Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Met blijdschap geef ik kennis van.....

Gestart door WimFPU maandag 20 mei 2019, 13:04:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Met blijdschap geef ik kennis van.....
Beste allen,

Verkeerd bericht op een verkeerd forum?
Nee echt niet want ik ga mijn ophijsbare baan afbreken en opnieuw beginnen. Mede door het kijken bij een ander forumlid en door mijzelf af te vragen tot op welke leeftijd ik kan doorgaan met het telkens  weer onder mijn baan doorkruipen en hoe ik met behulp van een aantal mangaten de scenery kan blijven vervolmaken, heb ik besloten om opnieuw te beginnen. Het zou toch jammer zijn als je moet stoppen met je hobby omdat je nergens meer bij kunt.

Van mijn vrouw heb ik de medewerking ( lees toestemming ) gekregen om de aangrenzende logeerkamer voor een groot deel leeg te maken. Een groot tweepersoons bed mag eruit nu mijn dochter en haar man er i.v.m. verbouwing van hun eigen huis negen weken op hebben geslapen en na die tijd hadden aangegeven dat de matrassen toch al niet zo geweldig meer waren.

Maar nadat je zo?n belangrijk besluit hebt genomen komen er direct een aantal vragen naar boven waar ik zo één twee drie het antwoord niet op weet. Het is dan handig als je  er een aantal ervaringsdeskundigen bij kunt roepen en dat doe ik dan ook graag.

Want wat wil ik:

Een U-vormige baan op een hoogte van ongeveer 70 cm i.v. m.  het schuine dak waar ik anders door wordt beperkt in de middelste poot.  De linker zijde kan 3 meter lang worden, de ruimte voor de middelste poot is ook 3 meter  en de rechter poot wordt 2 meter lang.
De baan zou uit twee verdiepingen kunnen bestaan.

Mijn huidige baan bestaat uit 3 houten frames  van elk 87 cm breed en 2 meter lang met triplex erop. De zijden van 87 cm zijn aan elkaar gekoppeld waardoor er nu een totale breedte is van 261 cm.
Die 3 bladen van elk 87 cm x 2 meter zou ik na het afbreken van de baan los kunnen koppelen en kunnen hergebruiken maar dan moet ik er wel van op aan kunnen dat bij deze breedte van 87 cm alles goed bereikbaar is.

Verder wil ik een niet al te groot station met 4 of 5 sporen waarvan er best 2 kopsporen mogen zijn, en een berglandschap met verhoogde baan daardoorheen. Omdat ik ook met een aantal stoomlocs rijd een bescheiden verzorgingsplaats, een dorp en ruimte voor de scenery natuurlijk

Met het ontwerpen van een U-vormige baan heb ik totaal geen ervaring en ik zou het op prijs stellen als jullie een aantal links of foto?s zouden willen opsturen van dit soort banen. Daar kan ik dan hopelijk voldoende inspiratie uit opdoen maar op z?n minst onderdelen daarvan gebruiken voor mijn eigen ontwerp

Ik reed en blijf ook in de toekomst analoog rijden op M-rails.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Groet,
Wim
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Hallo Wim...kijk eens op mij topic. Station "Engental" is ook een U vormige baan in een kamer met 2 schuine kanten.
Met creatief denken kom je een heel eind.
De link staat onder aan mijn draadje.
Succes.
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Hoi Wim,

Of ik lees het niet goed, of ik begrijp het niet helemaal, maar je spreekt over een U-vormige baan, terwijl ik denk dat je het over een M-vormige baan 9 met drie poten dus hebt.
Een plattegrondje met maten zou een goede aanvulling zijn om mee te denken  ;)

Grtz Tony
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Bedankt Martin voor de link naar je baan. Ik zal hem zeker bekijken om te zien of er onderdelen van bruikbaar zijn om in te passen in mijn plan. Ik hoop dat er nog velen zullen volgen zodat er wat te kiezen valt.

Ik moest mijn stukje er eerst even voor doorlezen Tony voor ik begreep waar de verwarring tussen U- vormig en M-vormig vandaan kwam maar ik denk het gezien te hebben. Ik schrijf inderdaad over een middelste poot. Daarmee bedoel ik zeker niet de middelste poot van een m maar louter de onderkant van de U. ik heb dat wat moeilijk omschreven.
Over de afmetingen kan ik nog niet veel meer zeggen dan dat de linker poot ruim 3 meter is, de rechter poot 2 meter en laat ik het de verbindingspoot tussen de linker en rechter noemen van 3 meter.
Verder zijn mijn oude baanstukken 87 cm breed maar mijn vraag aan jullie is hoe breed mag het max. zijn om er goed bij te kunnen.

groet,
Wim
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....

