Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Goed bezig man :thumbup:. Ik kan me de ergernis en de voldoening daarna wel levendig voorstellen ;).

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Haha, die ergernis is ondertussen al lang weer vergeten. Blijft alleen de voldoening over en dat is prima.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo Henk,

Petje af man, tsjonge wat een klus om een mooie ruimte te bouwen voor de trein! :O

Maar het eind is in zicht en dan kan het echte bouwen beginnen! O:-D

Re: Baanbouw Rehausen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 16 maart 2022, 16:13:29
Ik vraag mij dus af waar jij dit gegeven vandaan hebt.

https://www.ggdnog.nl/corona/alles-over-corona/opnieuw-testen-na-positieve-of-negatieve-testuitslag

We hebben dus beiden gelijk: de zelftest is binnen een paar weken weer negatief, maar de PCR-test bij de GGD nog steeds positief tot ca. 8 weken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo Henk,

Mocht je er geen gat meer in zien dan zit waarschijnlijk de roldeur dicht  ;)
Wat een klus  :O maar nu kun je mooi genieten van het resultaat.
Wanneer liggen de eerste sporen er weer?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoho Wim, Nu moet je niet te hard van stapel lopen. Dat duurt nog wel eventjes. Vorige week sprak ik de hoop uit over twee maanden de tafel weer op te kunnen bouwen. Helaas zal dat door de vertraging met de deur voorlopig wel weer een weekje later worden.
En het meest dodelijke werkje komt ook nog. Het stucen van alle gipsplaten! Man, wat zie ik daar tegenop.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Gister, dinsdag dus, de box afgemaakt. Pfoe blij dat dat maar weer gebeurt is. Tig popnagels boren en poppen in een krappe ruimte is niet bepaald leuk werk. Om van het op zijn plaats brengen (en houden) van 3meter lange vellen blik nog maar niet te spreken. Daarom tussendoor het badkamer raam afgewerkt en geìnstalleerd. Dat geeft iets meer plezier in het werk. Vanochtend begonnen met het frame voor de schuifdeuren. Vanmiddag moest er van de vrouw iets anders worden gedaan, ja baas. De rijst en de eieren waren finaal op, dus. En aangezien kleindochter nog niet verder komt dan een ei bakken is het bittere noodzaak dat die op voorraad zijn.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Bij al die andere werkzaamheden, is dit een eitje voor je   :P
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
staan jullie op dieet :D , instantnoedels (Mama of Indomie) is ook niet al te moeilijk om te koken  ;)


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Was dat een hint om meteen even een kippenhok ernaast te bouwen?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Een ei hoort erbij  :)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Fijn zo'n roldeur, Henk !
Zeker als die eenmaal op zijn plek hangt.
"Al doende leert men af".  :D
Bekend verschijnsel, maar ik vraag me toch wel eens af, of er nergens een sterke buurman is, die een handje toe kan steken ?
Of werkt dat daar in Thailand niet zo ?

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja Tony, dat werkt in Thailand ook hoor. Maar mijn directe buurman is mijn hoogbejaarde schoonpapa die graag wil helpen maar de kracht niet meer heeft. Voor de volgende buurman moet ik 500 meter verderop zijn. Die optie is niet echt handig.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nog effe vlug een beetje updeetje voor de F1 quali begint. In de laatste update had ik al vermeld dat de roldeur helemaal geïnstalleerd is. Het frame (kozijn) voor de schuifdeuren zit nu ook op zijn plaats. Nu nog even provisorisch aangezien ik vanmiddag nog andere verplichtingen had. Morgen ook, dan moeten de maandelijkse voorraden weer aangevuld worden. Dus staat er een ritje naar Makro Surin op het programma.
Het kozijn wordt nu nog even door lijmklemmen op zijn plaats gehouden. Volgende puntje is dan om daar schroeven in te zetten en de laatste afwerking aan te brengen. Dan is dat ook gebeurt.
De constructie en design van het kozijn is on the go gebeurt. Ik had twee voorwaarden gesteld. 1) Het moest degelijk en constructief stevig in elkaar zitten. 2) Er moesten (zoveel mogelijk) voorhanden materialen worden gebruikt. Aan beide voorwaarden is ruimschoots voldaan. Enige wat ik bij moest kopen waren popnagels, tja als die op zijn sta je stil dus.
Het geheel is zo geconstrueerd dat de schuifdeuren strak tegen de roldeur aan zijn gemaakt. Normaliter wordt er een cm of 10 afstand aangehouden om de constructie te vereenvoudigen. Maar die 10cm wilde ik niet opofferen. Dus dan maar een beetje moeilijker. Het kozijn is in drie delen gefabriceerd, twee staanders (nou ja drie, maar die derde is alleen maar een vierkant profiel) en de bovenligger. Allemaal afzonderlijk op maat gemaakt. Als laatste de drie delen samengevoegd en in de beschikbare opening gezet. Wonder boven wonder, het paste meteen perfect.

