Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 05 juni 2021, 10:27:13
Een stuk voor de fundering en footing heb ik inmiddels ook al uitgegraven. Dat is bij de huidige temperaturen geen leuk werkje kan ik je verzekeren. Man daar komen een paar liter zweet bij kijken.

Ik neem aan dat je dat niet met het handje gedaan hebt toch? Een graafmachientje zal daar toch ook wel ergens te huur zijn?

Maar goed bezig! :) :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Helaas is die aanname niet juist. Een gat van 90*90 en 40 diep is met een graafmachientje enigzins overkill. En te huur is hier sowieso niks. Een auto huren is buiten de toeristische gebieden al een probleem. Graafmachienes zijn alleen beschikbaar met bedienend personeel. Die zijn hier geweest om de sloot uit te graven die je ziet. De rest gaat met het handje en een schep. Dan krijg je een gat met de juiste maat op exact de juiste plek. Net zo snel maar iets meer moeite.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Iedere dag een beetje graven, Henk.
Lijkt me wel wenselijk met die temperaturen daar  ;)
De prijs van arbeid en materiaal is bij jullie wel heel andere koek dan hier, als ik dat zo lees.

Ik heb op mijn baantje dus Thais grondwater  :D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nee, Thais slootwater, Het grondwater is hartstikke helder hoor, maar dat zit wat dieper. :P
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Eindelijk! Er wordt gewerkt en hoe. Vorige week zoveel regen gehad dat er van werken niets terecht kwam. Dat is dan een nadeel als je op de bodem van een sloot moet werken. Daar kan geen pomp tegenop zoveel water als er dan naar beneden komt. Nu werken Thais toch al niet graag in de regen en dan ook nog eens tot kniediep in het water dat gaat het natuurlijk niet worden. Maar deze week ziet het er allemaal goed uit. Eerst de sloot leeggepompt en alle maten uitgezet. We hebben een voortvarend clubje van zes man, nou ja vijf man en een vrouw. Het leuke is dat het hele gezin dan ook meekomt. De vrouwen zitten lekker in de schaduw te betten en met de kinderen te spelen. Er wordt gezamenlijk gegeten, wat overigens meegebracht wordt. Heel gezellig en tussendoor wordt ook nog eens hard gewerkt. Na twee dagen staan de eerste betonvoeten al klaar. Alle negen in de sloot en nog twee op de uiterste kop (zie de rode pijlen) in de gaten die ik al had gegraven. De baas van het spul heeft er goed de wind onder en controleert ook constant of alles op de juiste maten en afstanden wordt gezet.

De bodem van de sloot is nog steeds erg drassig. Daarom is er eerst een betonvloertje gelegd waarop de voeten gestort zijn. Zonder zouden deze in de bodem verzakken. In mijn enthousiasme sprong ik ook in de sloot en verdween meteen tot mijn knieën in de modder. Ze moesten me er met drie man weer uittrekken. Was wel lachen naderhand maar op het moment zelf niet zo.
Om het geheel iets aangenamer en droger te kunnen krijgen heb ik de afvoer (blauwe buis) tijdelijk tot aan de andere kant van de sloot verlengd. Dat scheelt ook weer een slok op een borrel.

Dan een paar foto's van de werkzaamheden.
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 :) Mooi dat er gebouwd wordt en het is dus ook nog een gezellige boel bij je met die beppende vrouwen en kinders aan de zijlijn.
En met grote hoeveelheden regen hadden wij hier ook te maken, hier was het lokaal ook een natte zooi en veel landerijen staan nog steeds blank. 8o
Veel boeren niet blij hier, misschien moeten ze maar overstappen op de rijstteelt. :D
Sus6 daar met de verdere bouw en hopelijk blijft het voortvarend doorgaan en valt er niet te veel regen.

