Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

Lobomotion69 en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Geslaagde speedtest, Henk  :thumbup:
Zo duurt het filmpie ook niet al te lang  :D
Het muziekje maakt het helemaal áf, wilde meezingen, maar was al rap de tekst kwijt  O:-D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: ronaldk op zondag 21 augustus 2022, 13:03:08
hoi,

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 21 augustus 2022, 12:56:09
Ja Tom, maar dat moet dan toch nog even wachten. Ik heb nu getest met een BR89, een BR74 en deze BR81. Dat gaat allemaal goed. De rest zal moeten wachten tot mijn IB weer terug is. (Heb bericht gehad dat hij gerepareerd is en bijna op de terugweg.) Die loks doen het namelijk alleen op DCC.

Wat heeft het kruipen met DCC te maken? Op motorola moet een lokje toch ook wel wat rustiger kunnen rijden? Dat is toch niet alleen voorbehouden aan de DCC-loks? En je zal toch ook nog wel een paar wagonnetjes hebben?

Niets natuurlijk. Ik heb ook geen enkele lok die op Motorola rijdt. Momenteel gebruik ik een oude Märklin trafo met een bruggelijkrichter erachter. Dit omdat al mijn loks wel een DC motor hebben en ik geen ompoolschakelaar heb. Dat betekent dat ik aan het einde van het traject de lok om moet draaien om weer terug te kunnen rijden. Op zich geen probleem maar met een sleep erachter net iets te veel gedoe. Efkes wachten is ook geen probleem.
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Heb je geen dubbelpolige 2 standenschakelaar? Door de buitenste polen kruislings met elkaar te verbinden en de binnenste polen met de gelijkrichter uit de trafo kun je toch gewoon pendelen.....

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Nee, heb ik niet en hier ook niet te vinden. Overweeg al om een kastje te maken met een stekker die je om moet draaien. Als ik verder nou niks te doen had, maar ik heb genoeg om handen. die paar weken tot mijn IB hier weer bezorgd gaat worden kom ik met gemak door. Van verveling totaal geen sprake.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Ha lekker de eerste bewegende beelden. Ik herken het blije gevoel dat de boel dan lekker omhoog en naar beneden loopt. Misschien ook nog even op kruipsnelheid uitproberen om vuile plekkies op te sporen.

Mooie basis voor de verdere (uit)bouw :thumbup:

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Je zou toch denken dat ierdereen dat allemaal allang weet, maar blijkbaar niet. Voor een lok op rangeersnelheid een baanstuk kan berijden moet dat baanstuk wel schoon zijn. De eerste testritten dienen dus om te zien of het überhaupt rijdt en gelijk de baan schoon rijden. Anders kun je iedere vijf seconden aan het duwen en dat is niet mijn hobby. Vanochtend dus op kruipsnelheid kunnen rijden en dat gaat prima. Ik had nu geen zin om weer met die telefoon in mijn handen te gaan staan en gelijktijdig de trafo te bedienen, dus nu hiervan geen filmpie. Dat komt later wel eens.

Wel ontdekte ik een ander euvel. Wanneer er helemaal niets op de baan staat loopt er toch een stroom van 2mA. Hoe kan dat nou? Nu is 2mA niet veel en op zich niet erg maar toch wil ik het dan weten. Meten is weten en wat blijkt. Het spul wat ik door de lijm heb gemengd om het bruin te kleuren is geleidend! Niet wanneer ik de meetpennen zo in de pot met het goedje duw maar wel door de lijm. Nou ja, zoals gezegd op zich niet erg maar wel vervelend. Of toch erg? Want de detectiesecties zijn nu ook niet volledig geïsoleerd. Een weerstand van ettelijke KOhm is geen isolatie. Dus daar gaan de melders straks problemen geven. Dan zit er maar één ding op. De meldsecties eruit en opnieuw aanbrengen en er zitten er drie in de helix, plus drie ernaast. Die ernaast als eerste onder handen genomen om te oefenen. Dat was snel gefixt, railstuk eruit en nieuw railstuk erin. Meten, weerstand is oneindig. Oef dat is gelukt. Nu die andere drie. Dat kostte heel wat meer tijd en moeite. In die helix heb je verdomd weinig ruimte om je handen te bewegen. Rail stuk eruit was nog het minst moeilijk. Erin was onmogelijk. Toen eerst maar de helix wat omhoog geschroefd. Dat multiplex kan wel wat hebben gelukkig, met vier cm meer ruimte ertussen was het net te doen. De twee binnenliggende secties zijn nu vervangen en prima in orde. Toen dacht ik xlim zijn, voordat je de boel weer vastlijmt effe testrijden. Ja dat viel tegen, die vier cm missen nu op het bovenliggende traject dus daar komt geen lok door. Hahaha. Maar goed een klein stukje rijden en dan die lok er weer uit pielen. Het werkt in ieder geval. Morgen nog de buiten liggende sectie vervangen. Daar ben ik vandaag niet meer aan toe gekomen. Zie de foto's