De foto's zijn dit keer niet heel erg duidelijk helaas. Maar ik heb geen betere kunnen maken. Tegenlicht is altijd een probleem en van buiten gezien zit het kozijn van de roldeur er voor. Dan zie je niet al te veel.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Al een tijdje volg ik vol bewondering de constructie van dit paleis voor een modelbaan. Jouw treinen hebben het straks prima voor elkaar!

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 26 maart 2022, 16:47:30Tegenlicht is altijd een probleem
Daarvoor is een oplossing: de invulflits.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat

Ja Rob, dat weet ik. Toen ik nog (semi)professioneel met fotografie bezig was, heel lang geleden, had ik hele goede flitsers. Nu doe ik alles met mijn smartphone en de flits die daar in zit doet het tot ca. 3/4 meter. Alles verder weg kun je gevoeglijk vergeten, niks noppes nada belichting.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooi mooi mooi Henk
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Al twee dagen onophoudelijk regen en niet te weinig. Er komen enkele tonnen naar beneden gevallen. De tuin staat weer blank. Daarbij is het slechts 21 graden. Koud dus. En ja, met verbazing moest ik vaststellen dat ik het ook koud heb.  >:-D
In de regio Buriram , hier ca 60km vandaan, heeft een bijzonder harde storm gewoed. Veel daken afgewaaid en bomen omgevallen.

De regen in combinatie met de noordoostelijke harde wind zorgt ervoor dat er water tussen de gevelplanken op de oostgevel sijpelt. Je kunt het zien op de vloer, die is vochtig. Zodra het weer droog is nog eens beter afkitten. Dit mag niet gebeuren.

Deze week de derde coronaprik gekregen en drie dagen last gehad van mijn schouder. Raar, want dat heb ik anders nooit.
verder ook nog wat aan de bouw kunnen werken. De keuken is helemaal gewit en enkele schakelaars en WCD zijn reeds gemonteerd. Volgende punt hier is wand en vloertegels, dan kan het hok ingericht worden met stellingen voor opslag van spoors materieel.
Het kozijn van de voordeur is nog maar een keer geplamuurd en geschuurd. Daarna voorzien van de eerste laag verf. Morgen nog een keer en kijken hoe het er dan uit ziet. De voordeur is ook binnen en de scharnieren zijn er op gezet (ingefreest). Zodra de tweede laag verf op het kozijn droog is kan deze afgehangen worden en het slot gemonteerd (gaten boren).
Voor de afvoer van het hemelwater is een dakgoot aan de luifel gehangen. Alleen de pijp moet er nog aan bevestigd worden. Alle materialen daarvoor heb ik nu in huis dus zodra het weer droog is kan dat gebeuren.

Zo en nu ga ik vroeg naar bed want ik voel mij niet erg happy.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Oei Henk, dat klinkt niet best.
Ik had ook van de 3e prik het meeste last.
Volgende dag weer prima, dus hoop ik ook voor jou.
Zie dat het eind van bouwen van het huis steeds dichterbij komt  :thumbup: :thumbup:
Nu maar hopen dat er dan niet net zo'n storm langs komt, en je weer van voor af aan kan beginnen  8o 8o

Slaap ze, en beterschap !
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Op zich prima, dat je er nu al achter komt waar niet alles goed waterdicht is, Henk.
Grappig, dat je het bij 21 graden al koud vindt; dan ben je al goed geïntegreerd  :D
Misschien een schrale troost; ik ben van alle drie covidprikken zowat een week ziek geweest.....

