Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Hanzi op zondag 11 december 2022, 22:14:04Bizarre aantallen overigens die je daar noemt over verkeersdoden en electrocuties 8o.

Ja, daar zijn de meesten het hier ook wel over eens. Maar niemand die er iets aan doet. Is gedeeltelijk ook wel inherent aan het geloof.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Natuurlijk evenwicht in optima forma ...
Helaas zijn vaak onschuldigen het slachtoffer :(
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Natuurlijke selectie zullen we het maar noemen.

Vandaag even lekker in de weer geweest met de hobbyzaagmachine. Het frame voor de controlconsole is af, zo goed als. Enkele frontstukken ook al met plamuur behandelt. Morgen schuren en dan zien of er nog een tweede laag benodigd is. Dan kan de middelste frontplaat ook gemaakt worden. Daarvoor moet ik echter eerst materiaal halen want dat is op.
Het elektriek heb ik iets aangepast en een nieuw frontje gemaakt voor in de werkkast. Het oude was niet naar mijn zin. Frontje zit er nog niet in, daar zit nu de eerste laag verf op. Morgen ook afwerken.
Controlpult-3.jpg
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag heel wat gemaakt, vooral ruzie. Was weer een leuke dag. Loopt er vanmiddag een vent het erf op en begint rond te struinen. Dus ik er meteen op af en vragen wat hij zoekt. Mijn vrouw, nee niet de zijne, de mijne. Die was dus even niet thuis. De beste man kon me niet uitleggen waarvoor hij haar nodig had. Dus af door de zijdeur. Een half uur later komt mijn vrouwtje thuis met die vent, raar. Zij naar binnen en hij bleef buiten staan dralen. Dus ik ook naar binnen en vraag wat er aan de hand is. Blijkt dat ze een handmassager had gekocht voor 3000THB. Hij kwam het geld halen of ik maar even wilde schuiven. Nee, niet dus. Ten eerste is dat veel te veel voor een dergelijk apparaat en ten tweede hebben we het niet echt nodig. Dus ik neem het apparaat, dat nog nieuw in de verpakking zat, onder de arm en loop naar buiten. Zeg tegen die vent; hier heb je je spul terug en nu wegwezen. Daar was hij het helemaal niet mee eens. Wilde het apparaat niet eens aannemen, dus ik til zijn arm op, duw de doos eronder en duw zijn arm weer terug. Dat ging zonder veel kracht prima. Komt er een stortvloed aan Thai uit, dat kon ik zo snel niet volgen. Dus ik pak zijn andere arm en duw hem naar de weg. Wegwezen makker en niet meer terug komen. Gaat hij naar de buren, broer van vrouwlief. Die komt op hoge poten aangelopen dat er betaald moet worden. Om een lang verhaal kort te maken, blijkt dat die lui met vier man daar op de stoep stonden en hij kreeg het een beetje benauwd want ze dreigden de politie in te schakelen. Dat is voor Thais een absoluut taboe, geen politie. Na veel vijfen en zessen heb ik ze 1500THB geboden met de mededeling "dat kost het bij Lazada ook". Eerst nee, take it or leave it, het is een laatste aanbod voor ik gewelddadig word. Toen draaiden ze als een blad om. Ok 1500.
Nu moet ik er bij vertellen dat er in Thailand geen enkele wet bestaat die consumenten beschermt, wel dergelijke oplichters. Vandaar dat Thais dan bang worden als er met politie gedreigd wordt. Maar ik ben geen Thai en dat hadden ze waarschijnlijk even niet door.

De tweede ruzie was van iets huiselijker aard, in een hoek heb ik nog een stelletje staalprofielen staan die straks de verbinding moeten gaan vormen tussen module 3 en helix2. Om de haverklap vallen die dingen met veel geraas om. Daar werd ik een beetje ziek van. dus nu liggen ze in een andere hoek. Dan kunnen ze niet meer vallen.

De derde had alles met mijn bouwsels te maken. Zoals ik al gemeld had heb ik een nieuw frontje gemaakt voor in de werkkast. Dat heb ik eerst met gewone zwarte (alcyd) verf ingekwast. Dat wilde maar niet strak worden, het oppervlak bleef een woeste zee gelijken. Dus  goed geschuurd en met de spuitbus zwart gespoten. Maar dat is acryl verf en ja hoor dat ging lekker met mekaar aan het bakkeleien en het werd een compleet duinlandschap. Ook na meerdere malen schuren en (dun) spuiten. Morgen maar eens flink met de schuurmachine erop en helemaal kaal maken. Kijken of het dan wel beter wordt.

