwagens gaan trekken en aangezien onder deze Umbau-ers geen sleper te monteren valt (althans niet met goed fatsoen) moet de voedingsspanning voor de binnenverlichting ergens anders vandaan komen. De lok dus. Maar dan moet er wel een stroomvoerende koppeling aan die lok zitten. En precies dat heeft ze nu. In de tender een Roco mechaniekje ingebouwd. Na veel passen en meten tot de conclusie gekomen dat het net gaat passen. Daarvoor moet er wel enig frees en slijpwerk aan tender en metalen bodemplaat worden uitgevoerd. Het is krap, vooral de achterste as gaf nogal problemen maar het zit er in. Meteen ook maar LED-verlichting in de tender gebouwd. In de lok had ik dat al eerder gedaan.
Re: Baanbouw Rehausen
ACTS.zuid
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 25 augustus 2021, 17:39:17

In september worden, naar verluid, de nieuwe generatie LOPI5 van ESU uitgeleverd.


Citaat van: Lobomotion69 op maandag 30 augustus 2021, 15:26:51

Motor en Delta decoder er uit gesloopt en het machien klaar gemaakt voor inbouw van een Lopi5 MTC21. Hopelijk laten deze niet meer al te lang op zich wachten.


Wat bedoel je met nieuwe generatie Henk? LokPilot V5 is er toch al heel lang, ook als 21MTC DDC versie. Of bedoel je bij jou in de regio?

Gr, Ben.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De ESU decoders 59020 en 59029 zijn nieuwe Lopi5 DCC basic (dus geen multiprotocol) decoders die, volgens diverse websites, in september uitgeleverd zullen worden. In het geval jij meer weet dan op die websites staat verneem ik dat ook graag.
Re: Baanbouw Rehausen
ACTS.zuid
gast

Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Ah, je doelt op Basic decoders. Die zijn bij mijn winkelier €0,74 goedkoper dan de volwaardige LokPilot V5 DCC.

Maar inderdaad, ze zijn er nog niet.

Gr, Ben.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wow, hele 74 cent. Bij mijn winkelier scheelt het circa 7 Euro. En ze zijn functioneel gelijk aan de zogenaamde volwaardige DCC decoders, zoals gezegd, alleen geen multiprotocol. En ja, ze hebben iets minder functies. Aan 4 versterkte functie uitgangen plus twee op logic level heb ik eigenlijk al te veel dus dat voldoet prima.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
In het vervolg op het eerdere verslag over de BR24, hier nog twee foto's van de loc kortgekoppeld met een goederenwagon. Staat mooi buffer aan buffer en in een R2 bocht krijgt het stel de ruimte.

Verder gewerkt aan de lantaarns. Ze zijn nu gespoten (bijna allemaal). Toen ik naar huis ging zag ik er nog één liggen, die was ik dus vergeten. Tevens een garage, behorend bij een Faller huis het dak gespoten. In de bouwset zitten maar 3 wanden omdat de garage tegen het huis wordt gebouwd. Dus een vierde wand erbij gemaakt om het ding solo te kunnen gebruiken. Tevens de zijwanden gewisseld, ik wilde de ramen aan de andere zijde hebben en een nieuw dak er op gemaakt.

Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 B) Dat ziet er kortgekoppeld netjes uit. :thumbup: B)
En je lantaarnpaaltjes hebben een mooi kleurtje, ziet er wel realistisch uit.
Al met al keurig gewerkt, lekker bezig. :)

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De laatste twee dagen bezig geweest met de ombouw van een railbus met bijwagen (3016/4016). Een heel oud dingetje maar het blijft leuk en rijd nog prima. Nu wordt het geval verwend met een Lopi5, luxe verlichting en een powerpack. Als eerste de triebwagen VT95 onderhanden genomen. Alles eruit gesloopt wat niet spijkervast zat en meer. Aan één zijde de koppeling verwijderd, komt niet terug, ga daar een attrappe plaatsen. Verlichting eruit gehaald, komt ook niet terug, worden LED's. Motor eruit geschroefd en helemaal schoongemaakt, ben er nog niet over uit of er een HLA in komt. Motortje loopt eigenlijk heel mooi zo.

