De M* m-rail driewegwissel 5214 heeft 2 elektromagnetische schakelingen, een voor links en een voor rechts. Wanneer een van de twee op afbuigen schakelt, moet de andere op rechtuit geschakeld zijn. Met diodes kun je een stroomkring wel de ene kant op laten gaan, maar niet de andere, zie
Wikipedia. Door het inbouwen van diodes kan het afbuigen van de een gelijktijdig geschakeld worden met het rechtuit schakelen van de ander, zonder dat bij rechtuit schakelen van de ander, de ene weer op afbuigen springt. Je bespaart hiermee 1 schakelpunt, maar voorkomt vooral een foutief geschakelde wissel.
(Ik was deze post aan het schrijven vanuit mijn persoonlijke modelbaanhobbybeleving van opnieuw uitvinden van 1001 wielen. Toen toch het forum nageslagen en idd, met diodes schakelen van een driewegwissel heeft al lang de revu gepasseerd, zoals in
3-weg wissel aansturing - zoals Märklin hem had horen te maken . Maar het meeste was al geschreven en het kan nog wat toevoegen, vindbaarheid en/of de G*-resultaten verbeteren.)
Fans van de 'ouderwetse' Märklin M-rails zijn er nog steeds. Velen hebben het simpelweg nog, maar ook is er makkelijk aan relatief goede kwaliteit gebruikte rails kunt komen, zoals wissels met elektromagnetische aandrijving. In het 3rail wiki is er natuurlijk
een en ander over te vinden.
Voor een baanplan heb ik inmiddels de nodige wissels verzameld. 5202R en 5202L omdat dit de wijdste bogen in M-rail zijn met cirkelradius 437,4 mm. Driewegwissels 5214 omdat hiermee ruimte bespaard kan worden. De elektromagnetische aandrijvingen in deze drie wissels zijn technisch gelijk. De zweedse freund van Youtube heeft
een leuk filmpje over het oppoetsen van de aandrijvingen. Maar schakelen op 11V? Ik geloof er niets van. Vanaf 13 volt lukt het wel steeds.
Bij het reviseren van wissels soldeer ik nieuwe draden met de gele als plus, blauw voor recht, oranje voor afbuigend + rood voor rechts bij een driewegwissel.