Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Windhovense projecten - Kinderdijk molen De Blokker

Gestart door NL-modelspoor donderdag 16 mei 2019, 21:07:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Vanaf vandaag kan ik weer één van de projecten van de lijst afstrepen.
De 'Oranjemolen' is helemaal gereed. En dat vieren we met een paar foto's en een filmpje.





Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Dag Johan.

Een prachtig eindresultaat waar je trots op mag zijn  :thumbup:
Dit zal zeker één van de highlights op jouw modelbaan wezen!
Gefeliciteerd met het beëindigen van dit project.

Groeten,

Erik.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Gefeliciteerd :thumbup:
Het is een prachtige molen geworden!
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Johan,

Met veel plezier dit oranjemolen project gevolgd.
Ben benieuwd welk project je nu gaat beginnen of afmaken.
Kortom ik blijf je projecten volgen zeker de gevangenis want die ligt hier ook nog in de doos te wachten om gemaakt te worden .

Groet Michel
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
modelbouw ten top  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
mooi ook met de verlichting vanaf de schans stelling!
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
 :) Ik sluit me aan bij de rest, erg mooi geworden, modelbouw in de ware zin van het woord. :thumbup:

Dirk-Jan

Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Mooi gemaakt die molen., staat toch in Vlissingen op de dijk ?
Komt er dan ook een bunker bij ?

groet
Harald
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Een parel op de modelbaan straks, Johan  :thumbup:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen de 'Oranjemolen'
Dank voor de complimenten en het commentaar.

Citaat van: h0_miessie op maandag 12 april 2021, 20:39:35
Ben benieuwd welk project je nu gaat beginnen of afmaken.

Plan Vliegtuig staat nu hoog op de lijst. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet ook meteen wat andere projecten mee zal pakken waarbij ik ook de airbrush nodig heb.

Citaat van: Haradigi op maandag 12 april 2021, 21:45:49
Mooi gemaakt die molen., staat toch in Vlissingen op de dijk ?
Komt er dan ook een bunker bij ?

Klopt die staat in Vlissingen. Voorlopig laat ik het even bij de molen zelf. Pas als ik hem ooit op de baan ga plaatsen ga ik kijken welke ruimte er nog omheen is en wat ik van de omgeving er eventueel nog bij wil plaatsen (in een verkleinde vorm).
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
Zoals gezegd ga ik nu de Oranjemolen af is weer verder met vooral het Plan Vliegtuig project.
Met het mooie weer van de afgelopen dagen heb ik nog even de laatste puntjes in de spuitplamuur kunnen zetten. En omdat ik al had gemerkt dat geel erg slecht dekt op de grijze primer ook maar de delen die geel moeten worden van een witte primer voorzien. En daarna ook maar van een eerste laag geel.



Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
Tussen het verven van Plan Vliegtuig door (nog steeds met geel bezig dus even geen foto) nog even met andere projecten ook bezig.
Zo zijn van de Dakota de motoren vervangen omdat de vorige soms niet werkte. Daarvoor de vleugels helaas wel open moeten breken, dus later extra werk om te plamuren.


En voor de RailPro Unimog alvast het stukje rails van de vitrine vies gemaakt met de airbrush de bielzen doe ik later nog even met de kwast.




En omdat het kon ook nog maar even een halve luchtballon in elkaar gezet. Gewoon zo uit het bouwpakket. Voorlopig blijft hij in deze kleuren en wordt het misschien wel voorlopig de PH-BZS.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
De afgelopen week is ook de tweede luchtballon uit de Faller actieset in elkaar gezet.



Beide bij elkaar. De branders moeten nog in elkaar zetten, de manden kunnen nog wat verf gebruiken.

