Citaat van: WimFPU op woensdag 22 mei 2019, 20:38:48
Verder zijn mijn oude baanstukken 87 cm breed maar mijn vraag aan jullie is hoe breed mag het max. zijn om er goed bij te kunnen.
Ik ga uit van 130 cm diepte (jij noemt dat breedte) bij 2 verdiepingen, maar werk daaraan op basis van een verwijderbaar deel.
Zodat ik effectief een diepte heb (dus breedte) van 2x 65 cm. Op beide delen ligt spoor. En dus moet het verwijderbare deel zo te centreren zijn dat de spoorstaven exact op hun plek liggen op de overgangen.
Als je breedte de basis van de U-vorm is (...) dan kan het voorste deel ofwel recht naar voren (bij schuin dak) of omhoog (bij rechte muur).
Die bevestiging heeft uiteraard gevolgen voor de rails-ligging (en aansluiting), maar ook voor de scenery.
Bij opklappen zit je b.v. bij scenery met verlijmen en het risico van neerstortende gebouwen, en bij rails zit je met (in mijn geval) bovenleiding en een beveiligingssysteem tegen door rijden in een gapend gat.
Je kunt ook denken aan een ladegeleider-systeem; je zit dan niet met neerstortende scenery maar wel met het feit dat je nog steeds onder de la door moet duiken.
Bij ophijsbare constructies kun je er wel onder door, maar wordt de lengte van de U-basis effectief korter, oftewel moet je uitgaan van twee lange delen met daar tussen een korte (de U-basis), en niet een lange U-basis met daar haaks op twee U-poten.
Een discussie daarover staat onder andere bij het draadje van de Geluidsman; die koos voor een scharnier (opklapbare voorkant) met uitsluitend scenery erop (stationsomgeving).
De keus die je maakt voor de bouw van de U-vorm hangt dus direct af van de vraag of je hijst, scharniert of schuift, en of je de stationsomgeving vooraan of juist achteraan in die U-basis plant.