Verder ging alles prima vandaag. Het grote front is klaar en staat in de primer. Morgen nog een tweede laag er op en dan kleur aanbrengen. Moet ik nog even uitzoeken welke ik daarvoor ga gebruiken. Moet wel bij het andere passen nietwaar.
Verder nog wat kleine dingetjes gedaan om het geheel wat te verstevigen en te verfraaien. Dus veel schuur en vijlwerk, en met passen en meten wordt de meeste tijd ver...
Dat dus.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ben wel benieuwd naar het verloop van de vierde ruzie (die met je vrouwtje over de handmassager).

Cees
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Baanbouw Rehausen
 8o Gezellig, maar niet dus.
Nou ja, gelukkig ben je nog heel en zijn er geen klappen gevallen. O:-D
Je vrouw heeft dus zo'n ding voor 1500 THB, zij ook weer blij. :D
En die circa 40,- euro kom je ook wel weer overheen lijkt me.
Gewoon weer lekker verder gaan aan de modelbouw, morgen zal het beter gaan. O:-D

Dirk-Jan

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nieuwsgierig Aagje hé. Die is en was er niet, volslagen overbodig. Zoals ik vandaag tegen die lui tekeer ben gegaan is voor een normale Thai ondenkbaar. Dat doen alleen de grote bazen en opperhoofden. Dus zowel mijn vrouw als de familie zijn volkomen eingeschüchtert.

@ Dirk-Jan
Inderdaad zo is het. Gewoon verder gaan met ademhalen.
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 15 december 2022, 14:32:42Zoals ik vandaag tegen die lui tekeer ben gegaan is voor een normale Thai ondenkbaar. Dat doen alleen de grote bazen en opperhoofden. Dus zowel mijn vrouw als de familie zijn volkomen eingeschüchtert.
Ze spreken je vanaf nu aan met Don? O:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat
Ja, Donkeyshot.

Re: Baanbouw Rehausen
 :D  :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zaterdag, ben ik vrijer als de rest. Of toch niet helemaal. Iedere week weer proviand inslaan en andere huiselijke beslommeringen. Maar tussendoor heb ik nog aardig wat kunnen prutsen. Draden getrokken, geplamuurd en geschuurd en geschilderd. Langzaam begint de controletafel op orde te komen. Morgen het ding besproeien met dezelfde kleur als de werktafel, voor de uniformiteit. Ik hou niet zo van dat bonte, Thais zijn daar dol op, hoe meer kleurtjes hoe mooier.
Morgen het hele grijze (primer) gevaarte eerst schuren en dan de sproei installatie aan het werk zetten.
Het power paneeltje in de werkkast is eindelijk af en naar mijn zin. Niet helemaal perfect maar dat stoort me (nog) niet. Bij het inlijmen van de schakelaar (secondelijm) heb ik iets geklekkert en dat heeft de verf aangetast. Nauwelijks te zien maar ja, je weet het dus ga je er op letten. Ik wacht het even af en kijk het aan. Het paneel bevat de (hoofd)schakelaar, een USB charger en een voltmeter.

Foto's:
Controlpult-4.jpg
Controlpult-5.jpg
Controlpult -6.jpg
Controlpult -7.jpg   
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tjonge Henk, het geheel begint een beetje te lijken op een bedieningsconsole in de cabine van een elektrische lokomotief!  :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat wordt / is toch een heerlijke tafel om aan te prutsen Henk, en van alle gemakken voorzien  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
mooie tafel Henk :thumbup:,

mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Prachtig hoor Henk
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo Henk,

De controlekamer ziet er erg mooi uit, en het is nog niet eens af... :P

Is het oppervlak van de werktafel niet een beetje krap? Natuurlijk wil je alles binnen handbereik hebben maar daardoor wordt de werkruimte wel een stuk kleiner...

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nee hoor Marcel, de oppervlakte is voor het modelbouw werk groot genoeg. Hoe meer oppervlak hoe meer rommel er kan liggen en dat moeten we een beetje voorkomen. Indien het bouwsel te groot is voor de werktafel zetten we het op de controletafel. Daar is ruimte zat.

