Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Of de afvalstromen goed gemonitord worden is nog maar de vraag. De geldstromen in ieder geval wel en dat vinden ze veel belangrijker. Verder zal ik daar niets meer over zeggen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Modelspoor in hete streken:

BNLS, 1 in Marokko en 1 in Californië

3-Rail, 1 in de Algarve

Als die geen problemen hebben met de temperatuur en de wissels, dan zit het bij jou ergens anders in.

Groet, Anne W
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Dat was al benoemd in de eerste posts van deze pagina ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Anne W op donderdag 06 augustus 2020, 11:58:07
Modelspoor in hete streken:

BNLS, 1 in Marokko en 1 in Californië

3-Rail, 1 in de Algarve

Als die geen problemen hebben met de temperatuur en de wissels, dan zit het bij jou ergens anders in.

Groet, Anne W

Beste Anne, wees dan ook even helemaal compleet alsjeblieft.
In Marokko is een N- spoorder die, een tijdje terug tenminste, niets liet rijden. Hij heeft nu airco in zijn ruimte en weet niet of er nu wel wat rijdt. Bij hem ligt het zwaartepunt op scenerybouw.
In Californië en ook in Las Vegas, dan vergeet je nog de man in Jakarta, Indonesië. Allen hebben airconditioning. Net als die ander in Thailand. En cruciaal verschil, ze rijden allemaal Fleischmann.
Portimao is wel warmer dan Nederland maar nog niet tropisch. Ik weet ook niet of Jos airco heeft.

Bij mij ligt het inderdaad aan iets anders. En dat heet Märklin.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De DKW en het wissel zijn alweer ingebouwd en werken nu goed. De DKW is nu voorzien van een motordrive die zijn werk uitmuntend verricht. Heb daarvoor wel een uitsparing in de baan onderbouw moeten maken want die motordrive steekt er nogal een eind onderuit.

Het weigerende wissel heb ik onder de microscoop, nou ja bijna, onderzocht. Blijkt dat de omzettong achter een puko blijft hangen, zie de rode cirkel op bijgaande foto's. Daar heb ik het metaal al wat afgeschuind waardoor de werking aanmerkelijk wordt verbeterd. Met de aandrijving van de DKW werkt het ding nu tadeloos. De originele aandrijving geeft toch nog wat probleempjes maar zelfs als ik die aandrijving los, dus buiten de wissel, bekrachtig gaat hij niet goed om. Rijp voor de kliko dus.

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nog even een fotootje van de motordrive onder de DKW voor diegenen die daar onverhoopt belangstelling voor hebben.
De motor zit vastgeschroefd op een stukje 9mm spaanplaat (verdichte kwaliteit) wat op zijn beurt met 2K epoxy is vastgelijmd op de onderplaat van de DKW. De onderplaat kan nog steeds verwijderd worden, mocht dat onverhoopt nodig zijn.
De drive is ingesteld op een weg van 12mm. 9mm is nodig om de wisseltongen van het eene uiterste naar het andere te bewegen. De overige 3 mm dienen om aan beide zijden 1,5mm 'druk' op de tongen te zetten. Dat voorkomt klapperen en ontsporingen.
Foto 1 is stand rechtdoor, foto 2 afslaan.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Even een korte update opdat niemand denkt dat er helemaal niets gebeurt. Wel degelijk. Het decoderpaneel 2 is helemaal af en bedraad. Was ook al bezig met de rijspanningen aan te sluiten toen mijn soldeerstation het alweer begaf. Twee uur op een temp van 380 graden was toch te veel, hoewel volgens de specificaties 480 graden mogelijk moet zijn. Het ding is gewoon gesmolten (zie foto). Als ik het ding nu nog aanzet wordt alleen de hendel heet, de soldeertip absoluut niet. Nu zien dat ik garantie op het ding krijg maar die Chinees reageert niet erg snel op berichten.

