Gisteren met de DCC-Next aan de gang gegaan. Als eerste de bijbehorende software op de computer geïnstalleerd. Die software installeert de sketch dan weer in de Arduino. Ook zit er een programma bij om de boel te configureren. Dat gaat heel simpel op je werktafel naast de laptop. Zelfs het DCC signaal heb je daar niet bij nodig. Alleen een USB kabeltje (en het wissel met servo uiteraard). Met het configuratie programma stel je het DCC adres, de uiterste standen van de servo en de snelheid waarmee deze moet draaien in. En dan blijkt ook meteen het voordeel van mijn gewoonte om eerst het wissel en de servo samen te bouwen en het geheel daarna in de baan in te laten.
Nadat wissel en servo op deze manier goed zijn ingesteld worden deze van een merknummer voorzien zodat je precies weet waar welk wissel moet komen in het baanplan.
Tussendoor heb ik, zoals iedere dag gewoonlijk, een uurtje gereden. En vandaag was ik het echt spuugzat. Iedere keer ontspoort er wel iets in de helix en dat natuurlijk altijd op de meest hopeloze plaats waar je het moeilijkst aankomt. En het mag geen wonder heten, het is altijd een draaistel met een sleper eronder, zonder uitzondering. Nu heb ik slechts twee wagens met ski's maar die rijden momenteel wel het meest, de LUX reinigingswagons. Maar zoals gezegd was ik het vandaag spuugzat en dan moet er wat gebeuren. Liep al een tijdje met ideeën rond en heb die vandaag uitgevoerd. Onder wagons horen geen ski's, die dingen gaan niet op wintersport. Dus weg ermee, alles er onderuit geschroefd. Toen de lok en wagons van stroomvoerende koppelingen voorzien waar gewoon het middenleider signaal op staat. Dat werkt net zo goed of eigenlijk nog beter. Toen ik de lok toch open had liggen heb ik meteen de koppelingsschacht aan de voorkant verwijdert en de meegeleverde Schürze gemonteerd. Dat ziet er een stuk beter uit in ieder geval. Eerst de lok een stukje laten proefrijden door R1 (C-rail). Dat gaf geen enkel probleem dus de wagons er weer achter en de helix in gestuurd. Meteen kortsluiting, pvd wat nu weer. Vooste draaistel ontspoort dus toch problemen met die Schürze. Niet op C-rail R1 maar wel op K-rail R1. Nu staat er in het boekje van de lok niets over dit probleem wat ik wel weer een tekortkoming van Märklin vind. Of telt bij hun alleen nog C-rail? Een klein hoekje aan de voorzijde van het draaistel wegsnijden loste het probleem afdoende op. Had de firma ook van te voren al kunnen doen, naar mijn mening. Maar ja, nadenken schijnt in Göppingen niet de gewoonte te zijn.
Vanmiddag de schoonmaaktrein ettelijke uren laten rijden zonder verdere problemen.
Vanmiddag kreeg ik, na ruim vier weken, ook een antwoord van Märklin op mijn klacht betreffende de BR24. Of eigenlijk was het geen antwoord maar twee vervolg vragen. Welk besturingssysteem (protocol) ik gebruikte en of ik de decoder al gereset had. Beide gegevens had ik al in mijn eerste mail aan de firma vermeld, maar ja. Heb ze dus verteld dat ik met het beste en meest stabiele protocol rijdt, DCC dus. En ja een reset met waarde 8 in cv 8 had ik ook al uitgevoerd, Overigens zonder enige verbetering. Ben benieuwd hoelang het nu weer gaat duren voor ze met de volgende onbenullige mail komen.