Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vervanger voor Marklin decoder 186667

Gestart door jodelo dinsdag 21 mei 2019, 12:12:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
De (toewijsbare) uitgang op je nieuwe decoder kan F1 worden,
maar moet wel zeker 800 mA kunnen leveren om de rookgenerator te laten werken..
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 30 mei 2019, 14:50:30
Jo,

Heb je alleen de decoder vervangen, dus zonder de bij de decoder geleverde platine te gebruiken ?
Zo ja, dan kan daar mogelijk de oorzaak van het probleem liggen.
De "bedrading' en loodpads van de in de loc "af fabriek" ingebouwde platine kan afwijken van de platine de bij de decoder 60975 geleverd wordt.
Wanneer de sugestie van Wim geen soulaas biedt, dan ia het raadzaam ook de platine te vervangen.

Cees
Platin vervangen is maar in een heel en dan ook heel afzonderlijk geval nodig,heb ondertussen al 40 loks met mtc21 nagekeken maar nog geen afwijking gehad.
Meest voor de hand liggend is dat niet de juiste AUX word geactiveerd,dit is ook een bekend probleem als je een decoder gaat vervangen omdat je niet weet hoe de oude is geprogrammeerd.
Waar ik zelf mee begin is het uitmeten van welke AUX gebruikt is voor welke functie gewoon met een ohm meter,en als je dit weet dan begint het programmeren en voor een Msd3 geldt dat dat het makkelijkst gaat met de marklin programmer tool met bij behorende software.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 30 mei 2019, 15:21:27
Jo,

Dat één op éen vervangen, zoals tante M. zegt klopt in de praktijk iet.
Althans dat is mijn ervaring. Wanneer je "spoormaatje" daarin handig genoeg is, zou ik de platine vervangen.
Vooropgesteld dat deze in de tender past.

Cees
Het klopt wel wat marklin zegt waarschijnlijk staat er wel ergens in kleine letters dat er wat moet worden om geprogrammeerd.
Alleen vind ik je uitspraak van platin vervangen wel het kort door de bocht want in bijna alle gevallen is dit niet nodig zeker bij zulke recente modellen.
@wim
Is 800 mA niet wat veel het is een redelijk nieuw model geen oldtimer een verbruik van een 70 a 100 mA lijkt me meer normaal.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
 @citaat
Ja, oke, voor alle zekerheid  :D

voor de moderne lok's is 200 mA ook voldoende.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Cees:


Ik ga er naar kijken, mocht het met de locprogrammer niet lukken ga ik proberen om de platine te vervangen.


gr.
Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Het zou anders ook lastig worden omdat de meeste uitgangen niet meer zijn dan 250mA ;)
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Citaat van: jodelo op donderdag 30 mei 2019, 15:59:24
Cees:


Ik ga er naar kijken, mocht het met de locprogrammer niet lukken ga ik proberen om de platine te vervangen.


gr.
Jo
Ik zou je het advies geven om de platin niet te gaan vervangen,omdat dit toch wat meer ervaring vraagt die naar mijn idee ontbreekt als je de berichten hier lees.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Jo,

De platine moet je niet vervangen, die is niet defect en dan trek je de hele lok uit elkaar en de draadjes naar de tender zijn allemaal zwart, dus dat wordt dan ook een hele puzzel.
Ik heb dezelfde lok en daar wordt AUX1 gebruikt om de rookgenerator aan te sturen.
Kun je zien welke AUX dat bij de nieuwe decoder is?
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Blijkbaar zijn er op dit forum  leden met op aanzienlijk meer ervaring en ondervinding gebaseerde kennis als ik.
Ik onthoud me daarom van verdere reacties.

Cees
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hoi Ad:


Sorry voor de late reactie maar ben niet thuis geweest.
De generator zit op AUX1 en bedienbaar via F1
Alleen werkt het niet.


gr.
Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Je kunt CV120 lezen, dat is de modus van de uitgang. Waarde 0 is "uit" hoewel dat niet gebruikelijk is bij een nieuwe decoder. Waarde 7 is bedoeld voor een rookgenerator.
Helpt dat niet dan zou ik niet verder prutsen aan decoder settings en wachten op de Programmer.