Vandaag is de boel grondig geschuurd en de eerste laag verf er op gezet. Dat moet nu goed drogen dan kunnen we morgen licht schuren en de tweede laag erop zetten. Eens zien of het dan genoeg is.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: FransW op zaterdag 17 december 2022, 14:59:07Tjonge Henk, het geheel begint een beetje te lijken op een bedieningsconsole in de cabine van een elektrische lokomotief!  :thumbup:

Daar moest ik ook gelijk aan denken :).

20190602_155352a.jpg

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat
De werktafel lijkt er inderdaad veel op.
 :o) Als het klaar is kan je mooi gaan zitten en tjoeketjoeke roepen, net echt. :D

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk, bouw je ook nog een telefoon in zodat je vrouw je kan waarschuwen dat het eten is opgeschept?  :-)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De werktafel? Ja hoor Dirk-Jan voor jou wel.

Nu heb ik niet zoveel affiniteit met eloks dus daar heb ik ook nog nooit ingezeten. Leuk plaatje wel Wico. Zitten inderdaad ook meerdere beeldschermen, lampjes en metertjes etc. in. Wel heb ik ooit bij een stoomlok op de bok gereden, dat was in Nördlingen. Kon je een cursus met certificaat doen. Leuk hoor. En met een DR diesellok heb ik ook gereden in 1990. Ritje van Adorf naar Klingental. Voor vertrek stond ik foto's en video te maken. Vraagt de machinist of ik op de bok mee wilde rijden. Nou dan zeg je geen nee, hé. Onderweg kreeg ik ook een cursus, aardige man, en ik mocht een eindje op de stoel (nou ja, het was een kruk) en aan de knoppen zitten. Wel een Spartaans ding, was de DR tegenhanger van de V60. Kan er geen 1:1 foto's van vinden, alleen een Piko model. Geel was het gevaarte wel. De door mij gemaakte foto's en video zijn in de loop der omzwervingen verloren gegaan, zoals zoveel andere foto's en video's.

Neuh, de telefoon ligt er gewoon bovenop.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zooo, vanochtend nog wat licht geschuurd en daarna de hele boel flink schoongemaakt. Toen de tweede laag verf aangebracht op de hele combinatie (werktafel en controletafel). Einde deze middag was de boel zover droog dat ik al wat dingen kon terug plaatsen. Morgen de rest er in monteren en dan is dat voorlopig klaar. Daarna weer verder met draden trekken en solderen zodat de testritten van start kunnen.
Controlpult-8.jpg
Controlpult-9.jpg

Voornamelijk de bedrading van controletafel naar de baan moet nog gedaan worden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ziet er mooi uit Henk!  :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Ziet er mooi uit Henk :thumbup: ik mis alleen de dodemansknop nog >:-D.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Die is er wel hoor Hans. Die bedien ik met mijn voet, een zogenaamde doodschop.  >:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Kerst22.jpg
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Voor de liefhebbers van techniek nog even de achterkant van de controleconsole. Draadjes en andere rommel dus.
Controlpult-10.jpg
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zo weer terug van een paar dagen offline. Je mag zeggen dat het hier een echte donderwetter Alpen kerst is geweest. Eén met veel pieken en dalen maar geen alm. Zoiets als een Alptraum.
Het begon vrijdag, ik kom thuis van de markt en ben mijn paleissleutels kwijt. Gat in de zak, dus verloren. Dan zeg je meteen geen probleem, pak je reservesleutels. Ja, niet te vinden dus, niet in de sleutelkast, nergens.
Zaterdagochtend komt mijn vrouw me vertellen dat de pomp weer lekt. Dus ik loop er naar toe en inderdaad een heel waterballet. Nu ben ik al niet heel dol op dansen en een ballet vind ik al helemaal niks. Dus het ding losgeschroefd en naar de reparateur. Een kwartier later had hij het gefixst. Thuisgekomen het ding weer aansluiten. Water erop en testen. Komt er alleen een zielig pisstraaltje uit. Ding bouwt geen druk op. Nadere inspectie leert mij dat er een gat in het huis zit. Ken je kapitein Haddock? Dat is een koorknaap bij wat ik toen losliet. Kreng is nog geen jaar oud en compleet naar de kloten. Typisch Thaise kwaliteit. De overheid heeft hier een slogan. "Made in Thailand, quality guaranteed." Dat is ook de enige garantie die je krijgt. Juister is "guaranteed no quality". Uiteindelijk ben ik dus twee dagen aan het klooien geweest en moest ik een nieuwe pomp kopen plus een nieuw slot voor mijn paleisje. Nu heb ik dus made in Korea. Eens zien of dat wat beter is.
Zusje van mijn schoonvader is overleden, Nou ja dat is op die leeftijd, het mens is 100 geworden, wel eens te verwachten. Nu heb ik al eens eerder verteld dat een begrafenis hier niet exact hetzelfde is als in EU. Man wat een feest hadden ze er van gemaakt, compleet met live muziek op een levensgroot podium. Show van jewelste, helaas alleen maar Thai folk muziek waar ik nou niet bepaald fan van ben. Vooral de gebruikte instrumenten bezorgen mij hoofdpijn, jankorgels en een soort strijkinstrument waar een nog erger geluid uit komt. Dus na een klein halfuurtje had (hield) ik het wel (voor) gezien.

