Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Haha, die nummers met een M er voor zijn mijn melders, voor de terugmelding dus. Anders weet het program niet waar de diverse loks zich bevinden. In het rode sporenplan zie je ook de seinen en dergelijke afgebeeld. Dat is het originele plan met Peco rails zoals ik het wil bouwen. Het grijze, met M-K rail, heb ik later ingetekend om, zoals al eerder vermeld, het verschil te kunnen zien.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nah, dan is voor mij dit mysterie ook weer opgelost. Uit jouw verhaal kon ik niet opmaken wat nu wat is. Ik zat er dus vierkant naast! "Ken beur'n!" zeggen ze in Grun'gen. Rood is dus Peco, met ietsje meer opstelsporen voor het rangeren zo te zien. En daar heb je dus ook weer wat meer opstelcapaciteit doordat die sporen wat langer zijn dan het grijze sporenplan. Beslist niet verkeerd Henk!
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: FransW op zondag 08 januari 2023, 15:47:37Ik ben er van uitgegaan dat het rode sporenplan M* (ook al omdat ik bij elke raillengte een nummer ziet dat met een hoofdletter M begint) is en het grijze sporenplan P* Of ben ik nu op het 'verkeerde spoor' gezet met mijn aanname?
Volgens mij is het precies andersom :D

Het bovenste sporenplan hebben de wissels en sommige rechte stukken een Märklin-nummer. De onderste zijn Peco-nummers.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Deze week een heleboel door elkaar aan het doen geweest. Nieuwe projectjes begonnen, oude projectjes verder aan gewerkt en zelfs enkele projectjes afgemaakt. Om met het laatste maar te beginnen. De bedrading in de controlpult is helemaal klaar en gedaan. Volgende week nog wat testen en als dat goed gaat, wat ik wel verwacht, dan kan het ding verder afgebouwd worden. Deksel en achterwand er op.
Controlpult -13.jpg
Controlpult -14.jpg 

Een nieuw projectje wat ik ben begonnen is verlichting. Boven de baan wil ik twee LED strips monteren, Ëén aan de voorrand en één een eind verder naar binnen. Hopelijk krijg ik dan een mooiere lichtverdeling op de baan. Hiervoor moeten eerst alu hoekprofielen 2x3cm op het plafond worden geschroefd. Daar worden dan de LED strips op geplakt. Die heb ik al in huis, afgelopen week geleverd. De voorste strip wordt er één met 250 LED's per meter. Dat geeft een hoop licht. De tweede rij heeft dan iets minder met 60 LED's per meter, maar wel RGB. Kijken of daar mooie effecten mee te halen zijn. Heb de strips wel al getest op de rol en dat werkt in ieder geval prima.
Als eerste de bedrading in de, bij de bouw reeds voorziene, buizen getrokken en het eerste alu profiel hangt ook al. Het tweede profiel ligt klaar ongeveer recht onder de plaats waar deze op het plafond moet komen. De rest van de profielen moet ik nog kopen. Kijken of ik daar volgende week tijd voor kan inplannen. Betekent weer een ritje naar Surin City.
Belichting1.jpg
Belichting2.jpg 

Daarnaast nog steeds bezig met de ringleidingen. Gezien de perikelen rond het solderen heb ik besloten deze verder met schroefterminals te monteren. Heb een bijzonder goed adresje gevonden daarvoor. 10 Cent per stuk, kun je je geen buil aan vallen. Bijna nog goedkoper dan kroonstenen en stukken beter en betrouwbaarder.
Ringleiding-2.jpg

