Ik zie een heleboel gebogen zijsporen. Op een gebogen zijspoor kun je geen losse wagons aankoppelen, dat werkt niet. Een complete trein of een losse loc parkeren is het enige wat je daarmee kunt doen. Ik ben er zelf ook proefondervindelijk achtergekomen; ik heb een vloerbaan die ik regelmatig verander (lees: groter maak), en daarvan leer ik wat werkt en wat niet. Lange zijsporen met bochten: prima. Korte heb ik niet meer, voor zover ik die neerleg, zijn ze recht, of op z'n minst ligt er na een bocht nog een bruikbaar recht stuk spoor.
C-rail heeft andere aansluitingen dan die draaischijf, dat is K-rail. Om die reden zou ik de zijspoortjes aan de draaischijf ook van K-rail maken (en recht). Voor de (enige) aansluiting op de C-rail sporen kun je kiezen: een overgangsrail gebruiken, of één C-rail aanpassen.
Om nog even op wat eerdere opmerkingen in te gaan:
Citaat van: Harm op zondag 19 mei 2019, 22:27:36Ik heb een grotere zolderkamer beschikbaar maar vind dat niet zo'n fijne ruimte. In de zomer is het warm en in de winter is het koud (of duur stoken). Is dit te klein denk je?
Voor een eerste baan is 300x300 al groot genoeg. Voordat dat enigszins af is (helemaal af is het nooit), ben je zomaar een paar jaar verder. Ondertussen krijg je een beter idee van wat je leuk vindt, en als je dan iets groters wilt, kan dat altijd nog.
Citeerdie genoemde driehoek doet niet zoveel.
Klopt. Een losse loc kan daar heel goed keren, maar complete treinen is een ander verhaal; die moeten dan immers achteruit rijden.
CiteerIk heb een Marklin 39236 locomotiefje. Ik moet eerlijk gezegd nog even kijken welke wagentjes daarbij leuk staan en hoe lang dit dan kan zijn volgens de baan.
Zoals eerder opgemerkt, is de BR 23 geen locomotief voor goederentreinen, zie
wikipedia. Hij trok personentreinen, zowel lokaal als sneltreinen. Hij werd ook ingezet als keertreinlocomotief, dus het is niet onrealistisch als hij een aantal rijtuigen duwt in plaats van trekt. Om die reden had ik eerder al Silberlinge genoemd als passende rijtuigen. Met een stuurstandrijtuig aan het eind heb je dan een keertrein.
Met drie rijtuigen erachter - minder zou ik niet doen - wordt de trein zo'n 110 cm. Om nog een beetje extra ruimte over te houden, raad ik een stationsspoor aan van minimaal 130 cm.
CiteerHet is leuk als hij kan wisselen tussen goederentreintjes en passagierswagons (zonder deze van de baan te halen).
Nog veel leuker vind ik het om meerdere treinen tegelijk te laten rijden. Gegeven de beschikbare oppervlakte, denk ik aan minimaal drie locomotieven: de BR 23 voor personentreinen, een stoomloc voor goederentreinen (een BR 94 bijvoorbeeld) en een rangeerlocomotief met telex om afgekoppelde wagons te verplaatsen naar sporen waar geen ontkoppelrails liggen. Heb ik
van Robert geleerd. Meer dan drie loks kan ook best, dan laat je ze afwisselend rijden.