Al met al geen tijd gehad om wat aan de baan te werken. Dus buiten dit treurig verhaal geen updeet te melden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Never a dull moment in Thailand ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou !
Henk houdt het wel spannend !
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Van mij mag het best iets minder spannend.  >:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wat een interessante baan sinds gisteren geprobeerd alles te lezen.

Veel succes Henk echt heel mooi gemaakt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag weer redelijk wat tijd aan de baan kunnen besteden. De videocamera's in het schaduwstation weer opgehangen en de draden getrokken. Dat is nogal een tijdrovend werkje want wanneer je dat niet secuur doet trekt je zo een draad gauw kapot. Om te voorkomen dat dat tijdens de bouw onwillekeurig toch gebeurt heb ik alle draden in buizen getrokken dan zijn ze beschermd tegen ongevallen.
Na het trekken van de draden de camera's goed uitgericht zodat hetgeen ik wil zien ook in beeld komt. Lekker belangrijk.  :D
Controlpult -11.jpg
Controlpult -12.jpg

Morgen de 12V DC aanleggen. Dan kan ik proberen om het beeld van de camera's beter te krijgen met een paar LED-strips her en der.
 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ziet er mooi uit Henk. Dat beeldscherm met die vier gedeelde beelden doet toch echt denken aan een controletafel van een metrostation.  :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Baanbouw Rehausen
 B)  Ziet er inderdaad allemaal netjes uit. :thumbup:
Ik zie wel op je laptop dat je op het forum aan het koekeloeren bent, niet te veel tijd aan besteden, je moet een modelspoorbaan bouwen. :D

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat

Dirk-Jan als Henk niet op het forum mag van jou, kan hij ook geen updates plaatsen en dat vind je ook niet goed  8o .

Daar naast vind ik dat Henk snel, doch zeer netjes werkt daar kan ik nog wel wat van leren. Dus ik wil van tijd tot tijd wel een update zien. (Wil geen druk leggen hoor Henk).
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Aan allen een heel goed uiteinde en een gelukkig, maar vooral gezond, nieuwjaar.
Einen guten Rutsch und ein glückliches, aber vor allem ein gesundes, Neues Jahr.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
AAN IEDEREEN DE BESTE WENSEN VOOR 2023 !!!
Dat er maar weer driftig gebouwd mag gaan worden en vele staaltjes van hobbykunsten hier getoond.