Ik snap het nu, Wim  ;)

Die 87 cm diepte gaat nog net ( mits je geen erg korte armen hebt ) en zeker op 70 cm hoogte.
Bouw je er een verdieping op, dan zul je op een stoel of iets moeten staan.
Doe/moet ik ook, want mijn banen liggen ook boven elkaar  :P

Grtz Tony
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Ik heb je baanplan van Station Engental eens goed bekeken Martin en dat zit knap in elkaar. Ik zie nu ook dat de sporen naar schaduwstation 2 en die van het spiraal in hoogte door elkaar heen lopen. Het spoor naar het schaduwstation loopt recht boven dat van de spiraal terwijl een ander spoor van de spiraal daar parallel aan loopt. Ik vermoed dat je de kronkel die er in zit nodig hebt om voldoende lengte te krijgen om zo aan het juiste stijgingspercentage te komen.
Toch denk ik dat ik het ontwerp niet een op een over kan nemen om reden dat jouw schuine dakzijden zich links en rechts bevinden terwijl het schuine dak bij mij juist aan de stationszijde zit daar waar jouw sporen zich op een hoogte van 380 mm bevinden.

groet,
Wim
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Citaat van: WimFPU op woensdag 22 mei 2019, 20:38:48
Verder zijn mijn oude baanstukken 87 cm breed maar mijn vraag aan jullie is hoe breed mag het max. zijn om er goed bij te kunnen.
Ik ga uit van 130 cm diepte (jij noemt dat breedte) bij 2 verdiepingen, maar werk daaraan op basis van een verwijderbaar deel.
Zodat ik effectief een diepte heb (dus breedte) van 2x 65 cm. Op beide delen ligt spoor. En dus moet het verwijderbare deel zo te centreren zijn dat de spoorstaven exact op hun plek liggen op de overgangen.

Als je breedte de basis van de U-vorm is (...) dan kan het voorste deel ofwel recht naar voren (bij schuin dak) of omhoog (bij rechte muur).
Die bevestiging heeft uiteraard gevolgen voor de rails-ligging (en aansluiting), maar ook voor de scenery.
Bij opklappen zit je b.v. bij scenery met verlijmen en het risico van neerstortende gebouwen, en bij rails zit je met (in mijn geval) bovenleiding en een beveiligingssysteem tegen door rijden in een gapend gat.
Je kunt ook denken aan een ladegeleider-systeem; je zit dan niet met neerstortende scenery maar wel met het feit dat je nog steeds onder de la door moet duiken.

Bij ophijsbare constructies kun je er wel onder door, maar wordt de lengte van de U-basis effectief korter, oftewel moet je uitgaan van twee lange delen met daar tussen een korte (de U-basis), en niet een lange U-basis met daar haaks op twee U-poten.

Een discussie daarover staat onder andere bij het draadje van de Geluidsman; die koos voor een scharnier (opklapbare voorkant) met uitsluitend scenery erop (stationsomgeving).

De keus die je maakt voor de bouw van de U-vorm hangt dus direct af van de vraag of je hijst, scharniert of schuift, en of je de stationsomgeving vooraan of juist achteraan in die U-basis plant.
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Beste allen,
Het is een tijdje stil geweest maar ik heb niet stil gezeten. Nadat ik de oude baan had afgebroken ben ik meteen verder gegaan. Daarbij liep ik tegen een aantal zaken aan die ik eerst moest oplossen. Wilde ik tenminste voorkomen dat ik later nooit meer bij de Kerst spullen kon komen moest ik eerst het luik in het verlaagde plafond verplaatsen. Dat wil je netjes oplossen dus eerst verlaagd plafond eruit, nieuw luik in het vloertje, nieuw plafond erin en vervolgens stuken en sausen. Maar dan heb je ook wat en zeker met de Kerst weer een tevreden vrouw (hoop ik).

Ik heb inmiddels een ontwerp van de ruimte en hoe ik die denk te gaan invullen. Een deel van de geplande tafels is ook al gerealiseerd. En dan ben je natuurlijk ook al weer bezig met een banenplan en daar kan ik nog wel wat hulp bij gebruiken. Ik beschik niet over een tekenprogramma dus werk ik met een Marklin-Mrails tekensjabloon en een probeerversie van Any rail. Volgens die hulpmiddelen is het plan dat ik heb voor de middelste tafel van 150 cm x 110 cm, uitvoerbaar maar ik wil jullie vragen er ook even naar te kijken.
Ik hoor jullie reacties wel.

Groet, Wim
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Wat is de reden dat je met M-rails wilt blijven rijden,nostalgie of wegens hoge kosten bij aanschaf van C of K-rails?
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Onverwoestbaarheid?
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Hi, my kind of "banenplan". Qua hoogte gebruik ik zelf 95cm, omdat ik er dan onder makkelijk aan kan werken. Het zicht is ook anders.Tevens genoeg marge als je er een schaduwstation wil onderbouwen.
Succes ermee !!! :thumbup:
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Ook de onverwoestbaarheid Jan maar ik heb de M-rails al sinds de zestiger jaren in gebruik en heb er ook nog steeds een goed gevoel bij.
De hoogte van mijn baan komt een stukje lager te liggen Mark als jouw 95 cm. Mijn baan komt op 70 cm hoogte. Wordt iets lastiger om er onder te knutselen maar ik ga ervan uit dat dat op een bepaald moment klaar is. Ik ben al blij dat ik v.w.b. de baan overal goed bij kan.
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Met blijdschap geef ik kennis van.....
Nog even een verduidelijking van de foto's. Foto 1 is de gehele kamer op het bruine karton met links het raam en linksonder een kast. De witte vlakken zijn de tafels.
Foto 2 en 3 zijn die van de middelste tafel waarbij foto 3 uiteraard gedraaid moet worden. Foto 3 het lage deel en foto 2 het hoge en klimmende deel.
Maar belangrijker is de vraag of het railplan op deze tafel uitvoerbaar is in M-rails.