Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hans, ook een briljant idee maar dat gaan we toch niet doen. Een stukkie (lompe) K-rail tussen de C vind ik ook geen gezicht.
Bijkomend probleem is ook dat hoe vloeiender het wordt het ook korter wordt. En dan krijg ik problemen met het stijgingspercentage wat nu al op 3% zit (met die forse slinger er in dus). Tijdens de aanleg gaan we het nog eens bekijken en houden alle (C-rail) opties open.

Ik gebruik weliswaar veel verschillende soorten rail maar het moet optisch wel uniform passend blijven
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 31 januari 2024, 11:35:46En daar ga ik dus niet een meter flexrail tussen leggen want die is er niet in C. Märklin geneugtes.

Dan maak je 'm toch zelf... https://thkas-moba.de/mucis/c-flex.html.

Groeten,
William
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
William, dank voor je bijdrage. Een dergelijke methode ken ik en heb ik al eens toegepast, al moet ik zeggen dat deze werkwijze tot heel wat mooiere resultaten leidt. Dit is zeker een optie die we onder beraad houden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk, je legt er nu bochten in om extra lengte te verkrijgen en om zo het stijgingspercentage binnen de tegenwoordig heilige 3% te houden.
Wat je hierbij niet moet vergeten is dat bochten een aanzienlijke frictie opleveren; wellicht zelfs meer dan die paar promille stijging die je nu bespaart.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hans, Henk schrijft dat het een bijkomend probleem is. Het eigenlijke probleem is dat Marklin geen flexrails maakt. 
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Freek op woensdag 31 januari 2024, 21:40:20Het eigenlijke probleem is dat Marklin geen flexrails maakt. 
Alleen voor K maken ze flexrail ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Basjuh, neemt U mij niet kwalijk, ik had er achter moeten zetten: uitgezonderd K. Maar het bezwaar van Henk daartegen is al langs gekomen. Vandaar mijn ietwat te korte reactie.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Het zei je vergeven Freek.
Re: Baanbouw Rehausen
Precies. No hard feelings ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
ik heb op het Stummiforum iemand gezien die de rails uit de k-rail vervangt door een andere railsoort, alleen vind ik niet meer terug wie het was en welke railsoort hij gebruikte (omdat ik dat vluchtig tijdens het werken had gezien);

mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja leuk Michel maar wat mag het voordeel daarvan zijn?

Dan heb je nog steeds die lelijke pukkels in je bielsmat. En welke wissels ga je daarbij gebruiken?
Zeker wanneer je weet (en dat zou jij moeten weten) dat een lengte Peco rail, plus WW-puko's daarvoor, goedkoper is dan een K-flex. Dus, vergeef mij de opmerking, dat vind ik een totaal onzinnige oplossing.

Ben overigens wel benieuwd welke railstaaf daarvoor gebruikt wordt. Code 100 is te klein, die rammelt in de kleinijzers. Code 124 dan? Dat is voor 0-spoor en nog groter dan K-rail. Daartussen zit naar mijn weten niks.
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: ramdani op donderdag 01 februari 2024, 17:20:24ik heb op het Stummiforum iemand gezien die de rails uit de k-rail vervangt door een andere railsoort, alleen vind ik niet meer terug wie het was en welke railsoort hij gebruikte (omdat ik dat vluchtig tijdens het werken had gezien);
Sebb vervangt ze door rails van Peco code 100.
Re: Baanbouw Rehausen
spoorz
gast

Re: Baanbouw Rehausen
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoezo "Of zo?" Kun je dat toelichten?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Het "Of zo" is een link.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Aah ja nu zie ik het ook. Waarschijnlijk omdat er alleen maar "of zo" staat had ik het kleurverschil niet opgemerkt. Zou bijna zeggen dat mijn gezichtsvermogen zienderogen achteruit gaat, Maar dat kan natuurlijk niet.
Re: Baanbouw Rehausen
Je kan het op je internetverbinding gooien ;)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ha ja nou, ik gooi wel eens iets op tafel of in een hoek maar op een internetverbinding? Ben bang dat daar verdomd weinig op blijft liggen.  :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat wordt dan een knappe worp van 500 meter ...............

