Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dank je en inderdaad het is een heel gepriegel. Het lamphuisje is nu een kubus van 4mm opgebouwd met drie plaatjes, één plaatje waar de LED op gesoldeerd is. En daarvoor en achter een plaatje styreen. Aan de voorkant met gat om het licht uit te laten. En dan ook nog draadjes er aan solderen.
Oh en ik heb eindelijk een goede soldeerpunt voor mijn boutje kunnen vinden (made in Japan). Wat een verademing. Nu al drie dagen probleemloos kunnen solderen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 24 januari 2023, 14:11:00Oh en ik heb eindelijk een goede soldeerpunt voor mijn boutje kunnen vinden (made in Japan). Wat een verademing. Nu al drie dagen probleemloos kunnen solderen.

Tja, goed gereedschap is het halve (of meer) werk.  ;)

groet
Harald
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Die seinen zijn netjes opgeknapt.
En met de led zit het ook wel goed.
Ga je de aandrijving ook nog vervangen door servo's zodat de vleugel mooi traag op en neer beweegt.
Is wel mooi voor dit soort seinen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik twijfel nog tussen een motordrive of een servo. Maar neig toch steeds meer naar een servo op Arduino of zoiets. Dan kun je het sein ook laten bouncen. En dat ziet er zeer realistisch uit.
Re: Baanbouw Rehausen
Super gedaan. Ik hou wel van dat zelf knutselen.
Je kan alles nieuw kopen, maar zo gaat het ook nog jaren mee en is het stukken goedkoper.
 :thumbup:  :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Deze week niet zo heel veel meer gedaan. Alleen nog een beetje met de seintjes bezig geweest, schilderwerk aan de velugels. Het wachten is nu op de bestelde transparant verven. Dan kunnen de glaasjes ingekleurd worden. Eerst een poging gedaan met een viltstift. Maar dat werd geen succes. Kwaliteits stiften als Edding zijn hier helaas niet verkrijgbaar.

Besteed momenteel de meeste tijd aan de watervoorziening van het huis. Ben dat aan het ombouwen naar een totaal solar gedreven installatie. Dat moet dan ook wel zo gebeuren dat de watervoorziening in huis niet onderbroken wordt. Dus een logistische uitdaging.
Vandaag ook alle kranen maar weer eens ontkalkt. Bij een pH van boven de twintig is dat bij tijd en wijle wel noodzakelijk.
Re: Baanbouw Rehausen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 januari 2023, 14:12:33Bij een pH van boven de twintig is dat bij tijd en wijle wel noodzakelijk.

Dat water zou ik dan niet drinken, òf me zelfs mee wassen. Dat levert gegarandeerd brandwonden op. pH 9-10 is ongeveer niveau bleekwater en pH 12 ovenreiniger. Rond de pH 13-14 zit gootsteenontstopper. Zie bijvoorbeeld Wikipedia. Ik vermoed dat je je vergist hebt, of een smiley vergeten bent.
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanbouw Rehausen
pH = zuurgraad waterige oplossing
dH = waterhardheid
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ah ja, dH moet dat natuurlijk zijn. Vitriool komt hier niet uit de grond borrelen.  ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Overigens: hoe lager de Ph waarde des te hoger de zuurgraad (bij waterige oplossingen)!

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Er is een klein beetje voortgang te melden. De controlpult heeft een dak gekregen, oftewel de bovenplaat ligt er op.
Controlpult -15.jpg

En voor de LED verlichting zijn nog enkele aluprofielen tegen het plafond geschroefd. Daar moet er nog één gedaan worden met een lengte van 640cm. De laatste van 545cm was al een hele toer om die mooi op zijn plaats te krijgen. Die laatste gaat dus in twee of drie delen gedaan worden.
Belichting-3.jpg
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Baanbouw Rehausen
lijkt een beetje op zo'n oude controlekamer console  :)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nieuwe controlekamer consoles zien er niet veel anders uit hoor.  :D
Een desk met knoppen en beeldschermen. Hoewel de laatste jaren de beeldschermen meer en meer de overhand krijgen. Vooral touch screens zijn heeel erg in.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Baanbouw Rehausen
klopt, begin jaren 80 zag een controlekamer op bv een raffinaderij er heel anders uit als nu, alles nog analoog.
Re: Baanbouw Rehausen - Teleurstelling
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen - Teleurstelling
Teleurstellingen, of moet ik zeggen graverende fouten, en successen wisselen zich in snel tempo af.