Dat solderen is toch wel een verhaal apart. Wanneer ik een nieuwe soldeerpunt in de bout zet gaat het helemaal uit de kunst. Vrolijk lachend maak je de eene na de andere verbinding aan elkaar. In het eerste uur tenminste, daarna is de punt versleten en kapot, de gaten vallen er gewoon in, en gaat er niets meer. En dan wordt het ergeren en vliegen de gvd's door de ruimte. Nu zijn die soldeerpunten niet zo heel duur maar ieder uur een nieuwe gaat toch behoorlijk oplopen. Ben dus naarstig op zoek naar een betere kwaliteit.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En behorend bij het werk aan de controlpult zijn natuurlijk de elektrische verbindingen naar de baan. Die zijn nu ook allemaal gelegd.
Netjes in kabelgoot over de vloer. Een dikke rubbermat erover zodat er veilig overheen gelopen kan worden zonder struikelen of beschadigingen. Aan de voorste poot gaat van links naar rechts, aan de voorkant de 12VDC leidingen omhoog. Daarnaast aan de zijkant de 220Volt leidingen en tenslotte aan de achterkant van de poot de baanspanning en terugmelding.
Aan de achterste poot tegen de muur gaan de kabels voor de CCTV installatie door de blauwe pijp omhoog. Terwijl links en rechts weglopend de 220V voedingsleidingen binnenkomen en de LED voeding naar boven gaat. Oh en natuurlijk ook de speakerkabels.
De rode draad die je nog los ziet hangen is voor het programmeerspoor. Dat moet straks bovenop het gapende gat komen te liggen.
Kabelgoot-1.jpg
Kabelgoot-3.jpg 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk, is dat die schroefterminal die ik zie op foto 'Ringleiding-2.jpg? Het ziet er uit als een king-size kroonsteenstrip.
Voor mijn ringleiding wil ik straks VD-draad van 2,5 mm2 gebruiken. Past de koperen leiding daarvan ook in zo'n schroefterminal? En wat zijn die blauwe uiteinden die aan het einde van een draad in de schroefterminal zijn vastgeschroefd?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Frans, dat is inderdaad die schroefterminal. Hierbij wordt de draad niet onder de schroef geklemd maar tussen twee metalen plaatjes. Daardoor is de kans op draadbreuk vele malen kleiner.
Die blauwe dingetjes zijn draadeindhulzen. Die schuif je op het einde van een multicore draad en knijpt ze dan samen met een hulzentang. Op die manier heb je geen uitstekende tiertjes meer en kun je de draad veilig onder een schroef klemmen. Net zoals een massieve koperdraad.
De blanke koperdraad die je naar links ziet weglopen is 2,5mm². dus ja, dat past. Er kan wel 4mm² onder de klemmen gezet worden en een draadje van een UTP kabel past ook prima. Deze terminals zijn geschikt voor 15A, dat gaat er bij mij nooit lopen dus goed genoeg. Er zijn ook modellen voor nog veel hogere amperages, 25A, 40A. Die zijn prachtig in grote installaties maar totaal overkill in de modelbouw wereld.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Bedankt voor je reactie Henk. Ik had ff zitten Googlen maar dan zie ik van die kleine blauwe connectors voor printplaatjes. Kennelijk is het model schroefterminal dat jij nu gebruikt, niet verkrijgbaar in NL. Jouw bijzonder goed adresje zal ongetwijfeld wel dichtbij jou zijn?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja, dat is in Thailand. Maar probeer het eens op Alibaba. Uiteindelijk komen die dingen uit China. En gebruik de zoekterm "Terminal Block".
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
mooie vorderingen Henk :thumbup:;

en niet vergeten om wolkjes op jouw blauwe achtergrond te verven ;);

mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Bij ome ali

Klikkerdeklikklik
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Dankjewel Daniël! Had al gezocht op hun site maar nog niets gevonden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Je hebt het er maar druk mee, Henk en het totaalplaatje ziet er lekker verwarrend uit :D
Je commandocentrum daarentegen, ziet er geruststellend, professioneel en hoopvol uit; je hebt straks - na de bouwchaos - de touwtjes stevig in handen  :thumbup:

Grtz Tony

( vanuit Limbabwe, waar het al 3 weken moesson is.........)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Michel, Wolkjes verbergen de zon en brengen regen. Daar wordt ik niet blij van, dus komen er geen wolkjes.