Succes met de verdere bouw !

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Een week, toe maar. Ik heb het nu drie dagen en het gaat langzaam steeds beter. Maar zondag lag ik echt voor apegapen op de relax stoel. Gillende koppijn en alles dubbelzien. De kleine meid had het ook koud, ze liep te rillen in haar rompertje. Nou daar wist Poo wel raad mee. Die toverde een heus skipak uit de kast. Onvoorstelbaar wat die vrouw alles meegesleept heeft uit NL. Heb er nog een foto van gemaakt maar in mijn toestand was dat geen succes. Onscherp en zeer bewogen helaas.

Vanmiddag voorzichtig weer naar buiten geweest. Er is een bestelling afgeleverd uit Jurraman. De Roco BR70 zat erbij, wat een mooi machientje. Fijn filigraan gedetailleerd en bedrukt. Eerstdaags maar eens een paar proefrondjes laten draaien.
Ook van Faller en pakketje in ontvangst mogen nemen. Enige tijd terug al gemeld dat de tafelpoten van het setje gebroken waren en dat aan Faller gemaild. Kreeg ik het antwoord dat de kwaliteit van Faller kein Anlass sein darf für Reklamationen Ersatz werde umgehend zugeschickt. Vandaag dus gearriveerd, en niet gewoon twee tafelpootjes, nee een hele complete set!
Dann kommt freude auf. Meteen maar de Pizzaria volgezet met nog een extra tafel.  :)
Overigens over filigraan gesproken. Heb maar eens nagemeten hoe dik die tafel- en stoelpoten zijn. Hele 0,6mm dikte op de schuifmaat.

Foto volgt later.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Beterschap Henk.
Doe de foto's maar als je weer beter bent dan zijn zij niet bewogen  ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 :) Mooi dat Faller wereldwijd zorg draagt voor zijn klanten, dat doet den modelbouwer vreugd. O:-D
En relax jij der nog maar een eindje mee weg, nog een dag of wat en dan ben je weer oud de oude. :D

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat

Ben nu bijna weer de oude en de mens wordt alleen maar ouder Dirk-Jan. Jonger worden zit er gewoon niet in. Fysiek in ieder geval.

Vandaag rustig wat aan het schilderen geweest. Het voordeur kozijn nog eens in de verf gezet. Nadat de deur was afgehangen en het slot geboord, deze weer verwijderd voor het schilderwerk. Dat werkt een heel stuk makkelijker. Het kozijn moet nu nog een keer een laatste afwerklaag krijgen en dan moet het goed zijn, dan kan de deur er weer ingehangen. Deze heeft inmiddels ook al een eerste laag beits ontvangen, de volgende laag gaat er op als de deur definitief hangt.

Dan had ik nog een foto beloofd van een tafelpoot. Tussen de bekken op de foto zit zo een poot, nauwelijks te zien. De dikte van het plastic is 0,6mm. Dat is erg fragiel kan ik je vertellen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat
Het is dat ik mijn leesbril op heb  :D
Het vereist wel een stukje motoriek om met dat fragiele spul te werken, en een loep lijkt me ook geen overbodig luxe.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En laat motoriek nu niet mijn sterkste kant zijn. Maar met geduld en heel veel voorzichtigheid lukt het ook wel. Om deeltjes uit de gietboom te halen gebruik ik normaliter een messcherp zijkniptangetje. Dat werkt hierbij niet, ondanks dat het zeer scherp is verloopt het te snel naar een grotere dikte waardoor de plastic delen uit elkaar worden gedrukt. Dat zorgt er voor dat de pootjes van deze onderdelen breken. Met een vlijmscherp lancet lukt het in drie keer snijden (geen kracht zetten!) om het onderdeel er onbeschadigd uit te krijgen. En dan inderdaad onder een loep om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk drie keer in dezelfde snede snijdt. Dan valt er ook nauwelijks iets af te bramen want anders levert dat weer problemen op.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Supdeet zoveel, soep eet je met een lepel. Vanwege een acute aanval van flauwte (verkoudheid of griep of hoe je het maar wilt noemen) is er deze week niet zo heel veel gebeurt. Beetje lopen dreutelen en wat makkelijke dingen afgerond. Zo is de voordeur nu geheel klaar, geschilderd en afgehangen. De HWA aan de luifel idem. De oostgevel nog eens extra goed afgekit ter voorkoming van verdere lekkages. Vooral rond de ventilatieopening was wat werk nodig. En dan nog wat voorbereidende werkzaamheden gedaan voor de afmontage van WCD's en schakelaars in de grote ruimte.