Maar eh genoeg over kronkels en flexibele zooi. Doe lekker wat je zelf goed vind Henk het is uiteindelijk jouw baan.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
YEP .

Maar dan moet toch eerst het SS2 af gemaakt worden en in orde zijn. Daar ben ik nu druk mee en het begint al ergens op te lijken. Aan de rechterzijde zijn alle uitsparingen voor de aandrijvingen gemaakt en de wisselstraat ligt weer op zijn plaats. De toevoersporen met melders zijn ook gelegd en goed bevonden. Volgende klus is de overige opstelsporen weer terug leggen en de melders aansluiten. Daarna kan dan dezelfde exercitie aan de linkerzijde ter hand genomen worden.
Volgens PostNL is de DCC-Next de grens over maar dat blijkt toch iets anders te zijn. Het pakket ligt nog steeds in NL te wachten op transport naar het land van bestemming. Met de waarheid neemt PostNL het niet zo nauw.
20240204_165650.jpg

Ondertussen ben ik ook nog bezig met een setje van Auhagen. Een krantenkiosk en telefooncel, In de krantenkiosk heb ik het verkoopluik opengesneden en een verkoper er in geplaatst. Helaas lijkt op de foto het glas niet erg doorzichtig, dat is schijn, Ook heb ik verlichting gemonteerd, 2 LED's gaan het ding van binnenuit verlichten. De voorschakel weerstand voor de LED's heeft een plaatsje gevonden onder het dak. Er moeten nog enige details aangebracht worden dan is het zo goed als klaar.
De telefooncel is reeds gespoten en gedeeltelijk in elkaar gezet. Er mot nog glas in maar het meegeleverde deel daarvoor past niet goed genoeg (te klein). Dat wordt dus wat anders maken. Daarover volgende keer meer.
20240204_160410.jpg
20240204_160200.jpg 
20240204_160213.jpg
20240204_160443.jpg

Kreeg vandaag nog weer enkele onaangename verrassingen.  Rond tien uur kwam er opeens geen water meer uit de kraan. Verdo....rie wat nu weer. Bij controle bleek dat de zekering getript was. Terug inschakelen deed het ding meteen weer trippen. Hmmpff, alweer die verdomde pomp kapot. Stel je even de tekstballonnetjes va kapitein Haddock voor, ja die van Kuifje. Zo voelde ik mij even.
Meteen in de auto om een nieuwe te halen want zonder water is volkomen klote. Afijn voor ik de pomp gewisseld had kwam ik erachter dat deze niet defect was maar de automatische zekering. Gelukkig kon ik de pomp terugbrengen en kreeg ik mijn geld terug.
Om bij te komen even iets verfrissends drinken. Kom ik erachter dat de koelkast niet meer koelt, Alles warm en het vriesgedeelte ontdooit. Een ongeluk komt nooit alleen. Heb mijn portie voorlopig wel weer gehad.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Sterkte in deze lastige tijden en hou het hoofd koel (zolang de airco ook niet stuk gaat :?).

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ben vandaag aan het worstelen geweest om het SS2 weer in elkaar gestoken te krijgen. Inmiddels zijn alle klikverbindingen afgebroken maar het ligt nog steeds niet in elkaar. Korte probleemomschrijving: De aansluitende rails rond het driewegwissel moeten als laatste worden aangesloten. Hiervoor moet het hele zaakje iets worden opgetild om de klikverbindingen in elkaar gestoken te krijgen. Echter door de aangesloten meld- en voedingsdraden is er verdomd weinig bewegingsruimte. Tevens vergemakkelijken de aanwezige isolatiehoedjes (blauwe driehoeken) het in elkaar steken beslist niet.
baan2ULpeSS2lok.jpg
Verder wordt de werkruimte beperkt door de spanten (rode lijnen) waar het bovenliggende niveau op rust. De voorste rand hiervan wordt aangeduid met de oranje lijn. Dus alles boven de oranje lijn ligt onder dat niveau en het hoogteverschil is 15cm.
Na veel gepruts en geëmmer ben ik er maar mee opgehouden. Wanneer iets niet wil lukken moet je er even afstand van nemen om een frisse blik te krijgen. Helaas is dat blik er nog niet gekomen.
Vandaar mijn vraag: Hoe zouden juliie deze situatie aanpakken oftewel in welke volgorde de rails in elkaar klikken om het gewenste resultaat te bereiken. Let wel; er is nergens speling! Het past net zo strak als het in de tekening ligt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
misschien een foto plaatsen ter verduidelijking;

