Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Baanbouw Rehausen
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag

Auteur Topic: Baanbouw Rehausen  (gelezen 26449 keer)

Lobomotion69

• Stamgast
Re: Baanbouw Rehausen
« Reactie #300 Gepost op: zaterdag 08 januari 2022, 16:00:25 »

En de eerste volle week van 2022 zit er ook alweer op. De tijd gaat snel als je lol hebt.
Aan de bouw is deze week niet zo heel veel gedaan om redenen die ik al eerder heb aangegeven. Het meeste is binnen gedaan waar nu alle leidingen voor elektriek zijn geïnstalleerd en bijna alle binnenwanden zijn aangebracht. De laatste paar ontbrekende platen gaan er morgen tegenaan. Ten behoeve van de airco binnenunit is er achter de gipsplaten een houtwand aangebracht die het gewicht van deze unit kan dragen. Om dat ding alleen aan een dunne gipsplaat op te hangen vind ik toch een beetje eng.
Dan kunnen we volgende week weer verder met de luifel waarvoor inmiddels de materialen zijn aangekomen. Nou ja bijna dan, de leverancier had niet genoeg voorraad dus we hebben nog wat tekorten. Tevens hebben we aan de binnenkant nog genoeg werk met het inhangen van het plafond. Van verveling is hier dus nog lang geen sprake.

BeerBot_3000

• Toffe Gast
  • *
  • Robots are taking over!
« Reactie #301 Gepost op: zaterdag 08 januari 2022, 17:11:21 »

Lekker bezig dus!
Met vriendelijke groet,

Jan

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #302 Gepost op: zaterdag 08 januari 2022, 18:50:38 »

Ziet er toch al goed uit.... :D
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #303 Gepost op: zondag 09 januari 2022, 16:12:57 »

En pewr vandaag ziet het er nog beter uit. Alle platen zitten er nu tegenaan en rond de glasblokken is het ook dicht en afgewerkt met een cementfiber (want watervast) vensterbankje. Maandag eerst wat anders doen wat waarschijnlijk weer de hele dag gaat kosten en daarna opruimen en schoonmaken. Dan kan er weer verder gewerkt worden aan de tussenwanden en de luifel.
Vriendelijke groet, Henk

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #304 Gepost op: donderdag 13 januari 2022, 16:09:54 »

jaren geleden toen ik nog in NL woonde heb ik eens een setje wagons gekocht op Ebay of marktplaats, dat weet ik niet meer. Wat ik wel weet is dat ze aangeboden werden als Donnerbüchsen, wat het niet zijn, want te klein. Wat het wel precies is weet ik niet en vind ik ook niet zo belangrijk. Het is een leuk setje wat indertijd door Roco als bouwpakketjes op de markt is gezet. Volgens mij met de nodige fantasie want een restauratierijtuig in een lokaalbahn trein is redelijk overdreven. Maar goed. De karretjes hebben er volgens mij nogal wat kilometers op zitten omdat de lagerpotten in het plastic totaal uitgesleten waren. Daar heb ik dus nieuwe lagerpotjes ingezet van messing, verkrijbaar bij PeHo (Peter Horst) in Dld. Hij heeft ook mooi geprijsde stroomvoerende koppelingen met magneten in zijn program. Die heb ik meteen maar meebesteld om te testen. Het hele zwikkie in deze wagonnetjes gebouwd samen met een paar LED strips en ziehier het resultaat. De wagons staan weer stevig hoog op de benen en zijn mooi verlicht. Voor de foto heb ik de spanningstoevoer even met een losse koppeling gedaan. Later komt deze koppeling op de lok en wordt de hele trein zo verlicht vanuit de decoder. De stroomopname voor de hele trein is rond 10mA dus dat is best te doen.

De kleefkracht van de magneten is groot genoeg om de wagons stevig bij elkaar te houden. Een test met de hand waarbij de hele sleep door een R1 bocht wordt gesleurd is positief verlopen. Enkele wagons moeten nog van reizigers worden voorzien. Die zijn momenteel even "op". Moet weer nieuwe bestellen. Het restauratie gedeelte heb ik van tafeltjes voorzien want die zaten er niet in. En met het bord op schoot eten is ook niks. De wagon in groene kleurstelling heb ik apart van de rode wagentjes gekocht. Deze was nogal gehavend, Buffers weg, koppelingen weg en zo. Na restauratie staat ze hier weer te pronken met nieuwe buffers van Weinert en een kkk van Roco. Ben er weer helemaal blij mee.
Vriendelijke groet, Henk

Wim

• Stamgast
  • samen staan we sterker
« Reactie #305 Gepost op: donderdag 13 januari 2022, 16:15:21 »

Toch leuk opgeknapt...?  :thumbup:
Met vriendelijke groeten van
Wim

Trainspotter

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #306 Gepost op: donderdag 13 januari 2022, 17:21:46 »

Prima opgeknapt en heerlijk ‘gelig’ licht.
Ziet er beter uit dan menig LED wit, hoe zak dat af en toe ook schijnt.