Komende week een begin maken met de rest van het plafond af te hangen. Er moet buiten ook nog wat gele verf aangesmeerd worden. Mijn lieve vrouw maar weer eens lief aankijken, misschien dat het helpt.

De oplettende lezertjes zullen constateren dat er onder de deur nog een vrij grote spleet zit. Deze is voor de tegelvloer die nog gelegd moet gaan worden. ik weet nu nog niet hoe hoog die gaat komen te liggen. Zodra de vloer er in ligt wordt de deur verlengd zodat deze, met een tochtstrip, mooi aansluit.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Na oplevering via Airbnb te boeken? Ik heb er wel zin in :P.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zegt hij dat hij deze week niet veel gedaan heeft!!?? :thumbup:
Jij gaat vooruit gelijk een speer!! :thumbup: Jij hebt een flink werktempo!
Blijf je volgen met veel interesse! wanneer kunnen wij boeken?? hoeft nog geen spoorse activiteit aanwezig te zijn!
Met vriendelijke spoorse groet,
Peter
Re: Baanbouw Rehausen
ACTS.zuid
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik denk dat het meer een, tegen kruipende en knagende dieren strip wordt..... :P
En knap werk hoor, tijdens dat dreutelen en makkelijke dingetjes doen.  :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat

Edwin heeft het goede antwoord eigenlijk al gegeven. Dus geen strip tegen Hollandse tocht maar een strip tegen de doortocht van alles wat kruipt, sluipt en groeit en ons altijd weer boeit.
Wist je dat er in Thailand meer dan 400 soorten slangen voorkomen. Slechts 14 daarvan zijn gevaarlijk, dus daar is weinig gevaar van te duchten. Toch willen we die beestjes niet binnen hebben.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoogste tijd voor een update. Nu Songkran, het groot drie daags Thais watergooi- en zuipfestijn, weer achter ons ligt hebben we kans gezien nog even wat te doen.

De luifel is voorzien van een plafond, dat is meteen afgekit en gewit. Ondertussen de buitenmuren ook maar in de juiste tint geel geschilderd. Hiermee is de buitenzijde zo goed als klaar, nog een paar kleine puntjes van afwerking te doen maar dat komt later wel.

Vandaag de wand- en vloertegels gehaald en deels besteld. Het is nogal een oppervlakte aan tegelmateriaal bij elkaar. Aan vloertegels bijna 50M² en 23M² wandtegels. Dus voorlopig hebben we wat te plakken. De eerste vierkante meter zit er op. In de douchehoek maak ik een voegbreedte van 3mm omdat dat mooi uitkomt op de wandbreedte. Heb nog een restantje van 3mm voegkruisjes maar veel is dat niet. Moet dus iedere keer een beetje doen en dan de kruisjes hergebruiken. 3mm kruisjes zijn hier niet te krijgen, wel 2 en 1,5mm. Die gaan we dus in de overige wanden verwerken. Nog een kleine tegenvaller te verwerken gekregen. Had een mooie wandtegel online gevonden voor een acceptabele prijs. Kom ik bij die leverancier presenteert hij een rekening van ver over 8000 Baht waar ik op iets minder dan duizend had gerekend. Blijkt dat die tegel per stuk verkocht wordt in plaats van per doos. Dat gaan we dus niet doen, niet acceptabel. Dan maar een andere zoeken.

En voor iedereen een fijn paasfeest uiteraard.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Ik blijf met bewondering volgen hoe veelzijdig en handig jij bent :thumbup:.