Ook heb ik nog wat verder aan de spiraal gebouwd. De eerste wissel voor de overloop ligt erin. Omdat deze recht boven de onderliggende winding van de spiraal ligt was ik even bevreesd of de motor er wel onder zou passen. Dat geeft echter geen enkel probleem. Deze steekt slechts een paar mm onder de plaat uit terwijl de hoogte ruim een cm  vrije speling overlaat. De foto is ietwat onduidelijk, scherp stellen door een spleet van 2 cm is geen sinecure.

Nu nog de motor onder de andere twee wissels bouwen die daar moeten komen te liggen. De werkzaamheden daarvoor zijn ook reeds aangevangen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
En dit is dan hoe het stuk gepland is. Rood is de hoofdbaan, blauw is lokaalbaan.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Frappant zeg zo'n lekstroom. Goed dat je het gevonden hebt Henk. Leek me niet een simpel iets. Een kleurstof voor de lijm..
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wellicht dat de lekstroom nog verder afneemt als t mengsel écht goed droog is.
Daarnaast is 2mA natuurlijk wel heel erg weinig, weet je zeker dat t geen meetfoutje is? Ik weet niet wat voor meter je gebruikt, maar veel meters gaan de fout in bij dit soort lage stroompjes.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Daar ben ik heel zeker van Hanzi. Ooit heb ik bij de KLu een opleiding meet- en kalibratie techniek gedaan. Daar is nog genoeg van blijven hangen om te weten hoe je moet meten.  ;)
En mijn multimeter is er een van het iets betere soort, geen topproduct maar goed genoeg.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 26 augustus 2022, 12:34:31
Ooit heb ik bij de KLu een opleiding meet- en kalibratie techniek gedaan.

Waar was dat, Ypenburg soms.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Nope. De opleiding bestond uit drie delen en die werden allemaal ergens anders gegeven. Precies weet ik het niet meer maar er was een deel in Deelen, één in Wageningen en één in een Landmacht kazerne en dat weet ik niet meer waar dat was.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Nou he he, we zijn er weer hoor. Woensdag een heuse storm gehad waarbij vele bomen omgewaaid zijn. En uiteraard ééntje prexies over de elektriciteitsdraden. Twee dagen geen prik gehad, man dat is saai. 's Avond romantisch bij kaarslicht dineren en de rest van de avond doorbrengen. Boek lezen, meer is er dan niet. Twee dagen geen elektriek is twee dagen geen pomp is twee dagen geen water is twee dagen .. nou ja, vul zelf maar in.
Vanochtend boos aan de telefoon gehangen waarom er nog niks hersteld is. Ze wisten zogenaamd van niks terwijl de buurman gisterenochtend al heeft gebeld en ze zouden die dag nog komen. 's Middags als de boom was opgeruimd. Jaja en dan keihard beweren dat er niks bekend was. Flapdrollen, heb ze maar eens even stevig de waarheid verteld. En erbij vermeld dat als er over een uur nog niemand is ik weer aan de telefoon hang. Een kwartier later kreeg ik een sms met sorry en onze fout en meer verontschuldigingen. De electricians zouden meteen komen. En zo geschiedde.

Een paar foto's van rond het huis. In een straal van ca. 100 meter liggen minstens twintig bomen plat.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
En nog een paar foto's. Op foto 6 en 8 zie je de boosdoener en de totale afwezigheid van draden van de nabije mast naar de volgende mast.

Als gevolg van dit euvel heb ik ook weinig aan de baan kunnen doen. Het soldeert moeilijk met een houtskool vuurtje. En de dremel werkt daar helemaal niet op. Heb met het handje nog wat plankjes kunnen zagen en schuren. Daarover volgende keer meer.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Typisch Hollandse luchten, maar echt balen natuurlijk :(.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Het zijn ook wel dunne 'waslijntjes'. Zijn er daar ook telefoonpalen voor een vaste telefoonaansluiting of gaat telefoneren daar alleen met een 'handy'?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 26 augustus 2022, 12:56:28
Nope. De opleiding bestond uit drie delen en die werden allemaal ergens anders gegeven. Precies weet ik het niet meer

Gelukkig weet je nog wel waar de opleiding over ging.  ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat
En gelukkig kon je nog wel foto's maken  :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: FransW op vrijdag 26 augustus 2022, 13:56:18
Het zijn ook wel dunne 'waslijntjes'. Zijn er daar ook telefoonpalen voor een vaste telefoonaansluiting of gaat telefoneren daar alleen met een 'handy'?