ik heb onlangs ook een wissel moeten vervangen op een onbereikbare plaats, eerst de wissel vastgeklikt, en dan de overige sporen eerst aan de wissel en dan aan de overige sporen; ook met draden en mtb wisselmotor;

mvg,
Michel

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar ik heb alle bezetmelderdraden onder de tafel 5 cm extra ruimte gegeven bij de aansluiting op de rails. Zo kan ik altijd nog een rails loshalen indien nodig.

Ik neem aan dat de achterliggende sporen opstelsporen zijn (dan kan ik in de tekening niet zien). Daar zou ik in dit geval eerst de rails loshalen en daarna vanaf het driewegwissel alles weer aansluiten.

Groeten,
Wico   
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mosterd gebruik ik lang niet bij iedere maaltijd en mijn meld- en voedingsdraden hebben wel 10cm slack. Daar zal het niet aan liggen.
het grootste probleem is dat de klikverbindingen er allemaal af liggen en de rails daardoor niet aan elkaar blijven zitten bij het manoeuvreren om de volgende verbinding aan elkaar te klikken. Je blijft dus bezig in een soort vicieuze cirkel.
Er is slechts één doodlopend spoor (het bovenste diagonale spoor), alle andere zijn doorgaande.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dan kan ik je helaas niet verder helpen :|. En zonder fatsoenlijke klikverbindingen wordt het inderdaad een (bijna) onmogelijke klus.

Groeten,
Wico 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Baanbouw Rehausen
is het mogelijk om te beginnen bij een paar rails (bv linksonder) los te klikken? dan kan je vandaar de "hele" wisselstraat eruit trekken en dan terugbouwen, waarbij je iedere rails - waarvan de klikverbinding kapot is - met 1 schroefje vast te zetten. dat is wel werk, maar hoef je die wissels niet allemaal te vervangen, maar zitten ze wel vast...
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Go Henk Go.
Kom op Henk, los 't op, gaat je lukken. Ook zonder goedbedoelde tips vanaf de andere kant van de aardkloot: jij ziet en voelt immers wat je doet, da's op afstand niet te doen.

En anders overstappen op M-rails, die breken niet (maar verbuigen en die kan je vervolgens terugbuigen >:-D ).
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wico,
Misschien denk jij dat je me niet verder kunt helpen maar dat heb je wel gedaan. Tijdens het lezen van jouw post kwam bij mij die frisse blik binnen waaien. Daar ga ik zo meteen mee aan de slag.

Ernst,
Aardige suggestie maar ik heb net de hele wisselstraat eruit gehad en wil die nu weer terug leggen. En dat lukt dus niet meer. Er is niet genoeg ruimte om de klikverbindingen in elkaar te kunnen steken.

Hans,
Citaat van: Hanzi op dinsdag 06 februari 2024, 20:06:10jij ziet en voelt immers wat je doet
Bijna goed, de juiste verwoording is "jij ziet of voelt immers wat je doet".
Het hele SS2 ligt onder het tracé van het bovenliggende niveau met een hoogteverschil van 13 a 15cm. Ik kan weliswaar overal bij maar dan zie ik niet meer wat ik aan het doen ben. Mijn handjes zijn niet transparant. En op puur gevoel werken is niet mijn forte. Dus dat is niet ideaal.

Een sublieme suggestie, echt. De ideale oplossing voor ieder probleem, ga 40 jaar terug in de tijd toen het probleem nog niet bestond. Et voila, c'est la vie.  >:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Met M-Rail van 40+ jaar oud heb je weer andere probleempjes hoor. Kunststof puntstukken die deels weggesleten zijn, blikken strijkregels die los gaan zitten, of zoals nu een Egelsman waarvan een tong niet altijd lekker terugveert. En dat laatste dan ook op een plek met zeer beperkte werkhoogte en rondom zorgvuldig verlijmde/geschroefde houten blokjes waar de boven-etage op ligt :? . Ben al een tijdje moed aan het verzamelen ;) .
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zeer juist, the times they are changing en daarmee de problemen ook, alleen zijn de problemen dan anders.