Gr, Ben.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hallo Ben:
Zojuist CV 120 uitgelezen en deze stond op 1.
Heb hem overschreven met 7 maar het resultaat blijft hetzelfde.
Dan maar wachten op de locprogrammer, deze komt maandag of dinsdag binnen.


Bedankt, groeten Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Ik zelf vraag me echt af of het probleem niet is wat Wim al omschreef:
Citaat van: nobody op donderdag 30 mei 2019, 14:34:52
@citaat Maakt de generator wel contact met de messing lip?
Heb eens een (ex) drierailforummer geholpen, die 't zelfde probleem had.
Oplossing: Messing contact lip wat meer vertikaal buigen en de contactpen aan de generator recht omlaag buigen.
Dan generator, met beleid, in de schoorsteen duwen. Succes.

D.w.z. dat de rookgenerator gewoon geen contact maakt met het lipje in de lok. Je schrijft erna dat je de rookgenerator getest heb, maar was dit in de loc, of los?
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
John:
We hebben hem in de kap en los getest.
In beide gevallen werkte hij gewoon.


gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Citaat van: jodelo op vrijdag 31 mei 2019, 19:55:36
John:
We hebben hem in de kap en los getest.
In beide gevallen werkte hij gewoon.


gr. Jo


Beste allen:


Het probleem met de decoder is op een dingetje na opgelost.
De rookgenerator werkt nadat ik de decoder heb geprogrammeerd met de Marlin locprogrammer.
Enigste probleem NU is dat ik het volume niet zachter kan zetten.


Hij staat in de decoder op 255. Zet ik hem op b.v. 240 dan is er geen geluid meer.
Ik krijg alleen geluid bij de instelling 255 op CV 63 maar dat is dan veel te hard.
Weet iemand hier nog iets op te verzinnen?


m.vr.gr. en nog een fijne pinksterdag.
Jo

Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Het instellen van het volume is idd een dingetje gewoon maar wat proberen tot je op een juiste niveau uitkomt probeer bvb eens iets rond de 100 kwa waarde.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hoi Mark:


Ja ik heb vanmiddag al de hele middag diverse instellingen geprobeerd maar tot nu zonder resultaat.
In de handleiding staat (geprobeerd met de locprogrammer) dat je ieder geluid een eigen sterkte kunt geven.
Het is net alsof de wijzigingen die ik met de locprogrammer aanbreng niet door decoder worden overgenomen, hoewel dat ik hiermee wel de rookgenerator aan de gang heb gekregen.


Ik blijf proberen en mocht het lukken dan laat ik het uiteraard weten.


m.vr.gr.
Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hoi Mark:


Ik heb uiteindelijk na veel heen en weer het volume op een acceptabel niveau gekregen.
Downside is dat de loc nu niet meer voor of achteruit beweegt.
De opgeslagen decodersettings van toen hij werkte weer teruggezet maar helaas, geen beweging meer.


Ik ben uitgedacht en weet niet meer wat nu nog te doen.
Heb alle bedrading nagekeken maar niks geks ontdekt.
Maar weer mijn technische vriend optrommelen en zien wat we kunnen doen.


gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Misschien heb je de tijdvertraging met rijgeluid aan heel hoog gezet het kan bvb zijn dat de lok pas na 2 min gaat rijden.
Heb deze fout zelf ook ooit eens gemaakt.
Makkelijkste manier is een reset naar fabrieks instelling maar dat heeft als nadeel dat je alle wijzingen ook weer kwijt bent.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hoi Mark:


Zou niet moeten kunnen, de loc heeft meer dan 10 minuten op de baan gestaan met de knop op de IB op 6, maar geen beweging wel geluid.
Reset heb ik al gedaan maar de decoder reageert hier niet op, krijg een foutmelding van de IB (FOUT)
Dinsdag of woensdag komt mijn spoormaatje even afwachten of hij wat kan vinden.


Bedankt
Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Het reset probleem ken ik ook kon een ESU decoder niet meer resetten met de lokprogrammer maar gelukkig nog wel met een MS2.