Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou nou, mooi effen vloertje hoor 👌
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Effen? Nee hoor, een houtmotiefje. Versteend hout zullen we maar zeggen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou mannen het is zover. De ruimte is klaar voor de baanbouw! Hehe, pufpuf eindelijk kan het leuke werk weer beginnen. Dit weekend even rustigjes aan door komen. Met de vrouw boodschappen gaan doen en wat andere beslommeringen afwerken. Oh ja, en er moet nog wat meubilair (kasten) gekocht worden om de hele zooi netjes in op te kunnen bergen en bewaren. Dan gaan we volgende week aan de slag om de 3 modules over te brengen. Dat zal nog even zweten worden met die zware krengen. Inmiddels zitten de schuifdeuren ook op hun plaats. Morgen de airco bestellen. ik heb gekozen voor een Carrier Copper 10 Inverter van 18000BTU. Dat moet voldoende zijn om de ruimte op een aangename temperatuur te houden. Vandaag nog wat kleine klusjes afgewerkt zoals de aansluiting van de wanden met de vloer bijgewerkt met wandverf. Twee schapjes gemaakt voor de luidsprekers en wit geschilderd. Voor het eerst ook in de ruimte gewerkt met alle deuren dicht. Dat scheelt al aanmerkelijk in warmte. De isolatie doet zijn werk. Met een gewone fan erbij bleef het uit te houden. Dat scheelt dan ook weer in energiekosten voor de airco.

Op de eerste foto zie je ook al het frame waarop de eerste helix gebouwd moet worden en het traject naar het schaduwstation. Dat is al bijna klaar. Nog een paar kokerprofielen er op lassen en de poten. Dan kan het hout en de rest van de zooi er op.
De tweede foto is de tegenoverliggende wand. De werkbank die er nu nog staat gaat naar de andere zijde van die wand. In de keuken dus. Dat wordt de werkplaats voor het zwaardere werk en de opslagruimte.
De derde foto is van de entree.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Mooi om dit traject vanaf het begin te volgen. En wat een metamorfose nu de wanden zijn afgewerkt en de vloer er in ligt. En met even veel energie verder met de opbouw van de baan :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Verdubbelde energie Wico. Maar nu eerst een paar dagen relatieve rust bij het inrichten. Vanochtend al een truck vol dozen met allerhand opgehaald. Vanmiddag de kasten ophalen en dan alles uitzoeken en inruimen. Lekker op het gemakje.

Einde deze maand wil ik de oude ruimte leeg opleveren aan de verhuurder.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Busy busy, nou begint het echte werk... :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Fijn dat de ruimte klaar is voor gebruik Henk, even een paar dagen rust en daarna vol gas met de baan aan de gang.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
ACTS.zuid
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 08 juni 2022, 17:49:10

Nou mannen het is zover.


Eer van je werk Henk, goed gedaan.

Gr, Ben.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo Henk,

Yes! Het gaat beginnen. :P

Nou de ruimte is er, ziet er fantastisch uit dus de komende jaren kun je ons mooi meenemen met jouw bouwverslagen!

Succes! :thumbup:

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dag Henk.

Er staat inmiddels een prachtige hobbyruimte. Gefeliciteerd met deze mijlpaal! :thumbup:
Het bouwwerk oogt toch enigszins Westers, krijg je daar wel eens vragen over?
Verder wens ik jou heel veel plezier bij de aankomende bouw van jouw treinbaan.

Groeten,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Erik, wat bedoel je met het gebouw oogt Westers?  Ik heb het zelf ontworpen, net als het huis, en het is fusion. Niet Westers maar van beide een beetje. Het interieur is wel typisch Westers. De Thaise manier van inrichten en indelen is aan mij niet besteed. Op het huis, nou ja boven het terras achter, zit een pagodedak. Dat vond ik leuk. En Thais kijken daar wel eens vreemd naar maar vragen doen ze echt niet. Volgens de lokale bevolking is vragen dom. Als je het moet vragen weet je het dus niet en een Thai wordt geacht alles te weten, of in ieder geval te doen alsof. Tja´s lands wijs hé. Volgens mij niet erg wijs en wijzer wordt je daardoor zeker niet.