Real time in 1 op 1: Vroeger kon je met een hamer, een schroevedraaier en een bahco een trein wel weer aan de praat krijgen. Hedentendage zit er een zootje intelligentie in met een hoeveelheid electronica waar je niet goed van wordt.
Maar problemen zijn er nog steeds, alleen anders.

Henk sterkte met dit probleem. Maar eerst moet die koelkast weer koelen en het vriesvak bevroren blijven.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Helemaal juist Freek, met een hamer begin je in de hedendaags techniek nog maar weinig.

De koelkast staat momenteel bij de reparateur om te zien of deze nog hersteld kan worden, zo ja wordt die ingezet in het treinpaleis. Dan heb ik daar ook wat koud drinken grijpklaar staan. In huis heb ik nu een nieuwe, iets groter en luxer.
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 08 februari 2024, 07:35:36met een hamer begin je in de hedendaags techniek nog maar weinig.
Het valt in dezelfde categorie tegenwoordig als een haring de grond in rammen met dynamiet.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De koelkast heb ik opgegeven. Kreeg vanmiddag bericht dat er een nieuwe compressor in zou moeten en dat kost meer dan 50% van de nieuwprijs. Dat gaan we dus niet doen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
In post 1570 had ik al melding gemaakt van de kiosk en telefooncel van Auhagen. Die zijn nu zover als mogelijk af. De rest van de details worden pas gemonteerd wanneer de items op hun definitieve plaats gezet worden.
De telefooncel is nu voorzien van transparante folie, het telefoonapparaat is in RVS geschilderd met een zwarte hoorn, kiesschijf en snoer. Ook heb ik er een cassatte met telefoonboeken in gehangen en het ding voorzien van verlichting (Gele 0402 SMD LED met 0,1mm lakdraad). De LED zit in een uitgefreesde holte in het dak.
20240207_134003.jpg
20240207_133908.jpg
20240207_090151.jpg   
Bedenk dat de foto's hier getoond op mijn kleine laptop schermpje al vier keer zo groot zijn als de werkelijkheid. In die werkelijkheid zie je dan ook veel minder details en vooral de foutjes vallen dan helemaal niet op.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Gisteren met de DCC-Next aan de gang gegaan. Als eerste de bijbehorende software op de computer geïnstalleerd. Die software installeert de sketch dan weer in de Arduino. Ook zit er een programma bij om de boel te configureren. Dat gaat heel simpel op je werktafel naast de laptop. Zelfs het DCC signaal heb je daar niet bij nodig. Alleen een USB kabeltje (en het wissel met servo uiteraard). Met het configuratie programma stel je het DCC adres, de uiterste standen van de servo en de snelheid waarmee deze moet draaien in. En dan blijkt ook meteen het voordeel van mijn gewoonte om eerst het wissel en de servo samen te bouwen en het geheel daarna in de baan in te laten.
Nadat wissel en servo op deze manier goed zijn ingesteld worden deze van een merknummer voorzien zodat je precies weet waar welk wissel moet komen in het baanplan.

