Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vergeeld plastic

Gestart door NL-modelspoor vrijdag 17 mei 2019, 17:27:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vergeeld plastic
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Vergeeld plastic
Niet echt een vraag maar meer iets wat voorbij kwam bij een andere hobby en wat misschien ook wel bruikbaar kan zijn voor de modelspoor modellen.
Hoe te Reinigen van Oude, Vergeelde Plastic Retro Computers en Game-Systemen
:warning: Zelf heb ik hier nog geen ervaring mee.  :warning:
Misschien dat hier op het forum iemand is met een vergeeld model en wil kijken of het werkt? Of het al eens heeft toegepast. Mijn vraag is dan vooral blijven de opdrukken wel behouden.
De techniek is bekend onder de naam Retr0bright.
Re: Vergeeld plastic
Ben den Hollander
gast

Re: Vergeeld plastic
 @citaat Goedkoper: waterstofperoxide, 5% oplossing kost nog geen euro bij de drogisterij. Een 12% oplossing een euro of vijf. Werkt prima.
Re: Vergeeld plastic
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vergeeld plastic
Ik heb een 6017 booster en control 80f weer ?wit? gemaakt. Ik heb Kis 12% OxyCreme gebruikt, kost een euro of 8 en is gelijk al een dik prutje. Kappers gebruiken dit voor haar bleken. Voordeel van dat het dik is, is dat je het met een kwastje op het plastic kunt smeren (zo gelijkmatig mogelijk) en het goed blijft zitten. Zo hoef je b.v. een booster ook niet uitelkaar te halen, dat moet met gewone peroxide wel. Inpakken met vershoudfolie (één laag en niet overlappen!) in de zon zetten en regelmatig draaien i.v.m schaduwkant. De booster was extreem geel en was in 1 behandeling van ongeveer 3 uur weer de standaard kleur. Daarna veeg je de creme er af met b.v. keukenpapier en goed schoonmaken met b.v. vochtige doekjes of een doek met ruitenreiniger. Zou wel handschoenen dragen met het aanbrengen van de creme. Van de booster heb ik nog wel ergens foto?s.

Soms komt het geel terug, dan gewoon opnieuw behandelen. Er zijn allerlei theorieen door de jaren heen maar het lijkt er op dat de stof die het vergelen veroorzaakt ?op? raakt in bet plastic en het vergelen daarna veel langer duurt of zelfs weg blijft. Het werkt niet op transparant plastic. Plastic kan er broos van worden maar tot nu toe nog niet gemerkt. En heb al het nodige behandeld. Eerst volgende project is het toetsenbord van een Toshiba HX-10 MSX computer uit 1984.

Recent is er een video op youtube verschenen van retro recipes die het gewoon buiten in de zon zet. Dat lijkt ook te werken maar duurt heeeeel veel langer, weken zelfs.
Re: Vergeeld plastic
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vergeeld plastic
werkt dit op vergeelde ruitjes dat iemand weet? is wel aardig om eens te proberen.  :thumbup:
Re: Vergeeld plastic
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vergeeld plastic
Voor doorzichtig plastic werkt het niet. :)
Re: Vergeeld plastic
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vergeeld plastic
Hierbij de foto's van de booster voor en na behandeling.
Re: Vergeeld plastic
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Vergeeld plastic
Ziet er goed uit dat resultaat. Maar zou dit ook goed werken op wagons zonder dat de opdrukken verloren gaan?
Re: Vergeeld plastic
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vergeeld plastic
 @citaat Wagons en locs zijn toch gelakt?
En het brandvertragend broom dat vroeger in behuizingen van computers, printers en gameconsoles werd gedaan, zit hoogstwaarschijnlijk niet in het kunststof dat voor modeltreintjes werd gebruikt.
Re: Vergeeld plastic
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vergeeld plastic
Wat de oorzaak van het vergelen is zijn de meningen nogal over verdeeld. Veel zeggen dat het van het broom komt. Ik heb ook al artikelen gelezen van mensen met een achtergrond in de chemie die zeggen dat het daar niet van komt en dat je het broom er met water af zou kunnen wassen want daar lost het in op en dan zou het weer wit moeten zijn.

Veel echt onderzoek is er niet naar gedaan, de concensus is vaak wel dat peroxide in combinatie met warmte of uv licht (want uiteraard zijn ook daar de meningen over verdeeld) het vergelen terugdraait.

Ik weet niet of broom nog steeds gebruikt wordt maar moderne witte/grijze/beige plastics vergelen ook. M?n witte Ikea kookwekker is ook behoorlijk geel aan 1 kant. En mn xbox 360 is ook enigszins van kleur veranderd ondanks dat deze in een dicht donker tv meubel staat.

Of wit gelakte locs/wagons verkleuren heb ik eigenlijk geen ervaring mee. Ik weet dat b.v de oude ICE?s van Märklin nogal kunnen verkleuren. Geen idee of deze in kleur zijn gespoten of dat de plastic kleur al zo is. Voor de bedrukking ben ik zelf niet zo bang. De tekst ?booster? is prima blijven zitten en ook bij andere plastics die ik heb gebleekt nooit problemen gehad met teksten of logo?s die er op gedrukt zijn.