Tony, Of ik de touwtjes stevig in handen heb is nog even afwachten. Anders laat ik het graag aan koploper over. En beter een Moesson in de tuin dan een Moeflon.

Vandaag een beetje druk geweest met de laatste hand aan de bedrading. Bijna alles zit erin. Morgen nog even een paar soldeer verbindingen maken dan is het af. Alle ringleidingen (DB1 = centrale; DB2 = Booster; DCC = Schakelsignaal; 16VAC = schakelpower en 12VDC plus en min voor de verlichting. Verder vandaag alle UTP kabels voor de S88's erin gelegd. Ik dacht nog even slim te zijn door een kabel die met de modules was meegeleverd in te korten. Helaas dat gaat niet. Al mijn UTP kabels hebben 24 AWG draad en net die meegeleverde dingen hebben veel dunner draad. Dat krijg je niet fatsoenlijk in een RJ45 plug gefrot, of er gaan twee draadjes op één plaats of de contacten liggen naast de draad of er is wat anders fout maar goed lukt niet. Dus de hele zooi maar geklikoot. Met 24AWG draad heb ik nooit een probleem dus daar houden we het bij.

Morgen eerst het laatste soldeerwerk afmaken en daarna de boel eens goed schoonmaken en stofzuigen. Dan kunnen we daarna een begin maken met testen. Zowel het schakelen van wissels, als de terugmelders en natuurlijk de treinen op de baan.
Spannende dag dus morgen.

En wees maar niet bezorgd, wanneer deze Henk niet minstens één maal per week een updeet plaatst dan is hij vliegen gegaan.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Ik liep wat achter maar zag dat je ledstrips aan je plafond wil maken, tante Ali heeft niet mooie aluminium profielen voor, met een kunststof cover, die kun je transparant of diffuus bestellen.
Mijn profielen zitten met kleine Marklin schroefjes in het houten plafond.


Mvg,

Peter Degeluidsman   
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik heb wel mooie aluprofielen, die zijn gewoon mooi wit. Daar komt de LED strip kaal tegenaan geplakt. Diffuus hoeft voor mij niet, net zo min als confuus.  :D
En ik heb niet zo een mooi houten plafond, trekt alleen maar termieten aan. Ik heb gips en dat hangt aan stalen profielen. In die profielen heb ik de bevestigings schroeven (niet van Märklin, maar van de bouwmarkt) gezet. En dat zit hartstikke vast.

Maar ik ken die profielen wel die jij bedoelt. Daar heb ik in mijn werkzame leven nog genoeg meters van verwerkt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
It's me again! De grote oetlul.
Na het stofzuigen ga ik beginnen met het testen van de baan. Dus eerst hoofdschakelaar aan en daarna de IB. Alles goed, dan zet ik een lok op de baan en stoot er tegen. Ik hoor een klap en de IB is uit. Verdomme wat nou weer? Is een koppeling van de perslucht omlaag gedonderd precies op de middenleider en heeft toen contact gemaakt met een rail. Resultaat, IB overleden. Zal mij niet overkomen. Net een hoop geld uitgegeven om het ding weer gerepareerd te krijgen en dan dit. Een andere gebruikte kopen is goedkoper dan het ding weer opsturen. Of helemaal wat anders, maar welke centrales kun je met koploper nog gebruiken en massadetectie? Volgens mij niet zo heel veel. Baal weer als een bullhorn.

