Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

300x300CM, eerste baan

Gestart door Harm zondag 19 mei 2019, 20:16:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
300x300CM, eerste baan
Hallo allemaal, ik wil binnenkort gaan beginnen met mijn eerste baan. Momenteel heb ik nog niks en wil gaan instappen met C rails. Ik heb een ruimte beschikbaar van 300x300Cm.

Ik heb inmiddels WinTrack bemachtigd en al vele baanontwerpen gezien. Eerlijk gezegd ogen veel ontwerpen mij al snel te druk. Ik houd vooral van lange slingerende banen welke langs een mooi landschap rijden. Natuurlijk moeten er ook wat mogelijkheden zijn.
- Omdraaien op de rails
- Minimaal 2x Doodlopend stuk spoor om karretjes op te halen/achter te laten.
- Minimaal 1x Parkeerplek voor locomotief zonder karretjes.
- Minimaal 1x verhoogd gedeelte met een bruggetje.
- Een stukje waar een tweede locomotief de eerste kan inhalen.

Een ontwerp wat me erg leuk lijkt kwam ik eigenlijk tegen op dit forum in het Thread: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71176.0 gepost door marklinmanus in reactie #3. Helaas stonden er geen onderdeel-nummers bij en heb ik als totale beginneling het zo goed mogelijk proberen na te maken in WinTrack. Ik heb er enkel nog een keerlus aan toegevoegd. Rood moet het bruggetje voorstellen, de rest zit voorlopig op hetzelfde niveau. Ik hoop dat de maker hier geen moeite mee heeft.

Denken jullie dat het een leuk ontwerp is om op te rijden? Mis ik nog iets wat elke baan zou moeten hebben? Kloppen de aansluitingen goed genoeg? Ik kreeg niet alles perfect passend.

En bedankt voor het lezen  :)
Re: 300x300mm, eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 300x300mm, eerste baan
Als WinTrack geen probleem heeft met het invoeren, kloppen de aansluitingen vast wel.

Mijn oude computer is ermee opgehouden, zodoende heb ik nu even alleen een laptop en dat scherm is me te klein om iets serieus met WinTrack te doen. Binnenkort zal ik het baanplan nog eens nader bekijken. Ondertussen alvast een paar opmerkingen:

  • Ik zie maar één keerlus. Als een trein daar eenmaal gekeerd is, kan hij alleen door achteruit te rijden opnieuw keren. Ik zou er een tweede keerlus bijmaken.

  • Heb je al aan ontkoppelrails gedacht? Minimaal één zul je vast wel nodig hebben.
  • Ik vermoed dat het ook wel met iets minder passtukjes kan.
Re: 300x300mm, eerste baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: 300x300mm, eerste baan
Citaat van: Harm op zondag 19 mei 2019, 20:16:09
Ik heb een ruimte beschikbaar van 300x300mm.

Ik hoop dat je daar een beetje een leuk ontwerp op kwijt kan! Voordeel is wel dat je met bouwen overal makkelijk bij kan  >:-D

Tot zover even de flauwe reactie, nu wat serieuze vragen:
Wat wil je met je baan bereiken, danwel nabootsen?
Wil je een stationnetje maken? En wat wil je daarlangs laten rijden?
Wil je ergens nog wat industrie (hoe klein dan ook) met een spooraansluiting waarbij je een beetje kan rangeren?
Waar moet het zich afspelen? Ik zie dat je een brug gepland hebt, maar waar gaat die overheen?
Wat voor treintjes wil je laten rijden? Ik zie dat je hier hooguit met korte treinen kunt rijden, dus tenderloks of kleine diesels met een paar korte rijtuigen, zoals bijvoorbeeld donderbussen of een korte goederentrein.

Uiteraard is het maken van een complete fantasiebaan mogelijk, maar je moet denk ik wel zorgen dat je niet te snel erop uitgekeken raakt. Je hebt een mooie ruimte waar best wat mogelijk is.
Re: 300x300mm, eerste baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: 300x300mm, eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 19 mei 2019, 21:27:39
Ik zie maar één keerlus.

Ik zie een keerlus en een keerdriehoek; met die combinatie kun je volgens mij letterlijk alle kanten op.

