Nou Tony, laat ik het zo zeggen, ter elfder ure net nog op tijd in elkaar geknutseld. Maar ik ben er wel blij mee, het ding heeft zijn nut nu al danig bewezen. Volgens de planning moet het geheel ook een kleurtje krijgen, ja. Dit werk was aan de vrouw toebedacht, maar ik denk dat ik daar niet op ga zitten wachten. Ben er alleen nog niet helemaal uit betreffend de kleur keuze. Hink een beetje op twee gedachten.
Vorige week zou ik beginnen met het dekken van de tweede helft. Al heel snel kwam ik erachter dat dat geen succes ging worden. De overhang is aan deze zijde iets groter dan aan de andere kant en ik kom er dus niet bij van binnenuit. Dan moet er een steiger buiten opgebouwd worden dus. Maar daar ligt een groot gapend gat voor de septic tank. Snel besluit die septic tank moet er eerst in. Zo gezegd zo gedaan. Het grote gat nog groter en dieper gemaakt zodat de tank er in past. Toen met verkrachte eenden de tank in het gat laten zakken en gevuld met water zodat deze bij een toevallige regenbui niet weer boven komt drijven. En het gat grotendeels weer dicht gegooid met grond. De volgende dag wil ik de aansluitingen maken en grote schrik, het past niet! Stommiteit natuurlijk om dat niet te controleren voor het vullen. Maar de tank ligt 6cm te diep. Dus met naarste spoed op zoek naar iemand met een pomp om het ding weer leeg te maken. Probleem daarbij is dat de pomp in een 10cm brede pijp moet zakken, klein pompje dus, Niet te vinden dus. Ook een rondgang langhs de winkelstjes in de stad leverde niet veel op. Meer dan een pomp die een klein vermogen moest kosten leverde dat niet op. Dan maar bij Ome Ali kijken wat die te bieden heeft. Verschillende niet al te dure aanbiedingen zelfs. Enkele leveranciers gemaild over leveringstijden en er uiteindelijk één besteld. Duurde nog vier dagen voordat het ding hier was en toen een half uur voordat de tank weer leeg was. Met 800 liter water minder er in moet dat ding toch te tillen zijn? Nou niet dus, andere truc dan maar. Water naast de tank in het gat laten lopen! Reeds na enkele minuten begon het ding al te drijven en kon ik hem er zo uit pakken. De eerder al weer ingekieperde grond bleef daarbij mooi aan de randen staan en zakte niet in. Toen 6cm dikke blokken in het gat gelegd en waterpas gemaakt. Tank er weer in gesjord en alles dubbel gecontroleerd. Na het goedbevinden van de hoogtes weer water gevuld en de aansluitingen gemaakt. Het ding ligt er nu helemaal goed in en alle aansluitingen zijn precies zo als ze zijn moeten. Nu kan het gat helemaal dicht gegooid worden en de steiger opgebouwd. Héhé.
De fotoos:
1> Het gat met betonvloer en de tank op de achtergrond.
2> Het graafgereedschap.
3> De tank voor de eerste keer in het gat, niet goed dus.
4> Zoals het er nu bij ligt, alle aansluitingen gemaakt en goed.