Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vervanger voor Marklin decoder 186667

Gestart door jodelo dinsdag 21 mei 2019, 12:12:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hallo beste forumleden:


2 dagen geleden is de decoder van mijn MFX loc de Marklin BR41 (artikelnummer 37923) om een of andere reden doorgebrand.
Een modelspoorvriend heeft dit geconstateerd en het is ook duidelijk te zien op de print van de decoder. (zie bijgevoegde foto)
De decoder is een 21 pins van het type 21MTC
Het artikelnummer van de Marklin decoder is 186667. Deze is erg moeilijk te krijgen en kost ongeveer 90 euro met verzendkosten.


Weet iemand of er een vervanger hiervoor op de markt is die ik zonder problemen kan omwisselen b.v. een ESU 54614
Deze zijn n.l. een stuk goedkoper maar ik weet niet of deze geschikt zijn, zover reikt mijn kennis van decoders niet.


Jullie hulp en expertise is in deze gewenst.


m.vr.gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Je kunt idd een decoder van ESU maar ook Marklin gebruiken alleen zullen deze geprogrammerd moet worden Marklin kan er zo in bij een ESU moet je eerst weten welke AUX uitgangen worden gebruikt.
Wat van Centrale gebruik je? En wil je weer met MFX gaan rijden.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hoi Mark:


Bedankt voor je antwoord, ik heb hier absoluut geen kaas van gegeten en zou niet weten waar ik deze info vanaf moet halen.
Ik weet wel dat bij gebruik van een ESU de aux 3 en 4 voor problemen kunnen zorgen. Dit heb ik bij mijn onderzoek (tot nu toe) ergens gelezen op een duitse website.
Gebruik trouwens een IB als centrale en iTrain als besturingssoftware.
Betreffende MFX weet ik niet als ik maar dezelfde functies hou.
gr Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Dat klopt geld voor alle uitvoeringen van de MTC21 decoder van ESU op de MKL versie na deze heeft wel versterkte AUX 3 en 4 uitgangen.
Goedkoopste optie is een lopi4 DCC dacht ergens tussen de 20 a 25 euro mits je geen versterkte AUX 3 en 4 nodig hebt.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Bedankt Mark:


Weet jij misschien of er andere decoders te koop zijn die wel compatibel zijn met Marklin locs?
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Ik zou eerst eens contact met marklin opnemen het gaat hier om een lok uit 2014 of nieuwere met sound en een MFX+ decoder misschien heb je nog garantie of is er nog enige coulance mogelijk je kunt altijd nog naar een andere decoder kijken.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hoi Mark:


Heb ik al gedaan, er zat 2 jaar garantie op en ik heb de loc nu bijna 4 jaar. Garantie was volgens M* niet meer mogelijk.
Ik weet dat ze daar normaal niet kinderachtig doen, maar begrijp ook dat ze geen ongelimiteerde garantie kunnen blijven geven.
Dus toch op zoek naar iets anders, hopelijk kan mij hier iemand daarmee helpen.


gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Jo

Zelfde probleem gehad met een andere loc.
Als je dezelfde (geluids)functies wilt houden is er maar één oplossing: decoder 60975.  Via ebay.de te koop voor circa ?75 Dus waarschijnlijk ook op de beurs in Houten voor die prijs.
Een ESU loksound + voorgeprogrammeerd geluid is duurder.

Cees
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hallo Cees:


Is deze 1 op 1 vervangbaar?
En ik zag dat deze decoder een luidspreker heeft die ik eigenlijk niet nodig heb. Deze betaal je dan natuurlijk weer extra mee.
Is er ook een losse decoder die compatibel is?


m.vr.gr.
Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Luidspreker zit bij elke decoder meegeleverd, goedkoper kun je niet. Je kan natuurlijk ook proberen het defecte onderdeel op de decoder te vervangen. Kost maximaal een paar euro.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Citaat van: Wijbe op dinsdag 21 mei 2019, 13:34:23
Luidspreker zit bij elke decoder meegeleverd
Bij elke SOUND decoder. ;)
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Wijbe:


Ik stel deze vragen omdat ik hier niks over weet.
Als ik het allemaal zou weten hoef ik ook niets meer te vragen.
Toch bedankt voor je opmerking, ik ga denk ik de 60975 bestellen via ebay zoals voorgeslagen door Cees.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Jo,

De decoder kun je er zo inprikken.
De luidspreker in de loc moet je vervangen door een van de luidsprekers (grote) die bij de decoder geleverd wordt.
De loc-luidspreker heeft een weerstand van 100 Ohm en die bij de decoder slechts  4 Ohm.
Deze wijsheid heb ik van het stummi forum
Het is een kwestie van twee draadjes solderen.

Cees
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Cees:


Bedankt voor dit weetje.
Ik zou hem waarschijnlijk gewoon zo gebruikt hebben.
Zal de luidspreker dus ook moeten vervangen, bedankt voor de hulp.


gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667

Heb de decoder besteld en was al aan het kijken om de luidspreker te wisselen.
De luidspreker zit in de tender en het kapje kan ik er zo af pakken.
Volgens de tekening die bij de loc zit zou ik door 2 schroeven los te draaien de gehele ombouw kunnen loshalen.
Echter deze schroefjes zie ik nergens bij de BR41.


Weet iemand hoe je deze ombouw er af kunt halen zonder de zaak te beschadigen ?


m.vr.gr.
Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Het is niet zo dat bij elk model je de luidspreker moet vervangen.
Tevens zal de decoder geprogrammerd moeten worden.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Dan toch de vraag aan Mark: zit daar wel het juiste geluid in van een BR41? Zo nee: met een Intellibox kun je niets. Oftewel: is het wel een handig advies?

Gr, Ben.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_60975_Decoder

Ps: er zijn velen die een esu locprogrammer hebben en dus geluid erin kunnen zetten.Geleverd via een vriend van mij zet ik er het beschikbare geluid in en kost de nieuwe lopi V5 slechts 90 euro.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Dat weet ik maar de ene stoomlocomotief is de andere niet toch?



Zit er geluid in voor een kolenstoker of een oliestoker of maakt dat niet uit? Kolenscheppen? En hoe zit het met het aantal cylinders / stoomslagen enz.. Volgens mij is een sound "lok specifiek", da's althans wat ik zie bij ESU.

Gr, Ben.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Ben:


De BR41 heeft een aantal geluiden zoals, rijgeluiden, stoom afblazen, schudden, kolen scheppen en de bekende stoomfluit en bel.
Weet niet of dit allemaal in de bestelde decoder aanwezig is. Maar ook ik heb een vriend met een locprogrammer, misschien kan hij mij dan verder helpen.


gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Misschien toch even iemand met kennis raadplegen, ik weet te weinig van Marklin sound. Waarom is de oude decoder kapot gegaan bijvoorbeeld. Straks stop je de nieuwe erin en dan..
Als je vriend een Esu progammer heeft dan kan je daar niets mee met een Marklin decoder.

Ik wil je niet op stang jagen maar het advies is wel erg snel gegeven (vond ik).

Gr, Ben.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Het is een decoder met 10 "standaard" geluiden voor een stoomlocomotief.
Zie de gebruiksaanwijzing.
De decoder laat zich ook in DCC programmeren.
Aan de kwestie van 100 Ohm versus 4/8 Ohm is ook op dit forum meer dan eens aandacht besteed.
Zie onder meer:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=36496.msg659230#msg659230
Een LokSound4/5 is geschikt voor luidsprekers van 4 tot 32 Ohm. Wanneer je deze decoder gebruikt zul je dus ook de luidspreker moeten vervangen.
Kosten circa ? 10

Cees
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Het IC'tje dat zwart geblakerd is, is volgens mij één helft van de motor stuurtrap.
Kan het zijn dat de lok ergens tegen heeft staan rijden, waardoor de decoder oververhit is geweest?