PS.: Verander de topictitel even: 300 x 300 mm is wel erg klein... ;-)
Re: 300x300mm, eerste baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 300x300mm, eerste baan
Rechtsonder heb je een bochtwissel gebruikt, als je dat rechtsboven ook doet kunnen je stations-(of inhaal-)sporen wat langer worden. Het opstelspoortje rechtsboven is toch veel te kort, heb je niks aan. Rechtsonder heb je nog wél ruimte voor een locspoortje.
En inderdaad: maak een tweede keermogelijkheid.
Re: 300x300mm, eerste baan
Bedankt voor jullie reacties, ik probeer er wat te beantwoorden.

- Ik heb een grotere zolderkamer beschikbaar maar vind dat niet zo'n fijne ruimte. In de zomer is het warm en in de winter is het koud (of duur stoken). Is dit te klein denk je?
- Er is inderdaad maar een enkele keerlus, die genoemde driehoek doet niet zoveel. Ik zal dit proberen te maken
- Er komen inderdaad ontkoppelstukjes bij de delen met de stootblokjes, dit is nu dus niet zichtbaar op de tekening.
- Om passstukjes op dit moment te reduceren mis ik ben ik bang ervaring.
- Ik hoef niet perse een industrie gedeelte
- De brug of heuvel gaat voorlopig alleen over het andere spoor heen. Het is eigenlijk nu vooral om aan te geven dat hij erover gaat.

- Ik heb een Marklin 39236 locomotiefje. Ik moet eerlijk gezegd nog even kijken welke wagentjes daarbij leuk staan en hoe lang dit dan kan zijn volgens de baan.
Het is leuk als hij kan wisselen tussen goederentreintjes en passagierswagons (zonder deze van de baan te halen).
- Een thema is er niet echt, het word eerder een soort van mix and match van wat ik tegenkom en leuk vind. Voornamelijk huisjes uit bouwpakketten met steentjes zoals bij Domus Kits en Aedes Ars. De plastic huisjes zijn niet helemaal mijn ding

Ik haal dus o.a. veel plezier uit het bouwen van de bouwpakketjes. Daarnaast ga ik me vermaken door alle treinbesturing, stoplichten, overwegen, etc; besturing zelf te programmeren.

Bedankt voor de tips tot zo ver, ik zal proberen of ik ze kan verwerken.

@speeltmettreintjes Als je een goed idee hebt mag je hem ook bijvoorbeeld er even met paint in tekenen of gummen. Ik zal het dan zelf in Wintracks proberen te vogelen.
Re: 300x300mm, eerste baan
hahaha, Ik zie nu pas de mm, daarom ontging de grap me denk ik :lol: :oops:


Het is erg moeilijk alles op elkaar aan te laten sluiten. Ik denk dat het niet overal klopt.
Re: 300x300CM, eerste baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
 :P :D :o)

Wat betreft mijn vraag over industrie: dat hoeft ook niet veel voor te stellen. Een los/laadperron bij een station of langs een zijspoortje kan al voldoende zijn om de inzet van goederenwagons te rechtvaardigen. Vrachtwagen en paar Preisers erbij en je bent klaar.
Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 300x300CM, eerste baan

Hoi Harm,

Ik kijk alleen maar naar de "mooi"  ;) en daarom in je tekening geknoeid.
Jouw loc ( BR 23 )  is trouwens een sneltreinlocomotief.
Voor goederen zou je een andere loc moeten hebben.

Hopelijk heb je wat aan mijn input  ;)

Grtz Tony
Re: 300x300CM, eerste baan
Ten eerste allemaal bedankt voor het advies! Ik heb nu een volgende versie gemaakt.

-De inhaalbaan is een stuk langer geworden, dat was een erg goede tip Hanzi.
-De inhaalbaan komt nu ook uit bij een opslag voor de wagonnetjes rechtsonder. Door het aparte spoor kan de rest van het verkeer gewoon door. Telt dit nu als industrie? Ik ben het wel met je eens Frank dat alles gerechtvaardigd moet zijn.
-De tips over de tweede tegengestelde keerlus zijn doorgevoerd.
-Er zijn nu twee lange eindstukken om karretjes heen te brengen \ op te halen. Deze komen overeen met de opslaglengte.
-Er is een draaischijf toegevoegd voor opslag locomotiefjes. Niet geheel nodig, maar ik vind de draaischijf een erg leuk mechanisme. Ik wil een oud model (goedkoop) aanpassen zodat deze digitaal kan worden aangestuurd.
- Bocht links iets ronder gemaakt naar Tony zijn idee. Rechts kom ik niet mooi uit wanneer ik dat doei.