Afgelopen weekend even lekker lopen freewheelen, beetje opruimen, beetje schoonmaken en een paar pakketjes in ontvangst mogen nemen. Daar zijn we vandaag mee aan de slag gegaan. Zondagmiddag helemaal aan F1 besteed. Het was weer spannend tot de Ferraries de geest gaven.
De ruit naast de voordeur zit er in, dat viel nog niet mee. Het ding zit in rubber gevat en dat wilde niet meewerken. Uiteindelijk toch gelukt. Dat scheelt weer een hoop stof binnen.
Ook vier lampen opgehangen en aangesloten brengt licht in de duisternis. En aan de wanden waar geen treinconstructie tegen aankomt heb ik plinten gezet. Dat ziet er veel netter uit.
Één , nee drie, van de pakketjes was de airco. Vanmiddag begonnen met het installeren van de binnen unit. De door mij gereserveerde en voorbereide plek voor het apparaat komt aardig overeen met de precies benodigde maten. Alleen tot mijn verbazing komt de power aansluiting bij dit model niet aan de binnen unit maar aan de condenser, buiten dus. Die moet dan ook verlegd worden. Van de condenser moet dan een 4 aderige kabel naar binnen gelegd worden. Dat hoeft dan geen 4mm² kabel te zijn maar 2,5mm² volstaat.

Vraag aan Tony onze piepschuim expert. Ik heb nu een paar blokken piepschuim liggen. Suggesties wat daarmee te doen is?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo Henk,

Ik volg dit draadje met de hele bouw van alles, het resultaat is erg mooi geworden  :)
Nu de baan gebouwd wordt ga ik het zeker volgen.

Gr Einte
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat moet een heerlijk gevoel zijn, Henk !
Paleisje klaar, nou nog lekker wegdromend in alle koelte omvormen  tot treinpaleis  :P
De mogelijkheden voor het tempex dienen zich meestal al bouwend vanzelf aan; beetje aan knabbelen/breken/stukjes aan elkaar prikken en je hebt al rotsen/bergen bijvoorbeeld.
Kon je zien bij mijn projectje met de watermolen. Daar is enkel wat plamuur gebruikt om naden op te vullen. Gips gebruik ik nog maar zelden.
Al doende en experimenterend word je er steeds handiger en creatiever in.

Jij jaloers op mijn Brekina bus, ik op jouw ruimte  :D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag een kleine tegenslag. Om half vier wilde ik restanten tegels opbergen en zie dat in dat hok nogal veel water staat. Een koppeling had de geest gegeven en was hevig aan het lekken. Meteen de stad in om een nieuwe te halen. Niks, nada , noppes, nergens te krijgen zo een ding. Dus meteen in de auto naar Surin City, naar de grote bouwmarkt. Toen ik eindelijk weer thuis kwam was het al donker en in dat hok is geen verlichting. Dat is moeilijk werken kan ik je verzekeren en de dames vonden het niet nodig om even bij te lichten. Dan wordt het morgen afgemaakt en is er vannacht geen water. Dus zit ik nu aan de cola.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat is balen Henk, hopelijk heb niet geen schade.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Schade niet nee. Het is een hok aan de buitenkant waar alleen de wateraansluiting zit. Ook wordt er wat aan gereedschap bewaard wat ergens anders maar in de weg staat. Niks belangrijks dus.

Vandaag af en aan met die &^%$koppeling bezig geweest. Ik krijg het kreng niet waterdicht. Heb al nieuwe pakkingen gemaakt en de boel ingepakt met PU sealant, niks helpt. Morgen nog een laatste poging, Als dat niet werkt ga ik er een hele nieuwe aansluiting in zetten. Het is weer typisch Thaise troep, TTT dus. Niks past , niks is compleet, altijd klooien.