Dit nieuwe jaar ben ik heel rustig begonnen. Eerst alle loks gecheckt of ze nog plezierig in hun doosje lagen, de juiste adressering en CV instellingen gegeven en kort laten lopen op een stukje testrails. Bijna alles goed. Mijn DH500 vertoont kuren in de verlichting. Bij achteruit rijden brand de helft van de frontverlichting ook. Moet ik nog eens rustig voor gaan zitten, daar had ik nu even geen zin in. Wel de Piko BR55 van geluid voorzien en een oude Märklin BR24 van een nieuwe motor plus Lopi5. Die Piko was wel even een karweitje. Het is al geen grote lok met een ook nog erg smalle ketel. Dan frot Piko er eerst nog een basisplatine in waar de 8-polige NEM stekker dan in gestoken kan worden. Daarvoor tussen de bevestigingsstijl en de houder voor de rookgenerator moeten zowel de decoder als de geluidplatine hun plek krijgen. Ja, ja dat zijn twee aparte printjes die met een Susi kabeltje gekoppelt worden. Tussen de basisplatine en het stookhok moet dan de speaker geplaatst worden. Alles past op de tiende millimeter nauwkeurig tenzij de aanwezige bedrading te lang is. Dan past het niet meer. Dus die eerst maar inkorten. Uiteindelijk is het gelukt om alles er in te krijgen en de kap er weer netjes op te plaatsen. En eerlijk gezegd het resultaat valt helemaal niet tegen. Een heel net geluid en prima rijgedrag. Zelfs in stilstand blijft het ding van zich laten horen met allerhande geluidjes die random ten gehore worden gebracht, heel leuk.
De BR24 van een andere motor voorzien is ondertussen sleur geworden, dat kan ik met mijn ogen dicht dus daar valt weinig over te vertellen.
Ergens in november had ik nog een (gebruikte) BR78 van Märklin op de kop getikt. Bij het testrijden ontspoorde het fijne ding bij iedere bocht. Onderzoek vertelde mij dat de beide voor- en naloop stellen niet de volledige uitslag konden maken. Dus die wilden gewoon rechtdoor en niet de bocht om. Bleek dat de aandrukveer bij beide wielstellen niet op de juiste manier waren gemonteerd. Tja logisch dan hé. Na enig gepruts die dingen er goed in gekregen en toen liep de lok als een zonnetje. Enige wat er nu nog aan moet gebeuren is een andere decoder (Lopi5). Zit nu een ding in dat bijna net zo groot is als een luciferdoosje en alleen maar Motorola alt verstaat. Dat mot ik niet. Wel heeft ze een vijfsterren motor dus dat is mooi meegenomen.
De rest van het tractiepark was allemaal dik in orde, geen omkijken naar.

Daarna alle functiedecoders (wisseldecoders) voorbereid voor de inbouw in de baan. Vooral de serie DR4018's die ik heb moesten worden voorzien van de juiste CV's. Helaas lukte het op geen enkele manier om die dingen via het programmeerspoor te veranderen. Ook Digikeijs kon mij daar verder niet erg mee helpen. Gelukkig ging het met POM (Programming On Main) wel goed dus dat maar gebruikt. Betekent wel dat alle decoders voor inbouw goed moeten zijn ingesteld.

Nu dat allemaal gedaan is kan ik de decoders onder de baan hangen en verder met de bedrading en rails leggen. Hopelijk komt dan ook snel het moment dat de eerste trein over het traject gereden kan worden. We gaan het even afwachten. Blijf duimen.


Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En dat noemt ie heel rustig beginnen. Volgens mij ben je gewoon druk bezig geweest. Mooi dat alles nu loopt als een zonnetje. Uiteraard benieuwd naar de eerste bewegende beelden :).

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja, heel rustig op mijn gemakkelijke stoel gaat dat werk zonder inspanning best vlot. Toch?
Ik ook Wico, ik ben ook heel benieuwd naar die eerste bewegende beelden. Maar alles op zijn tijd. Op een gegeven moment kom je op een leeftijd dat alles heel relatief is. Dat moment heb ik ondertussen bereikt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 04 januari 2023, 18:11:30Nu dat allemaal gedaan is kan ik de decoders onder de baan hangen en verder

Dat viel dus even tegen. Er was geen plaats meer om de decoders op te hangen. In mijn enthousiasme had ik aan beide kanten van de balk ringleidingen gemonteerd en waar moet je dan je decoder tegenaan schroeven? Niet op de ringleiding! Dus alles er maar weer afgehaald en nieuwe verdeelblokken gemaakt zodat beide ringleidingen aan één kant van de balk gelegd kunnen worden. Dan kunnen de decoders aan de andere kant ertegenaan. En terwijl ik zo bezig was bedacht ik me dat het wel klote werken is onder de baan. Aangezien de plank die er nu bovenop ligt toch weg moet omdat het nieuwe stationemplacement er niet op past. Heb ik dat eerst maar gedaan. Scheelt weliswaar een hoop ruimte om rommel op neer te leggen maar werkt wel veel gemakkelijker en vlotter als je dat er voor staande kunt doen. En die rommel leggen we dan maar effe ergens anders neer.

En nu we het toch over het emplacement hebben. onlangs heb ik, uit niewsgierigheid slechts, een tekening gemaakt om het verschil te zien tussen het sporenplan met Peco en Märklin-K. Hieronder afgebeeld, kijk en oordeel zelf. Mijn mening is dat het met Peco een stuk vloeiender en eleganter uitziet. En daarbij minder plaats inneemt. Iets wat voor een modelbaanbouwer altijd een heikel punt is. Plaats!
stationsgebied.jpg

En wat vind jij er van?

Deze week even geen andere foto's dat komt later wel weer.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dag Henk.