Verdere tips en ideeën zijn nog steeds van harte welkom.
Re: 300x300mm, eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 300x300mm, eerste baan
 @citaat
Ik zie een heleboel gebogen zijsporen. Op een gebogen zijspoor kun je geen losse wagons aankoppelen, dat werkt niet. Een complete trein of een losse loc parkeren is het enige wat je daarmee kunt doen. Ik ben er zelf ook proefondervindelijk achtergekomen; ik heb  een vloerbaan die ik regelmatig verander (lees: groter maak), en daarvan leer ik wat werkt en wat niet. Lange zijsporen met bochten: prima. Korte heb ik niet meer, voor zover ik die neerleg, zijn ze recht, of op z'n minst ligt er na een bocht nog een bruikbaar recht stuk spoor.

C-rail heeft andere aansluitingen dan die draaischijf, dat is K-rail. Om die reden zou ik de zijspoortjes aan de draaischijf ook van K-rail maken (en recht). Voor de (enige) aansluiting op de C-rail sporen kun je kiezen: een overgangsrail gebruiken, of één C-rail aanpassen.



Om nog even op wat eerdere opmerkingen in te gaan:

Citaat van: Harm op zondag 19 mei 2019, 22:27:36Ik heb een grotere zolderkamer beschikbaar maar vind dat niet zo'n fijne ruimte. In de zomer is het warm en in de winter is het koud (of duur stoken). Is dit te klein denk je?
Voor een eerste baan is 300x300 al groot genoeg. Voordat dat enigszins af is (helemaal af is het nooit), ben je zomaar een paar jaar verder. Ondertussen krijg je een beter idee van wat je leuk vindt, en als je dan iets groters wilt, kan dat altijd nog.

Citeerdie genoemde driehoek doet niet zoveel.
Klopt. Een losse loc kan daar heel goed keren, maar complete treinen is een ander verhaal; die moeten dan immers achteruit rijden.

CiteerIk heb een Marklin 39236 locomotiefje. Ik moet eerlijk gezegd nog even kijken welke wagentjes daarbij leuk staan en hoe lang dit dan kan zijn volgens de baan.
Zoals eerder opgemerkt, is de BR 23 geen locomotief voor goederentreinen, zie wikipedia. Hij trok personentreinen, zowel lokaal als sneltreinen. Hij werd ook ingezet als keertreinlocomotief, dus het is niet onrealistisch als hij een aantal rijtuigen duwt in plaats van trekt. Om die reden had ik eerder al Silberlinge genoemd als passende rijtuigen. Met een stuurstandrijtuig aan het eind heb je dan een keertrein.

Met drie rijtuigen erachter - minder zou ik niet doen - wordt de trein zo'n 110 cm. Om nog een beetje extra ruimte over te houden, raad ik een stationsspoor aan van minimaal 130 cm.

CiteerHet is leuk als hij kan wisselen tussen goederentreintjes en passagierswagons (zonder deze van de baan te halen).
Nog veel leuker vind ik het om meerdere treinen tegelijk te laten rijden. Gegeven de beschikbare oppervlakte, denk ik aan minimaal drie locomotieven: de BR 23 voor personentreinen, een stoomloc voor goederentreinen (een BR 94 bijvoorbeeld) en een rangeerlocomotief met telex om afgekoppelde wagons te verplaatsen naar sporen waar geen ontkoppelrails liggen. Heb ik van Robert geleerd. Meer dan drie loks kan ook best, dan laat je ze afwisselend rijden.
Re: 300x300CM, eerste baan
Zeer interessant, allemaal dingen waar ik niet eens over na had gedacht. Ook goede gedachten over inzet van verschillende soorten treinen met verschillende functies.