Een teleurstelling die ik vandaag voor de kiezen kreeg is dat de armseinen, waar ik zo druk mee was, niet gaan werken. De oorzaak hiervan is gedeeltelijk de onduidelijke tekening die is meegeleverd. Ter oriëntering had ik ook een Marklin 7040 erbij genomen om te zien waar de LED gemonteerd dient te worden.  Voor de bovenste vleugel komt dat behoorljk overeen. Maar voor de onderste vleugel klopt er geen barst van, die zit veel te hoog waardoor het mechanisme geen plaats meer heeft. Overnieuw beginnen dus.

Succes hebben we wel bij de belichting. De eerste LED strip is gemonteerd, aangesloten en werkt! Voor de foto heb ik alles verduisterd. Dus de rolluiken naar beneden en het TL licht uitgeschakeld. Zonder de LED strip verlichting zie je geen hand voor ogen. Geeft toch aardig wat licht nietwaar?
Denk dat ik er tzt nog een tweede strip naastzet maar voorlopig eerst dit testen en nu de tweede (RGB) strip gaan monteren.
Alleen de kabelgoot, een zelfklevend modelletje, blijft niet plakken. Daar zal ik nog een schroef in moeten zetten.
Belichting-4.jpg
Belichting-5.jpg 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou Henk, één ding weet ik zeker. Er zijn maar weinig modelbanen waar je in het midden een trapleer kan zetten.
Jammer dat het met die seinen niet wil lukken maar de aanhouder wint en dat ben jij zeker als je gewoon weer opnieuw gaat beginnen.
Want de oplossing ben je zelf en dan gaat het vast wel goed komen.  :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: iTom op zaterdag 04 februari 2023, 15:54:00Er zijn maar weinig modelbanen waar je in het midden een trapleer kan zetten.
In Hamburg moeten ze het doen met een zelfgebouwde berg :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Da's een flinke bak licht, Henk ! B)
Vanaf te foto is het wel moeilijk te beoordelen of het koud, neutraal of warm licht is.

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooie verlichting Henk. :thumbup:

Groet Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tis Thailand dus het zal wel warm licht zijn :idea:.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Het streeft naar daylight, 5000K.

En de trapleer staat voor de baan, niet er in.  ;)
Re: Baanbouw Rehausen - opleving
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen - opleving
Vandaag het leed iets kunnen verzachten. Bij één 2-armsein is het gelukt de LED te verwijderen (zat gelijmd met secondenlijm). Nu het mechaniek op zijn plaats zit kun je pas zien dat de LED over het mechaniek gemonteerd moet worden. Dat moet daaronder dan nog kunnen bewegen natuurlijk. Daar gaan we volgende keer mee verder. Alleen het spuiten van de masten wordt nu weer een probleem met alles erop en eraan. Komt tijd, komt raad.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De hobby is veelzijdig Henk, van alles en nog wat aan technieken, bouwsels en bezigheden komen langs.
En we zijn allemaal verschillend maar ik zorg er bij "baantje bouwen" voor dat er zo snel mogelijk (figuurlijk bedoeld dan) een trein kan rijden. Als je dan even geen zin hebt om wat dan ook te doen of het zit je tegen heb je toch je bezigheid: kijken vanuit de luie stoel naar wat zich voortbeweegt.