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Een week verder dus tijd voor een update. Er is werk verricht. Het fundament is zo goed als klaar, morgen de laatste bekistingen eraf en beginnenen met de kolommen. Ook kan dan de grond weer geëgaliseerd worden. Had gedacht dat door een graafmachine te laten doen maar er is er slechts één beschikbaar momenteel en die vraagt een godsvermogen per uur. Logisch dat hij geen werk heeft. Dat gaat niemand betalen. Een andere oplossing zoeken dus. De gravert die eerst hier het werk gedaan heeft is net aan een groot projekt begonnen hier 30km vandaan, dus dat gaat het niet worden. Komt vast wel wat langs.

De foto's dan: Bij de buren (schoonvader) wordt momenteel ook gewerkt. Een nieuw dak moet erop, het oude is opgevreten door de termieten en dat wordt gevaarlijk. Nu geheel gemaakt uit staal, eens zien of die termieten dat ook leuk vinden. Denk het niet. Maar zaterdag was er dus een gezamenlijke maaltijd. Daar zijn ze hier gek op, vooral als er Thai whisky bij geschonken wordt. Nou ja ze noemen het whisky maar het is gewoon een soort jenever. Whatever. Eerst een fotootje van  wat er te eten was. Wie kan alle ingrediënten herkennen? Het smaakte heel goed hoor. Gemaakt door de dorpskok. Dan nog een paar foto's van de werklui en uiteindelijk hoe het werk er vanmiddag om kwart over drie bij lag. De laatste drie dagen hebben we weer geregeld een forse bui. Zo rond drie uur trekt de lucht dicht en begint het te druppelen. Op de tweede foto is goed te zien hoeveel water er staat. De rijstvelden op de achtergrond staan echt helemaal blank (en zo hoort het ook). Het perceel direct achter ons huis ligt enkele decimeter lager als onze tuin en dat staat ook blank. Het is al opgehoogd om er een huis op te zetten. Maar die gaan het niet droog houden.

Het zijn wat meer foto's dus de rest in een volgend berichtje hieronder.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En de rest van de fototjes.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dag Henk.

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 30 juni 2021, 12:12:44
Een nieuw dak moet erop, het oude is opgevreten door de termieten ...

... een gezamenlijke maaltijd. ... een fotootje van  wat er te eten was. Wie kan alle ingrediënten herkennen?

Kan het zijn dat een deel van termieten ten prooi van de dorps-kok zijn gevallen
en als spice-up dienst deden in de gezamenlijke maaltijd ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Leuke poging Erik maar dat zijn geen termieten. Dat zijn gewone mieren.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Noem dat maar gewoon ... in je eten ... :eek:

Groeten,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 :P Toch leuk die rooie mieren in je eten, als ze nog leven bijten ze ons, nu kan je ze mooi eens terugbijten. >:-D
Maar goed, er word lekker gebouwd en het is nog gezellig ook, helemaal prima lijkt me zo. :)
Mooie foto's allemaal. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat

Dat wordt ook in Europa steeds gewoner. Het zijn allemaal proteïnen en insekten zijn veel milieuvriendelijker te houden en kweken als zoogdieren (runderen, varkens etc.). Insekten worden in Azië al op grote schaal gegeten. Zal er nog wel eens een foto van maken. Gefrituurde sprinkhanen, kakkerlakken, emelten en zo nog een paar. Erg gezond en lekker, het vraagt waarschijnlijk wel enige gewenning.
Re: Baanbouw Rehausen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zijn die mieren zo groot of is je kommetje zo klein?
Van ingrediënten weet ik helaas niets zodra het buiten de categorie piepers, groente en vlees komt.

Succes met de bouw! :) :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

online
Re: Baanbouw Rehausen
 :offtopic:

Zelf al eens gefrituurde sprinkhaan en geroosterde meelwormen mogen nuttigen en ik moet zeggen de smaak en "bite" viel mij reuze mee.
Met mijn postuur zou ik de 8e bijbels plaag prima kunnen tegengaan, in vergelijking met een prima stuk vlees  ;)
Waar ik mij niet aan waag zijn de "Expeditie Robinson-specialiteiten", ik heb ook mijn grenzen.....