Op het moment van de bouw van de tweede ballon was er nog geen idee welke ballon het zou gaan worden (voorbeelden genoeg op ballonregister.nl). In de collectie zit ook een modelauto uitgegeven door Rietze met daarbij een luchtballon aanhanger (Rietze 80094 Audi Allroad Quattro van het "Heißluftballon Team Audi"). Met de vondst van het model was de zoektocht begonnen naar een Audi Luftballon met als resultaat wat foto's van de ballon met registratie D-OTDI.
De blauw/witte Faller luchtballon zal dus een hele andere kleur gaan krijgen en worden voorzien van Audi decals. Op de computer is alvast begonnen met een eerste schets voor de decals.

Een kijkje in de keuken van hoe de decals worden getekend vanaf foto's. Een fabrieksfoto van een Faller luchtballon dient als basis om de verhoudingen te bepalen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 06 mei 2021, 21:48:38
De afgelopen week is ook de tweede luchtballon uit de Faller actieset in elkaar gezet.

.... In de collectie zit ook een modelauto uitgegeven door Rietze met daarbij een luchtballon aanhanger (Rietze 80094 Audi Allroad Quattro van het "Heißluftballon Team Audi"). Met de vondst van het model was de zoektocht begonnen naar een Audi Luftballon met als resultaat wat foto's van de ballon met registratie D-OTDI.

Wat een gaaf project! Meteen een mooie eyecatcher op je baan.

Als berijder van een Allroad Quattro en groot liefhebber van dat model in real life ga ik natuurlijk meteen op zoek naar dat model. Heb er al vele maar wist niet van het bestaan van die met aanhanger af. Weer een extra zoektocht over het net waard ;)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
Succes met de zoektocht. Het is een al wat ouder model wat niet heel vaak meer aangeboden wordt. Naar mijn weten is de aanhanger die erbij zit speciaal voor dit model gemaakt wat wel jammer is want het had mij wel leuk geleken als Faller en Rietze ooit eens samen een combinatie van luchtballon met auto zouden uitbrengen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
Soms zit het mee soms zit het tegen. Vandaag nog even de elektronica erbij gepakt om te testen voor Plan Vliegtuig. Helaas blijkt het licht van een van de navigatielichten niet op de juiste plaats de vleugel te verlaten. Dat moet worden aangepast en dat na al een paar dagen bezig te zijn geweest om één van de landingslichten aan te passen. Maar het moet wel goed zijn. Als dit is aangepast kan met een gerust hart de verf erop.   O:-D
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
De verlichting in de vleugels in hersteld. Kunnen we weer verder met de gele verf. Nu had ik een mooi Vallejo kleuren mengsel doorgekregen. Wanneer ik dat mengsel maak en het met een druppel verf vergelijk op het model dan komt de kleur aardig dichtbij de Roco kleur. Alleen na het airbrushen blijft de kleur veel lichter.  :(
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
Ja het is behoorlijk flets tov het felle NS (Roco-)geel.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
Ik denk dat ik het hierbij laat. Dichterbij kwam ik niet met de kleur geel. Het is ook van het licht afhankelijk hoe dicht de kleur bij de kleur van de Roco Plan T komt.
Uiteindelijk ben ik voor de volgende Vallejo mix gegaan 4 delen 71.002, 2 delen 71.033 en 7 delen 71.078. Met de blanke lak erover werd de kleur alleen weer net anders. Mocht het later storend blijven kan ik altijd nog de kap van de Plan T ook overspuiten in dezelfde mix  ;).
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
En weer een kleur verder. De lichte grijs van Revell Aqua + airbrush was wel een ramp om de airbrush weer schoon te krijgen.




[edit]
Ook nog even de donkere grijs erbij gepakt voor de coroguard.



Bij het verwijderen van de afplaktape op beide vleugels een kleine beschadiging gemaakt waarbij wat verf aan de tape bleef plakken dat binnenkort maar even herstellen.
[/edit]
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
Wow, ik zie hier heel wat creativiteit in dit topic. Mooi! Deze ga ik vaker bezoeken!
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
Leuk projectje Johan! Zou het zelf niet zomaar aan durven. Ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan Vliegtuig (en andere projecten)
Waarschijnlijk een van de laatste tussentijdse updates voor het Plan Vliegtuig project. Om eerlijk te zijn was het eigenlijk de planning om het project vandaag volledig te hebben afgerond. Vandaag is het namelijk precies 40 jaar terug dat de Schiphollijn is geopend (was ik zelf niet bij hoor, heb het ook alleen maar van die poster met het voorbeeld van deze vliegende trein ;) ).