Tussendoor heb ik, zoals iedere dag gewoonlijk, een uurtje gereden. En vandaag was ik het echt spuugzat. Iedere keer ontspoort er wel iets in de helix en dat natuurlijk altijd op de meest hopeloze plaats waar je het moeilijkst aankomt. En het mag geen wonder heten, het is altijd een draaistel met een sleper eronder, zonder uitzondering. Nu heb ik slechts twee wagens met ski's maar die rijden momenteel wel het meest, de LUX reinigingswagons. Maar zoals gezegd was ik het vandaag spuugzat en dan moet er wat gebeuren. Liep al een tijdje met ideeën rond en heb die vandaag uitgevoerd. Onder wagons horen geen ski's, die dingen gaan niet op wintersport. Dus weg ermee, alles er onderuit geschroefd. Toen de lok en wagons van stroomvoerende koppelingen voorzien waar gewoon het middenleider signaal op staat. Dat werkt net zo goed of eigenlijk nog beter. Toen ik de lok toch open had liggen heb ik meteen de koppelingsschacht aan de voorkant verwijdert en de meegeleverde Schürze gemonteerd. Dat ziet er een stuk beter uit in ieder geval. Eerst de lok een stukje laten proefrijden door R1 (C-rail). Dat gaf geen enkel probleem dus de wagons er weer achter en de helix in gestuurd. Meteen kortsluiting, pvd wat nu weer. Vooste draaistel ontspoort dus toch problemen met die Schürze. Niet op C-rail R1 maar wel op K-rail R1. Nu staat er in het boekje van de lok niets over dit probleem wat ik wel weer een tekortkoming van Märklin vind. Of telt bij hun alleen nog C-rail? Een klein hoekje aan de voorzijde van het draaistel wegsnijden loste het probleem afdoende op. Had de firma ook van te voren al kunnen doen, naar mijn mening. Maar ja, nadenken schijnt in Göppingen niet de gewoonte te zijn.
Vanmiddag de schoonmaaktrein ettelijke uren laten rijden zonder verdere problemen.

Vanmiddag kreeg ik, na ruim vier weken, ook een antwoord van Märklin op mijn klacht betreffende de BR24. Of eigenlijk was het geen antwoord maar twee vervolg vragen. Welk besturingssysteem (protocol) ik gebruikte en of ik de decoder al gereset had. Beide gegevens had ik al in mijn eerste mail aan de firma vermeld, maar ja. Heb ze dus verteld dat ik met het beste en meest stabiele protocol rijdt, DCC dus. En ja een reset met waarde 8 in cv 8 had ik ook al uitgevoerd, Overigens zonder enige verbetering. Ben benieuwd hoelang het nu weer gaat duren voor ze met de volgende onbenullige mail komen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Problemen, oplossingen, weer problemen, weer oplossingen, Marklin die mailtje kwijt raakt of misschien was het ook het actieve geheugen. Het leven van een modelspoorder gaat niet over rozen.
Benieuwd wat het antwoord van meneer Marklin gaat inhouden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Weer bij gelezen hier, Henk  :)
Op de een of andere manier denk ik, dat je meer dan één koelkast in huis hebt......
Klopt dat ?

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Klopt. Een kleintje voor water, limo en sapjes. En een grote in de keuken voor de reguliere etenswaren.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag weer eens rum de tijd gehad voord e modelbaan. En deze tijd ook nuttig besteed.
Het SS2 is bijna af. De rails liggen erin, er moeten alleen nog een paar draden aan de onderzijde aangesloten worden en dan het geheel getest. Dat gaan we morgen doen. Dan kunnen de treinen daar eindelijk ook rijden en gaan we verder met het volgende punt op de todo list. We hebben er nog genoeg op staan.

Vandaag ook de poetstrein weer uitgebreid laten rijden en geen enkel probleem met ontsporingen gehad. Het verwijderen van die vermaledijde slepers lijkt toch de uiteindelijke oplossing te zijn.

Vandaag ook een antwoord van Marklin gehad op de BR24 perikelen. Ik mag de lok opsturen. Dat gaan we natuurlijk niet doen. Alleen de verzendkosten voor een complete lok zijn daarvoor al te hoog. En gezien de doorlooptijden bij Marklin gaat dat veel te lang duren. Zal ze nog een reactie sturen of alleen de decoder ook genoeg is. Heb dat met MSL al twee keer gedaan en dat bevalt veel beter.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hmm, dan heb je redelijk snel antwoord terug gehad. Ben benieuwd of ze het voorstel van het opsturen van de decoder accepteren.

Inmiddels maak je zo te lezen aardige vorderingen, gelukkig zonder problemen. Houden zo.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En ja, dat accepteren ze. Einde vorige week heb ik daarover bericht gehad. Dus de decoder ligt nu verzendklaar. Dan ben ik benieuwd wanneer dat verwerkt wordt.