Om geluiden te programmeren op mSd3 decoder heb je de 60971 programmer nodig, of een CS2/3.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Ik ga met een kapotte sounddecoder altijd naar mijn winkel, die mensen hebben veel meer ervaring dan ik.

Groet, Anne W
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Kappa:
Ik kan me niet herinneren dat de loc ooit heeft staan malen.
Mocht dit toch het geval zijn geweest dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat de decoder te heet is geworden.
Aan de brandplek te zien is hij inderdaad heet geweest.


gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hoi Anne:


Helaas is er bij ons (Roermond) in de buurt nergens een Marklin shop.
Daarbij is deze loc gekocht via Haertle in duitsland.
Meestal wordt daar in andere winkels dan moeilijk over gedaan of willen ze je niet helpen.
Ben hier al eerder tegenaan gelopen.


gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hoi Ad:


Deze programmer heb ik niet, mocht ik deze nodig hebben dan ben ik weer 75 euro's lichter want ik heb geen CS
Zag hem te koop bij o.a. Conrad.
Maar wel bedankt voor de tip.


gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Beste Jo,

Er zit een actieve modelspoorclub in Venlo en er bestaat een "stamtafel mijnstreek", wellicht zit daar de kennis om je te helpen, verder zit er net een winkel in Puth, heet treinselect, vragen staat altijd vrij.

Groet, Anne W
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Oke Anne, dat zal ik eens nader gaan bekijken.
De club in Venlo ken ik, ken alleen geen leden, maar zal toch eens contact zoeken.
Bedankt.


gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667

Citaat van: jodelo op dinsdag 21 mei 2019, 21:08:55

Helaas is er bij ons (Roermond) in de buurt nergens een Marklin shop.

gr. Jo

Zit een hele leuke winkel in Puth, doet ook Märklin.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Voordat je een nieuwe decoder in steekt zou ik de boel uitbouwen. Zit er mechanisch iets in de aandrijving, bij de worm of het tandwiel? Laat de motor eens los draaien op een 9V batterij.

Motorproblemen zijn bekend, zie hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73228.0, hetzelfde verhaal met E232053. Dit is Marklin op z'n best...... :( Vraag eens aan Jasper welke motor hij heeft gekocht.
Alternatief wellicht: de motor van de 37835 met artikelnummer E255885 is nog leverbaar. Check of dit past.

In de winkel gaat deze reparatie je de hoofdprijs kosten dus zou ik toch hulp zoeken in de buurt of bij de stamtafel Limburg.

Gr, Ben.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Ben:


Ik heb een modelspoorvriend die er best wel kijk op heeft.
Voordat ik de nieuwe decoder er in prik zal ik hem eerst naar de aandrijving laten kijken.
Volgens mij is daar niks mis mee, maar voor de zekerheid.
Bedankt aan iedereen voor de hulp en aan of opmerkingen.


m.vr.gr.
Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Je zou ook aan John (Looney tunes)kunnen vragen of hij de decoder kan repareren.
Als idd de eindtrap kapot is dan zit er mogelijk een cheap China motor in die nog wel eens een decoder laten hemelen,eerder werden de modellen met een faulhaber geleverd.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hoi Mark:


Het lijkt mij ondenkbaar dat Marklin producten levert met een goedkoop china motortje.
Dit is een geheel originele loc, dus lijkt mij heel sterk.


m.vr.gr.
Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Jo, je hoeft het niet te geloven, maar Märklin heeft idd modellen met Chinese motortjes geproduceerd.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Er zijn een hele reeks modellen met cheap china motor geleverd waaronder de br185/186 modellen NS1200 modellen met cardan aandrijving al deze modellen werden tot 3 a 4 jaar geleden geleverd met mogelijk slechte motoren.
Tevens ook nog diverse stoom modellen  waaronder de BR 03 enz dus mogelijk ook jou lok.
Ik weet al van de 37956 als daar de motor van kapot is kan het zelfs betekenen dat je een nieuwe lok kunt kopen omdat de originele al niet meer leverbaar is,en het niet bekent is of er nog alternatieve zijn of komen.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hallo Jo,

Citaat van: jodelo op woensdag 22 mei 2019, 16:23:02
Het lijkt mij ondenkbaar dat Marklin producten levert met een goedkoop china motortje. Dit is een geheel originele loc, dus lijkt mij heel sterk.