Fijne paasdagen,

Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Daar heb ik ook heel veel voor geleerd Wico.  :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
je bent van alle markten thuis, Henk; (die zelf 2 linkerhanden heeft)


ik vermoed dat je het hemelwater onderaan de afvoerpijp nog gaat opvangen?


mvg,
Michel



Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooie vorderingen weer, Henk  :thumbup:
Die kruisjes hergebruiken doe ik altijd. Kun je lekker rustig aan doen  :D
Lucifers werken trouwens ook prima.

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@ Michel;
Inderdaad, de pijp moet nog verder naar beneden worden getrokken en dan ondergronds, naar buiten het erf, de sloot in. Toervallig heb ik vandaag voor nood een 10cm pijp eronder gebonden die het water van het gebouw weg leidt. Heb ik die zooi niet naast de deur liggen.

@ Tony:
Lucifers? Nog moeilijker om die weer uit de voeg te krijgen. Heb al problemen met die plastic dingen dat ze vaak afbreken. Thais gebruiken spijkertjes, nooit anders gezien.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat
Lucifers zijn om de boel aan te steken toch?  ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja voor aansteken, maar opstoken mag niet hoor.

Gistermiddag kwamen de werkzaamheden abrupt tot een eind. De aan/uit schakelaar van mijn tegelzaag weigerde dienst. Bij indrukken ging de zaag wel aan maar bleef dat niet bij loslaten. Heb je wel eens geprobeerd een tegel te zagen met één hand op de aan knop? Kan je verzekeren dat dat niet werkt. Dus ik op de motrofiets op jacht naar een nieuwe schakelaar, tevergeefs. Nergens te krijgen. Volgens mij zijn die Thais allemaal stinkend rijk. Repareren is er niet bij, indien defect kopen ze meteen een nieuwe machine. Nou ik ben dus niet stinkend rijk en moet de onderdelen daardoor in China bestellen. Dat duurt weer tien dagen voordat die hier zijn. en een Jan Boerenfluitjes tussenoplossing begin ik in dit geval ook niet aan want die zaag werkt met water. Wanneer de machine aan staat loopt er constant water overheen. Dan moet de schakelaar daar wel tegen kunnen, heb geen behoefte aan electrocutie.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Gelukkig denk je zelf nog wel aan veilig werken.
Ja en dat niet repareren is niet alleen in Thailand een dingetje  :?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Deze week, boven verwachting, toch nog aardig door kunnen werken. Het plafond hangt er helemaal in, nou ja bijna dan. Moet nog een klein stukje maar ik heb 1 gipsplaat tekort. Krijg je als je zo een ding uit je handen laat donderen.
Het tegelwerk in de keuken schiet ook al lekker op. Vandaag om 4 uur was ik zover als op de foto te zien is. Toen was de lijm op en ik had geen zin meer om nog een nieuwe zak aan te breken. Dat is voor volgende week. Het eerste wandje in de badkamer is ook helemaal getegeld. Ook daarmee gaan we volgende week verder. Volgens berichtgeving ligt mijn nieuwe schakelaar voor de zaag nu bij customs in China voor uitklaring. Zal naar verwachting einde volgende week hier zijn. Dan kunnen we de tegels zagen voor in de hoeken.

Tussendoor heb ik ook het hekwerk, voor afscheiding van de buren, hersteld en de wateraansluiting definitief gemaakt. Nu kunnen we mooi de buitenkraan gebruiken. Handig voor het maken (en schoonmaken) van lijm.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooie vooruitgang weer, Henk  :thumbup:
Je kunt de tegellijm al bijna ruiken  :D
Gek/mooi/apart is dat, zo'n bouw heeft altijd een speciale geur.

Als het klaar is wel in laten wijden met flink wat wierook  O:-D
En buiten met BBQ  :P

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja Tony, en die geur wisselt ook nogal eens. Van cement naar gelast staal en dan via verf naar tegellijm om dan terug bij de verf te komen.