Helaas in de laatste dagen de nodige tegenslagen gehad. Waaronder weer een schadegevalletje door zwaartekracht. Deze horrorbeelden sla ik maar even over vandaag. Daarom dus helaas het project nog niet af. Komende weken zal er ook even weinig tijd zijn om er aan verder te werken.


De romp staat volledige in de uiteindelijke kleuren. Puntje van verbetering is nog de cheatline deze loopt nu bij de staart wel erg omhoog en met het zilver lijkt dat nog wel 10x erger.


De twee staart vleugels (stabilo) zijn volledig klaar voor montage.


De vleugels zijn in een redelijk ver gevorderd stadium. De aluminium kleur voor het blanke metaal moet er nog op. En de motoren moeten nog zilver worden net als de romp.

En dan de elektronica er nog weer inzetten. Op zich niet heel veel werk meer wat gedaan moet worden. Maar het afplakken kost erg veel tijd en het moet wel netjes O:-D.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
De afgelopen periode is het nogal rustig geweest in/met Windhoven en stond alles even op pauze.
Momenteel ben ik bezig om van hobbyruimte te wisselen. Daardoor wordt er momenteel niet aan projecten gewerkt.
Wel gaf het mij de mogelijkheid om voor het eerst na zo'n 5 jaar weer eens een trein op een ovaaltje te laten rijden in plaats van alleen op de rollenbank.

Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
Ik kan me zo voorstellen dat je na zo'n tijd van zo'n simpel ovaaltje even heel veel lol hebt  :) :thumbup:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
Meer ruimte is er nu even niet. En met een ovaaltje kan er tenminste iets van wagons/rijtuigen achter dat lukt op een rollenbank niet.  O:-D
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
Kijk, dit is nou de basis waar het allemaal mee begint :mrgreen:.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
@citaat Het scheet niet heel veel van de startset 0988 waar het voor mij ooit allemaal mee begon.  ;)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 06 juli 2021, 21:59:16
Het scheet niet heel veel

Liever helemaal niet natuurlijk, maar je doet het er mee, zullen we maar zeggen :D
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
Omdat het inrichten van de hobbykamer nu redelijk ver is alvast maar even met iets kleins begonnen. Zul je denken weer een nieuw project? Ja dat klopt. De rest van de projecten moet ik nog allemaal een eigen plaats geven zodat de onderdelen niet meer door elkaar komen (lees netjes uitzoeken). Een paar weken terug kreeg ik een berichtje dat de het Opel Kadett C bouwpakketje van Busch 60212 eindelijk leverbaar was. Een auto waar ik als kind regelmatig mee mocht op de achterbank. Daarom het idee om het ook in het klein te maken. Voor wat betreft het bouwpakketje is het vergelijkbaar met de minikits van Herpa gewoon simpel in elkaar klikken van de onderdelen geen lijm nodig (behalve voor de spiegels). Over spiegels gesproken in de handleiding van het bouwpakketje wordt wel aangegeven dat je de spiegel moet plaatsen. Echter zit er geen spiegel in het bouwpakketje en is er ook geen gaatje in het model waar de spiegel in zou passen. Dus een versimpelde versie van de Opel Kadett C zoals eerder door Busch als kant-en-klaar model is uitgebracht. Wat naar mijn idee de prijs voor het model wel wat aan de hoge kant maakt.




Van een beetje styreenplaat 0,25mm en een messing staafje priegelen we zelf maar een spiegel

Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
 @citaat Johan, het scheelt dat in die tijd de auto's standaard maar één buitenspiegel hadden.
De rechterbuitenspiegel was optioneel en pas verplicht bij het plaatsen van een trekhaak. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Loading ... Ready ... Run
Deze morgen maar even gebruikt om het tussendoor project verder af te maken. En tja op de foto's zie je meer en valt elk stofje op 8o.





