Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 37184

Gestart door Corrado woensdag 22 mei 2019, 21:53:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37184
Lid sinds: 2016

offline
Marklin 37184
Ik heb na jaren op zolder te hebben gelegen geprobeerd  de locomotief te laten rijden. Ik heb hem schoon gemaakt maar nu doet zich een vreemd probleem voor. Als ik hem op de baan zet en hierna ? gas geef? slaat de trafo gelijk uit. Uit de loc komt een raar geluid.  Wat zou dit kunnen zijn?
Re: Marklin 37184
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin 37184
Puur toeval?  :D

Jan-Peter
Re: Marklin 37184
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin 37184
De loc heeft 6 jaar denk ik niet gereden ☺️
Re: Marklin 37184
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin 37184
Naast boven staand bericht, nu iets meer opbouwend.

Als de centrale of trafo direct uitgaat is er een kortsluiting en of neemt de lok te veel stroom.
Het rare geluid zou kunnen wijzen op een transitor die de geest heeft of gaat geven. Eventueel wat cross-talk naar de luidspreker.

Vraag is hoe je de lok hebt schoon gemaakt; drupje Dreft, handwarm sopje of wasbenzine wattenstaafjes, etc.

Mogelijkerwijs heb je na het schoonmaken een van de kabels klem tussen de behuizing en het frame geplaatst, en is dat de oorzaak van de kortsluiting en de decoder naar de decoderhemel.

Jan-Peter
Re: Marklin 37184
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin 37184
Dank voor de reactie , ik heb de spoel en anker schoongemaakt met een wattenstaafje en een beetje wasbenzine. Zou de spoel of anker kapot zijn? Of het digitale gedeelte
Re: Marklin 37184
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin 37184
De S3/6 met de 5* motor blinkt niet uit in ruimte voor de kabels tussen de lok en de tender.




Kijk een naar de kabels zoals aangegeven en de veer/blik voor de stoomgenerator boven het lampje voor de frontverlichting. Als dat blikje tijdens de schoonmaak is verbogen en tegen de behuizing aanligt, is de kans groot dat je de decoder naar de filistijnen hebt geholpen.

Jan-Peter
Re: Marklin 37184
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin 37184
Dank wederom voor de uitleg , kijk er morgen even naar. 🙈hopelijk heb ik het niet kapot gemaakt 😞
Re: Marklin 37184
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin 37184
Wasbenzine is niet de meest voor de hand liggend schoonmaakmiddel. Het laat een laagje vet achter, beter is alcohol. Na het schoonmaken met wasbenzine moet (zeker als je ook het anker hebt schoongemaakt hiermee) de boel rustig laten 'uitdampen'. Het risico op kortsluiting is bij het anker het grootst na zo'n schoonmaak beurt (olie met het laatste beetje koolstof).

Jan-Peter