Daarna prints gemaakt voor de LED verlichting, nou ja, ééntje dus. Aan de andere kant komt geen verlichting omdat deze altijd gekoppeld is met de bijwagen. Dat wordt nu een vaste koppeling met elektrische verbindingen. Voor de foto's heb ik er even een Delta decoder ingehangen. Deze is groter als wat er nu inkomt, een MTC21 adapter platine. Maar nu krijg je een indruk van het geheel wat het moet gaan worden. De adapter is onderweg en de decoder laat hopelijk niet lang meer op zich wachten.
Voor de print heb ik een sleufje van 1,5mm in het chassis gefreesd en de print met 2-compo epoxy daarin gelijmd. Het powerpack ligt op het achterdek waar eerst het lampje zat. Verder is de kap voorzien van een LED stripje die het interieur verlicht. Al is van een interieur niet echt sprake en ook niets van te zien, Deze verlichting is dan ook behoorlijk gedempt, net een flauwe gloed zichtbaar. Op de foto's is ook pijnlijk goed te zien wat een slechte passing de raampartij heeft. Nostalgie puur.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De bijwagen is nog meer aan versleuteld. Het lullige slepertje is verwijderd evenals het lampje en de koppeling aan de voor/achterkant. Om te voorkomen dat er licht naar onderen doorschijnt, wat niet geheel ondenkbaar is met alle gaten die er nu in zitten, een nieuwe bodemplaat gemaakt. Op de originele bodem wat extra loodstripjes geplakt voor het broodnodige gewicht. Een printje gemaakt voor de LED verlichting en deze weer met 2-compo epoxy op de nieuwe bodemplaat gelijmd. Tevens een verdeelplaatje op de bodemplaat gelijmd om de diverse elektrische aansluitingen op onder te brengen. In de kap een (verlengd) LED stripje gezet met een JST stekkertje op dezelfde manier als in de motorwagen. Achter de bovenlichten aan de kopse kant heb ik ook 2 LEDjes gezet als ware het een koersbord. Gewoon omdat ik dat leuk vond, is weer eens wat anders.
Oh ja, de onderste LED's aan beide kopse kanten zijn bicolor LED's, vandaar een kleurverschil met het toplicht. Beide staan als warmwit vermeld.

Dan nog twee foto's van deze week de eerste van dinsdag vlak na een regenbui en de tweede vandaag tijdens een bui. En zo gaat het iedere dag momenteel.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Na moessonregen komt altijd ook weer zonneschijn, Henk  O:-D
Gefeliciteerd met je 71ste en dat je nog vele moessons mee mag maken  :P

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 :) Van harte gefeliciteerd daar in Thailand.
Geniet er maar lekker van, ondanks de buien.
Er zal vast wel een lekkere Thaise taart aan te pas komen of is het niet zo'n taartenmaakland? :roll:

En met de ombouw van de bijwagen heb je weer een knap stukje werk geleverd, ik doe het je niet na. B) :thumbup:

Dirk-Jan

Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Gefeliciteerd Henk, even lekker buitenzetten is er niet bij, maar misschien heb je leuke nieuwe modelspoor spullen gekregen zodat je binnen aan de slag kunt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
gelukkige verjaardag Henk!