Van het decoderpaneel heb ik ook een mooie foto gemaakt, echter verschijnt die niet op 'mijn drive'. Hopelijk komt dat nog.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanbouw Rehausen
beste Henk, mijn soldeerboutje doet het soms ook niet meer , maar dan haal ik alles wat heet wordt en los kan uit elkaar . Dan haal ik overal een schuurpapiertje er langs  en dan doet hij het weer. Er is dan toch wat met de geleiding mis ,misschien  een vuil  laagje op het metaal . groeten  Klaas.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Beste Klaas, bedankt voor je goede advies. Dat was zo ongeveer het eerste wat ik gedaan heb. Maar zoals al gezegd en op de foto ook te zien is, het ding is gesmolten, krom getrokken en overleden. Nog geen 2 maanden oud en ook niet iedere dag gebruikt. Tot vorige week had ik er alleen een paar SMD Led's mee gesoldeerd, dat doe je niet met een hoge temperatuur. Draadjes soldeer je met een iets hogere stand. Moet gewoon op garantie vervangen worden of zo iets.

Dan is ondertussen de foto van het decoderpaneel ook op mijn drive verschenen. Die wil ik jullie dan niet onthouden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dag Henk,

Om serieus te solderen moet je de bekende lichtblauwe apparatuur hebben :)

Groet, Arie
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat
Ben ik het helaas mee eens. Er zijn wel meer goede merken soldeerbouten maar ze hebben allemaal één eigenschap:
Het kost wat maar dan heb je ook wat....
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja, ik weet het. Vroeger had ik die ook. Jarenlang plezier van gehad ruim 25 jaar. Maar helaas zijn die hier niet te verkrijgen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou, voorlopig, en ik hoop dat dat lang duurt, is het soldeerprobleem weer opgelost. Nu weer op naar het volgende probleem.

Van Rosoft heb ik een MDD aangeschaft om wisselmotoren aan te sturen. Echter de MDD van Rosoft heeft niet dezelfde schakeling als de Digikeijs 4018 in preset 6. Daar had ik even geen rekening mee gehouden en dus werkte geen enkele wisselmotor. Heb om dit probleem op te lossen nu een diode schakelingetje gemaakt waarmee het wel zou moeten kunnen. Gaan we morgen even testen (als het ervan komt, moet eerst nog een paar andere dingen doen die niets met modeltreinen te maken hebben). Ondertussen zijn ook de benodigde armseinen gearriveerd. Volgende week wordt dus veel onder de tafel gewerkt, nee, niet onder het kleed geveegd. Van ganser harte hoop ik dat daarna enkele hosanna berichten geplaatst kunnen worden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wat hosanna berichten zou fijn zijn, Henk  ;)

Wat een gedoe en gepiel, om het zaakje goed werkend te krijgen  :?
Maar de aanhouder wint !
Succes ermee en denk aan je rug !

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou hosanna is het nog niet. Ben druk bezig met het verplaatsen (omwisselen) van decoders om de juiste schakelingen te kunnen maken. Dat schiet niet erg op omdat ik van Tony op mijn rug moet letten, zeer goed advies trouwens. En heel leuk werk is het ook niet om al die draadjes weer in die kleine schroefgaatjes te prikken. Maar we komen er wel. Af en toe afwisselen met dingen die wel leuk zijn om te doen. Bijvoorbeeld een paar seinen op hun plek zetten. Zodra ik met die decoderklus klaar ben kunnen die dan ook getest worden. Nou ja, ze zijn al getest voor het poten, maar dat was analoog. Nu nog het digitale gedeelte op goede werking controleren.

Mja, waarom ga je nou decoders omwisselen. Denkfoutje gemaakt zeg maar. Voor mijn motordrives had ik een MDD bij Rosoft besteld. Er niet bij stilstaand dat deze de twee aansluitdraden ompoolt. Terwijl mijn motordrives gewoon op dezelfde manier als een magnetische aandrijving aangesloten moeten worden. Met drie draden dus. En bij een andere decoder moeten vier ontkoppelrails aangesloten worden. Dat is moeilijk met een Rosoft want die geeft maximaal een puls van 750 milliseconden. Dat is voor een ontkoppelactie toch net te kort om het goed te doen. Daar heb ik dus mijn enige DR4018 nu ingezet, die is tot 2000 milliseconden te programmeren. Dan krijg je weer het probleempje dat alle aansluitingen van een DR4018 precies gespiegeld zitten tov een Rosoft WDD8. Kortom een heel gepiel met net iets te korte draadjes. Goede raad is dan duur, dus alle verbruikers op deze decoder hebben een ander adres gekregen. Beter in Koploper enkele adressen veranderen dan je rug kapot werken op een onmogelijke draad aanpassings klus. Nietwaar Tony?
Dat is dus klaar, alleen nog enkele CV's aanpassen in de DR4018