Leuk om weer even wat tussendoor te hebben kunnen bouwen. Voor de andere projecten nog even geduld.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Even wat anders tussendoor
Momenteel ben ik even met iets anders tussendoor bezig. Niet helemaal modelspoor, maar misschien toch wel leuk om hier even te laten zien. Het betreft het opknappen van een oude spaarpot (om het toch modelspoor gerelateerd te houden zou ik kunnen zeggen dat die gebruikt wordt om voor modeltreinen te sparen ;) ).

Bij de voorkant van de auto zat bijna rondom een scheur (bodem en beide zijkanten, alleen de motorkap hield hem nog bij elkaar).


Door voorzichtig aan de beide delen te gaan trekken heb ik de delen los gekregen van elkaar. Een mooie breuklijn welke zo ook goed te lijmen was.


Daarna kwestie van in de primer zetten. En kleurtjes toevoegen.


De overige kleuren zoals ramen, chroom en koplampen zal ik met de hand erop schilderen.

Als dit 'bouwwerk' af is ga ik weer terug naar de reguliere Windhovense Projecten om te beginnen het afronden van Plan Vliegtuig.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Even wat anders tussendoor
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Even wat anders tussendoor
Leuk zo een oud ding opknappen. Aardewerk (porselein zal wel niet) zo te zien. om maar even in de buurt van je vorige projectje te blijven, een Cadettilac maar het kan ook een Buick voor moeten stellen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Bijna terug op het juiste spoor
@citaat Inderdaad aardewerk. En ja, dat is zeker leuk om te doen. Wat volgens mij het dichtste bij het model in de buurt komt is een Cadillac uit 1951 of 1952, maar ik ben geen auto expert.
Na al het gerammel met de spuitbussen en details aanbrengen met de kwast laat ik het spaarpot project bij wat het nu is.


En om weer terug op het juiste spoor te komen. Heb ik even de wissel de andere kant op moeten verzetten. Ik had zoveel problemen met de airbrush dat ik het niet aandurfde om verder te werken aan Plan Vliegtuig. Ik heb even wat willekeurige dingen erbij gepakt waarbij het niet veel uitmaakte of ik het zou verprutsen. Probleem met de airbrush was dat de afdichting tussen het verfkanaal en het luchtkanaal niet goed was. Waardoor regelmatig ook de luchtdruk leek weg te vallen. Hierdoor lukte het niet meer om verf uit de spuit te krijgen. Na grondig schoonmaken en testen met water dacht ik het gevonden en opgelost te hebben. Maar de eerst volgende keer met verf ging het weer mis. Uiteindelijk heb ik het opgelost door de rubber afdichting om te keren. En kon ik weer gaan proberen.

Omdat voor veel mensen nu de vakantie zo goed als voorbij is dacht ik dat het wel leuk zou zijn om aan de Volkswagen T1,5 camper te gaan werken.

Nadat alles wit was gemaakt was het tijd om een deel af te gaan plakken.


Onderste deel in de zwarte verf en daarna in de blanke glans lak gezet. Waarna nog een geheim ingrediënt volgde.


Het interieur van wat kleur voorzien. Details zoals achterlichten, knipperlichten en deurgrepen een kleur hebben gekregen.


Waarna het geheel in elkaar is gezet.


De verf welke voor de onderste helft is gebruikt is een color shifter welke tussen groen en blauw wisselt net hoe het licht op het model valt. Hoewel op de foto's wat slecht te zien is valt dit effect in het echt beter op.
Misschien dat als ik ooit nog een surfplank over heb ik die nog op het dak van de aanhanger knutsel maar voor nu is dit project afgerond.