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Allen bedankt voor de felicitaties. Daar wordt een mens weer vrolijk van.
Tony ik hoop ook nog vele moessons over me heen te krijgen maar het blijft afwachten.
Dirk-Jan hoewel mijn (stief)dochter met haar partner een taartenbakkerij heeft is dit geen echt taartenland. Dank voor je duim.
Peter buitenzetten of -zitten is in Thailand de normaalste zaak van de wereld. Iedereen doet het, weer of geen weer. De kadootjes heb ik mezelf al gegeven. Vandaag mag ik ook weer een pakketje ophalen bij het postkantoor, ha fijn kunnen weer enkele kleine projektjes worden afgemaakt.
Michel bedankt voor de felicitatie.
We hebben er iets leuks van gemaakt. Met vrienden uit eten bij het BBQ restaurant. Picture this: Een tafel met een gat in het midden. Daar wordt een emmer met gloeiende houtskool in gezet en daarbovenop een Thaise BBQ pan. Die zijn bol in het midden met gaatjes en rondom een goot. De goot wordt gevuld met water en diverse ingrediënten voor de soep. Op het bolle gedeelte worden plakjes vlees gegrild.
Er is een buffet met allerhande ingrediënten waaruit je kan kiezen en nemen wat je wil, vlees (diverse soorten), vis, zeevruchten, groenten, fruit etc. Meer dan twintig schalen met van alles wat. Je haalt een bordje en stapelt dat vol met wat je wil en dat ga je dan klaarmaken op de BBQ. En lekker eten. Daarnaast is er nog een salade buffet en diverse sauzen.
Dat kost dan 150 Baht per persoon, iets meer dan 4 Euro. Wil je meer eten dan op een bordje past, dat kan. Kost per 100 gram 45 Baht. Drank wordt apart berekend zoals overal.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ook een felicitatie van mij en nog heel veel gezonde jaren.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Om de vrolijkheid nog een dag te rekken, ook van mij de verlate felicitaties. Hoewel hier nog vroeg in de ochtend, krijgt een mens al zin in zo'n Thaise BBQ. Lekker :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ook van mij de gemeende felicitaties.
Die Thaise BBQ leest er ontzettend lekker uit. Ik zou zomaar kunnen aanschuiven, en voor dat geld meer dan eens  ;)
Geniet van de projectjes en wij zien ze dan terzijnertijd wel verschijnen.

Luc
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@citaat @citaat

Volgend Forum uitje naar Thailand ??? Ik ben voor :D :P :D.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tom, Wico en Luc ook nog bedankt voor de felicitaties. En Luc ik kan je verzekeren dat zo een BBQ heel erg lekker is. En met die projectjes gaat het helemaal goed komen.
Wico, dan organiseren we er nog een stamtafel bij ook.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag de VT95 af gemaakt (niet afgemaakt). Schnittstelle in gebouwd, decoder geplaatst en draden getrokken naar de VS95. Het setje vormt nu één geheel, is niet meer te ontkoppelen. Er lopen 4 draadjes van de VT naar de VS die per twee in een stukje krimpkous zijn gehuld om beschadigingen te voorkomen. Is trouwens een heel gepiel om twee dunne draadjes in een 0,6 krimpkous te frotten. Millimeter voor millimeter erin duwen.
Zie nu op de foto's dat er wel nog het een en ander aan lichtafscherming moet gebeuren. Zal in de komende tijd ook gedaan gaan worden. Likje zwarte verf hier en daar doet dan wonderen. De oplettende toeschouwer zal nog een verschil opmerken met de eerder geplaatste foto's. Er is nu geen powerpack geplaatst. Bij controle kwam ik erachter dat de ESU powerpacks slechts op 5V werken. Mijn powerpack is 12V. Dat is niet gezond voor de decoder, er moet dus wat anders gefröbelt worden. Deze kan ik wel een keer gebruiken voor de binnenverlichting in een of andere trein.

Zijn iets meer foto's, die komen dus in twee delen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En deel twee.
Re: Baanbouw Rehausen
nobody
gast

Re: Baanbouw Rehausen
kap van binnen zwart verven, voorkomt doorstraling.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja Wim. Verslag niet gelezen? Staat er toch "
CiteerZie nu op de foto's dat er wel nog het een en ander aan lichtafscherming moet gebeuren. Zal in de komende tijd ook gedaan gaan worden. Likje zwarte verf hier en daar doet dan wonderen.
".
Re: Baanbouw Rehausen
nobody
gast

Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Excuus Henk. Niet gezien.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Is al goed Wim, kan gebeuren. Op onze leeftijd schijnt kippigheid een veel voorkomend euvel te zijn.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vanmiddag nog even de ontvangen Viessmann koppelingen in de lokaalbaan wagentjes gestoken en gesoldeerd. Door de aangesoldeerde draadjes waar een stukje krimpkous omheen zit wil de koppeling net niet diep genoeg in de NEM-schacht om vast te klikken. Hiervoor aan de onderste voorrand een klein schuin randje gevijld. Nu gaat de koppeling er moeiteloos in en klikt muurvast.