Wierook nog wel, nou daar weten die Boedisten wel raad mee. En dan ook nog zo een oranje monnik erbij zeker. Laat ik het maar gewoon bij een kratje doos bier houden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hehe nounou poepoe. Vandaag, laat in de middag, is eindelijk de nieuwe schakelaar aangekomen. Meteen in de tegelzaag gebouwd en het ding functioneert weer als nieuw. Morgenochtend meteen beginnen met tegels zagen. Kan die klus ook weer afgemaakt worden.

Morgen weer een kleine updeet, een klupdeet zogezegd. Nee geen clubdeet, want dat is een grote updeet.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Niet te vroeg gaan zagen Henk, dat vinden de buren niet leuk.
Mooi dat hij weer werkt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vanochtend om 8 uur begonnen met zagen. Dat is niks te vroeg want hier is iedereen met het krieken van de dag al lang en breed uit de veren. Iedere ochtend om klokslag zes uur gaat het licht aan, oftewel komt de zon op, en dat duurt hoogstens vijftien minuten van pikkedonker tot helder daglicht. Des avonds om zes uur idem dito in omgekeerde volgorde. Het verschil tussen zonsopkomst (en ondergang) in zomer en winter is minder dan een halfuur. Lekker betrouwbaar dus.

Deze week niet veel dagen kunnen werken door allerhande huiselijke en andere beslommeringen. Zo nu en dan moet er ook weer bouwmaterialen aangeschaft worden. Deze week 53m² tegels ingekocht plus tegellijm en nog wat andere attributen. Die tegels alleen al wegen bij elkaar 1128,5kg. Dat vond mijn truckje niet leuk en tijdens de thuisrit is een band gesneuveld. Nu liep die toch al op zijn eind, net als de andere band op die as, dus direct een nieuwe laten monteren. Volgende maand de andere laten doen want budgetair kan dat nu niet uit.
De dagen dat er wel gewerkt kon worden heb ik dat ook vrolijk gedaan met als resultaat dat de helft van de ruimte nu gestuct (gegipst) is. De douchewand iets verder betegeld is en vandaag, onder vrolijk gezang van de tegelzaag, de keukenwand afgemaakt. Die is nu klaar om te voegen wanneer de lijm goed droog is. Nog een verrassing gekregen bij de tegels in de keuken. Er zit a) kleurverschil in en b) maatverschil. Het kleurverschil zie je alleen wanneer de lichtinval verandert. Het maatverschil valt wel op, zie foto 3. Het linker kruis is goed uitgericht, het rechter kruis niet. De bovenste tegel is een paar mm kleiner. Of moet ik zeggen dat de onderste tegel een paar mm groter is.  :?
Nou ja, het is wat het is. Wanneer het zaakje gevoegd is valt het minder op. Deze tegels waren dan ook erg goedkoop.

Morgen in de douchehoek verder en verder met gipsen. Vanochtend ook een nieuwe schuurmachine voor drywall besteld. De mijne is net iets te klein en dat schiet dan niet op. Een dergelijk grootte ruimte moet wel snel gaan. Grappig is dat je kan overal op internet machines kopen maar de attributen voor die machines moet je altijd weer bij een ander winkeltje bestellen. Dat betekent twee maal verzendkosten als je ook schuurpapier bij je machine wilt hebben. Die haal ik dan wel hier bij de bouwmarkt.

Volgens mijn planning heb ik nu alles in huis om het geheel gebruiksklaar te maken. Volgende maand komt de airco, dat zit er volgens het budget nu nog niet in. Maar deze maand ook genoeg werk te doen. Gipsen, tegelen, schilderen enzovoort. Alleen voor de vloertegels zoek ik nog een mannetje, Technisch kan ik het wel maar fysiek gaat het niet meer. De knieën werken daar niet meer mee. Alleeen de douchehoek doe ik nog zelf. Dat is maar een vierkante meter en een afvoerputje. Het geheel moet daar goed op afschot liggen dus zelf doen is zeker weten dat het goed ligt. Heb daar slechte ervaringen mee hier.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Leuk geregeld met spullen bestellen daar, Henk  :D
Je bent weer aardig opgeschoten  :thumbup:
En die tegels ?
Daar zie je straks niks meer van, tenzij je er iedereen op gaat wijzen.......

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zo is dat Tony. Mondje dicht en niks zeggen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wat een hoop werk. Respect!!