Tussendoor een gereedschapwand in de werkruimte (keuken) gemaakt. Zelfs al enkele stukken gereedschap er aan opgehangen. Nu de rest nog. Daarvoor heb ik dan wel de nodige materialen nodig, haken, ogen, clips en wat dies meer zij.
Gisteren bij de bouwmarkt ook nog de benodigde stelvoeten gescoord. Twee voor omgerekend nog geen Euro. Mooie grote stabiele voeten.
Nu het geheel bijna helemaal klaar is en ik alweer druk ben met de inrichting maar eens gekeken wat het mij gekost heeft. Tot nu toe heb ik er 282.000 Baht tegenaan gegooid. Volgens de planning komt het met de nog uit te voeren werkzaamheden en materialen uit op circa 300.000 Baht. Dat is omgerekend rond de achtenhalf duizend euro. Niet gek. Volgens kenners stijgt de totale waarde van het huis hierdoor met 800.00 Baht. Betekent dat het bij verkoop circa 4 miljoen Baht op zou kunnen brengen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat geld ben je zo vergeten,
het gaat om de lol die je er vanaf nu van hebt...
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ach, wat is geld? Niks toch. Een stukje papier waar een natie een waarde aan heeft toegekend. Meer is het niet. En dan zijn er hele volksstammen die willen er zoveel mogelijk van verzamelen. De meest dwaze verzamelwoede die je je voor kunt stellen. Een rondje inflatie en een gedeelte van je verzameling is alweer verdampt. Of nog erger, je stalt een groot gedeelte van je verzameling in het buitenland. Waar het dan bevroren wordt omdat je grote vriend stommiteiten uithaalt.
Dan liever treintjes, heb je tenminste wat in je handen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Of op de rails........nog leuker ! :P
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Het liefst beide Tony. We zijn niet inhalig hoor.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou nee, we gaan niet overdreven veel blijdschap tentoon spreiden. Eerst morgen afwachten of het houdt. Maar het ziet er naar uit dat de lekkages voorbij zijn. Heb het hele zooitje vanaf de afsluiters opnieuw gedaan. En nu met zo min mogelijk bochten en kronkels in de buizen. Dat scheelt ook wat effectief in de waterleverantie. Meer dan twee dagen met die poppenkast bezig geweest is meer dan genoeg. Nu weer verder met het echte werk.

In de avonduurtjes ben ik af en toe bezig geweest met het baanontwerp en de simulaties in Koploper. Nu heb ik dan eindelijk een ontwerp wat a) helemaal naar mijn zin is en b) weinig tot geen knelpunten meer heeft waar deadlocks kunnen ontstaan. Daarvoor heb ik in enkele baanvakken dubbelspoor aangelegd. Waaronder in beide helices, daar geldt altijd dat het daalspoor de binnenbocht neemt. Wegens plaatsgebrek, ja nog steeds, gebruik ik R1 in de binnenbochten, het is niet anders. Materieel wat daar niet doorheen kan wordt gewoon niet aangeschaft, basta. Net zoals TGV, ICE, en andere snelle IC treinen niet op de baan zullen verschijnen. We houden het gezapig op mijn hoge leeftijd. Het betere boemelwerk.

Het frame voor het schaduwstation is al gedeeltelijk klaar en daar gaan we morgen mee verder. Hieronder een plaatje hoe dat er uit moet gaan zien. Eerst alleen het frame, op het tweede plaatje het tracé en de rails. De helix wordt opgebouwd uit trapeziumvormige segmenten van 5mm multiplex opgehangen in een hoeveelheid draadeinden. Steeds twee segmenten overlappend op elkaar gelijmd. De stijging is 8cm per volledige cirkel (ovaal) wat neerkomt op een stijgingspercentage van 2,6% in de buitenbocht en max 3,1% in de binnenbocht. Dat moet goed te doen zijn.
De donkergrijze vlakjes zijn de poten. De meeste lopen door tot een hoogte van 95cm waar het tweede niveau op komt te liggen. Een enkele alleen voor het onderste niveau op 70cm.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Dat zijn mooie plannen. Ik ben nooit zo goed in het "lezen" van een baanontwerp, maar ben je niet bang dat het korte stukje enkel spoor rechtsboven een grote bottleneck wordt voor de doorstroming en afwikkeling van het treinverkeer?

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Leuk om dit te volgen!
Ben het met Wico eens: wat is de gedachte achter de bottleneck?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nee, dat gaat geen grote problemen opleveren. Het is maar een klein stukje en een trein moet daar weliswaar even wachten indien er op dat moment net een andere ook vertrekt of aankomt. En dat is veel korter als een hele helix wachten, dan heb je pas een bottleneck!
Het kan helaas ook niet anders. Het daalspoor neemt altijd de binnenbocht, dat betekent bij deze helix links rijden. In het station moet toch weer rechts worden gereden. Dus is kruisen onvermijdelijk. Daarom ligt daar maar een kort stukje (twee wissels). Ik heb nog getracht het met een kruising op te lossen maar dat kwam weer beroerd uit met de overige sporen en onnodige (ongewenste) slingers.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik ben vooral benieuwd naar het zichtbare niveau, Henk  :P
En wacht dus rustig af  O:-D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
ACTS.zuid
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 17 juni 2022, 18:27:34

Ik heb nog getracht het met een kruising op te lossen maar dat kwam weer beroerd uit met de overige sporen en onnodige (ongewenste) slingers.