Wat betreft de bouwwerkzaamheden blijf ik die zeker volgen. Vind het altijd leuk om iets gecreëerd zien te worden, en als dat in een ander land is maakt het nog meer fun.
Zo kun je methoden en bouw- en denkwijzen tussen landen leuk vergelijken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Aaargh, Amazing Thailand. Eerder had ik al vermeld dat het momenteel slecht gesteld was met de beschikbaarheid van graafmachines alhier. Btw, die dingen heten in het Thais mekó, dat schrijft wat korter. Gistermiddag dus met de vrouw, want die is wat vloeiender in de taal, in de auto en op zoek. Niet zo heel lang geleden had ik een bedrijf gezien waar drie van die dingen stonden. Komen we daar aan, is het hele perceel leeg. Bedrijf opgeheven of verhuisd? Niemand die het weet. Bijkomstigheid: Een telefoonboek is in dit land een onbekend fenomeen, laat staan de Gouden Gids, nooit van gehoord. Dat maakt het leven er niet eenvoudiger op. Overal rondgevraagd en we worden naar een klein dorpje gestuurd bij een man die er één heeft. Inderdaad stond daar een graafmachine, half gedemonteerd. Sorry reparatie duurt wat langer. Maar hij wist nog een ander adresje. Wij daar naartoe. Leek wel een junkyard. Vragen dus, de vrouw was alleen thuis. Ze springt op de brommer en gaat haar man halen die iets verderop bezig was. Komt na een tiental minuten terug en ja hoor. Morgenochtend om 8 uur ben ik bij jullie, zegt hij. Acht uur niks, half negen niks, kwart voor negen komt hij aan op zijn brommer. Kijken wat er gedaan moet worden. Dus ik laat hem alles zien wat er gedaan moet worden. Aardig wat dus. Hij stapt weer op zijn brommer en zegt dat hij de machine gaat halen. Het werd tien uur en daarna elf uur, het is nu bijna 19.00 uur en hij moet nog komen. Om elf uur moest ik even snel nog wat halen bij de bouwmarkt en toen ik terug naar huis reed stond er in het dorp bij ons een truck met daarop een mekó. Oh dacht ik, hij weet niet waar het is. Vraag dus of hij voor de klus kwam. Nee, hij moest zo naar Surin (30km verderop) voor een groot project. Thais zijn dol op grote projecten. Dus ik snel naar huis en zeg tegen mijn vrouw dat daar een mekó staat en dat ze er snel heengaat om dat ding hier te krijgen. Dat kun je veel beter aan een vrouw en een Thai overlaten want het is allemaal familie en vrienden en nog zo meer. Daar kom je als foreigner niet tussen. Even later komt ze terug met die vrachtwagen op haar hielen. Werkelijk een zucht van verlichting ontsnapte me.
Zonder verder ook maar iets te vragen werd de mekó afgeladen en begon hij aan het werk. De voorman van de bouwploeg heb ik toen opdracht gegeven om er voor te zorgen dat alles op de juiste manier gedaan werd. Toen dat gebeurd was heb ik man en machine naar achter het huis gedirigeerd waar nog een sloot uitgediept en verlengd moest worden. Slootje was vijf meter lang en vijftig cm diep. Dat moest 10 meter lang worden en één meter diep, maar uitkijken voor de afwateringsbuizen (3 stuks). OK zegt hij en begint onvervaard. Nu heb ik dus een sloot van tien meter lang en anderhalve meter diep. Daar kun je in verzuipen. En wat kost dat dan voor bijna twee uur werk? Slechts de helft van de reguliere prijs en nog geen kwart wat die andere woekeraar wilde hebben. Heb de man netjes bedankt en betaald en een fooi voor een biertje vanavond. Hij blij, ik blij en nogmaals amazing Thailand.

Foto's volgen morgen, had vandaag geen puf meer.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Belofte maakt schuld, dus hierbij de beloofde foto's. Zijn vanochtend om 8 uur gemaakt dus de belichting is wat anders als alle voorgaande.