Wie heeft suggesties? Ben momenteel een beetje aan het eind van mijn Latijn (en daar was ik op school best goed in).
Re: Baanbouw Rehausen
Kan een IB echt niet tegen een kortsluiting op de uitgang? Zit daar dan geen stroombegrenzing op?
Dan kan ik mij echt niet voorstellen dat er nog 1 werkende IB kan zijn, iedereen maakt toch wel eens een kortsluiting tussen puko's en rail? Neem mij niet kwalijk, maar dat kan ik echt niet geloven, er moet toch iets anders aan de hand zijn...
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Zoals hiervoor al gezegd, kan dit nooit door kortsluiting via de puko's en rail komen.
Velen maken een noodstop schakelaar via die methode....
Heb zelf ook een IB en heb diverse keren sluiting gemaakt.
Heeft de slang niet per ongeluk de voedingsdraad eruit getrokken, of de stekker ?

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tja, heb zelf ook al meerdere keren sluiting veroorzaakt met het opzetten van een lok maar nooit een probleem geweest. Een stekker kan er niet uitgetrokken zijn want die zitten er niet meer aan. De IB gaat ook gewoon aan wanneer ik de prik er op zet maar er komt niets meer uit aan de andere kant. Oftewel eindtrap overleden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Aan de IB gemeten ?
Wel heel vreemd hoor.....
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Voorlopig dus even geen testritten in Rehausen. Dan maar wat anders bij de horens vatten. Ik heb enige van die oude Märklin Formsignalen 7039 en 7040. Daar zitten nog van die oeroude reuzelampen in die stroomvreten. Daar gan we dus LED's in bouwen. Had al eens zitten kijken hoe dat het beste te doen zou zijn maar had nog geen eenduidige werkwijze gevonden. Nu eerst maar eens zo'n ding uit elkaar gehaald. Kwestie van drie of vier schroefjes losdraaien en een paspen er uit trekken. Dan ligt het hele mechaniek los op tafel. dan nog de lamphouder er uit klikken en klaar is het. Signaal in zijn einzelteilen zerlegt. ben ondertussen begonnen om van styreen nieuwe lamphouders te maken die er straks zo ingeschoven kunnen worden. Moet alleen nog beslissen of ik er gewone ronde LED's in ga zetten of SMD modelletjes. Hangt er een beetje vanaf hoeveel werk het is en wat mooier gaat worden. Denk dat het dan toch SMD gaat worden. Dat wordt nagenoeg onzichtbaar, bij ronde LED's zit je altijd met die uitstekende soldeerpoten.

En zo ziet een kale mast er dan uit.
Signaalmast1.jpg
Signaalmast2.jpg

Wordt vervolgd. 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
5mm leds passen er precies in volgens mij. Pootjes kort afknippen, dun draadje op solderen en vervolgens de pootjes haaks ombuigen tegen de achterkant van de LED. Inbouwen, beetje zwarte verf erop en klaar.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja Hans, dat klopt helemaal. Maaarrr, een LED straalt zijn licht alleen uit naar de voorzijde, de zijkant krijgt hoogstens wat strooilicht. En op deze manier ingebouwd zit de signaalplaat aan de zijkant van de LED en wordt deze dus nauwelijks belicht. Ik bouw liever een extra weerstand in om te dimmen dan andersom. Dus dit gaat het niet worden, helaas..
Desalniettemin toch bedankt voor je bijdrage. Altijd fijn als mensen meedenken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Qua centrales, ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn Ecos (1, die met monochroom scherm).

Werkt met koploper en heeft ook S88 bus.

Groeten,
Jelmer
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Als je voor LEDs gaat in de seinen. Ga je dan voor koud wit of warmwit? Zo achter die gekleurde glaasjes kan je denk ik beter warm wit nemen omdat bij koud wit de kleuren nog wel eens te blauw willen worden icm met het kleurenfilter.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@Jelmer,
Heeft de ECOS ook een locoNet bus?

Ik gebruik 8050 SMD LED's die heb ik nog in grote getalen liggen, weliswaar gewoon wit. Bij het testen geeft dat geen verkleuring achter de glaasjes. En anders kan ik er nog een filtertje tussen zetten.