Je bent nu officieel ontwaakt uit de mooie droom. Welkom in de echte wereld. Lees bijvoorbeeld dit draadje even Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin. Ergens al uit begin 2014. Dan heb je om over na te denken. Mogelijk is het bij jou geen slechte motor maar fabrikanten doen er alles aan om zo goedkoop mogelijk te produceren en zo duur mogelijk het product weer te verkopen. Dat is de essentie van een bedrijf. Bij Märklin is dat niet anders. Dus een paar euro bezuinigen op een ander motortje is snel verdiend.

Groet Ronald.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Wat uit China komt is niet per definitie slecht.

Wel bijzonder: de motoruitgang van een decoder moet tegen een stootje kunnen, bij overbelasting of zelfs kortsluiting moet deze normaliter uitschakelen. Veeleer denk ik dat Marklin een loopje neemt met de kwaliteit, die dingen sneuvelen bij bosjes.

Gr, Ben.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
@Ben: Mee eens dat niet alles uit China slechte kwaliteit hoeft te zijn. Per definitie is het zo als je met toeleveranciers te maken hebt er altijd een probleem kan ontstaan. Hoe goed je kwaliteitsbewaking ook in elkaar zit. Er zijn niet veel fabrikanten die alles zelf (in huis) ontwikkelen, fabriceren en assembleren.

Groet Ronald.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Ronald:


Het is helemaal niet zeker dat er iets met de motor mis is.
Ik ga dit zodra mijn technisch aangelegde vriend hiervoor tijd heeft uitzoeken c.q uitproberen.
Voorlopig ga ik er van uit dat het de decoder is.
Deze komt morgen of vrijdag binnen dan zullen we meer weten.


Mocht ik toch aan een nieuwe motor toekomen dan moet ik verder kijken wat er mogelijk is.


Ik houdt jullie op de hoogte van het verloop.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hoi Ben:


Ik heb gecheckt betreffende de motor die jij aangaf de E255885.
Die is te koop op e-bay voor 28,00 euro + verzendkosten.
Er wordt ook aangegeven dat hij o.a. geschikt is voor de Marklin BR41 en de BR50


gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hallo Jo,

Citaat van: jodelo op woensdag 22 mei 2019, 19:49:59
Het is helemaal niet zeker dat er iets met de motor mis is.

Of het nu de decoder of motor is daar reageer ik niet op. Ik reageer op je zin:

Citaat van: jodelo op woensdag 22 mei 2019, 16:23:02
Het lijkt mij ondenkbaar dat Marklin producten levert met een goedkoop china motortje.

Het is wel degelijk gebeurd dat Märklin goedkopere China motoren in zijn producten stopt of heeft gestopt. Daar geef ik je wat verwijzingen voor. Dus laat dat "lijkt mij ondenkbaar" maar weg. Het is gewoon zo geweest. Let wel: Het hoeft niet slecht te zijn. Dat is een ander verhaal.

Groet Ronald.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hallo Ronald:


Ik zeg ook niet dat het niet gebeurd of gebeurd is maar dat ik het ondenkbaar acht.
Misschien is ondenkbaar het verkeerde woord, had misschien beter kunnen zeggen dat ik het niet zou begrijpen als het wel gebeurd.
Over de motor ik wou alleen aangeven dat wat er eerder geschreven werd betreffende de motor misschien niet van toepassing is.
Sorry voor het misverstand, ik wil niemand beledigen of tekort doen, daarvoor is dit forum te belangrijk en niet bedoeld.

gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
hoi,

Citaat van: jodelo op woensdag 22 mei 2019, 21:42:20
Misschien is ondenkbaar het verkeerde woord, had misschien beter kunnen zeggen dat ik het niet zou begrijpen als het wel gebeurd.