Oftewel: ga eerst lekker bouwen tot je een basis hebt en ga dan met details als seintjes of arduino aan de slag.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja Ben, de hobby is ontzettend veelzijdig. En ik streef er ook naar om een trein te kunnen laten rijden. Echter er zijn enkele klussen die eerst gedaan moeten worden, oa verlichting boven de baan in orde maken. Daarvoor moet ik gedeeltelijk op de baan gaan staan. Daarom wil ik dat af hebben voordat ik met de rails verder ga. Maar de houding waarin dan gewerkt moet worden en de temperatuur vlak onder het plafond liggen mij niet zo. Heb altijd al een broertje dood gehad aan boven het hoofd werken. Dus die klusjes doe ik 's morgens vroeg als de temp nog uit te houden is en wissel ik af met hetgeen ik op dat moment gewoon zin in heb.

Want dat is, voor mij tenminste, het belangrijkste in hobby. Het moet plezier geven. Het is geen aangenomen werk hé. Die tijd ligt alweer ver achter mij. En wanneer het even tegen zit dan heb je altijd de keuze om het even in de kast te leggen en af te laten koelen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hi Henk,

Je controle paneel (en de verlichting) ziet er goed uit zo komt het bij mij ook ongeveer alleen bij mij komen de twee monitoren naast elkaar leek mij handiger voor het overzicht.
De rest komt dan vanzelf wel.

groet
Harald
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Harald,

Ja dat kan in bepaalde gevallen handiger zijn, het ligt er maar net aan wat die monitoren moeten laten zien. En persoonlijke voorkeur speelt daar ook een niet onbelangrijke rol in. Bij mij komt op één monitor een CCTV beeld van een schaduwstation en op de andere monitor de koploper layout. Mijn laptop staat er midden tussen (met de IB) waarmee ik de hele boel eigenljk bedien. Dat leek mij, na enige experimenten, de meest handige opstelling. Maar zoals gezegd, zoveel mensen, zoveel wensen (en meningen).
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 05 februari 2023, 17:12:06Het is geen aangenomen werk hé.


Dat was ook niet de strekking van m'n verhaaltje, ik geloof niet dat wij elkaar begrijpen.  :D  ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 :P Ohh ik begrijp de strekking van het verhaaltje echt wel. Maar ik mag graag eens een zijsprongetje maken. Dat zou je ondertussen ook moeten weten.  ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou deze week geen eene moer aan de baan gedaan, wat dat betreft dus geen update. Maar wat heb ik dan wel uitgevreten. Een nieuw pomphuis gebouwd met solar installatie op het dak. Minstens één keer per maand ligt de elektriek er wel uit omdat die knakkers van de PEA dan ergens aan het werk zijn of iemand heeft de boel opgeblazen (en dan zijn die knakkers ook aan het werk). En aangezien ik geen trek heb in de Thaise manier van een grote ton in de badkamer waar je dan water uit kunt scheppen. Dat vind ik niet erg hygienisch namelijk. Zitten we bij iedere stroomuitval zonder water. Maar nu niet meer. De hele watervoorziening van het huis werkt, vanaf morgen, op solarenergie.

Onderstaande foto is van woensdag. Inmiddels is de beplating van het hok voor het grootste deel aangebracht. Zijn de kasten voor de apparatuur (met de apparatuur) opgehangen en liggen de solarpanelen op het dak. Die moesten wel nog vastgezet worden want je wilt niet dat vannacht met een windvlag die dingen een paar meter verder liggen. Dat geeft zo'n troep in je tuin namelijk. En toen was het al weer te donker voor een goede foto.
Pomphuis1.jpg

Morgen nog even een foto maken zoals het er nu bij staat.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooi gemaakt en mooi geweatherd ook  :-)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
ja, vooral dat weatheren heb ik een speciaal hulpje voor.  :-)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En zoals beloofd hier de foto's van het geval zoals het er nu bij staat. Nog een paar kleine dingen om het af te werken (draden vastzetten) en de rest van de ombouw afmaken. Is toch heel wat meer tijd in gaan zitten dan origineel gepland was. Maar echt comfortabel werken is het ook niet, wijdbeens over de pomp, geeft gauw krampen in de benen.
Pomphuis2.jpg
Pomphuis3.jpg

