Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001

Gestart door jmrjr vrijdag 17 mei 2019, 12:50:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
De M* m-rail driewegwissel 5214 heeft 2 elektromagnetische schakelingen, een voor links en een voor rechts. Wanneer een van de twee op afbuigen schakelt, moet de andere op rechtuit geschakeld zijn. Met diodes kun je een stroomkring wel de ene kant op laten gaan, maar niet de andere, zie Wikipedia. Door het inbouwen van diodes kan het afbuigen van de een gelijktijdig geschakeld worden met het rechtuit schakelen van de ander, zonder dat bij rechtuit schakelen van de ander, de ene weer op afbuigen springt. Je bespaart hiermee 1 schakelpunt, maar voorkomt vooral een foutief geschakelde wissel.

(Ik was deze post aan het schrijven vanuit mijn persoonlijke modelbaanhobbybeleving van opnieuw uitvinden van 1001 wielen. Toen toch het forum nageslagen en idd, met diodes schakelen van een driewegwissel heeft al lang de revu gepasseerd, zoals in 3-weg wissel aansturing - zoals Märklin hem had horen te maken :-). Maar het meeste was al geschreven en het kan nog wat toevoegen, vindbaarheid en/of de G*-resultaten verbeteren.)

Fans van de 'ouderwetse' Märklin M-rails zijn er nog steeds. Velen hebben het simpelweg nog, maar ook is er makkelijk aan relatief goede kwaliteit gebruikte rails kunt komen, zoals wissels met elektromagnetische aandrijving. In het 3rail wiki is er natuurlijk een en ander over te vinden.

Voor een baanplan heb ik inmiddels de nodige wissels verzameld. 5202R en 5202L omdat dit de wijdste bogen in M-rail zijn met cirkelradius 437,4 mm. Driewegwissels 5214 omdat hiermee ruimte bespaard kan worden. De elektromagnetische aandrijvingen in deze drie wissels zijn technisch gelijk. De zweedse freund van Youtube heeft een leuk filmpje over het oppoetsen van de aandrijvingen. Maar schakelen op 11V? Ik geloof er niets van. Vanaf 13 volt lukt het wel steeds.

Bij het reviseren van wissels soldeer ik nieuwe draden met de gele als plus, blauw voor recht, oranje voor afbuigend + rood voor rechts bij een driewegwissel.
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Gebruikt voor deze revisie zijn:

  • Märklin M-rail driewegwissel 5214
  • Geel, blauw, oranje en rood draad 0,14mm
  • 4x diode 1N4001
  • 2x nieuwe veer 765600
  • Platte schroevendraaier
  • Punttang voor bijbuigen wisseltongen, zodat deze weer op de juiste plek sluiten en soepel bewegen zonder elkaar in de weg te zitten

Met 'Electronica voor Dummies' spijker ik gebrekkige kennis bij. Over diodes leer je dat je spec-sheets op kunt vragen, bijv. over 1N4001, zie deze link naar een .PDF. 1N4001 is prima t/m 50 Volt en 1 Ampere. Please correct if wrong (!). Diodes komen uit een verzameldoos van Ali*. Voor overzicht heb ik op z'n janboerenfluitjes een overzichtje getekend, zodat de diodes correct geplaatst worden.

Bij het schakelen worden steeds 2 spoelen 'aangedreven', in deze test verbruiken die samen 0,84 A op 13 V.

Groet!
Jorrit
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Je schrijft over plus en min (ook in het schema), maar je kunt deze schakeling prima voeden vanuit de gele draad van de Märklin trafo, dus met wisselspanning. Voor C-rails kun je trouwens dezelfde truc toepassen, en ik neem aan ook voor K-rails.

En als je diodes koopt bij Ali moet je even verder kijken, ik vond nl. laatst uit dat de 1N4006 nog een cent goedkoper was dan de 1N4001...  ;-)
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Ah dank voor de reactie! Maar ook met wisselspanning moeten de diodes op z'n minst in gelijke richting geplaatst worden?

Gelukkig zit de assortimentsdoos nog vol met 1N4006 en 1N4007 en hoef ik niet nog niet op zoek naar nieuwe :)
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Ja, het schema blijft precies het zelfde.
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Mooi uitgevonden! Handig! Ga eens kijken of ik dat ook toe kan passen.
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Deze schakeling stond begin jaren '80 ook in de Märklin Magazin (weet niet meer welke editie, maar zou tussen '80 en '85 geweest kunnen zijn), en heb hem zelf ook toegepast toen ik nog analoog schakelde.
Groet, Paul
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Ik ben heel benieuwd of je ook een manier in bouwt om de drie wisselstanden met ledjes weer te geven.
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
@citaat dat wordt lastig want dan zou je met eindschakelaartjes (microswitches)  moeten gaan werken. En dat geeft weer extra wrijving hetgeen de bedrijfszekerheid van het wissel niet ten goede komt.
Op mijn baan heb ik voor de aansturing van de 5214 overigens relais gebruikt waarmee eveneens voorkomen wordt dat er verkeerde schakelstanden ontstaan. Voordeel hiervan is dat de wisselspoelen met de volledige spanning worden gevoed en niet met slechts een halve sinus zoals bij het gebruik van diodes die ook nog eens ca 0,6V spanningsverlies per stuk opleveren. Ondanks dit schijnt het met diodes toch ook goed te gaan.
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Ditt draadje startte half mei, dus ik denk dat de bouwer tevreden is met het resultaat en geen behoefte heeft aan een vorm van eindafschakeling of ledjes die de stand permanent weergeven.
Ik kan leven met het idee van Hanzi dat dit zou kunnen met microswitches, met als beperking dat er zoveel wrijving zou ontstaan dat niet zeker is of het wissel nog zou werken.

Het is een stokpaardje van mij dat het met neodym magneten en hall-sensors wel zou moeten kunnen werken, maar ik werk zelf al jaren niet meer met M-rails, en heb er dus geen idee van of dat realiseerbaar is, met name niet of een neodym magneetje licht genoeg is om door het palletje van een driewegwissel mee genomen te worden. Wat ik me alleen herinner is de overkill aan kracht van die vroegere wisselrelais, alsof je een kanon inzet om een mug mee dood te slaan.
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Ik zie het net Jorrit: gefeliciteerd met je verjaardag.

Als leek in elektronica-tekeningen vraag ik mij even af waar ik de schakelaar moet plaatsen in onderstaande tekening:
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Dag Henk.

@citaat de drie (puls- of druk-)schakelaars aansluiten op respectievelijk de "O", "B" en "R" met één pennetje,
de overgebleven pennetjes van de schakelaars met elkaar doorverbinden en aan "-" of "0" van de voeding.
Op punt "G" de "+" of de "L" aansluiten van de voeding en het zou moeten werken, zie ook hier :wink:

Groeten,

Erik.
Re: M-rail driewegwissel 5214 met diodes 1N4001
Citaat van: Kaleb op dinsdag 10 september 2019, 09:24:55
Ik zie het net Jorrit: gefeliciteerd met je verjaardag.

@Henk hartelijk dank!

Mooie link Erik met meer duidelijke info, en zo test ik de inderdaad de wissels.

De draden die aan het seinplaatje aangesloten worden (O, B, R) kunnen ook aan bijv. een Rosoft DCC wisseldecoder in digitaal bedrijf (is ook getest en functioneert prima).

Groet!
Jorrit