Wat er nu ligt is feitelijk ook een kruising maar dan met 2 wissels en het is bovendien veel betrouwbaarder. Ik heb dezelfde situatie gecreëerd in de schaduw, zeer bewust.
En je hebt helemaal gelijk: dat wachten is eigenlijk geen probleem tenzij je als rijder houdt van een racebaan met elkaar opvolgende treintjes die elke keer weer stil komen te staan op de vrije baan.

Gr, Ben.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Heb je al overwogen om één van de helixen de andere kant op te laten draaien? Dan hoef je ook niet te kruisen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@Tony,

Dat is een heel goede instelling Tony. Het wachten zal over niet al te lange tijd beloond worden.

@Ben,

Dat is de spijker op zijn kop Ben. Heel juist.

@Hanzi,

Overwogen wel maar praktisch niet uitvoerbaar. Dan verlies je zoveel lengte aan rail uit het zicht dat het niet mooi meer is. Zal je duidelijk worden als het bovenliggende nivo wordt gepubliceerd. Even geduld aub.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooie plannen Henk, baanplannen lezen vind ik lastig maar heb de indruk dat je alles goed hebt overwogen.
Soms zie je tijdens het bouwen ineens andere mogelijkheden en kun je altijd afwijken.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tja Peter, de één kan het, de ander niet. Is vaak een kwestie van oefening. Als ik een baanplan zie kan ik dat meestal ook in 3D visualiseren. Dat is wel makkelijk.

De nieuwe ruimte is sinds afgelopen weekend officieel in gebruik genomen als treinpaleis door het ophangen van de WOSA kalender 2022. Dit gebeurde met de nodige festiviteiten en plichtplegingen zoals het doorknippen van lintjes en trompetgeschal.  ;)
Inmiddels krijgt de werkkamer ook al het nodige smoel. Het gereedschapbord komt voller en voller te hangen en de werkbank ligt al overvol te wezen.
Het eerste stuk van de draagconstructie voor het schaduwstation (helix 2) staat reeds te pronken. De draagplaten voor de helix en de toerit naar het station liggen er in. Morgen verder met het materiaal voor de helix zagen en dan de draadeinden plaatsen. Er komt schot in de zaak!
Re: Baanbouw Rehausen
ACTS.zuid
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 20 juni 2022, 16:40:53

Er komt schot in de zaak!


Precies, ik schat in dat over een dag of 5 de eerste trein rijdt.  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Je weet van aanpakken, lekker dat er een beetje vaart in zit (maar dat wisten we al :thumbup:). Hier stoppen de meesten als de temperatuur richting de 20 graden gaat, maar dan ga jij pas aan de slag :D.

En wie had ooit kunnen bedenken dat de WOSA kalender 2022 een treinenpaleis in Thailand zou sieren. Ook al ben ik slechts uw nederige dienaar, ik ben er toch een beetje trots op :).

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat ziet er uit alsof je er al een jaar zit, Henk !
Brouwerij in het leven  :thumbup:
Je hebt geluk dat het juni is; kujje op de WOSA-kalender gelijk zien, welk niveau je op je baan kunt maken als je je best doet  :D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
stevig frame Henk, kan zelfs een olifant op staan :D ;


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Met veel plezier de bouw van het treinenpaleis gevolgd nu gaat het volgen verder met de inrichting van het paleis en de vorderingen van de baan bouw.
Succes met de bouw van de baan. :thumbup:

Groet Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou Ben, ik denk dat dat een beetje te enthousiast is. Eerst moet de andere hoek van het schaduwstation nog gebouwd worden. Dat red ik niet in 5 dagen.

Wico gepaste trots mag altijd. Heb ik ook wel eens last van. Nu bijvoorbeeld.

CiteerBrouwerij in het leven
Al aan het pruuven Tony?
Ooit had ik een collega die altijd roemde over zijn directe lijn met de brouwerij.  ;)  Heineken dus, ik voelde totaal geen jaloezie.

