Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

Gestart door MrAdmiral maandag 21 augustus 2023, 17:31:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
 @citaat Prachtig lange galerij, Yo!  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Mooie galerij geworden dat maakt dat hoekje aardig af. Maar groen, groen, groen geloof ik niet Yoni, je werkt heel graag met kleuren ...........
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Citaat van: Freek op zaterdag 06 april 2024, 15:40:31Mooie galerij geworden dat maakt dat hoekje aardig af. Maar groen, groen, groen geloof ik niet Yoni, je werkt heel graag met kleuren ...........

Oke, oke, ik heb het begrepen  O:-D geen standaard baantje..
Dus we hebben al wat kunnen losgaan op een klein hoekje in de deuropening.
Het idee is om de hele rotswand her en der zo een groen moslaagje te geven.
Enja... ik weet het ballasten van die sporen.. maar ik vind gras en gele bloemetjes veel mooier dan grijze steen.


Morgenavond verder doen aan dat rechte stuk, daar ga ik ook nog wat bomen op de rand zetten tot aan de tunnel.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Je hebt zeker geen standaard baan Yoni. Dat blijkt wel aan de gehele opbouw. Trouwens tussen groen en groen is er ook nog wel kleurverschil. 50 Shades of green dus. Kijk maar eens naar die bergen boven aan de foto.
Maar dat hoekje ziet er goed uit, wat mij dan opvalt is de schaduw van die bomen.
Of je op die rand bij die tunnel meer bomen moet plaatsen?? Ik denk dat het zo prima kan omdat je daar nog niet helemaal klaar bent. Ik neem aan dat die bruine kleur op die rots ook nog groen gaat kleuren.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Hoi Freek, dat neem ik als een compliment! De schaduw van de bomen komt omdat ik verschillende lichtbronnen gebruik ipv alles te verlichten met een hoop led strips.
Op deze manier heb ik het gevoel van een uur en hoogte van de zon tov te bomen en geeft iets extra voor mij  :D

Die bomen ga ik alleen plaatsen in en rond de deuropening. Het lange stuk spoor heeft al iets leuks gekregen wat wel bijdraagd tot het kleurige sfeertje.
Voorlopig heb ik nog net iets te weinig van deze maar binnenkort nog eens gaan neuzen  :D




Het effect waar ik op mik


Dit wil ik langs de sporen zetten op de bergroute als dominerende factor
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Dat was inderdaad als compliment bedoelt Yoni. Wat je langs de baan wil zetten is inderdaad dominerend. Misschien zelfs wat te dominerend. Langs spoorlijnen is er vaak een uitgebreid planten repertoire.
 
Ook als je variatie aan plantjes zou gebruiken blijft het m.i. een blikvanger.
En voor de rest die spoordijk ziet er nu wel heel netjes uit. Zelfs mijn bloembakken zijn niet zo netjes aangeplant. Het lijkt nu een beetje of de tuinman langs de dijk aan het werk is geweest.
Maar let wel, het is uiteraard jouw landschap. Dus geen kritiek, maar slechts gemijmer hoe ik het zie.

 
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Die bloemen zijn prachtig. Die heb je zo gekocht?
Ik ben ook wel benieuwd wat je met die gallerij gaat doen. Ik kijk er naar uit.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Citaat van: Jongslog op maandag 08 april 2024, 19:51:14Die bloemen zijn prachtig. Die heb je zo gekocht?
Ik ben ook wel benieuwd wat je met die gallerij gaat doen. Ik kijk er naar uit.

Die rode bloemen zijn van Noch: 07257
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Vandaag en vorige dagen weer wat verder gedaan, vooral het doel de grote berg, al dat pur achter tegellijm te krijgen.

Toch zo fijn dat het modulair is  :)



En ook hebben we de 5 ikea spotjes vervangen door.. Phillips flood lights 4000k.
Het verlicht goed dus denk er nog zo eentje bij te hangen (zijn toch 2 gaten geboord in het plafond met bijhorende plug)
Het heeft een goed effect dat de schaduwen nog aanwezig zijn zoals bij een zon.