Hier en daar moet er nog wat geëgaliseerd worden. De eerste foto toont waar de oprit moet komen. Daar moet nu eerst een (6m) duiker in van rioolbuizen die je links op de foto een stukje kunt zien. Daarna wordt het volgestort glooiend aansluitend op de weg. De laatste foto toont de nieuwe sloot achter het huis.
Wat we nu nodig hebben is een forse regenbui zodat de nieuw gestorte grond inklinkt. Dan kan daarna de betonvloer gestort worden. Maar zul je net zien, tijdens de bouw iedere dag regen. Nu al twee dagen niks, geen druppel, geen wolkje, niks, wel bloedheet. Driemaal per dag droge kleren aantrekken, ik zweet als een otter. Nou ja vandaag een rust dag ingelast. Effe niks doen, ook lekker soms, nou ja niks is ook niks, Hobbytime!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo Henk,

De bouw schiet al aardig op, zo kunnen aan het eind van het jaar de treinen weer rijden. :D

Succes met de verdere bouw.

Groet Ron.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Voor de vaklui onder ons een lesje Thais metselen. Gebouwd wordt met zg blocks. Die worden gemaakt van geperste sintels en er zitten gaten in (van onderen). Hoe metselen ze die in Thailand? Nou heel eenvoudig, je legt een strook specie neer en klopt de blocks daarin. Dan vullen de gaten zich deels met specie en de boel staat stevig. Aan de bovenzijde hebben die blocks ook een gleuf zofat de volgende laag onlosmakelijk met de onderste verbonden is. Het kost wel wat specie maar daar kijkt een Thai niet zo nauw naar. Het resultaat is een behoorlijk sterk geheel en het gaat snel.
De laatste foto is van de vakman die sierstenen in schoon metselwerk zet. Daar moet morgen nog een foto van het eindresultaat gemaakt worden. De blocks worden daarna nog afgewerkt met chap. Een laag stucwerk dus eigenlijk.

Morgen kunnen de mannen de muren verder optrekken, de voorman heeft de tekeningen waar de ramen en deuren moeten komen. Dan kan ik beginnen met de baan in drie stukken slijpen en de hijsconstructie afbreken. Die stalen balken ga ik voor de dakconstructie gebruiken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Baanbouw Rehausen
het gaat er goed vooruit met de bouw.
Blijft alles enkel steens.?
Zit er geen verankering in de stenen met de pilaren?



Mvg Bert
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De buitenwanden zijn enkelsteens. Aan de binnenzijde zet ik er drywall panelen tegenaan. Ook de binnenmuren worden helemaal drywall. Standaardbouw is hier enkelsteens en verder niks. Dat isoleert natuurlijk helemaal niet. Bij het grote huis zijn alle buitenwanden dubbelsteens met spouw. De Thais die het (casco) gebouwd hebben hadden daar helemaal geen kaas van gegeten. Ik moest er constant bij blijven om te zorgen dat ze de spouwankers niet vergaten. Maar het isoleert nu wel prima, wanneer je van buiten naar binnen loopt voel je de koelte in huis. En dat scheelt ook drastisch in de kosten van airco.

Uiteraard komen er ook ankers tussen de blocks en de pilaren. Om de laag wordt er een anker gezet.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Wat een heerlijk bouwverslag schotel je ons voor  :thumbup:
Leest als een goed boek en geeft een mooi inkijkje in het Thaise dagelijks leven !

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zo leer je nog eens wat op een forum.  :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Alweer ruim een week verder en er is ondertussen wel wat gebeurt. In ieder geval een heleboel water omlaag gevallen. Iedere dag minstens één ferme tropische bui. Dan staat het water je meteen tot aan de knieën en kan er helaas niet veel gewerkt worden. Tussen de buien door een paar muren opgetrokken en wat stucwerk gedaan. Grootste probleem is de septic tank, die moet ingegraven worden. Het gat is door de graafmachine gemaakt maar dat staat constant vol met water. Pompen helpt niet veel want het grondwater staat gewoon te hoog. We hebben nu dus weer een paar droge dagen nodig, dan zakt het peil snel. Zo is het altijd wat maar nooit goed, nou ja, bijna dan.