Een heel klein olifantje dan.

We gaan gewoon stug door alsof er niks aan de hand is. Leve de lol.

Oh en vandaag stond de Fedex al aan de deur met een pakketje uit DLd. Net een week geleden verzonden, dat is snel!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Jij gaat echt als een trein Henk. Wat een waanzinnig (mooi) project is dit. Gaaf.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zo, deze week weer wat kunnen doen. Ten eerste is men met het terras achter het huis bezig om te betegelen. Dat werd nu wel eens tijd. Dezelfde tegelzetter die ook het treinhuis heeft gelegd mag het werk doen. Hij is nu halverwege. Op de foto zie je nog een kale betonvloer. Helaas heeft hij enige tegels verkeerd om gelegd waardoor het patroon niet meer klopt. Nou ja, het zij zo.

Vandaag de eerste twee van drie gedeeltes van de oude baan overgebracht. Dat is effe zweten in je eentje. Bij het afladen heeft kleindochter Noek flink geholpen gelukkig. Alleen had ik dat niet meer gered. Morgen of overmorgen de laatste module ophalen, dat is wel de grootste, langste, zwaarste van het trio. Dus maar even hulpkrachten charteren want die krijg ik in mijn eentje niet op het truckje. Dat is dan net even te hoog tillen. Voor het uitladen van de twee delen had ik de auto met de laadklep tot voor de schuifdeuren gereden zodat we niet met die zware krengen door het zand hoefden te sjouwen. Dat betekende dus wel dat ik een paar plantjes heb plat gereden. Wat was de vrouw boos toen ze thuis kwam! Ik heb alleen maar gevraagd of zij het ding dan wilde sjouwen. Toen hield ze al snel der mond dicht.

De eerste cirkel op helix2 zit er op en is helemaal afgesteld. Nu is het wachten op het railmateriaal wat onderweg is. dan kan er verder gebouwd worden.

Bij het opruimen van de rommel naast de deur, ja het is weer toonbaar, vond ik nog een reeds overleden slang(etje). Al half opgevreten door de mieren. Wilde ik de medeforummers niet onthouden. We hebben zo nogal wat wild in de tuin rondlopen, kruipen en sluipen. Momenteel veel kikkertjes.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik ben erg benieuwd naar wat voor modules je naar binnen aan het brengen bent  :P Het gaat wel snel bij je maar rij nou niet de plantjes van je vrouw plat  :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk, best druk in je eentje. Maar heeft die (tuin) slang nu zand in zn bakkes?
De hond is slim,

Gr. Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat
Dat zijn de baandelen die ik eerder al aan het bouwen was. De oude baan heb ik in drie stukken gezaagd en gaan we nu weer opnieuw, met een paar kleine aanpassingen, opbouwen.

Nood breekt wet.

@citaat

Ja die slang heeft zijn bakkes vol zand. De helft daarvan is ook al door de mieren aangevreten. Ogen en wangen zijn al weg.
Die honden hier zijn net zo slim als de mensen. Wanneer het te warm is liggen ze in de schaduw te pitten. Alleen die gekke farangs zijn dan nog druk aan het werk. Raar volk hoor.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik ben blij, dat hier alleen de Serpentus Gardenica voor komt, Henk  :?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De stand van vandaag is dat de airco is aangesloten en werkt! Ook is er internet in de treinkamer gebracht. Ik heb een LAN kabel door laten trekken naar mijn paleisje. Nu zien of ik daar nog een WiFi extender aanhang of alleen een hub.

En op de laatste dag van juni is het gelukt om alle rommel uit het oude onderkomen hiernaartoe te verhuizen. De ruimte hier staat nu dus wel vol met baanstukken en dozen. Daar nu eerst weer orde in de chaos scheppen. Om te beginnen heb ik vandaag de steunpunten (vijf stuks) voor de poten onder de grootste module gemaakt. Ook drie poten staan al klaar, morgen de laatste twee maken. Dan kan die module overeind en verder klaargemaakt worden. Voorlopig zal het even wat heen en weer schuiven worden met alles wat nu hier staat. Zodra deze eerste module zover klaar is dat hij/zij op de definitieve plaatst gezet kan worden dan kunnen vele dozen daaronder een plaatsje vinden. Ben ik daar dan ook weer (tijdelijk) vanaf.