Echt aparte telefoonpalen kennen ze hier niet. Onder geef ik twee foto's van een typisch Aziatisch stads straatbeeld. De draden die je daarop ziet zijn voor het elektriek, de telefoon, het internet, de kabeltv en water zoal nog meer over een touwtje verzonden kan worden. En ja alle opties apart. Een ADSL verbinding waarbij alle diensten over één en hetzelfde draadje worden verzonden, zoals in NL, is ook niet bekend. En voor iedere abonnee voor elke dienst een apart draadje vanaf de verdeelkast.
Buiten de steden gaat alles over het mobiele netwerk.
Kijk dan nog even naar foto nummer 7 in mijn vorige post. Je ziet een paal met aan de linkerzijde twee dikke 50mm² draden. Aan de rechterzijde hangt één daarvan slap naar beneden, die is gebroken de andere draad loopt nog door tot de volgende paal en is daar dan ook gebroken. Iets lager lopen twee draden weg naar rechts, naar het huis wat daar staat. Zijn KWh meter hangt onder aan de paal. Dan zie je nog een dun draadje lopen. Dat is mijn fiber verbinding waarover ik nu met jullie communiceer. En nee, die was niet gebroken! Lag gewoon heel op de grond.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wel fijn dat je voor de winter wat haardhout kan zagen van de omgevallen stakkers,  :P :D

Gr. Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Of een koestal.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wel lekker makkelijk aanleggen die bekabeling zo aan de palen geknoopt :thumbup:.
Ze zullen daar geen grote boekbinders hebben :P.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
In reactie #663 beloofde ik de volgende keer weer meer over de helix te berichten. Bij deze dan. Helix 2 is zo goed als af!

Op de foto's zie je op de voorgrond de plankjes die ik met het handje heb gezaagd. De blauwe plank is het nul niveau. De zichtbare scenery komt daar een paar tot redelijk veel cm boven te liggen. Vandaag de laatste aansluitingen gesoldeerd voor voeding, wissels en melders. Dat zit dan ook al in elkaar. Waar ik vandaag geen zijn meer in had was het proefrijden om te checken of alles werkt. Dat doen we morgen wel. Vandaag moet er eerst F1 gekeken worden. Alles op zijn tijd.

En ja, dat mangat midden in de helix daar kom ik met een klein beetje moeite prima in. Ik kan er goed in staan en zelfs in zitten op een stoel. Dat werkt super makkelijk, zei het ietwat krap.

Daarna gaan we dan verder met het bouwen van schaduwstation nummer 1. Die wordt weer geheel met C-rail opgebouwd. Dat gaat iets sneller als flexen van middenrail voorzien. Maar eerst moet daar nog wat laswerk aan vooraf gaan.

De foto's:
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag weer een enerverende dag gehad. Begonnen met testritten en dat was geen succes. Geen enkel wissel kwam de trein overheen. WTF en wasdanouweer. Op de bovenste wissels geen prik aan de puco's en bij het onderste wissel geen massa! Van alles geprobeerd maar geen soelaas. Dan maar de hele zooi er weer uit. Bij het bovenste wissel (K-rail) bleken er geen contactstripjes voor de puko's aanwezig te zijn. Dan maar een draadje er aan solderen, werkt net zo goed. Bij het onderste wissel (Peco) was een soldeerverbinding losgelaten. UitZonderlijk.

Eind goed al goed, het werkt nu. Kijk en geniet, huiver, whatever.

https://www.youtube.com/watch?v=l-fBFJ6gUe4
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Gefeliciteerd Henk! De aanhouder wint  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Peco? Ik heb ergens gemist (of ben het gewoon vergeten) dat jij met Peco icm puko's rijdt. Zijn het de Weichen Walter puko's, of de Peco puko's? Kan het niet goed zin op het filmpje... Is daar nog een specifieke reden voor?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat

Den doorzettert wint ook meestal. Dus daar hou ik het dan maar bij.