Ik heb de banen meer recht gemaakt en een lang stationspoor toegevoegd.
Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
De aansluitingen op de draaischijf kloppen niet.
Bij elke aansluiting eerst k-rail 7287 en pas dan een c-rail.
Er zitten nog wel meer onvolkomenheden in.
Verdiep je eens in de geometrie van C-rails; raadpleeg daarvoor de wiki.
De wisselhoek van 24611/12 is 24,3 graden. Om dat aan te vullen naar 30 graden is rail 24206 nodig en niet 24107/207.

Cees
Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
Dit gaat de goede kant op.  :)

Het lijkt me dat je in WinTrack de toleranties voor niet-passende verbindingen nogal ruim hebt staan. Ik zie namelijk op een aantal plaatsen een bocht van 7,5° (24107), waar in principe een bocht van 5,7° (24206) zou moeten liggen. Weliswaar moet er dan nog steeds wat gepuzzeld worden om de aansluitingen goed te krijgen, maar zo kloppen de graden tenminste.

Als je een bocht van 7,5 in plaats van 5,7° gebruikt, moet er 1,8° gesjoemeld worden. Dat is (te) veel, In het beste geval krijg je kleine gaatjes tussen de sporen bij de railovergangen met onregelmatig rijden als gevolg. Als ik iets ontwerp, zorg ik ervoor dat de afwijking in graden nooit meer is dan een paar tienden. Meestal klopt het zelfs exact.

Het vraagt soms wel wat puzzelwerk, maar als je de C-rail geometrie eenmaal begint te begrijpen, zul je merken dat die verbazingwekkend veel mogelijkheden biedt.
Re: 300x300CM, eerste baan
Ik heb nog eens gekeken naar de aansluitingen. Ik kwam er zojuist pas achter dat je de gele puntjes kunt/ hoort weg te werken.
Daar zat het namelijk vol mee. Ik heb het waarschijnlijk nu niet op de meest praktische manier opgelost maar Wintrack accepteert alle verbindingen (met mijn standaard instellingen).
Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
En langzaamaan wordt t wel wat :thumbup:.
Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
De goede raad die je gekregen heb volg je niet op:
1. de aansluitingen bij de draaischijf kloppen niet zonder 7287 te gebruiken
2. 2511/12 moeten gecombineerd worden met 24206 en niet 107 om een bocht van 30 graden te krijgen.
Op papier klopt het misschien maar in de praktijk niet.

Cees
Re: 300x300CM, eerste baan
Hoi Pt2/3, bedankt voor je raad. Draaischijf ben ik nog even niet aan toe gekomen, zal ik later invoeren.
Met de 24206 krijg ik het niet passend. Op welk stuk zou dit een probleem vormen denk je?
Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
Beste Harm,

Er zijn erg veel punten waar het niet klopt. Dat blijkt ook uit het vele aantal kleine passtukjes dat he gebruikt. Niet alleen kostbare grap maar ook nog eens nergens voor nodig.
Ook een ander adviseert om je eerst de geometrie van C-rail te verdiepen.
Zie onder meer hier:https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-Rail_Geometrie en https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-rail_Deeloplossingen.
Steek daar je licht eens op; dan kun je zelf veel fouten vinden.

Cees
Re: 300x300CM, eerste baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
Je kan ook een baan langs de muur maken. Als je het geluk hebt dat de deur naar buiten draait, anders zou je wat kunnen bedenken. Voor de deur een uitneembaar stuk, je hebt dan mooie rijlengte met langere rechte stukken. De breedte langs de muur kan je tot pakweg 75 cm maken.

Ik heb ergens een ontwerp hiervoor met draaischijf. Kan ik je mailen als je wilt. Is wel gebaseerd op m-rails maar is aan te passen.
Re: 300x300CM, eerste baan
Hoi Olav, de deur slaat naar binnen open. Ik kan de deur eruit halen, dat is niet zo'n probleem. Maar ik vind het niet erg praktisch steeds onder de tafel door te moeten kruipen naar het midden (dat is toch je bedoeling?). Mocht ik echt een keer extra ruimte willen dan is het wel een optie om in het achterhoofd te houden.
En wat bedoel je precies met draaischijf ontwerp? Wat voor bestand wil je mailen.



Je hebt gelijk Pt2/3, ik probeer me wat meer te verdiepen in de geometrie. Hoe meer ik erover lees hoe enthousiaster ik ervan wordt. Er zijn echt super veel mogelijkheden. Voor nu heb ik een stukje rails opnieuw proberen te maken volgens de regels. Oogt al een stuk mooier. Het wordt helaas ook wat breder, maar dat rijdt voor de trein misschien ook net wat lekkerder...

Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
Voor je bankrekening is het vaak heel prettig al die korte rails zo veel als mogelijk proberen weg te werken.
Zo zag ik ergens een recht stuk met veel korte stukjes. Als je die rails in wintrack verwijdert en vervolgens het programma een verbinding tussen die twee punten laat voorstellen kan je makkelijk en snel tot oplossingen komen.
Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
Harm,

Compliment, het gaat de goede kant op !
De rechter afbeelding is al een aanmerkelijke verbetering.
Een suggestie: vervang wissel 611 + 1 x 330 door wissel  612 + 206 en 188: je wint daardoor ruimte aan de rand van de tafel. Ook vervalt dan een vervelende S-bocht (ontsporingen !)
Succces verder.

Cees
Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
Uitgaande van het op één na laatste ontwerp, heb ik wat dingen aangepast. Gaandeweg is er steeds minder van dat oorspronkelijke plan overgebleven, maar het resultaat is een baan met een station, een brug en een draaischijf. De afwijkingen bij de aansluitingen zijn verwaarloosbaar. Hier en daar zijn er kleine afwijkingen, maar altijd minder dan 2 mm.

Het station
  • Het station heeft drie sporen. De twee oranje gemarkeerde sporen zijn 121 cm lang. Als je daar een trein van zo'n 110 parkeert, zal er minstens één wissel geblokkeerd zijn doordat de trein daar wel erg dicht bij staat.
  • Het rood gemarkeerde stationsspoor is 128 cm lang en goed bruikbaar voor een trein van zo'n 110 cm. Hij kan helemaal doorrijden tot aan de wissel aan de onderkant zodat het groene spoor aan de bovenkant niet geblokkeerd is. Eventueel kun je er nog een ontkoppelrail in opnemen, dan kan bijvoorbeeld de BR 23 een drietal lange rijtuigen afkoppelen en weer wegrijden. Daarbij kun je het korte zijspoortje gebruiken om een paar van de rijtuigen neer te zetten. Of ook om na het afkoppelen de loc te parkeren.
  • Het rode stationsspoor ligt niet vlak naast de oranje sporen om ruimte te hebben voor een perron, eventueel zelfs voor een smal stationsgebouwtje.
Hoogteverschillen
  • De bruine sporen liggen vlak, op het maaiveld. De blauwe sporen liggen ook vlak, maar 40 mm hoger.
  • Het hoogste punt is de gele rails 24188 direct boven het groene spoor: 100 mm boven het maaiveld. De groene en gele sporen zijn stijgend/dalend. Het stijgingspercentage is nergens hoger dan 3%.
De draaischijf
  • Ik heb de nieuwe C-rail draaischijf (74861) gebruikt. Die is aangekondigd, maar nog niet leverbaar. Voordeel van deze draaischijf is, onder andere, dat je geen overgangsrails nodig hebt om hem in combinatie met C-rail te gebruiken. Het is echter niet zo moeilijk om iets vergelijkbaars te maken met de K-rail draaischijf 7286 en een paar overgangsrails. Ik heb vijf korte zijsporen neergelegd, simpelweg omdat dat past, maar je kunt het natuurlijk prima met minder doen. Twee toegangswegen naar de draaischijf vind ik persoonlijk wel handig; zo kan er altijd een loc wachten als het druk is, zonder dat die meteen in de weg staat.
  • Draaischijven werden in de praktijk vaak gebruikt in een Betriebswerk (Bw). Vooral voor stoomlocs interessant voor een modelbaan, lees er maar eens wat over. De ruimte die je hebt is er wat klein voor, maar een paar van de functies van zo'n Bw kun je er wel kwijt.
En verder...