Nog effe een fototje van de geplaatste seinen, voor de liefhebber.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Helemaal waar, Henk  ;)

Altijd zorgen dat iets geen (b)rug te ver wordt  :D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag een klein beetje hosanna, maar dat heeft niets met de trein te maken. We hebben vandaag een fiber aansluiting in huis gekregen. Dat scheelt een slok , nou zeg maar een hele fles, op een borrel. Eindelijk die mobiele verbinding uit kunnen zwaaien en geen problemen meer bij donder en bliksem, hopelijk. Even afwachten, maar verder loopt het als een trein. Dus toch trein.

Inmiddels staan alle seinen op het stationsemplacement, is er enkele meters rail gelegd ter vervanging van C-rail, zijn de aansluitingen daar aan gesoldeerd, zijn de decoders klaar om geprogrammeerd te worden. Kijken of ik daar morgen zin in heb.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Al een tijdje geen update hier geplaatst. Heb ook niet veel gedaan aan de baanbouw, meest allemaal scenery en dat staat in een ander draadje. Nu efkes wat te melden. Liep al een tijdje met plannen rond maar wist nog niet precies hoe en wat. De kogel is door de kerk. De baan wordt gewoon in vaste opstelling gezet, dus  niets meer optakelen. Nergens voor nodig. en er komt een kleine uitbreiding. Het wordt een U. Rechtsboven had ik op de berg een houtwinbedrijf gepland maar ik vond het geheel wat te krap. Ook het trace naar het station vond ik niet optimaal. Het geijkte patroon berg uit station in, station uit, berg in is niet wat ik wil. Beide punten heb ik nu dus opgelost, enigzins, Zie het verschil op de plaatjes.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nog even een foto van de door mij gemaakte en geplaatste schuifdeuren. Het is nu zover af dat ik morgen de glasplaten ga halen en plaatsen. Dan kan ik de boel goed schoonmaken en weer verder met de baanbouw. Hopelijk blijft het zwerfvuil dan voorgoed buiten.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooie uitbreiding van je baan, Henk  :thumbup:
Daar zal je veel plezier aan beleven !
De foto van de pui is intrigerend en maakt me erg benieuwd naar nog 2 foto's van de straat in beide richtingen.

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat

Ach Tony, zo spannend is die straat niet hoor. Mijn hok beslaat twee van de vijf units. Naast mij zit een motorfietsreparateur, die heeft een enkele unit. De dubbele unit daarnaast is leeg. En dat is meteen het einde van de straat. Dan sta je op het kruispunt. Aan de andere kant zit een autopoetsbedrijf achter een sjieke poort. Daarnaast zat een beauty/kap salon, Dat is nu een bouwval. Verder zijn het alleen woonhuizen achter frontmuur. Tegenover mij zit een winkeltje, dat is wel makkelijk voor versnaperingen. Zal zien of ik volgende week nog wat plaatjes kan schieten.

Ja, dat dacht ik ook, dat die verandering in het sporenplan wel plezier gaat brengen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vanochtend aan het stoeien geweest met  servo's. Begon al aan mezelf te twijfelen toen ik het ding niet aan de praat kreeg, Nieuwe servo, zo uit de verpakking. Had al de decoder gewisseld en de aansluitingen gecheckt en de spaningen nagemeten, Niks nada, geen sjoege, niet in beweging te krijgen. Uiteindelijk maar een andere servo eraan gehangen en fluitend draaide het ding zijn rondje. Servo dus defect, Rosoft maar eens aanschrijven.