Als de tegellijm droog is dan gaan we weer verven en groen, groen, kleur, kleur & nog is groen en kleur  :D
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Vandaag ook een leuke mail mogen ontvangen "Goedemiddag, Uw 2 herstellingen 3170 en 3171 zijn klaar"

Dus zijn we deze 2 gaan ophalen in de lokale treinwinkel, nu zijn ze niet meer analoog maar digitaal (esu decoder) met nieuwe motor, geluid en afgesteld qua rijsnelheid.
Dus momenteel hebben we zo drie van die houten locomotieven...  8o  Wat sfeerbeelden van hun tijdelijke stelplaats.




Gezien op de ondeste foto op het schaduwstation, van rechts naar links:
- Dat is de set met zweedse postwagon (niet de duitse), deze gaat op de dorp route rijden.
- De combinatie van verschillende aankopen, deze gaat op de bergroute rijden
- De met sneeuw en de kleurige vaten gaat ook op de bergroute rijden.

Dus deze twee gaan naar de stelplaats in de technische ruimte.
Hier komt nog 1 zijspoor bij en die zweedse stoomloc met de vier kleine houten wagonnetjes gaat weer naar het grote schaduwstation)


Dan zal het stilaan tijd zijn om een Central Station 3 aan te schaffen want niet al de treinen geraken in 1 MS2.
Je kan twee MS2's aansluiten maar de ene is slave en de andere master, dus geen mogelijkheid om de locs te verspreiden over de twee MS2's
Die Central Station 3's zijn duur maar zover ik zie gemakkelijk is gebruik, zeker dat ik drie aparte sporen heb zodat er geen kans is op een botsing.
Iets anders dan die Central Station 3 zit ik al met pc aansturing van de treinen en ik zit al de hele tijd achter een scherm, dus doe maar lekker even niet.

En ook is er een klein rangeer spoortje gekomen ( moet nog een wissel bijkomen) om dan de T18 op de parkeren voor te rangeren.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Misschien een idee voor jouw baan? Een telefoon van de wind zoals ze die in Japan werd geïnstalleerd en na de ramp in Fukushima regelmatig wordt gebruikt. In het dorpje Latour op mijn baan hebben ze er inmiddels ook een... (Viessmann, bewerkt).
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Wel Charlemagne, dat is iets wat ik al ingedachten had maar in een oudere vorm zijnde seintorens met vlaggen.
Deze zouden dan her en der staan, al dan niet op een paal enzo met signaal gevers erin (mensen dus)

Ondertussen is er al wat vooruitgang in de scenery.. (lag wat stiller maar met de aankomst van de twee zweden is dit terug in gang geschote,)
Het geheel met bergtop en sneeuw



En dan wat closeups van de zweden..






En een sneak preview



Groeten, Yo

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Mooie plaatjes Yoni. Volgens mij kwam die ene Zweed op zijn tocht over je baan een sneeuwbuitje tegen.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Weer met veel plezier naar de foto's gekeken. Het blijft een unieke baan die je aan het bouwen bent :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Voor de verandering verkeer ik vandaag ook in de gelegenheid de foto's te mogen aanschouwen en het is weer een pracht.
Helaas echter zie ik geen sneeuw op de berg. Nu is het niet Mount Fuji dus dat kan inmiddels gesmolten zijn.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Henk, waarschijnlijk is het eerder Mount Foetsie... 😉
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Wel mount "Yuki ga tarinai" heeft weer wat meer sneeuw gekregen de voorbij dagen  O:-D



Ook is de kolenmijn weer wat verder geraakt. (de glazen pot gaat weg als de lijm droog is)



Next up is mijnwerkers vinden en kolenhopen maken her en der.
Eventueel mini kolen wagons (misschien in N schaal hiervoor geschikt?).
Ook de ingang van de kolenmijn krijgt nog ene extra touch.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Citaat van: MrAdmiral op zondag 21 april 2024, 10:31:15Eventueel mini kolen wagons
Feldbahn Loren van Roco en nog een paar merken verkrijgbaar. Ook met lokjes, zowel werkend als dummy. Voorheen Egger bahn, maar die is niet meer.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Citaat van: MrAdmiral op zondag 21 april 2024, 10:31:15mount "Yuki ga tarinai"
Dus niet mount "Yuki San Tsunoda"?