Inmiddels is het terras achter het huis ook betegeld (ziet er netjes uit). Dan kan ik de terrasdeuren (4 schuifdeuren) daar ook monteren. En meteen, dat gaat in één moeite door, de schuifdeuren in het paleis. Nou ja die laatste is maar één deur die iets verbreed moet worden. De tweede deur heeft al de juiste maat. Dan meteen ook de binnendeuren afhangen en de voordeur nog iets verlengen aan de onderzijde. Wordt dus een deurenweekje.

Tussendoor ook nog wat leuk werk gedaan. De eerste helix is voorzien foamboard als geluiddempende ondergrond en het eerste stuk rails van 2meter ligt er ook op. Het wachten is nu op de bestelde railsen die onderweg zijn. Alles is reeds in Thailand maar die sukkels van ThaiPost hebben geen enkele haast. Het pakket van MSL dat begin deze week verstuurd is met Fedex zal het wel weer dik winnen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou, nou, dat is geen half werk.
Ik word er al moe van als ik het lees maar ja, zolang je lekker bezig bent geeft het voldoening.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ah, een inelkaar gelast frame :thumbup:; da's weer eens wat anders ;).
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou Tom, wanneer ik er mee bezig ben wordt ik er ook hondsmoe van. Maar daar slaap je dan wel weer lekker op. En iedere dag een kleine siësta natuurlijk.

Ja Hanzi, de lokale termieten houden niet van staal en spaanplaat staat ook niet op het verlanglijstje. Waarschijnlijk teveel formaldehyde.  :D
Gewoon hout zijn ze wel dol op dus dat gebruiken we zo min mogelijk. En dan ook alleen als het geïmpregneerd of goed geschilderd is.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Als ik het goed zie, is alles berekend op zware goederentreinen, Henk  :P
En je boft dat je alles heen en weer mag schuiven, had ook van boven naar onder en vice versa kunnen zijn  :D
Als ik jou verslagen zo lees, dan denk ik steeds vaker dat je een Handige Harrie bent  :thumbup:

Hopelijk volgen er ook nog foto's van je betegelde terras ( met gemonteerde deuren natuurlijk )  ;)

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Je treinen paleis wordt met de dag completer, een internet aansluiting is toch wel een must tegenwoordig.
je bent er maar druk mee, maar dan heb je ook wat  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja Tony zware goederentreinen. Iedere twee uur een regionaaltje naar Nergensshuizen en één maal per dag een lokaalboemeltje naar Pusemuckel. Dat is echt zwaar verkeer in het goederenvervoer.
Dat schuiven van onder naar boven gaat niet door gebrek aan Siemens Lufthaken. En vieze verzen doen we natuurlijk niet aan. Het moet wel netjes blijven.  ;)
Iedere dag denk ik weer dat het steeds onhandiger gaat, zal wel aan de leeftijd liggen. We doen het er maar mee.
Bij gelegenheid zullen de foto's van het terras ook geplaatst worden. Ik heb besloten de werkzaamheden iets om te gooien. Eerst orde scheppen in de chaos zodat ik mijn kont weer kan keren. Dat werkt over het algemeen iets plezieriger (en handiger).

Tja Peter, waar zouden we zijn zonder het www.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mezelf vandaag een slag in de rondte gewerkt. Maar met resultaat. De eerste module van 380 bij 105 cm staat. Nog niet precies op zijn plaats maar toch, hij staat en de poten zitten er onder. Morgen de achterwand met de decoupeerzaag op de juiste hoogte brengen dan kan het hele ding op de juiste plaats geschoven worden en de schragen eronder weg. Pffft.

Mijn lieve vrouw heeft flink meegeholpen ook. Ze is helaas zo a-technisch als ze groot is. Nu is ze niet erg groot maar wel erg a-technisch. Dus voordat ze snapt wat ze moet doen ben je wel even verder, dat vraagt wat geduld. Maar dat heb je er natuurlijk graag voor over. Terwijl we bezig waren kwam de Fedex man nog een pakketje brengen en die heeft ook even helpen tillen. Dat is toch wel erg fijn als je die bijna 200 kg niet alleen hoeft te tillen. Toen het ding dus op zijn poten stond viel ik zowat om en baadde behoorlijk. Doorweekt kun je wel zeggen. Gelukkig zijn de andere twee modules een stuk lichter.