Was een omhoog scharnierbaar montagebord geen optie voor de decoders?
Fraai station trouwens!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nee, dat had ik in de oude ruimte en dat beviel helemaal niet. Decoders komen dan te ver weg van de gebruikers waardoor je kilometers aan draad moet verleggen. Om maar één reden te noemen.

Fijn dat je mijn stationnetje mooi vind. Mij bevalt het ook wel (tot nutoe).
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
dat Peco-plan is vloeiender, die puko's tussen de wissels krijgen is wel een hoop werk :P;

mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Om eerlijk te zijn, ik zie weinig of geen verschil tussen de 2 plannen, afgezien van het slank 3-weg wissel van Peco.
Waar je met het Peco plan plaats wint zie ik ook niet.
Meer nog, had je het niet verteld dat het 2 verschillende plannen zijn er zouden het er hier waarschijnlijk niet veel gezien hebben denk ik.
Maar ik heb wel vrij hoge koorts momenteel, 't kan daar ook aan liggen 😉
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dag Henk,
Gelukkig heb ik geen koorts en zie wel een verschil. Ik vind de rode variant geen verbetering. In de grijze kun je van het onderste spoor niet op de hoofdbaan komen (hoeft geen nadeel te zijn, maar beperkt wel iets), maar in de rode variant zijn nu al 2 sporen niet rechtstreeks aangesloten.

Gr Gertjan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Patdv op zondag 08 januari 2023, 11:44:54Maar ik heb wel vrij hoge koorts momenteel, 't kan daar ook aan liggen

Laten we het daar dan maar even op houden. Van harte beterschap gewenst, het nieuwe jaar met hoge koorts aan moeten vangen is ook geen lolletje.

@Gertjan. kun jij mij uitleggen waarom het noodzakelijk is om vanuit alle rangeersporen direct de baan op te kunnen? ik zie daar namelijk het nut niet van in. Het is een rangeerterrein, geen racebaan. Zowel vanuit links is er een aankomst- en vertrekspoor als van rechts. Dat zijn ook nog eens twee verschillende sporen. Waardoor er niets beperkt wordt. Een trein komt binnen op het aankomstspoor en de lok koppelt af voor kolen etc. Een rangeerlok duwt de sleep naar een ander spoor en zet een nieuwe sleep klaar voor vertrek. De lok koppelt weer aan en vertrekt in de richting waar deze vandaan is gekomen (of de andere richting, net zo de wind waait).
Dat brengt wat meer variatie in het geheel en verhoogt het kijkplezier, bij mij tenminste wel. Alleen maar koekeloeren hoe de treintjes hun programma afwerken gaat vrij snel vervelen en dan val ik in slaap. Dat is dan weer een heel ander plezier maar op dat moment niet gewenst.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vooropgesteld dat ik er geen verstand van heb (maar dat is misschien ook helemaal niet nodig  8o  ) vind ik het bovenste (grijze) sporenplan eleganter overkomen. Het lijkt ook wel of de perronsporen tussen in- en uitrijwissels ook ietsje langer zijn. Klopt dat?
Wat wel opvalt is dat de vier doodlopende sporen onderaan links vrij kort zijn ten opzichte van de rode variant. Die zouden toch wel met een raillengte kunnen worden verlengd. Mooi sporenplan verder!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tja Frans dat is jouw mening en dat mag. Ik vind het veel hoekiger en daardoor niet erg mooi en elegant. De perronsporen zijn exact even lang en de opstelsporen in deze tekening hebben niet de volle lengte. Ik heb het geheel ingekort om een mooier passend plaatje te kunnen creëeren.

Ondertussen heb ik nog wat foto's gemaakt van hoe het werk er nu bij ligt. Zonder de plaat voor het emplacement maar met enkele inzetstukken die ik al reeds gemaakt had. Dan zijn die ook even van de vloer en kan ik mij daaronder wat vrijer bewegen. Morgen weer verder met solderen.
Module2-5.jpg
Module2-6.jpg
Module2-7.jpg   
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Duidelijk Henk, maar ik kan op de beide sporenplannen niet echt ontdekken wat M* en wat P* is. Ik ben er van uitgegaan dat het rode sporenplan M* (ook al omdat ik bij elke raillengte een nummer ziet dat met een hoofdletter M begint) is en het grijze sporenplan P* Of ben ik nu op het 'verkeerde spoor' gezet met mijn aanname?