Nu kunnen we de Werkstatt en de Lokloods dus eindelijk afmaken met bewegende poort en deuren.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou de kogel is door de kerk hoor. Ik schei uit met de baanbouw. Op deze plek tenminste. Vanochtend groen licht gekregen om een hobbyhok naast het huis te gaan bouwen. Dus aan de huidige baan doe ik nu verder niets meer. Alleen nog wat scenery verder bouwen natuurlijk. Dan gaan binnenkort de bouwwerkzaamheden voor het nieuwe hok beginnen. Heb een ontwerp gemaakt dat met een kleine ingreep, wanneer de baan na mijn verscheiden er niet meer is, omgebouwd kan worden tot gastenhuis. Dan heeft het verder toch waarde. Wordt ook iets groter als wat ik nu heb, de lengte neemt met wel 75cm toe. Als er interesse voor bestaat houd ik jullie op de hoogte van de voortgang van de bouw. Zo niet, ook goed.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Jazeker is er interesse!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
interesse is er zeker, begin maar vlug met dat hobbyhok voor het groen licht weer rood wordt ;) ;

Re: Baanbouw Rehausen
Ook hier is er belangstelling  :P
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vooral blijven updaten !
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Kleine update. De planningsfase is afgerond, het bestek opgemaakt. Nu op zoek naar een goede bouwploeg, dat valt hier niet altijd mee.

Even een plaatje van de hoek van de tuin waar het geval moet komen te staan. Voor een indicatie van de afmetingen, breedte; de drie uiterst rechtse segmenten (6m) van het hekwerk wat je ziet en de lengte; vanaf het hekwerk tot en met de rioolring (10m) op de voorgrond van de eerste foto.
De tweede foto geeft een groter overzicht.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Spannende ontwikkelingen!

Heel even dacht ik bij foto1: dat hebbie knap gemaakt! Lijkt wel echt...

Maar, dat is het ook.


Succes met bouwen in 1:1!


Groeten,


Peter
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat
:)
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 08 maart 2021, 17:24:37
Als er interesse voor bestaat houd ik jullie op de hoogte van de voortgang van de bouw.
:) Jazeker, en ook ik wil dit volgen. B)

Mooi stukje grond voor dat geval van je, suc6 met de zoektocht naar de bouwgevalploeg. :D

Dirk-Jan

N.B.
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 16 maart 2021, 00:35:19
Heel even dacht ik bij foto1: dat hebbie knap gemaakt! Lijkt wel echt...
:-) Ja, dat had ik ook. :-)
Re: Baanbouw Rehausen - voortgang nieuw onderkomen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen - voortgang nieuw onderkomen
Kleine update. Er is ondertussen wel wat gebeurt. Er is een bouwploeg gevonden die nu nog met een ander project bezig is. Over een kleine twee maanden denken ze daar klaar te zijn en bij mij te beginnen. Dat is toch al iets. Ken de leider van die ploeg al lang en die is goed, dat is dus ook mooi.

Ondertussen ben ik zelf maar begonnen met het betonijzer te vlechten. Dan kunnen ze straks meteen er tegenaan. Hiervoor heb ik een werkplekje ingericht van wat steigermateriaal. Dat zie je op de foto.
a)  Bij de rode pijl een buiginstallatie voor het betonijzer. Dit is een zware houten biels waar geleidingspennen in zijn bevestigd. Dan kun je met een buigijzer eenvoudig de bocht om.
b)  Bij de gele pijl een wapening voor een kolom waar ik mee bezig ben. Hoogte 3,75 meter, 15cm vierkant zijden. Ligt op zijn kant om gemakkelijker te werken.
c)  De blauwe machine dient om ijzer af te korten. Is gewoon een grote doorslijpschijf en kan straks ook gebruikt worden voor de dakconstructie.
d)  Bij de blauwe pijl een stapel "voeten" die reeds gereed zijn.
De werkplek staat onder een boom dus lekker in de schaduw. Dat werkt wat prettiger dan in de volle zon.