Vandaag weer rustig met de seinen in de weer geweest. Heb er nu twee (1x einflügel, 1x zweiflügel) zover af dat deze in de verf gezet kunnen worden. Maar dat doe ik pas als alles zover is in één bewerking. Heb er een handig steeksysteem van gemaakt met een LEDje op een strookje gaatjesboard en dat ingeklemd tussen strookjes styreen wordt dat simpel in het oude lampengat geklemd. Zit hartstikke stevig en ziet er goed uit.

Heb het plan om morgen naar Surin te rijden om nog wat materiaal op te halen, oa aluprofielen. Kijken of ik er dan ook echt zin in heb.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Nee helaas geen loconet bus.

Wel heeft ESU een loconet adapter op de markt, waarmee een loconet aansluiting kunt realiseren.
Ik heb zelf zo'n adapter, maar ben nog geen adept hiervan. Een eerste poging om ene roco lokmaus hiermee te koppelen was niet gelukt.

Het schijnt mogelijk te zijn om via deze adapter wel bezetmelders te kunnen uitlezen, heb de bezetmelders voor loconet ook liggen, maar nog niet uitgeprobeerd.

Ook zou een rechtstreekse HSI verbinding van de bezetmelders via de LDT componenten naar de koploper computer een optie kunnen zijn.


een andere centrale mogelijkheid samen met koploper zou de Tams easycontrol kunnen zijn. Een handleiding die ik vond van deze had het echter over latere loconet implementatie via updates, weet niet of die er al zijn.

Groeten,
Jelmer
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Jelmer op donderdag 19 januari 2023, 21:39:28Ik heb zelf zo'n adapter, maar ben nog geen adept hiervan. Een eerste poging om ene roco lokmaus hiermee te koppelen was niet gelukt.

Een Roco Lokmaus en/of Roco Multimaus is XpressNet / X-bus dat is geen LocoNet. Ondanks dat het allebeide RJ12 als aansluitingen hebben. Je hebt geluk dat je niet één van twee opgeblazen hebt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Aha, dat zal het zijn Ronald, weer wat geleerd.

Groeten,
Jelmer
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vanmorgen onmogelijk vroeg wakker. Voor zeven uur was ik al klaar met ontbijt en alle andere ochtelijke beslommeringen en zat ik in mijn hobbyhok. Lekker aan de pruts gegaan met de signalen en geen zin om naar Surin te gaan. Doen we volgende week dan moeten er toch grote boodschappen gedaan worden.

Dan kom ik erachter dat één van de signalen niet gelijk is aan de rest. Waarschijnlijk van latere bouwdatum. De lamphouder is aan één kant dicht en heeft niet zo een opzetkapje van gestanst blik. Dus moest de LED daar op iets andere wijze in gefrot worden. Voorkant van het printje afronden en van achteren er in schuiven. Ook dat is gelukt, iets bewerkelijker maar goed. Nog één te gaan op de oude vertrouwde manier en dan nog enkele Schneider signaal bouwpakketjes in elkaar zetten. Dan is dat ook weer klaar.

BTW die Schneider bouwsetjes zien er goed uit. Een lange schmalmast die op de gewenste lengte (hoogte) ingekort kan worden, voldoende trekdraden voor de vleugel bediening en enkele plastic (styreen?) onderdelen die er eenvoudig opgeplakt kunnen worden. Een duidelijke bouwhandleiding zit erbij. Wel moet je zelf nog wat doen zoals de vleugels in de juiste kleur schilderen of spuiten en de Warnplaat maken (rood/wit gestreept). En dat alles voor maar een paar Euro (krijg je nog niet eens een gebruikt signaal voor). Alleen de aandrijving moet je zelf verzinnen. Maar dat is geen probleem voor een beetje handige hobbyïst
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Ik lees net dat je IB naar zijn allememachies is  :-(

Zelf rijd ik al zo'n 15 jaar met koploper en de ECoS, nee die heeft geen Loconet aansluiting op de centrale maar dat loopt via een Loconet-adapter die weer aan de ECoS hangt.
Dit werkt super.