  • Er liggen wat tunnels, maar daar kun je natuurlijk nog alle kanten mee op.
  • De zijsporen kun je ook nog van alles aan veranderen, te beginnen met een wissel in plaats van een 24188 bijvoorbeeld. Dat kan op heel veel plaatsen. Bij de bruine sporen zijn er bovendien ook een paar linkerwissels (24611) die je door engelse wissels (24624) zou kunnen vervangen, daarmee kun je nog wat korte zijspoortjes erbij maken.
  • Op het eerste gezicht valt het misschien niet op, maar er liggen nergens bochten R1. Zelfs de meegebogen wissels (24671/672) heb ik om die reden niet gebruikt; er liggen wel slanke meegebogen wissels (24771/772). Die hebben bochten R3, dat rijdt veel mooier. Voor het geval je zelf ook gaat ontwerpen met deze wissels: er moeten altijd rails 24315 aan de twee naast elkaar liggende sporen, andere rails passen niet! Zie ook de 3rail wiki.
  • Er ligt één slanke wissel (24711), helemaal rechts. Voor het geval je zelf ook met slanke wissels gaat ontwerpen: er moeten altijd rails 24071 aan de twee naast elkaar liggende sporen. Zie ook nu de 3rail wiki.

Tenslotte nog een belangrijke kanttekening als je zoiets gaat bouwen: je zult maatregelen moeten nemen om overal bij te kunnen komen. Dicht bij de rand van de baan is dat geen probleem, maar verder weg wel. Bij dit ontwerp zou ik ervoor zorgen dat ik van onderen goed bij de sporen in de tunnels zou kunnen komen, en dat ik op bepaalde plaatsen met m'n volle gewicht op de baan zou kunnen steunen om bij de sporen helemaal links en helemaal rechts te kunnen komen.
Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
Ik ben meer voor een wat realistischere vormgeving. Dit is vlees noch vis en het is mij geheel onduidelijk wat er beoogt wordt. :?
Het heeft weinig zin om veel suggesties te geven en de baan aan te passen als het doel gewoon rondjes rijden blijft.
In dat geval zou ik zeggen leef je lekker zelf uit en wees blij met alles wat je op de plaat legt, ga lekkere rijden en verander de boel na een aantal weken.
Geniet van je hobby, want daarin hebben we gelukkig geen grenzen. Een ieder heeft er op zijn manier beleving aan en dat is goed, zo moet het ook.

Maar mocht je overwegen om toch een "beetje" een modelbaan te maken, zonder weinig middelen, hetgeen heel goed kan op deze oppervlakte, dan moeten we echt een andere kant op.
Een keerlus aanleggen bij een station is echt onzinnig. De trein komt aan voor het perron en passeert datzelfde perron weer na de keerlus. Tja...daar kan ik niet zoveel mee.  :(
Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
 @citaat @citaat Mijn complimenten en waardering voor Rob (speeltmettreintjes) en zijn verrichtingen hier op het forum :thumbup:

Mag gerust eens gezegd !  O:-D

Grtz Tony

Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
Daar ben ik het absoluut mee eens Tony.  :-) De inspanningen van iemand voor hulp aan een ander zijn bewonderenswaardig.  :thumbup:
Toch vraag ik me soms af of inspanningen zonder een goed doel iets toevoegt voor de betreffende persoon of voor dit forum als zodanig.
Neemt niet weg dat alle reacties en moeite die iemand doet zeker als positief moeten worden gezien. Daar drijft dit forum op.
Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
Ik denk dat het (bijna) altijd iets toevoegt, Martin  ;)

Al is het voor de topicstarter soms alleen maar het feit, dat hij zeker weet wat hij niet wil. Ook dat is winst.
De tekeningen en zeker ook de 3D-impressies geven (bijna) altijd ook een goed beeld van wat er allemaal kan op de voorhanden zijnde ruimte.

Grtz Tony
Re: 300x300CM, eerste baan
Wow, super bedankt speeltmettreintjes!! Echt heel aardig van je dat je zoveel moeite hebt gedaan om mij met mijn baan te helpen. Een groot verschil wat ik zie in jouw ontwerp is dat je de ruimte van de kamer optimaal probeert te benutten met rechte lange wegen. Je uitleg over de functionaliteit van de verschillende delen is ook zeer verhelderend. Zonder de deur eruit te halen gaat het rechtsonder alleen niet helemaal passen. Daar zat ik al erg ver op de marges in mijn ontwerp.

Ik zou zelf de baan waarschijnlijk nog ietsje aanpassen of uitbreiden zodat er ook langere routes kunnen worden gereden.