Die solarkabel is verrekte stug trouwens, moeilijk te verwerken. En aan de accu's heb ik dikke 10mm² kabel gebruikt die de PEA voor de huisaansluitingen gebruikt. Die is nog stugger om te verwerken. Alle circuits zijn goed afgezekerd (solar, 24V laden, 24V consumer en 220V) en het frame ligt met een dikke aardkabel aan de ernaast ingeslagen aardpen van 240cm. Daar kan niets meer fout gaan lijkt mij.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Mooi projectje weer Henk.
Heb je daar ook nog een aansluiting van de PEA of ga je het 100% op solarpower doen?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Het heeft jaren op PEA stroom gewerkt en dat doet het nu ook weer. Ik kan het eenvoudig omschakelen, al is de bedoeling dat het op continu solarenergie gaat werken.
Maar dit is dus typisch Thailand, of zou het in heel ZO Azië zo zijn? Volgens Boeddha mag je niet jokken (leugens vertellen). Maar Boeddha heeft niets met zaken doen te maken. En daar wordt het met de waarheid niet zo nauw genomen. Voorbeeld als je deze tekst leest wat denk je dan?  "【ของแท้100%】อินเวอร์เตอร์ สากล 12V/24V to 220V 3000W ตัวแปลงไฟ DCเป็นAC หมดกังวลเรื่องไฟหมด ตัวแปลงไฟรถ หม้อแปลงไฟ อินเวอร์เตอร์โซล่าเซลล์ อินเวอร์เตอร์แปลงไฟ วัตต์อินเวอร์เตอร์ไฟฟ้า Pure sine wave Power Inverter"
Vertaling: "【100% origineel】Universele omvormer 12V/24V tot 220V 3000W DC naar AC-converter, geen zorgen over een lege stroom, auto-omvormer, transformator, omvormer voor zonne-energie omvormer Watt Power Inverter Zuivere sinus Power Inverter".
Ja, dat dacht ik tenminste ook. Verderop in de beschrijvende tekst wordt nog eens extra vermeld dat het ding zowel op 12V als op 24V kan opereren. Ik zal jullie niet verder vervelen met de Thaise tekst dus alleen de vertaling:

Zonne-omvormers zijn speciaal ontworpen voor thuisgebruik.
die DC 12V / 24V van draagbare voeding kan omzetten in AC 110V / 220V / 230V.
En het werkt voor bijna alle huishoudelijke elektrische apparaten zoals MP3/MP4-spelers, mobiele telefoons. laptop noodverlichting,
elektrische dekens, elektrische scheerapparaten, elektrische fornuizen, digitale camera's, digitale video-cd/dvd-spelers, XBOX/PS4-gameconsoles,
Gewone elektrische lamp, TL-lamp, rijstkoker, strijkijzer, desktopcomputer, grafoscoop, faxmachine,
printers, lcd-tv's, elektrische ventilatoren, opladers voor mobiele telefoons, elektrische strijkijzers, drinkfonteinen, haardrogers enzovoort.
Alleen zuivere sinusomvormers kunnen grote apparaten laten werken, zoals koelkasten, wasmachines,
magnetron, inductiekookplaat, elektrische boor, compressor, airconditioner, kwiklamp, natriumlamp enzovoort)

Functie:
- Bredere behuizing is beter voor warmteafvoer.
- Alle componenten zijn rationeel verdeeld, waardoor de betrouwbaarheid en levensduur van de omvormer toenemen.
- Bescherming rondom vermindert de kans op schade.
- Gemodificeerde sinusgolf
-DC 12V/24 naar AC 220V
Sollicitatie:
-Energiesysteem: zonne-energiebronsysteem, windenergiebronsysteem, autosysteem, enz.
- Kantoorapparatuur: pc, laptop, printer, enz.
- Huishoudelijke apparaten: tv, rijstkoker, dvd, schoonmaakmiddelen, wasmachines, ventilatoren, verlichting, enz."

Valt er nu iets op? "- Gemodificeerde sinusgolf" is dus geen pure sinusgolf zoals eerder aangekondigd. En op een gemodificeerde sinusgolf kun je geen pompmotor laten draaien en ook geen wasmachine zoals hierboven wordt gezegd.