Er zijn geruchten dat Esu gaat komen met een nieuwe ECoS, ik verwacht dat deze dan ook een Loconet aansluiting heeft.
De beurs waar nieuwe spullen gepresenteerd worden is begin februari volgens mij.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Peter,

De beurs is inderdaad in februari alleen zal ESU daar niet op aanwezig zijn heb ik vernomen.
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat

En Henk zal ook niet aanwezig zijn, tis te ver voor hem op de fiets/auto/bus/trein. :D

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 20 januari 2023, 16:27:44Hoi Henk,

Er zijn geruchten dat Esu gaat komen met een nieuwe ECoS, ik verwacht dat deze dan ook een Loconet aansluiting heeft.
De beurs waar nieuwe spullen gepresenteerd worden is begin februari volgens mij.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dat gaat een duur reisje worden voor Henk, kan hij goedkoper de IB opsturen.  :P
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
ja van 1 tot 5 februarie maar de lijst met deelnemers is nog niet gepubliceerd. Dus of ESU daar aanwezig is is niet bekend.

Wat betreft de ECO-S, eerlijk gezegd wil ik geen 600 plus Euries uitgeven voor een simpele centrale. De meeste toeters en bellen van een ECo heb ik helemaal niet nodig en dan moet ik nog extra investeren voor iets (LocoNet) wat ik wel nodig heb. Nee dank je.

Ik stel niet veel eisen aan een centrale. Het ding moet, in volgorde van belangrijkheid:
1) Betaalbaar zijn.
2) Met massadetectie om kunnen gaan.
3) Over LocoNet beschikken.
4) Met koploper bruikbaar zijn.

En daarbij gebruik ik alleen DCC. Alle andere formats zijn extra's waar ik niet echt op zit te wachten. Iedere moderne decoder (ook van M*) verstaat en werkt op DCC, meer hoeft niet.

De Tams heb ik ook naar gekeken. Nergens op hun website wordt met een woord gerept over LocoNet. Heb ze maar een berichtje gestuurd. Eens zien wat daar uit gaat komen.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik bedoelde niet dat Henk naar de beurs zou gaan maar dat er daar bekend gemaakt zou worden welke nieuwe producten er komen.

Henk, misschien is de YamoRc centrale iets voor jou, KLIK
Ik heb me er niet 100% in verdiept maar op hun site staan allerlei kastjes voor het aansturen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Peter, de YaMoRC is gebaseerd op de Digikeijs DR5000 en kan niet met massaterugmelding omgaan. Dat betekent dat ik al mijn terugmeldmodules moet vervangen. Dat zijn er nogal wat dus een kostbare aangelegenheid.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
welke terugmelders gebruik je , Henk?
dan kunnen we zien welke centrale erbij past;

mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik weet niet hoeveel S88 printen je hebt, maar je kunt een LocoNet S88 gebruiken en hieraan maximaal 15 van je bestaande S88 hangen.
Dus per 16 printen dient er een een loconet versie te zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 17 januari 2023, 14:38:00It's me again! De grote oetlul.

Wie heeft suggesties? Ben momenteel een beetje aan het eind van mijn Latijn (en daar was ik op school best goed in).


Wat kan die IB nog wel, ik begrijp dat je de eindtrap hebt opgeblazen? Maar kun je er nog een booster aan hangen, heb je nog het railsignaal op de boosterbussen en heb je nog spanning op het LocoNet?

Een Ecos is wat je zegt erg duur en de nieuwe die in aantocht is zal zeker niet goedkoper zijn. Dus als je aan bovenstaande niets hebt zou ik op zoek gaan naar een vervangende 2e hands IB maar niet meer op die IB zelf gaan rijden maar op een aangesloten booster. Dat kan eventueel ook een LocoNet booster zijn.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik heb een Rosoft S88-LN die over een LocoNet verbinding met de centrale verbonden is. Daarachter hangt een hele string gewone S88-GND ook van Rosoft.