Dan voor de liefhebbers nog een paar foto's.

Ennuh, fijn dat jullie er nog wat van opsteken. Doe ik het toch niet voor niets. ;)

Oh ja, voor ik het vergeet. De baan is al bijna klaar om in drie stukken gezaagd te worden. Dat gaat het transport straks hopelijk vereenvoudigen. Bedradingen moeten er gedeeltelijk uit en op de geplande zaagsneden de rails verwijderen. Dat laatste is al klaar en de bedradingen bijna. Nog enkele voedingsdraden verwijderen. Wel een triestig gezicht nu, zat een hoop werk in. Maar het gaat er straks alleen maar beter van worden, hoop ik toch.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
jouw hond Henk?


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hi Michel,

Ja, inderdaad. Zie reactie #95 tot #97.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Het begint al een echt gebouw te worden, Henk !
Weer eens wat anders, dan zo'n Fallerhuisje  :D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Inderdaad Tony, dit lijkt meer op Lego, blokken stapelen.  :)

De muren staan allemaal overeind en bijna alles is van een stuclaag voorzien. Ik was al begonnen met de dakconstructie maar sinds twee dagen regent het onafgebroken, bijna dan. Alles is doorweekt, de grond is één grote glibberige massa geworden. En met een lasapparaat op een steiger staan werken is dan ook niet aan te bevelen. Korte bouwstop, hoop ik dan toch. De laatste foto van vandaag ziet er daarom ook een beetje somber uit.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Jammer dat het weer zo tegen zit Henk, het zal ook niet 1 2 3 droog zijn als de regen is opgehouden.

Maar naar regen komt................ :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ondanks de sombere, maar sfeervolle foto, zijn er toch mooi 2 muren extra verrezen, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tony, had ik dan ergens gezegd dat er drie gepland waren? Of praten we een klein beetje langs mekaar heen? Kan hoor, helaas klap ik geen plat Limburgs maar ik versta het wel behoorlijk goed. Tot veler verrassing.
In vergelijk met de vorige foto's zijn er vijf muren verrezen. Door de andere invalshoek van die foto's is het een beetje puzzelen. Daarom een klein beetje hulp van Paint ingeroepen. Inmiddels zijn ook alle muren van een stuclaag voorzien. De gaten die je nu nog ziet in de muren zijn voor ramen en deuren. Het hele grote gat in de muur is voor een schuifpui van 3 meter breed.
Vandaag was het koningsdag hiero ter gelegenheid van zijn verjaardag. Weinig gewerkt dus want daar moet op gedronken worden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik heb blijkbaar niet lang/goed genoeg gekeken, Henk  :oops:
Enne......proost  :P
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Geeft niks hoor Tony, daar hoef je je helemaal niet voor te schamen (blozen). We worden allemaal een dagje ouder en dan krijg je dat vanzelf.

Vandaag de eerste staalbalken er op gelast voor de dakconstructie. Morgen weer effe wat anders doen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De laatste stand van zaken. Het begin van de dakconstructie is gemaakt. Vanaf nu zal het geheel wat minder vlot vorderen. Dit ga ik in mijn eentje doen en zoals wellicht bekend zijn eentjes niet zo heel vlot, maar wel heel leuk. Daar komt bij dat al het werk nu op de steiger gedaan moet gaan worden. En daar ben ik geen held. Dus alles rustig aan en langzaam doorpakken. Werken vanaf 7 uur 's morgens tot ongeveer een uur of 12, daarna wordt het me veel te warm. Dan is het tijd voor siesta en andere dingen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Voor de liefhebber even wat anders tussendoor.