@citaat

Ja inderdaad Peco, Piko, C-rail en K-rail. Peko en Piko combineer ik (in niet zichtbare baandelen) met de Peco Pl-17 puko's en in de wissels met de Pl-18. De PL-17 wordt niet meer geproduceerd en is ook nergens meer leverbaar (De Pl-18 volgens mij ook niet meer, maar daar zijn nog wel voorraden van te vinden). Heb nog een paar lengtes liggen maar dat is lang niet genoeg. Als proef heb ik daarom in de helix veel lengtes met gewone VD draad gemaakt.
Men neme een meter VD 1,5mm² draad en zet deze met ca 1-1,5cm (afgestript) in de bankschroef. Het andere eveneens afgestripte einde neem je in de bek van een combinatie tang. Nu trekken totdat je een lengte van ca 120cm hebt. De isolatie kun je er nu zo vanaf schuiven omdat de draad wat dunner is geworden en, veel belangrijker, gitaarsnaar strak staat. Deze draad bevestig je dan tussen de rails waar eerst messing spijkertjes ingeslagen zijn. Vast solderen en voila, een perfekte middenrail. Opties ziet het er niet uit hoor maar het werkt perfect en tis niet duur en is snel gemaakt. En omdat het toch niet in het zicht komt maakt het verder niet uit. Bijkomend voordeel: zeer betrouwbaar en vervuilt niet snel. Ik heb nu in de helix Piko flex op de voorgaande manier liggen en in de binnenbocht K-rail. (Had geen zin om die 360mm radius met flexen te leggen en de K-rails kon ik gunstig aankomen, dusss.) Wanneer ik een dag niet gereden heb geven die K-railsen al kontakt problemen. Daar moet ik dan met de railgum overheen of wat ik liever doe, een lok met flinke snelheid er overheen jagen. Daar heb ik met de Piko rails dus helemaal geen last van. Die doen het gewoon, prima kontakt. En dat is wel zo prettig, zeker op moeilijk bereikbare plaatsen.

Straks als ik zover ben om de zichtbare delen aan te gaan leggen dan worden dat ook Peco flexen en daar gebruik ik dan WW puko's omdat die er een stuk beter uitzien. Tevens zijn die gemaakt van hetzelfde materiaal als de Peco en Piko railstaaf, nieuwzilver. Dat corrodeert nauwelijks dus veel minder kontakt problemen als met Märklin rails. Die gebruiken gewoon pisbakken staal en dat roest als een gek.

Je kunt het prima zien op de foto's die ik van de helix heb gepost. Onderaan de helix zie je een spoor naar buiten komen. Daar liggen Peco puko's in (dat stukje blijft zichtbaar). De rest van de helix is dus met VD draad gelegd.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
De stand van vandaag.
De helix is af en werkt naar behoren. Althans de treintjes rijden er probleemloos hun rondjes.
Het frame voor het eerste schaduwstation staat op zijn plaats. De poot in de rechterhoek moet nog vastgelast worden. daarom staat daar een plaat fibercement, om de wand te beschermen.

Daarna moet het frame voor de andere helix gebouwd worden maar nu heb ik een ruimte probleem. Waar heen met de modules 2 en 3 die nu op die plek staan? Module 2 kan ik alvast op zijn uiteindelijke plek gaan zetten. Dan ligt deze weliswaar iets over de helix heen maar dat is nog wel werkbaar, denk ik. Wanneer ik module 3 ook op zijn plek moet gaan leggen dan is de situatie nauwelijks werkbaar in de helix. Daar moet ik nog maar eens goed over slapen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat2 @citaat2 misschien ligt dat meer aan het klimaat in Thailand/Indonesië,
Indonesische collega's gebruiken luchtontvochtigers + AC, anders roesten hun rails (2 of 3rail) ook;


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooi dat de treinen rijden na behoren.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Flinke puzzelklus, maar dan heb je ook wat, Henk  :thumbup:
Hopelijk houd je je brein koel genoeg met deze arbeidsvitaminen  :D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Ik denk dat ik de puzzel heb opgelost maar morgenochtend eerst even meten om het zeker te weten.

Intussen begint het schaduwstation al vorm te krijgen. De meeste rails liggen op hun plek maar oweia ik heb rechte rails te kort. Die moeten nog weer besteld worden en dat gaat niet eerder dan einde september. Dat wordt dus het een en ander aan andere klussen doen tot die tijd. Oh weest niet bevreesd, ik heb zat klussen om te doen dus van stilzitten of verveling zal in het geheel geen sprake zijn.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@Henk, op die stalen schragen zie ik rollen blauw en geel montagedraad. Lijkt mij dikker dan 0.14 mm2 of 0.50 mm2. Klopt dat?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Ja dat klopt helemaal. Dat blauw, en er hangt ook nog een beetje bruin, is 2,5². Dat gebruik ik voor de verdeelblokken.
De gele draad is 1,5², dat gebruik ik om middenleider van te fabrieken in de tunnelsecties.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
En dan, op een paar missende stukjes C-rail na, is het schaduwstation klaar en gedeeltelijk ook al aangesloten (meldsecties). Morgen de rest, wissels aansluiten en rijspanning, dan kan er weer getest worden.