In ieder geval is die naam van jou wel toepasselijk.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Ook heb ik wat tijd genomen om de elektriciteit te plaatsen zodat de scenery modules stroom hebben.
Heel de boel teruggeplaatst (15 minuten werk) en wat sfeer foto's..
By night



En met het licht aan



Nu is het grotendeel van de eerste plaat klaar.
De bedoeling van deze manier van "bouwen" is om geen burn out te krijgen waar de baan blijft stilliggen omdat er geen grote visuele vooruitgang is en dat roze en gele pur is niet motiverend.
Plus op deze manier is er een leuke doorvloeing van kleuren en stijl van bergen etc.

Next up is brainstormen voor de details en dezelfde trend doortrekken in de technische ruimte.
Kleine spoiler: volgende thema is zweden (met zoveel locs kan het niet anders) maar vooral het modulaire aspect gebruiken, dus de sporen blijven zoals ze zijn.
De scenery elementen kan ik dan wisselen en van een japanse baan naar een zweedse baan schuiven.

Cheers!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Ziet er schitterend uit Yoni, vooral 'by night' een mooie sfeer!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Prachtig die by night opname's  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
In 1 woord .............. SCHITTEREND!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Prachtige foto's, vooral de nachtopnames zijn heel sfeervol :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Wow, echt indrukwekkend! Gr Peter
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Thanks allen!  :D  Ondertussen nog wat meer elektriciteitswerken aan het uitvoeren.
Next up is in bogengallerij verlichting te voorzien en zo van achter naar voor te werken.

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Vandaag nog wat toertjes gedaan en wat sfeer foto's aan het maken geweest..







Ook nog druk bezig geweest om het schaduwstation aan te passen.
Dit vooral om de grote zweed met zijn kolensleep een plek te kunnen geven om te staan.
Met de huidige setup heb ik volgende issues
- Sleep dat van de kolenroute komt neemt tijdens zijn rit heel de centrale as in van het schaduwstation en hierdoor moet ik al timen om alles te regelen wat opgaat en afkomt.
- Hierdoor zit ik vaak met dezelfde sleep te rijden op de dorp route met de keerlus in de technische ruimte.
- De grote zweed heeft niet echt een standplaats met zijn grote sleep van 3m en nog iets lang

Dus schaduwstation versie 3 moest bedacht worden, hieronder Versie2


Versie 3 (De loc loods met de draaischijf kan ik nog steeds terugzetten)
2 centrale assen zodat ik ten aller tijden van dorp en kolmen slpen kan wisselen, en ik kan slepen van beide schaduwstations op de kolen route en dorp route laten rijden
In de technische ruimte heeft de grote zweed een standplaats van maar liefst 4m80 lang dat feitelijk een grote keerlus is en binnenin 3 zijsporen om kolenwagons te parkeren.


Nog even geduld uitoefenen dan kan ik de wissels bijhalen na het hermaken van het schaduwstation.
Tegen dan is ook mijn extra mobile station 2 binnen met de laatste versie op dat 40 loc aankan.
De oude krijgt dan ook zijn upgrade en zo kan ik en de vrouw ieder met een loc rijden  :D

Cheers,
Yo
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Nou, dat zijn weer aardig wat wijzigingen. Voortschrijdend inzicht. Mooi dat het allemaal nog past ook. En dan gezellig met de vrouw samen rijden, helemaal top.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Mooie foto's van een mooi landschap en uiteraard de spooractiviteit. Je hebt bijtijds het probleem met je kolensleep doorgrond. Is een aardige ingreep, maar beter nu dan .................
Samen met de vrouw treintjes rijden, volgens mij ben je een gelukkig mens Yoni. Ik denk niet dat er veel zijn die dat kunnen zeggen.