Tussen alle andere werkzaamheden aan de baan en het nieuwe onderkomen ben ik ook aan het plannen geweest hoe de baan er uit moet komen te zien. Aangezien in het nieuwe hok iets meer ruimte is wordt de baan ook iets langer. Daarom heb ik gemeend in het hoofdstation de wissels te kunnen vervangen door slanke exemplaren. Ook de tweede poot van de U heb ik verder uitgewerkt met de aankleding van het houtwingebied met zagerij. Voor de gebruikers van Anyrail wil ik het .any bestand toevoegen maar dat is groter dan toegestaan. Daarvoor moet dan een andere oplossing gevonden worden maar heb nog geen idee welke. Aan de hand van die file kun je een indruk krijgen hoe je een baan aardig precies kunt plannen voordat er ook maar een splinter hout verwerkt is.

Op- en aamerkingen, net als suggesties en andere ideeën zijn van harte welkom.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Je kunt het bestand via"we transfer" naar jezelf versturen.
De downloadlink  kun je hier plaatsen. Dan kan iedereen die belangstelling heeft het downloaden.
Totdat de termijn verlopen is.

Mvg Robin
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Re: Baanbouw Rehausen
Bernardo
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Waarom de mix van c-rail, k-rail en Peco 100?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Bernardo,

Ook heb ik nog Piko A-Gleis er tussen liggen en Märklin Alpha rails. Waarom? Omdat het kan!

Alpha rail laat zich heel goed tussen C-rail leggen. Is iets anders van kleur en je moet een nokje wegsnijden maar daar zie je na leggen en ballasten niets meer van.
Peco en Piko rail kunnen prima met K-rail gemengd worden. Puko's kan ik zelf maken. Dat scheelt heel veel in de pegels (factor 3). Dat is optisch niet zo heel mooi, daarom liggen die ook alleen in verborgen (tunnel) baanvakken.

Toen ik naar Thailand vertrok had ik een bult C-rails meegenomen om een baantje van te maken. Ten eerste was dat veel te weinig en ten tweede vond ik de kwaliteit kloten. Verpulverd in je handen. Dus mijn besluit was geen C-rail meer. Ben toen overgestapt op K-rail voor de in het zicht liggende baanvakken en de rest met Peco of Piko rails.
Re: Baanbouw Rehausen
Er is een lading C rails geweest die inderdaad sprok werden na een korte tijd. Er is zelf een periode geweest dat Märklin die omwisselde.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Klopt Johnny, ik weet er alles van. Mijn C-rails stammen uit die periode. Had het voor de stiefzoon gekocht maar na een paar keer spelen is het in een lade beland en na heel lange tijd pas weer er uit gekomen. Toen was de hele omruilactie ook al voorbij. Het zij zo.

Voor de bouwvakkers nog even een kijkje hoe ze hier een dakconstructie op een huis leggen. Zoals al eerder gezegd wordt hier gebouwd door betonkolommen op de hoeken te zetten en daartussen de muren te metselen. Die betonkolommen zijn natuurlijk voorzien van betonijzer en dat steekt er bovenuit. (Zie foto 1).

Hierop worden nu de steunpunten voor de dakbalken gelast, exact waterpas. Thais doen dat nog steeds met een slangetje met water, wat over die afstand heel precies werkt. De moderne mens gebruikt tegenwoordig echter een laser. Dat werkt net zo nauwkeurig, is sneller en in je eentje te doen. Foto 2 toont een dergelijk steunpunt. Na het laseren van het eerste en laatste punt op een rij span ik dan een touwtje om de tussenliggende punten op gelijke hoogte te krijgen. Dan hoef ik niet iedere keer opnieuw te meten.

Na het aanbrengen van het steunpunt worden de ijzers die dan in de weg zitten voor de dakbalk afgeslepen.
En op foto 3 zie je dan de daarop gelaste staalbalk. De vierkante staanders die daar weer op gelast zijn dienen om de fibercement wandplaten tegen te bevestigen. Aan de bovenkant van die staander komt dan de nokbalk waar de dakbedekking op komt. Maar zover zijn we nog niet.