Een ander klusje wat nog gedaan moest worden was een adapter kopen (bij de kringloop) en aansluiten voor de LED strips in het volgende bord.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Bijna terug op het juiste spoor
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Bijna terug op het juiste spoor
De camper is een juweeltje geworden, Johan  :thumbup:

En die ouwe spaarpot heb je prima gerestaureerd.
Hopelijk passen er 2 euro munten in, dan schiet het sparen lekker op  :P

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning
Momenteel is de zin er even niet om aan kleine details te werken. En om het helemaal makkelijk te maken dan ook maar even een bouwpakketje erbij gepakt. Zo  moeilijk kan dat toch niet zijn... De keuze is gevallen op het Kibri 9840 transformatorstation. Dit bouwpakket is een aantal jaar terug door Kibri nogmaals uitgebracht maar dan onder het nummer 39840. Verschil tussen de beide bouwpakketten zit hem erin dat bij de 9840 geen elektronica zit en bij de 39840 wel. Voor beide bouwpakketten geldt dat de lichtmasten niet functioneel zijn (terwijl dat op de productfoto van de 39840 wel zo lijkt te zijn :?).
De volgende foto's laten zien wat er in de afgelopen week is neergezet.


Het bouwpakket heeft geen bodemplaat. Als bodemplaat wordt een stuk 3mm dik plaat hout van een achterwand van een kast hergebruikt. Het grondoppervlak van het bouwpakket is +/- 50x26 cm.


Van de niet functionele lichtmasten zijn de massieve lampenkappen uitgehold zodat er een witte 1206 SMD LED geplaatst kon worden. Het lakdraad wordt langs de palen vastgeplakt en vallen uiteindelijk niet heel erg meer op als ze dezelfde kleur hebben als de palen.




De nodige objecten zoals hek, gebouw, hoogspanningsmast en transformatoren hebben hier al hun nieuwe kleur gekregen. Alle onderdelen staan hier nog los op de plaat want de bodemplaat zal nog worden aangepast. Niet alles wat nu betonkleur is zal beton blijven.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning
Zo'n bouwwerk is ook detail  :thumbup:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning
Vandaag is de stratenmaker geweest en heeft wat tegels op maat gemaakt (Auhagen plaat met tegels). Een nadeel zo te zien is hij wel als een wervelwind tekeer gegaan.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning
En de stand van vandaag.
De tegels nog net iets beter op maat gemaakt zodat ze beter aansluiten. Tegels vastgeplakt aan de bodemplaat. Stoepbanden geplaatst. Tegels, stoepbanden en asfalt geverfd.


Ook maar eens het volgende tussendoortje afgerond. Tenminste voor nu is het afgerond als ik hem uiteindelijk op de baan plaats moet ik nog even kijken hoe of dat ik hem neerzet waarschijnlijk half weggestopt tussen wat groen en zal ik hem misschien op nog een paar punten wat extra vervuilen.

Dit was een Marklin 46424 "Substral" ketelwagen welke wat beschadigingen had.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning
Een middagje grind storten. En het gevoel hebben een uitlaatplaats te hebben gecreëerd voor formule 1 auto's  O:-D.


Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning [pauze]
Voorlopige tussenstand van het transformatorstation.

Nog te doen. Elektronica aanpassen. Decals maken en plaatsen. Kleine puntjes bijwerken. En de 'draden' ophangen.
Maar voorlopig wordt het even niet bouwen, maar rustig aan doen. Niet veel meer dan voorbereidingen treffen (zoals tekenen van decals en zoeken van foto's) voor de verschillende projecten.
Zal ik de decals die ik teken ook beschikbaar maken voor mensen die dit model ook willen vernederlandsen? De decals zouden misschien ook gebruikt kunnen worden voor andere transformatorhuisjes en hoogspanningsmasten van Faller/Kibri.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning [pauze]
Hoewel er een pauze is voor wat betreft het bouwen toch een paar kleine dingen aangepakt.


Zo was eindelijk het setje Herpa wielen met velgen weer teruggevonden. Dus even toegepast op de Porsche 924 ziet er toch net wat beter uit dan de oude Herpa velgen.