De laatste reacties gaan een beetje over de zin van dit topic, daar wil ik nog wel wat over kwijt. Aan de hand van de gegeven reacties heb ik (en hopelijk meelezers) al erg veel geleerd.
-   Welke zaken je in een baan wilt hebben om functies uit te voeren. Bijv: Rangeren, Parkeren, Inhalen, Keren, Stukje bestemmingsdoel.
-   Waarom lange stukken goed zijn en hoe dit relateert t.o.v. treinlengte.
-   Hoe je Wintrack gebruikt en hoe geometrie werkt.
-   Hoe je ruimte optimaal kan proberen in te delen.
-   Ik heb nu ook een goed zicht op welke baandelen passen in een ontwerp van dit formaat. Vooraf had ik hier totaal geen idee van wat de zaak nogal blokkeert.

Aan de hand van de tips en speeltmet zijn ontwerpvoorstel heb ik nu gericht een kleine selectie spoordelen kunnen bestellen welke altijd van pas komen in zo?n ontwerp. Ik ga met deze delen eerst eens een kleinere vloerbaan maken en gewoon lekker met mijn trein meters maken. Ik moet denk ik gewoon ervaren wat bocht R2 en R3 nu echt betekenen tijdens het rijden, en of die lange rechte banen het zoveel beter en mooier maken.

Voorlopig ben ik daar dus even zoet mee en ook met het programmeren van basisfuncties van de trein. Zoals eerder aangegeven wil ik alles zelf maken want één van de doelen is om mijn programmeerkennis verder uit te breiden.

Ik denk dat ik hierna met wat andere ogen naar de baanplannen zal kijken.



Re: 300x300CM, eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 300x300CM, eerste baan
 @citaat
Een kleine vloerbaan, prima beslissing, zo ben ik zelf ook begonnen. Eerst met alleen bochten R2, maar binnen no time toch ook R1, omdat ik toen nog niet veel plaats had. Zo heb ik in de praktijk ervaren wat het verschil is. Tegenwoordig liggen er geen bochten R1 meer in mijn (inmiddels grote) vloerbaan, maar ik heb nu dan ook een royale treinkamer. Van de diverse vloerbanen heb ik veel geleerd, over wat werkt en wat niet, en over wat ik mooi vind. Nu jij op de vloer gaat rijden, verwacht ik dat jij ook van alles ontdekt en zo kom je uiteindelijk misschien op een heel ander plan uit.

Wat ik heb gepost is vooral bedoeld om ideeën aan te reiken waar je je eigen draai aan kunt geven. De uitgebreide toelichting geef ik omdat ik vind dat dat veel meer helpt dan alleen maar een plan. Ik ga er niet van uit dat je dit gaat bouwen, al mag het best. Het is zo ontworpen dat het kan. Ik had echter geen rekening gehouden met de deuropening, dus zal het dan sowieso iets aangepast moeten worden.

Tegengestelde bochten vind ik niet zo mooi, die probeer ik te vermijden. Ik probeer bovendien gebogen rails zoveel mogelijk bij elkaar te leggen. Dat oogt mooier dan een kort recht stuk, dan een bocht, dan weer een kort recht stuk, vind ik. Het gevolg is dat je inderdaad wat langere rechte stukken krijgt. Het schuine bruine spoor links vind ik daar een mooi voorbeeld van. Het lukt niet altijd: het blauwe spoor helemaal rechts zou nog wat mooier ogen als het kleine bochtje (24206) iets verder naar boven zou liggen, tegen de 24071 aan. Dat kwam echter iets minder mooi uit met de draaischijf; die zou dan wel erg dicht bij dat blauwe spoor liggen.

Als je aan langere routes denkt, moet je waarschijnlijk nog wat meer met hoogteverschillen gaan werken. In dat geval zou het ook niet meer zo'n grote stap naar een schaduwstation zijn. Dat levert veel extra mogelijkheden op, maar heb ik doelbewust niet ontworpen want het wordt pas je eerste baan, dan wil ik het niet te ingewikkeld maken. Beter een baan met beperkingen die niet al te moeilijk te bouwen is zodat je snel kunt rijden, dan een mooie baan die na een paar jaar nog niet af is, waardoor je de kans loopt de motivatie te verliezen. Als de eerste baan (grotendeels) af is, kun je je ervaringen gebruiken bij het ontwerp van de tweede baan.