Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Gegevens uit Koploper snoepen en op OLED perron display tonen

Gestart door leendert donderdag 19 september 2019, 12:53:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gegevens uit Koploper snoepen en op OLED perron display tonen
Het gebruik van data uit Koploper in andere applicaties

Een van de projectjes waar ik mee bezig ben in een ? in verhouding ? groot stations display met daar de posities van de treinen op de perrons. Het idee is simpel: kijk welke trein waar staat en maak dat door middel van een stukje elektronica zichtbaar op een LCD display. Maar er zitten een paar uitdagingen aan:

Compact
Ook een klein display is in H0 verhouding al snel heel groot. Dus moet het ook goed weg te werken zijn en zo min mogelijk bedrading hebben.

Hier komt een I2C display in combinatie met een wifi printje al vrij snel om de hoek. Met wat knutselwerk valt het dan best goed aan te sluiten.

Waar is die trein??
Dat is een wat lastiger, maar Koploper biedt uitkomst. Er wordt, indien deze optie wordt aangezet, op poort 5700 een bericht verzonden als een locomotief een blok aandoet. Het decodernummer van de loc, gevolgd door het blok waar deze naar toe gaat en de modeltijd en werkelijke tijd.  De exacte layout van dit record is:
0x1b, byte: lengte, 0x1b,locnr,0x1b,bloknr,0x1b,tijd mode,0x1b,tijd pc, 0x1b,omschrijving, 0
Dat is grotendeels bruikbaar voor onze toepassing.
Grotendeels? Inderdaad. Want op een display alleen het decodernummer vermelden is nou niet echt het idee dat ik bij een display heb. Vandaar dat er een iets andere oplossing bij gekomen is.

Een raspberry als server
Ik heb gekozen om een Raspberry met daarop een node-red installatie en een sql database. Klinkt heftig, maar past allemaal prima op zo?n ding. Er zijn ? voor wie wil ? genoeg filmpjes op youtube te vinden hoe dit werkt en hoe dit alles te installeren.
Ik maak eenmalig, maar dat kan iedere keer herhaald worden, een uitdraai in Koploper via ?exporteren naar excel? van de locadressen. Dan krijg je een keurig overzicht van alle aanwezige adressen en bijbehorende omschrijving. Die laatste is bruikbaar om op het scherm te tonen.
Vervolgens sla ik alle informatie op die koploper uitspuugt. Dat is wel handig, omdat er een record voorbij komt als er naar een blok gereden wordt, maar er bijvoorbeeld tijdens het opstarten van Koploper geen bericht verzonden wordt wat waar op dat moment staat.  Door alle informatie op te slaan in de database ?weet? je altijd de plek van een loc, ook buiten Koploper.

Dus werkt het display nu als volgt: haal in de database de omschrijving op van de loc die op perron X staat. Als er geen nummer staat, wordt er ook geen regel getoond. Op zich werkt het dus (uiteindelijk) heel simpel.

Maar er waren nog wat zaken te overwinnen, alvorens het zover is..

Hoe krijg ik de gegevens die Koploper stuurt in de Raspberry database
In mijn geval staat de Raspberry in de meterkast. Deze draait de hele home automation en dus is een verbinding via een seriële kabel niet echt een optie. Daarom wordt het via een kleine Arduino die aan de koploper PC zit. Daar draait dan een programma die de informatie van de UDP poort overhevelt naar de COM poort en zo naar de database op de Raspberry stuurt.
In een ander draadje noemde ik ook al de verlichting van de huizen, dat verloopt via dezelfde Raspberry en maakt op deze manier ook gebruik van de modeltijd in Koploper.

Nu ik alle gegevens van de loc in een database heb, inclusief de historie (waar komt hij vandaan, uit welk blok) is het eenvoudig om van die gegevens informatie voor de informatieborden te maken.


Groet,
Leendert
Re: Gegevens uit Koploper snoepen en op OLED perron display tonen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Gegevens uit Koploper snoepen en op OLED perron display tonen
Lekker bezig Leendert!
Petje af.

Mvg. Marcel
Re: Gegevens uit Koploper snoepen en op OLED perron display tonen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Gegevens uit Koploper snoepen en op OLED perron display tonen
Mooi project. Is het alleen niet beter hiervoor een nieuwe RPi te halen? Zo duur zijn ze niet en dan kan je wellicht beter dingen scheiden?
Re: Gegevens uit Koploper snoepen en op OLED perron display tonen
Leuk projectje. Dit is leuk modelbouwen  :thumbup: Het wordt zo wel een compleet systeem  :D Hoeveel treinen heb je aan te sturen?