Toen ik het ding dus aansloot op mijn 24V akku hoorde ik een licht geknetter en toen "PLOP  -  PLOP". Dat waren dus de ELco's die stonden te koken. Het ding kan dus ook geen 24V verwerken zoals toch duidelijk wordt beweerd. En nu komt dus de grote strijd om de verkoper te overtuigen dat hij fout zit. Dat is moeilijk want een Thai maakt per definitie nooit fouten.

Wordt vervolgd.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Tja, das weer mooi k.. Henk :?.

Een gemodificeerde sinusgolf heeft niet de vorm van een sinus maar zijn 2 blokken, eentje positief en eentje negatief met even niks ertussen. En motoren, trafo's en nog heel veel apparaten vinden dat niet fijn; ze gaan brommen, ze worden heet of ze functioneren helemaal niet.

Begrijp ik goed dat je één omvormer denkt te hebben, met daarop de dc-zonnepanelen aangesloten als voeding, met 24Vdc accu back-up en met een 220Vac uitgang voor je pomp? Over die accuback-up lees ik niets in de gebruiksaanwijzing. Zoals ik het lees heb je een omvormer die 12/24Vdc (afkomstig van bv zonnepanelen of accu) omzet naar 220Vac. Ik mis de laadfunctie voor die accu's. Wat voor spanning komt er uit je zonnepanelen? 

Los daarvan, het was zo'n mooi idee -sterker nog- dat is het nog steeds, ware het niet dat je apparatuur je in de steek laat. Hopelijk kan je je leverancier ervan overtuigen dat hij je een wanproduct heeft verkocht waarvan de gebruiksaanwijzing zichzelf tegenspreekt.

Nog een ander dingetje, let wel op dat je altijd spanning nodig zal hebben (24Vdc? 220Vac?) om de omvormer op te starten (tenminste zo is het bij de systemen die hier verkocht worden: zodra de netspanning wegvalt doet de omvormer en daarmee de zonnepanelen ook niets meer; maar hier zijn ze primair dan ook niet als noodvoeding bedoeld). 

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk, is de 220 V daar zo duur dan ?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wim, Nee niet duur, eerder spotgoedkoop in vergelijk met NL. Maar bijzonder onbetrouwbaar. En ik heb berekent dat de solarinstallatie zichzelf in tien jaar terugverdient. Gezien dat de geschatte leeftijd van de installatie 25 jaar bedraagt, levert het daarna 15 jaar lang geld op. Dat is dus geen slechte deal.

Hans, niet helemaal twee blokken, het zijn er iets meer, maar verder heb je helemaal gelijk. Ieder apparaat wat werkt door verandering in het magnetisch veld werkt niet lekker op een gemodificeerde sinus omdat de verandering daarin niet vloeiend is. En dan krijg je pieken die alleen maar warmte veroorzaken.

De installatie bestaat uit twee delen. Het eerste deel is het laadgedeelte wat bestaat uit de zonnepanelen en een solar charge controller. Deze laadt de akku's op en werkt uit de kunst, geen enkel probleem.
Het tweede deel is het verbruikersdeel en bestaat uit de inverter. Deze wordt gevoedt door de 24V akku en maakt daar 230V AC van. Ideaal in een pure sinusgolf. Dat is dus het probleem. De inverter die ik geleverd heb gekregen maakt dus geen pure sinusgolf en wat nog veel erger is kan niet tegen een voedingsspanning van 24V. Nou ja, nu wel. De boel is gewoon opgeblazen, alle Elco's zijn overgekookt.

Inmiddels heb ik een nieuwe besteld die volgens de verkoper (een andere trouwens, de eerste vertrouw ik niet meer) aan alle eisen voldoet. Ik heb hem uit en te na uitgevraagd of het allemaal klopt en gewaarschuwd dat alle schade op hem verhaald zal worden. Hij stond er helemaal achter, het zijn niet allemaal boeven hier gelukkig. Dus we gaan het zien. Zal twee dagen duren voordat het ding hier is. Ben nog even de stad ingeweest om te zien of ik daar nog wat kan scoren. Maar een 24V inverter is hier niet gevraagd (te duur) volgens de hh handelaren. Alleen op bestelling leverbaar, dan duurt het nog langer en kost ook nog eens twee maal zoveel. Dat gaan we natuurlijk niet doen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Oké, duidelijk nu, het gaat dus om 2 "omvormers".
Fijn dat in ieder geval het solar deel met de accus uit de kunst werkt O:-D  :thumbup: !

