Den doorzettert wint ook meestal. Dus daar hou ik het dan maar bij.
Ja inderdaad Peco, Piko, C-rail en K-rail. Peko en Piko combineer ik (in niet zichtbare baandelen) met de Peco Pl-17 puko's en in de wissels met de Pl-18. De PL-17 wordt niet meer geproduceerd en is ook nergens meer leverbaar (De Pl-18 volgens mij ook niet meer, maar daar zijn nog wel voorraden van te vinden). Heb nog een paar lengtes liggen maar dat is lang niet genoeg. Als proef heb ik daarom in de helix veel lengtes met gewone VD draad gemaakt.
Men neme een meter VD 1,5mm² draad en zet deze met ca 1-1,5cm (afgestript) in de bankschroef. Het andere eveneens afgestripte einde neem je in de bek van een combinatie tang. Nu trekken totdat je een lengte van ca 120cm hebt. De isolatie kun je er nu zo vanaf schuiven omdat de draad wat dunner is geworden en, veel belangrijker, gitaarsnaar strak staat. Deze draad bevestig je dan tussen de rails waar eerst messing spijkertjes ingeslagen zijn. Vast solderen en voila, een perfekte middenrail. Opties ziet het er niet uit hoor maar het werkt perfect en tis niet duur en is snel gemaakt. En omdat het toch niet in het zicht komt maakt het verder niet uit. Bijkomend voordeel: zeer betrouwbaar en vervuilt niet snel. Ik heb nu in de helix Piko flex op de voorgaande manier liggen en in de binnenbocht K-rail. (Had geen zin om die 360mm radius met flexen te leggen en de K-rails kon ik gunstig aankomen, dusss.) Wanneer ik een dag niet gereden heb geven die K-railsen al kontakt problemen. Daar moet ik dan met de railgum overheen of wat ik liever doe, een lok met flinke snelheid er overheen jagen. Daar heb ik met de Piko rails dus helemaal geen last van. Die doen het gewoon, prima kontakt. En dat is wel zo prettig, zeker op moeilijk bereikbare plaatsen.
Straks als ik zover ben om de zichtbare delen aan te gaan leggen dan worden dat ook Peco flexen en daar gebruik ik dan WW puko's omdat die er een stuk beter uitzien. Tevens zijn die gemaakt van hetzelfde materiaal als de Peco en Piko railstaaf, nieuwzilver. Dat corrodeert nauwelijks dus veel minder kontakt problemen als met Märklin rails. Die gebruiken gewoon pisbakken staal en dat roest als een gek.
Je kunt het prima zien op de foto's die ik van de helix heb gepost. Onderaan de helix zie je een spoor naar buiten komen. Daar liggen Peco puko's in (dat stukje blijft zichtbaar). De rest van de helix is dus met VD draad gelegd.