Buien allerhande klusjes in-, aan- en rondom het huis heb ik deze week ook nog wat aan de baan kunnen doen. Vorige week had ik al bericht dat het SS2 er weer helemaal in lag en nu zijn we zover dat alles (bijna) ook nog werkt. De treinen rijden, na veel poetsen en mopperen, er weer probleemloos door. Een enkele keer blijft een wissel nog wel eens hangen, dat zijn aanloop probleempjes die nog verholpen moeten worden. Maar ik ben tegenwoordig al blij wanneer het enigszins werkt.

Maar vandaag had ik weer wat eigenaardigs. Vanochtend een lok aan het ijken tot het lunchtijd was, Dus lok stil gezet, koploper afgesloten en de IB uitgeschakeld. Kom ik na het eten terug en wil verder gaan. Zodra er spanning op de baan werd gezet ging die lok er als een gek vandoor. Draairegelaar op nul hielp niet, rijrichting omkeren hielp eventjes daarna stormde de lok in tegenovergestelde richting weg. De lok van de baan genomen en op het testspoor boven de console gezet. Lok reageert normaal alsof er nooit wat mis was. Weer op de baan en zoef, het leek wel een haas. Andere loks op de baan hadden nergens last van, alleen die eene. En op het testspoor had zij ook geen problemen. Wat is er dan anders aan het testspoor en de baan. Het testspoor wordt rechtstreeks uit de IB gevoed. De baan via een booster. De booster dus uitgeschakeld en weer opnieuw gestart. Het fenomeen bleef zich voordoen, terwijl een booster toch niets anders is als een versterker. Die versterkt het inkomende signaal zodat daar een trein op kan rijden. Maar genereert zelf geen commando's. Daarom vraag ik mij af wat hiervan nu weer de oorzaak kan zijn.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat is een goed bericht van Marklin. Nu inderdaad afwachten wanneer Marklin het in behandeling neemt.

Dat is weer een vreemde storing. Gelukkig heeft je loc geen vliegles gaan nemen. Maar wat dat nu is ................
Gellukkig zitten er specialisten op dit forum.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Klinkt als: booster "ontvangt" geen volledig digitaal signaal en zet dan de spanning van de voeding op de baan.

Groet, Anne W
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dan zouden al Henks locs daar toch last van moeten hebben, Anne?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nee hoor, hang van de decoder en eventueel de instellingen van die decoder af.

Groet, Anne W
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Oké, het zal wel. Laat mij maar lekker analoog karren ;) .
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vanochtend uitgebreid met dit probleem bezig geweest. Wanneer ik de IB opstart en de lok laat rijden gaat alles goed. De lok rijdt nauwkeurig op alle commando's. Maaarrr... zodra ik koploper laat communiceren met de IB slaat de lok op hol. Zoals al reeds opgemerkt, alleen op de boosterspanning. Het lijkt er op dat Anne gelijk heeft maar het probleem wordt blijkbaar veroorzaakt door koploper. Dat vind ik vreemd en heb daar geen verklaring voor. Ook wanneer de communicatie weer verbroken wordt persisteert het probleem.
Nu heb ik de lok zo ingesteld dat deze alleen naar DCC commandos luistert, dus de analoog herkenning uitgeschakeld. En dan gebeurt het niet meer. De lok rijdt perfect. Bij andere loks die de analoog herkenning ook op automatisch hebben staan komt dit probleem niet voor. Nu is dit de enige Piko lok in mijn bestand met een Piko decoder. Blijkt toch dat die heel anders reageren dan bv ESU decoders.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik had het als ik de spanning op de Edits booster zette en daarna pas de spanning op de Raptor.

Groet, Anne W
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nog effe een updeet voor de race angeet.

Dee week niet al te veel aan de baan gedaan, druk geweest met allerhande klusjes rondom, in en aan het huis. Is ook belangrijk dat die bijtijds gedaan worden. Wel mistens om de andere dag de treinen een uurtje laten rijden om de rails schoon te houden. Wanneer ik dat niet doe hebben we meteen weer problemen met niet willen rijden. En dat kunnen we niet hebben, het moet wel blijven rollen.

Begin volgende week verwacht ik de materialen die nodig zijn om de aansluiting met het paradespoor aan te passen. Dus dan kunnen we daar weer mee aan de slag.