Ik begrijp heel goed dat het voor sommige mensen ondenkbaar is c.q. niet te begrijpen is dat een merk dat zich profileert als "onverwoestbaar" en degelijk. Of wat door liefhebbers van het merk als onverwoestbaar en degelijk wordt bestempeld het moeilijk te begrijpen is dat een lok van 300 - 400 euro een "goedkoop" motortje heeft. Dat heb ik je duidelijk proberen te maken dat het wel zo is. Ook al is dat moeilijk te begrijpen. Dat heeft alles te maken met "winst" zonder winst bestaat een normaal bedrijf niet lang.

Citaat van: jodelo op woensdag 22 mei 2019, 21:42:20
Sorry voor het misverstand, ik wil niemand beledigen of tekort doen, daarvoor is dit forum te belangrijk en niet bedoeld.

Geeft niets. Het is al goed. Ik voel mij niet zo snel beledigd  :) Ben wel wat gewend.

Groet Ronald.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hallo Ben:
Even een update betreffende de decoder en motor van de BR41.
De motor nagekeken en via een trafo los aangesloten. De motor loopt als een zonnetje.
Daarna de decoder 60975 ingeprikt en ook deze werkt prima zoals verwacht.


Er is echter een punt waar we (ik en mijn spoormaatje) niet uitkomen. De rookgenerator zou volgens het bijgevoegde boekje van de decoder 60975 van Marklin via de f1 toets moeten werken.
Echter hierop reageert deze niet en ook niet op andere f toetsen. De rookgenerator werkt echter wel als we er gewoon spanning opzetten, maar dus niet via de f1 toets.
Misschien weet jij (of iemand anders op dit forum) of er een bepaalde CV moet worden gezet om het werkend te krijgen.


Op een andere plek op dit forum was daar meer over te lezen maar ook daar geen oplossing.
Heb wel een Marklin decoder programmer besteld om het originele bestand van de BR41 te kunnen laden in de decoder.
Misschien is daar het probleem mee opgelost.


Ik zou het echter waarderen als iemand misschien de te bewerken CV's weet.


met vriendelijke groet:
Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
 @citaat Maakt de generator wel contact met de messing lip?
Heb eens een (ex) drierailforummer geholpen, die 't zelfde probleem had.
Oplossing: Messing contact lip wat meer vertikaal buigen en de contactpen aan de generator recht omlaag buigen.
Dan generator, met beleid, in de schoorsteen duwen. Succes.
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Jo,

Heb je alleen de decoder vervangen, dus zonder de bij de decoder geleverde platine te gebruiken ?
Zo ja, dan kan daar mogelijk de oorzaak van het probleem liggen.
De "bedrading' en loodpads van de in de loc "af fabriek" ingebouwde platine kan afwijken van de platine de bij de decoder 60975 geleverd wordt.
Wanneer de sugestie van Wim geen soulaas biedt, dan ia het raadzaam ook de platine te vervangen.

Cees
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hoi Wim:
Dit hadden we al gedaan en de generator werkt zodra hij spanning krijgt.


gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Hallo Cees:


We hebben alleen de decoder vervangen door de 60975 omdat Marklin aangeeft dat dit een 1 op 1 vervanger betreft voor de originele decoder 186667.
Zou natuurlijk kunnen dat de platine ook vervangen moet worden hoewel alle andere functies wel gewoon werken.


Gr. Jo
Re: Vervanger voor Marklin decoder 186667
Jo,

Dat één op éen vervangen, zoals tante M. zegt klopt in de praktijk iet.
Althans dat is mijn ervaring. Wanneer je "spoormaatje" daarin handig genoeg is, zou ik de platine vervangen.
Vooropgesteld dat deze in de tender past.

Cees