Ben, dat idee had ik ook al gekregen maar ik heb nog niet gemeten wat er aan die uitgangen staat. Ik weet ook niet wat er zou moeten staan en dat zou wel handig zijn. Dan weet je wat je meet.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Effe nog een updeet over de signalen. Alle omgebouwde M seinen liggen klaar voor de schilder. Nu eerst de bouwpakket seinen in elkaar prutsen en dan de hele bups in één keer spuiten.
Één sein heb ik even provisorisch in elkaar geflanst voor de foto. Dan krijgen de toeschouwers een beter idee hoe dat er uit gaat zien.
Signaal5.jpg
Signaal6.jpg
Signaal7.jpg

Je ziet dat de kleuren achter de glaasjes er prima mee door kunnen. In het echie ziet het er nog beter uit.   

Edit: Zie nu dat de laatste foto niet echt scherp op het sein is ingesteld. Die achtergrond is helemaal niet zo belangrijk maar wel scherp.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zo alle seinen staan klaar voor de winterschilder. Wanneer ik nu Lust und Laune heb dan kan er gespoten gaan worden. Betekent wel dat ik eerst een en ander op moet gaan ruimen. Het werkbankje waarop ik de spuitwerkaamheden moet gaan verrichten ligt momenteel vol met onderdelen voor een waterpomp. Daar ben ik ook mee bezig.
De seinen worden in DB grijs gespoten RAL7011 als ik mij niet vergis. De aangebrachte appendages worden zwart en de signaalvleugels  wit, met rood (voorzijde) en zwart (achterzijde). Of ik die twee laatste kleuren ook ga spuiten is nog even de vraag. Dat betekent een hele zwik spuitmaskertjes maken. Als het met de hand kwasten ook lukt kan ik mij dat werk besparen.
Voor de signaalplaat gebruik ik wit styreen waar rode banen op worden gespoten. En ter afwerking een laag mat transparant lak. Dan is ook alles geseald tegen UV. Op de Märklin seinen bevestig ik dan ook een identieke signaalplaat. Dat lijkt mij een hele verbetering tov het decaltje dat Märklin er op plakt.
Signaal9.jpg
Het bos wat links op de achtergrond te zien is zijn Cheisers (spreek uit Sjeisers) die ook op een schilderbeurtje wachten. Zijn geduldige lui hoor die Cheisers.

Er komt bij het huis een watertank van 1000 liter inhoud. De pomp die we nu gebruiken voor de watervoorziening in het huis wordt dan alleen gebruikt om het water uit de bron in de tank te pompen. Dat gaat dan, overdag, op solarpower gebeuren. Een tweede pomp wordt dan ingezet om het water uit de tank in het huis te verdelen. Dat betekent bij gelijkblijvende waterdruk en pompvermogen toch meer debiet. Het hoeft niet meer van 45 meter diep te komen namelijk. Twijfel nog of de tweede pomp ook op solarpower wordt aangesloten. Dan moet er wel een backup komen voor de nacht. Decisions, decisions.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Goed bezig, al roept de foto bij mij wel een associatie met Graaf Dracula (Vlad de Spietser) op. Het zal aan mij liggen ;).

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hahaha, nee die associatie had ik nog niet gemaakt. Doe jezelf wel eens airbrushen? Daarbij is het verdomd handig om je werkstukjes op een afstandje te kunnen houden zonder dat je je vingers vol spuit. Dus een zooi satéstokjes van een krokodilbek voorzien en dan een plankje met (veel) gaatjes waar die stevig in kunnen staan. Op die manier kun je snel en schoon een heleboel onderdelen behandelen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Lekker bezig Henk met het airbruschen van de seinen. :thumbup:
Gaan vast heel mooi staan op je baan.