Heb nu echt alles wat nog enigzins bruikbaar was aan C-rail verbouwd. Mis nog een paar lengtes 172 (6) en één (1) 188. Die moeten besteld worden bij de volgende order. Om die reden liggen nog niet alle rails vast. Dat gebeurt zodra de missende stukken ertussen liggen.
Brokkelende C-railsen heb ik gerestaureerd met hotglue. Dat gaat prima. Indien interesse maak ik er een fotoverslag van. Laat maar horen!

Zie de foto's en wie herkent de anomalieën.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De rails ligt er lekker bij, Henk  :thumbup:
De enige afwijking die ik zie, zijn 2 verschillende klemmen  O:-D

Ik heb hier ook gewoon de nog bruikbare brokkelrails gebruikt trouwens.

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
gefeliciteerd met je tweeënzeventigste verjaardag, Henk!!!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ook vanuit Bellegem een dikke proficiat Henk, feestje...

Luc
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Fotoverslagen zijn overigens altijd welkom  :thumbup:.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Gefeliciteerd met je verjaardag Henk.
Dat je maar een wijze grote oudere jongere mag worden.
Maak er een gezellige dag van met een klein/groot feestje.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Gefeliciteerd man !

Hoop dat ik op diezelfde leeftijd nog dezelfde energie heb als dat jij laat zien.
Je maakt er een mooie baan van, ga zo door  :thumbup: :thumbup:
Ze zullen vast wel weten hoe ze in Thailand een feestje bouwen, dus veel plezier.

Groet, Edwin.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Gefeliciteerd met je verjaardag Henk  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
gefeliciteerd met je verjaardag, Henk


mvg,
Michel




Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zelfs in Thailand ontkom je er niet aan, Henk  O:-D
Ook daar wordt je vanzelf telkens een jaartje ouder en word je vanaf de andere kant van de aardkluit gefeliciteerd met dit heuglijke feit.
En ook ik hoop, dat dat nog vele malen mag geschieden.
Proficiat dus !  :P

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 :) Van harte gefeliciteerd, beetje oud maar gelukkig nog jong van geest. O:-D
Is die Thaise gebak een beetje te hachelen of zit er Nam prik (thaise sambal) in? >:-D

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De beste wensen voor nu en nog vele jaren!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Zofeul fullicitaties, kwort er heulegaar furlegen fan.
Hans is er vast heel erg blij mee. Hij schreeuwt het van de daken met regenboog kleuren.  :-)
Een wijze grote oudere jongere, dat zijn wel heel erg veel bijvoeglijke naamwoorden op een rijtje. Wijzen dat lukt wel, zijn Thais ook erg goed in en met mijn 190 cm ben ik zeker ook best groot. Dan zal de rest ook wel gaan lukken toch?
Mwah een Thais feestje gaat met heel veel Thai wisky (is eigenlijk geen wisky maar een soort jenever, maar Thais gaan  prat op de naam wisky) en karaoke. Beide sporten hebben niet mijn belangstelling dus dat doen wij anders.
De jaren in Thailand zijn tropenjaren en die tellen dubbel heb ik vroeger altijd geleerd. Dus dat gaat veel vlugger dan je denkt. Er zullen er zeker nog vele volgen.
Het gebak is hier heel erg te hachelen en in ieder geval zonder nam prik, prik thai of andere vormen van peper. Wel veel suiker. Nog een aardig weetje, suiker is hier in de winkels verkrijgbaar in twee verpakkings grootten. Het ook in NL overbekende 1kg pak en dan nog..... wie doet er een gok?              Jawel de 50kg baal, en dat ligt echt in iedere grootgrutterswinkel, of het nu een klein dorpswinkeltje is of de grote hypermarche. Ze houden wel van zoetigheid.

Morgen gaan we dus met de familie en enkele vrienden uit eten. Dan wordt er wel bier (Chang of Leo) gedronken maar geen Thai wisky.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dag Henk, ook van mij de felicitaties. En nog vele jaren in goede gezondheid want dan kunnen wij ook nog lang van jouw bijdragen en draadje op dit forum genieten. Zoals de Duitsers zeggen: "Zum Wohl, Heinrich!"  ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanbouw Rehausen
Danke Franz, und nicht zu vergessen "Auf Exit". Waarna de gehele Mass in één teug wordt leeggedronken