Het stammetje lokaalbaanwagentjes staat er nu mooi verlicht bij. Nu alleen nog de voeding, die in het bagagekarretje is ondergebracht, op orde brengen. Had het idee gekregen om dit met een oude Delta decoder te voeden. Ben er nu achter dat de motoruitgang met een PBM signaal geregeld wordt. Dat is dus niet te gebruiken voor verlichting. Morgenmiddag even de lichtuitgangen proberen. Kijken wat daar voor signaal op staat,
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Ik heb deze stroomvoerende koppelingen ook in gebruik en als de stam niet al te lang is gaat dat prima.
Er zijn nu ook magneet koppelingen die ook 2 polig zijn, daar hoor ik ook goede berichten over.

Maar ik wijk af  :) je stammetje is mooi verlicht en dat staat altijd leuk  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo Henk,

Hier staan ook ongeveer 8 van dit soort lokaalwagonnetjes.
Met verlichting is het aangezicht toch een stuk leuker.
Op dit forum staat vast ergens een draadje hoe dat het beste is te doen.

Vrgr,
Wilko
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Peter, Dank voor het compliment, ben ik erook blij mee. Die magneetkoppelingen heb ik momenteel in bestelling staan. Zodra ze binnen zijn zal ik er verslag van doen.

Wilko, In post 154 van 20 augustus staan foto's van hoe ik het gedaan heb. Heel simpel eigenlijk.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ziet er mooi uit , maar is dat niet een ontiechlijk gewriemel , solderen van zo'n kleine items?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De verlichting in deze wagentjes is niet zo een gefriemel hoor, zit een gewone LED-strip in, wel hele dunne lakdraad (0,1mm) gebruikt. Om daar de laklaag af te schrapen voor het solderen is een precies karweitje maar gefriemel nee. Achter op de pakwagen zit een sluitlicht gemonteerd. Dat is een SMD LED van 1 bij 1,2 mm. Dat is wel een gefriemel. Zal er binnenkort een foto van plaatsen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 16 september 2021, 15:41:38
......... Om daar de laklaag af te schrapen voor het solderen is een precies karweitje maar gefriemel nee.....

De lakdraad gewoon in een druppeltje tin houden en hoppa de lak is eraf ......

groet
Harald
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Harald, Dat is mij nog nooit gelukt. Heb jij dan een slechte kwaliteit lakdraad of is mijn tin niet heet genoeg? Lakdraad mag niet zomaar even kaal worden bij een beetje hitte. Stel je voor wat er dan met al die trafoos gebeurt.

Betreffende de bouw valt er wel weer iets te melden. Het regent nu al vier weken aan een stuk, iedere dag forse buien met tussendoor zo nu en dan wat opklaringen. Veel kan er daardoor niet gebeuren maar tussendoor hebben we kans gezien een betonvloer te leggen. Foto's volgen binnenkort. Het hoost nu weer.

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tjee Henk,

Dat kan dan wel ff duren voordat dat vloertje droog is  :P
Maar na regen komt zonneschijn, daar al helemaal  :thumbup:

En respect hoor, net 71 (gefeliciteerd nog...) en dan nog zo een project starten  :O
Dat geeft mij hoop, ben bijna 60  ;)
Lees net dat je 200 kg opbeurt, sterkste man van Thailand dan  :D
Blijf je volgen, en als we eens in Thailand zijn, dan kom ik eens kijken  :P

Groet, Edwin.
Re: Baanbouw Rehausen
ACTS.zuid
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 24 september 2021, 10:44:45

Heb jij dan een slechte kwaliteit lakdraad of is mijn tin niet heet genoeg?


Lak verwijderen in een druppel soldeertin is algemeen gangbaar en werkt heel nauwkeurig. Jouw tin is niet heet genoeg.  ;)

Gr, Ben.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Edwin,  Het vloertje is ondertussen zo goed als droog en beloopbaar. Staan alleen nog een paar plassen op en dat kan nog wel even duren. Mocht je ooit weer eens in Thailand komen ben je altijd welkom.

Ben, Die kans is inderaad heel groot. Gebruik altijd een zo laag mogelijke temperatuur. Is het behoud van je elektronica componenten.

Vanochtend verscheen zowaar de zon tussen de wolken door. Meteen een paar foto's gemaakt en de steiger opgebouwd. Toen begon het alweer te regenen.