De bouw gaat ongeveer zo: In een gat van circa 40 centimeter diep wordt de wapening van een voet geplaatst met bekisting eromheen. De afmetingen van een voet is ongeveer 80 x 80 x 20 cm. Op de wapening van een voet wordt de wapening van een kolom geplaatst en geschoord. Daarna worden de voeten  volgestort met beton. Als de beton droog is gaat de bekisting er van af en wordt het gat tot bovenzijde voet met aarde gevuld.
Nu worden de funderingsbalken gemaakt. Dus eerst de wapening plaatsen en dan de bekisting eromheen. De funderingsbalken liggen op de voeten. Dan weer de hele zaak volstorten met beton en laten drogen. Dan de bekisting eraf en de bekistingen voor de kolommen plaatsen. Van drie planken een goot maken met binnenafmeting 15 x 15cm. Deze om een wapening zetten en schoren, ervoor zorgen dat de wapening ongeveer in het midden zit. Dan met de vierde plank dichtmaken en van bovenaf beton er in gieten. Kloppen en/of trillen zodat de beton een solide gesloten kolom wordt.

De volgende stap is dan de dakconstructie plaatsen. Dat vertel ik een andere keer. Zover zijn we nog niet.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nog even een fototje van de eerste kolom die nu af is.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Fijn dat je een bouw ploeg gevonden hebt Henk, die twee maanden kom je nog wel door en je hebt iets om naar uit te kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat is wel ff wat anders dan 1:87      ;)

groet
Harald
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat
Die twee maanden kom ik zeker wel door. Heb hier nu 500 meter ijzer liggen en dat is nog niet genoeg. Voordat dat allemaal klaar is zijn we wel ettelijke weken verder. In mijn eentje gaat dat niet echt snel en tussendoor doe ik ook nog wat andere dingen.

@citaat
Heel wat anders dan 1:87 Harald. Kost iets meer moeite en veel meer zweetdruppels. 😰
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Je kunt nog wel even vooruit, Henk !

Flinke klus, waarbij je - naar ik aanneem - flink geld bespaart .
Bijkomend voordeel; je hoeft niet naar de sportschool  ;)

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nee inderdaad Tony, Ik hoef niet naar de sportschool en ook niet naar de sauna. Wel de masseuse zo nu en dan.
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat

Henk,

:offtopic: Een massage in Thailand, das niet al te moeilijk te regelen  :P :P

Succes met de bouw van de "treinenhut", je krijgt daar straks zeker een mooi plekje.

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Een 'pret'massage kun je hier bij wijze van spreken op iedere straathoek krijgen. Maar een echte massage waarbij de knopen in je spieren worden behandeld is toch een heel ander verhaal.
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 B) Het heeft wel wat zo'n werkplek in de buitenlucht en dan gewoon lekker je ding kunnen doen. :)
Hier in Nederland moet je eerst 136 vergunningen aanvragen, 10 bouwplaats inspecties doorstaan en 80 keer werkoverleg houden voordat je je eerste stukkie staal kan gaan buigen.:D
En gaaf dat je dat zelf allemaal kan, dan weet je wat er de grond ingaat.
Suc6 met de verdere betonijzerbuig- en vlechtwerkzaamheden.

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat is wel één van de grote voordelen hier. Het gaat allemaal zo gemakkelijk en gemoedelijk. Niks vergunnigen, niks bestemmingsplannen, niks verordeningen. Jouw grond, jouw huis, jouw verantwoording. Doe wat je wilt en hoe je het wilt. Je maakt, of laat maken, een bouwtekening en begint gewoon. Je vraagt bij de elektriciteitsleverancier (staatsmonopolie) een aansluiting aan. Die wordt dan gelegd tot aan de perceelgrens met een KWh meter aan een paal. De rest moet je zelf doen. Halverwege, als het dak er op zit, laat je het bij de gemeente registreren en krijg je een huisnummer. Daarvoor betaal je leges, omdat mijn huis als groot wordt aangemerkt (meer dan 150m²) moest ik wat meer betalen, wel 1600 Baht! Omgerekend circa 45€. En dat is het dan. Oh ja, verdere nutsvoorzieningen hebben ze hier niet. Voor water heb ik een bron laten boren, 48 meter diep, kosten compleet met pomp 12.000 Baht. Gas alleen propaanflessen te verkrijgen. Satelliet TV en sinds een paar maanden hebben we nu fiber voor internet, voorheen alleen mobiel netwerk.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Bijna een maand verder en inderdaad er is ook nog wat gedaan in die tijd. Alle handelbare wapeningselementen (is tot 4m lang) zijn klaar. De onhandelbare elementen van 6 tot 10 meter lengte worden ter plaatse gemaakt, hoofdzakelijk omdat deze lange elementen door andere heen moeten om een stevig geheel te verkrijgen. Ook is de geul voor de frontmuur gegraven, 1 meter diep en 2 meter breed. Aan de straatzijde van deze muur moet een greppel blijven voor wateropvang en -afvoer. Aan de tuinzijde wordt de bodem geegaliseerd met licht afschot vanaf het huis zodat het water altijd de goede kant op stroomt. want als het flink tropisch regent dan stroomt het ook echt!