Groet Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dacht toen ik de foto zag even, dat je saté voor de BBQ aan het preparen was, Henk  :D
Maar het blijkt een bos seinpalen en een roedel blote Chineesjes te zijn........

En succes met de decisions !

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag meteen maar de koe bij de horens gevat. Nee geen toreador, het was een koe, geen stier. Eerst de rommel aan de kant gelegd en het werkbankje schoongemaakt. Toen de airbrush spullen tevoorschijn getoverd. Dat was ook weer een hele zoektocht. Ik weet 100% zeker dat ik nog flessen met thinner en andere toebehoren moet hebben. Maar die zijn nergens te vinden. Ëén fles cleaner gevonden en daar bleek gewoon water in te zitten. Dat helpt dus niet. Nu heb ik nog gewone thinner van het schilderwerk over en dat bleek ook te werken. Dus konden we eindelijk aan de slag. Verf op de juiste kleur mengen is een fluitje van een cent. Toen begonnen met de masten te spuiten. Dat ging lekker vlot, bleek dat ik net iets te weinig verf had gemaakt. De laatste mast kreeg ik net niet helemaal af. Dan maar een ietsie bij maken en klaar. Kleurverschil? Ik kan het niet ontdekken.
Daarna met zwart de appendages gespoten en toen met wit de signaalvleugels en de signaalplaat. Ja toch maar met wit gespoten. Rood moet nog, eerst wit goed laten drogen.
Zo en nu eerst lunchen, dan kan ik vanmiddag al wat in elkaar monteren.

's Middags om twee uur weer verder en de Märklin seinen weer opgebouwd. Gepiel met die kleine schroefjes natuurlijk, wanneer ik er één tussen mijn vingers heb vind ik hem niet eens meer terug. Daar hebben we dan pincetten en ander handig gereedschap voor. Om vier uur was ik daar klaar mee. Poepoe, nou  moe. LED's getest en van weerstanden voorzien, aansluitdraden vast gemaakt en andere rommel die nu overbodig is verwijderd. Bij het tweevleugelig sein heb ik twee LED's in serie gezet. Dan moet de weerstand dus kleiner worden. Heb er op gevoel en goed geluk één uitgezocht. Volgens mij mag die weerstand nog iets kleiner (zie foto's).
Signaal10.jpg
De signalen met rood en groen licht. je ziet dat het dubbele signaal rechts minder lichtintensiteit heeft. Moet nog wat met de weerstand spelen.
Signaal11.jpg
De signalen van de achterzijde gezien. De tweede van links heeft een vast aangezet lamphuis. Daar heb ik verder niet veel aangedaan, alleen een LED erin geschoven Wat nu ook te zien is, de nieuwe lamphuizen zijn kleiner dan het origineel. En dat was mede de bedoeling van deze exercitie.
Signaal13.jpg 

Hieronder de onderdelen die nu overgebleven zijn. Lamphuizen, schroefjes, soldeerplaatjes en lampjes.
BTW die oude lampjes vragen 50mA, ik heb het voor de aardigheid nog maar even gemeten. De LED's blijven onder de 5mA per sein. Dat is een winst van factor 10! En dat was de hoofdreden voor deze exercitie.
Signaal15.jpg

Nog even een detailopname van het lamphuis en mechaniek. Optisch is er niet veel veranderd zo te zien. Ik ben er heel tevreden mee.
Signaal16.jpg   

Morgen zal er niet veel gebeuren. Het is weer tijd voor bloedsuikercontrole. Dat betekent weer een hele dag wachten in het ziekenhuis.
En dan overmorgen naar Surin voor de grote proviand aanvulling. En meteen naar de watsado voor wat materialen. Dus tot vrijdag hebben jullie even geen last van mij.  :P
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Baanbouw Rehausen
 8) Netjes geworden en petje af, tis toch wel een priegelwerkje met die ledjes erin bouwen. :thumbup:

Dirk-Jan