En dat andere deel gaat nu ook vast goed komen.

Geschatte levensduur van 25 jaar voor dit spul lijkt me overigens nogal rooskleurig gedacht; maar oké, ik denk niet dat je het per definitie hebt aangelegd zodat 't geld gaat opleveren maar meer omdat je zeker wil zijn van stromend water, ook als het niet regent of als de stroomvoorziening van PEA er weer eens uit ligt...

Binnenkort verder pionieren, we lezen de verhalen en zien de foto's wel weer :D !
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Hanzi op maandag 13 februari 2023, 15:09:01Nog een ander dingetje, let wel op dat je altijd spanning nodig zal hebben (24Vdc? 220Vac?) om de omvormer op te starten (tenminste zo is het bij de systemen die hier verkocht worden: zodra de netspanning wegvalt doet de omvormer en daarmee de zonnepanelen ook niets meer; maar hier zijn ze primair dan ook niet als noodvoeding bedoeld). 

Nu wil ik deze installatie puur als standalone gebruiken, off grid dus. Dat is natuurlijk iets anders als on grid zoals die in NL hoofdzakelijk gebruikt worden. En die zijn hier ook verkrijgbaar, worden zelfs steeds populairder hier. Vooral bij grotere bedrijven. De laatste ontwikkeling hierin zijn de hybride omvormers. Deze schakelen automatisch over van on grid naar off grid bij wegvallen van de netspanning. Dat is het volgende projekt wat ik wil gaan aanleggen zodra er een nieuw dak op het huis ligt. Betekent wel even sparen want een dergelijke omvormer kost iets meer, ca 20.000,- Baht +. en dan nog de panelen en de rest van de benodigdheden. Totaal gaat dat geintje iets meer dan een ton (Baht) kosten. Ruwweg zo een 3000 Euro met tien panelen. Voordeel is dat het niet morgen of volgende week af hoeft te zijn.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Poe poe, nou moe. Moe en moedeloos wordt ik er van. Ook de tweede inverter doet niet wat ik wil, geen pure sinusgolf dus. Staat ook duidelijk in de handleiding "modified sinewave". En dan die handelaren maar reklame maken met pure sinewave. Zouden ze dan niet in de gaten hebben dat ze zichzelf in de handen snijden? Waarschijnlijk niet want een Thai klaagt niet zo gauw, een Nederlander wel.
Inmiddels is het ding dus alweer terug naar waar hij vandaan kwam en is de volgende onderweg hier naartoe. Zal mij benieuwen wat dat gaat worden. In ieder geval staat er met vrij grote letters "pure sinewave" op het etiket van het apparaat. Dus dat geeft de burger al moed. Daarnaast heb ik verkoper gezegd dat hij een schadeclaim kan verwachten als het apparaat niet doet wat er van verwacht wordt. Ben het ondertussen wel beu.

Met de LED verlichting boven de baan schiet het ook niet erg op. De controllers die bij de RGB strip zijn geleverd hebben een net iets afwijkende maat connector als de RGB strip. Past dus niet in elkaar. Kan ik weer andere connectors bestellen en monteren. En zo is het altijd wat, niks past.