Klein tegenvallertje waar niet aan gedacht is. De grond die uit de geul is gekomen moet ergens blijven en dat was veel meer dan verwacht. Nu ligt de halve voortuin dus vol met een berg grond. De honden vinden het wel leuk, hun uitkijkplek.

Nu maar hopen dat de bouwploeg snel gaat beginnen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Leuk die berg met grond, maar waar zijn de honden?  ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
ziet er een erg rustige buurt uit; geeft die weg niet te veel problemen in het regenseizoen?


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@ Wim,
De honden hebben er nog veel meer lol in om een kuil te graven. Dan is de grond koeler om op te liggen en zijn ze voor de voorbijganger onzichtbaar. Tot ze opspringen en hun liefste hobby uitoefenen, achter de voorbijganger aanjagen. Krijg het ze niet afgeleerd, het zijn Thaise honden dus gruwelijk eigenwijs.  :P Nja, als het hek er staat is dat ook afgelopen.

@ Michel,
Is inderdaad een heel erg rustige buurt. Midden tussen de rijstvelden en natuur. Verder langs de weg staan nog 3 of 4 huizen, na een kilometer loopt het dood tegen een groot waterreservoir. Het dorpje ligt circa 400 meter verder in de kijkrichting. De dichtstbijgelegen stad is op 5 km afstand. Het 'huis' op de achtergrond is nog geen twee maanden geleden gebouwd.
Het regenseizoen is vier weken geleden begonnen en we hebben al de nodige tonnen (of m³) naar beneden gekregen. Vlak na zo een bui is het één grote modderpoel, maar na een paar uurtjes zon alweer (bijna) droog.
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 22 mei 2021, 10:40:17
Krijg het ze niet afgeleerd, het zijn Thaise honden dus gruwelijk eigenwijs.
:o) dan zijn het zeker teefjes en praat je wel Thais tegen ze? :mrgreen:

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Drie reuen en één teef. Mijn vrouw doet het in het Thai en ik gebruik alles wat ik kan. Niets helpt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Goed nieuws, goed nieuws, goed nieuws (driemaal is scheepsrecht).

Vanochtend is de bouwploegleider hier geweest om alle uit te voeren werkzaamheden te bekijken en door te spreken, bouwtekeningen bestudeerd. Over een week gaan ze beginnen met een ploeg van 8 of 9 man. Naar mijn smaak veel te veel maar bij Thais werkt dat toch iets anders. Hij denkt de klus in twee tot drie maanden te klaren en dat voor 80.000,- Baht. Omgerekend is dat ongeveer 2.200,- euries. En dat is nog niet eens de goedkoopste maar voor de betrouwbaarheid heb ik ook wel wat over. Dan komt er nog ongeveer hetzelfde bedrag bij aan materiaal zoals beton, bouwblokken, hout, staal, cement, ramen en deuren etc. Ik laat ze alleen het casco zetten, dus fundament met buitenmuren aan de buitenzijde afgewerkt met putz en het dak erop. Al het andere doe ik zelf. Binnenmuren drywall, plafonds, electriciteit en water met afvoer.

Een stuk voor de fundering en footing heb ik inmiddels ook al uitgegraven. Dat is bij de huidige temperaturen geen leuk werkje kan ik je verzekeren. Man daar komen een paar liter zweet bij kijken.
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 :) Goed dat er goed nieuws is, nog een weekje wachten en dan wordt het druk bij je voor de deur met die 9 man. :roll:
Ze nemen toch hopelijk wel hun eigen lunch mee, anders moet je nog flink aan het kokkerellen, ze zullen wel trek hebben. :D
En grappig om de kleur van je grondwater te zien, in Limburg hebben ze dit water ook, KLIK.

Dirk-Jan