Alle steunpunten zijn inmiddels aangebracht. Binnenkort de laatste dakbalk erop leggen en daarna de dwarsbalken aanbrengen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Zowel het bouwvakkersgedeelte alsook de geplande baan kunnen mij bekoren !
Hopelijk krijg je tijdens het klussen wel af en toe een extra handje toegestoken.
Dat kan erg handig zijn, is mijn ervaring  ;)

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dank je Tony, het doet mij deugd dat een kunstenaar als jij in bekoring raakt van mijn werkjes. Helaas is het met die toegestoken handjes mager gesteld. Ben momenteel een gat aan het graven voor de septic tank (alweer) en een handje toesteken om mij eruit te trekken is al te veel gevraagd.  ;)
Nou ja, ook niet verwonderlijk met mijn +100 kilo.  :-)
Re: Baanbouw Rehausen - De eerste snede.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen - De eerste snede.
Het eerste deel van de baan is los. Staat nu op zijn kant uit te rusten, net als ik. Man wat een klus was dat. Had toch iets meer voeten in de aarde dan ik op het eerste gezicht had gedacht. Al doende kom je dan tot de ontdekking dat er toch iets meer moet gebeuren. Maar met behulp van een niet al te stevige tafel en een potkrik (plus nog heel veel meer gereedschap) is het uiteindelijk gelukt. Toen de laatste mm waren doorgeslepen bleef het geheel netjes staan zoals ik het bedacht had. Dus niks kantelen of omvallen. Daar was ik wel blij mee. Enige minpuntje was bij het kantelen, om het ding op zijn zijkant neer te zetten, moest ik het geheel de laatste 10 cm laten vallen, a) om mijn vingers te beschermen en b) om ervoor te zorgen dat het geheel niet op mijn tenen terecht kwam. Bij de daardoor veroorzaakte schok kwamen nog een zooi rails los die toch redelijk vastlagen. Morgenochtend maar even bij elkaar rapen en dan door naar de tweede snee. Het eerste deel is de korte poot van de L, 380 bij 105 cm. De lange poot meet 675 bij 130 cm en gaat doormidden. Bijna alle voorbereidende werkzaamheden zijn daarvoor al gedaan. Ook liggen daar nagenoeg geen rails meer op. Kompleet met ondersteunende houtstroken verwijderd.

Foto van het desolate aanzicht vanmiddag om 4 uur.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo ik volg je werkzaamheden met aandacht de bouw van het nieuwe onderkomen en baan. Een vraag is de lucht vochtigheid niet erg hoog(roesten van rails en materiaal)
Even iets anders als je een paar balkjes op de grond legt en dan de baan laten zakken had je ruimte voor je vingers gehad en had je dat loslaten van de rails kunnen voorkomen.(opmerking is goed bedoeld)gr. Harrie
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Harrie, Nee dat valt heel erg mee met die luchtvochtigheid. Weinig last van roest, wel veel spinnen.
Dat is een prima raadgeving maar balkjes heb ik niet. Sowieso heel weinig hout buiten spaanplaat en MDF. Die hebben nagenoeg geen last van termieten, de andere houtsoorten wel, helaas.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wat een mooi ambitieus project :thumbup:
Blijf het graag volgen.

Groetjes Egidius
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi ga je de nieuwe baan ook takel baar maken ? of komt deze gewoon op poten te staan gr.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nee, niet meer takelbaar, gewoon op poten. Er komen nu ook twee helixen in en dan is takelbaar geen optie meer. De nieuwe ruimte is alleen voor de modelbaan dus hoeft er ook niet meer getakeld te worden. Bijkomend voordeel is dat er ook geen takelgeleiding gemaakt hoeft te worden en dat scheelt 5cm ruimte aan iedere kant. Totaal 10cm in de lengte dus. En gezien het chronische gebrek aan ruimte op iedere modelbaan is dat pure winst.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja het wordt inderdaad woekeren met de ruimte gr.