Gaat vandaag mijn soldeerstation ook weer raar doen. De display begint ineens te knipperen. Het hele ding doorgemeten en niks te vinden. Waarschijnlijk ergens iets in de stuur electronica defect. Dat is het voordeel van chips, ze doen het of niet. Valt niet veel aan te veranderen. Dat wordt dus een nieuwe. Twijfel nu tussen een Hakko T12 van 2500 baht of een Weller WE1010 van 4500 baht. Het is de enige Weller die hier verkrijgbaar is en dan ook nog in één winkel. Verder niks nada. Is er hier iemand die deze apparaten kent of ervaring mee heeft? Enige onafhankelijke informatie zou zeer gewaardeerd worden. Van verkopers hier te lande moet je dat niet vragen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Oh en tussendoor toch wat aan de baan kunnen doen. Maar veel is het niet geweest. Alle decoders zijn op de ringleidingen aangesloten en de IB is gewisseld. Veel aan het solderen geweest dus weer.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk, de Weller WE1010 gebruik ik voor het vertinnen van draadjes. Heb hem al een paar maanden. Binnen 30 seconden warm genoeg om te gebruiken. Ik vind het een fijn soldeerstation om mee te werken. Dat laatste is natuurlijk subjectief: wat voor de een geldt, hoeft dat niet voor een ander te gelden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@citaat  @citaat
Ik heb ruim 40 jaar een Weller, erg tevreden mee, nog met een draaiknop voor temp instelling.
Geen idee hoe een Hakko is, zie dat ze ook ruim aangeboden worden op tante Ali, zelfs als bouwpakket. Het gaat met name (ook) om een goede tip
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik heb er een soldeerbout van vind het niet geweldig, de warmte trek door in het handvat en het snoer is nogal stug. Dat werkt niet erg prettig. Maar dat is mijn ervaring.

Gr Hans
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
In het verleden heb ik ook heel lang een Weller gehad, inderdaad met draaiknop en zonder display. Bij verkoop van mijn winkel is het ding daar achtergebleven. En ja, de punt is het belangrijkste onderdeel van een soldeerbout. Dat heb ik pas geleden nog ondervonden. En nu ik dus eindelijk een goede punt gevonden heb scheid het hele apparaat er mee uit. Murphy?

waar ik dus eigebnlijk tegenaan hik is dat die Weller wel een verrekt goed ding is maar met slechts één aanspreekpunt in het land ben je al gauw aan de goden overgeleverd. Terwijl de Hakko's bij wijze van spreken op iedere straathoek voor het oprapen liggen. Komt dan nog bij dat er een vrij groot prijsverschil is. Frans, wat heb jij, bij benadering, komt niet op de cent naukeurig, voor die Weller betaald? Ben benieuwd naar het verschil met hier.
Verder nog even een nachtje over slapen.

Hans (Koeltrein) waar heb jij een soldeerbout van? Dat lijkt mij in deze wel nuttige informatie.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@citaat
Is dat een 230V Weller Hans? Die heb ik ook voor zwaarder werk, jouw opmerkingen herken ik wel.
Maar hier ging het om stations, die boutjes zijn prettiger in de hand, het snoer is soepelder
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Sorry van Hakko.
Toch maar weer een Weller soldeerstation gekocht, bij de Conrad in nl redelijk goed verkrijgbaar.
Dat is voor jou niet om de hoek in nl gratis thuis bezorgd.

Gr Hans
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 19 februari 2023, 15:07:04Frans, wat heb jij, bij benadering, komt niet op de cent naukeurig, voor die Weller betaald? Ben benieuwd naar het verschil met hier.

Henk: heb die bij Conrad gekocht als kerstcadeau voor mijzelf. Kostte mij indertijd EUR 175,00.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Weller is de standaard voor (semi)professioneel gebruik. Puntjes en andere onderdelen makkelijk leverbaar.

Groet, Arie
Re: Baanbouw Rehausen - Hoera het werkt.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen - Hoera het werkt.
Dit heugelijk feit wil ik even met de geachte forum gemeenschap delen. Vandaag, nou ja vanmiddag laat, is de derde inverter geleverd en zowaar, driemaal is scheepsrecht, de pompmotor draait op de spanning die uit het ding komt. Ik was als een kind zo blij, zal ik je eerlijk zeggen. Na al die ellende had ik er een beetje zwaar hoofd in gekregen, maar het werkt nu. Morgen de installatie goed afmonteren dan kunnen we gratis pompen. Jofel nootje hoor.