Vrgr,
Wilko

Dirk-Jan

• Forum Moderator
    • Baanplan (zonder plan)
« Reactie #307 Gepost op: donderdag 13 januari 2022, 17:32:23 »

B) Mooie set en de verlichting is ook prima. :thumbup:
Je hebt dat weer mooi weten op te knappen met die nieuwe lagerpotjes. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
 :o) En prettig voor de Preisertjes dat ze gewoon aan tafel kunnen eten, met het bord op schoot is ook zo'n armoe. :D

Dirk-Jan

iTom

• Vaste Inboedel
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
« Reactie #308 Gepost op: donderdag 13 januari 2022, 18:26:39 »

Lekker uitleven op de wagons geeft toch wel een heel goed resultaat.
Met vriendelijke groet.
Tom (iTom)

DR5000 | Rocoline | iTrain | Rosoft | DCCNext

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #309 Gepost op: donderdag 13 januari 2022, 22:40:38 »

Knap knutselwerk geleverd, Henk  :thumbup:
En mooi zacht licht in de wagens !
Die magnetische koppelingen kende ik nog niet.

Grtz Tony
66-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Laenderbahn027

• Stamgast
« Reactie #310 Gepost op: vrijdag 14 januari 2022, 07:02:56 »

Dag Henk,

Interessante update! Ik zie op de website dat deze messing bussen ook beschikbaar zijn met draad. Betekent dit dat je hiermee in principe de nu vaak gebruikte contactveer (of hoe heet dat ding) kunt vervangen, waardoor je met veel minder wrijving tóch een goed massa-contact hebt?

Met vriendelijke groet,
William
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

ramdani

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #311 Gepost op: vrijdag 14 januari 2022, 11:15:18 »

mooi gedaan Henk;

kan je ook een foto maken van de onderkant van de wagons?

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #312 Gepost op: vrijdag 14 januari 2022, 15:56:44 »

@citaat @citaat

@ William,
Ja, dat kan het in principe betekenen. Moet je die draad wel naar binnen voeren en ergens aan de massa aansluiten.

@citaat

@Michel,
Daar kan ik eerstdaags ook wel een foto van maken. Heb je nog voorkeur welke details goed in beeld moeten komen? De lagerpotten, het kkk mechanisme, de koppelingen of de buffers?
Vriendelijke groet, Henk

Laenderbahn027

• Stamgast
« Reactie #313 Gepost op: vrijdag 14 januari 2022, 16:04:58 »

Daar kan ik eerstdaags ook wel een foto van maken. Heb je nog voorkeur welke details goed in beeld moeten komen? De lagerpotten, het kkk mechanisme, de koppelingen of de buffers?

Nee, geen voorkeur, graag alles  ;). Ik vroeg me namelijk af hoe je het gat, wat je alleen maar schuin kunt voorboren, kunt gebruiken voor de aspotten? Die zitten er dan toch ook schuin in, of vergis ik me?

Alvast bedankt voor de moeite!

Met vriendelijke groet,
William
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #314 Gepost op: vrijdag 14 januari 2022, 16:14:15 »

Ach zo op die fiets. Ik zal daar een klein verslagje van maken. Dan wordt het hopelijk wat duidelijker.
Vriendelijke groet, Henk

ramdani

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #315 Gepost op: vrijdag 14 januari 2022, 16:23:20 »

het KK- mechanisme en koppelingen zou ik graag in detail zien, waarschijnlijk zal het ook wel in het verslag staan ;)

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #316 Gepost op: zaterdag 15 januari 2022, 16:15:46 »

En weer tijd voor een updeet van het 1 op 1 gebouw. Deze week niet erg veel kunnen doen, 4 halve dagen werken is niet bepaald veel om snel vooruit te komen. We hebben effe een vervelend akkefietje aan de hand. Een aanmaning ontvangen van een incassobureau betreffende een telefoonrekening. Alleen is het niet onze telefoon en voor je ze dat aan het verstand hebt gebracht ben je wel even verder. Met dergelijke geintjes moeten ze niet bij mij aankomen. Dan wordt ik heel onaangenaam.

Aan de buitenkant druk bezig met de luifel, voordak, afdak of hoe je het maar wilt noemen. De staalconstructie daarvan is nu wel helemaal klaar maar voor de dakplaten er op kunnen moet eerst het bovenliggende gedeelte van de gevel worden afgewerkt. Anders kom ik er niet meer goed bij. Dus onder de dakrand nog wat gevelplanken aangebracht, het geheek afgekit en geschilderd. Een klein hoekje hier moet nog geel gekleurd worden. Dan kunnen eindelijk de dakplaten er op. Op foto 2 heb ik er al eentje liggen. Die moet er weer af voor het schilderwerk. Ligt er tijdelijk op om de aansluiting met de wand te controleren.

Aan de binnenzijde een begin gemaakt met de tussenwanden. De douchehoek staat nu maar om één of andere domme reden heb ik veel te weinig profielen van het C-type. Dat stagneert de voortgang omdat deze maat niet hier in de stad verkrijgbaar is. Daarvoor moet ik naar Surin City. Gaat volgende week gebeuren. Dan meteen ook de deurkozijnen meenemen, die zijn daar stukken goedkoper, dan kunnen die ook meteen geïntegreerd worden.
Vriendelijke groet, Henk

Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omhoog