Voor het vergelijk
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 28 juli 2019, 15:18:36


En ook de VW T1,5 heeft andere velgen gekregen. Het goud van de velgen past eigenlijk wel mooi bij het groen, dus besloten de velgen maar goud te laten. En ook het dakrek geplaatst met de surfplank.




Ook hierbij weer even het vergelijk met eerder.
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 15 augustus 2021, 20:56:25

Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning [pauze]
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning [pauze]
Blits VW-tje, daar wil ik zo mee op vakantie! :mrgreen:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning [pauze]
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning [pauze]
Die VW is inderdaad erg fraai geworden, Johan  :thumbup:

Ik las laatst van je fietsmalheur en je beschadigde pols  :?
Daar kan je lang last van hebben.........een snelle genezing gewenst dus !

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning [pauze]
Tijdens de pauze ben ik wat spullen aan het uitzoeken en opruimen. En zo kwam ik deze koeien weer tegen een oud project van eind 2015 of begin 2016. En besloot ik dat ze wat meer aandacht verdienen dan ik er ooit aan had besteed (eindelijk een foto van ze gemaakt).
Soms zie je ze op de vreemdste plaatsen ineens opduiken van die kunstkoeien / koeien als kunstobject.

Het idee van de NS koe heb ik ooit eerder al eens overgenomen uit een Railhobby of Railmagazine.
De blokjes koe is nagemaakt op basis van foto's. Deze koe is opgebouwd uit afvalstukje styreen. Totaal 3 verschillende lagen op elkaar gestapeld.
De overige koeien zijn van origine Kibri koeien welke heel weinig detail hebben zeker in vergelijking met de koeien van Preiser. Het kleine kalfje doet dienst als beeld op bijvoorbeeld een marktplein. De ontwerpen op de kunstkoeien zijn uit de losse pols direct op de koeien geschilderd.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Spanning [pauze]
Kunstig gedaan.
Ik moest gelijk denken aan de koeien op Wico's parkeerplaats, deze koeien zouden daar niet misstaan.

Vrgr,
Wilko
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Kleine tussendoor frutsels
Omdat het werken aan de wat grotere en vooral zwaardere bouwprojecten nog steeds niet helemaal lekker gaat en de pauze wel lang genoeg heeft geduurd maar wat kleinere frutsels tussendoor.
Bij het opruimen kwam ik nog de restanten tegen van tweemaal het Faller bouwpakket 190229 "2 Zaanse woonhuizen met vrachtboot". De Zaanse woonhuizen waren jaren terug al in elkaar gezet. Alleen het vrachtbootje was nog geen plan voor. Dat plan is er nu nog steeds niet helemaal van waar de boten later zullen gaan komen op de baan. In de zoektocht naar inspiratie had ik gevonden dat het eigenlijk al een model is welke door Pola werd uitgebracht (Pola H0 470 - Frachtkahn "Marijke").
Beide boten ga ik net even anders van kleur maken en zal een mengelmoesje worden van de kleuren van het model van Pola en die van Faller.

Jaren terug waren de modellen al in de spuitbus primer gezet van de Action. Helaas bleek deze primer niet al te best te hechten op het plastic. En met het verwijderen van de afplaktape kwamen er stukken van de verf mee van het model. Dus de beschadigde maar kaal gemaakt en opnieuw in de grijze verf gezet. Later bleek de tweede hetzelfde probleem te hebben bij de tweede ronde afplakken en moet deze dus ook maar helemaal kaal worden gemaakt. Daarom voor nu maar verder gegaan met de bouw van alvast één van de twee boten.



Voorlopige tussenstand. De plastic kettingen van de ankers heb ik vervangen door stukjes ketting van metaal.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Zomaar een gek idee
Zomaar een gek idee :idea:. We nemen een Kibri 8246 molen Hammarlunda (ook uitgebracht onder nummer 39151). Dit is een molen welke in Zweden staat.
De onderbouw is wel leuk. Maar de bovenbouw is niet echt Nederlands. Tja, wat nu als we deze molen combineren met een Faller molen? Is dit overtuigend genoeg om het door te laten gaan voor een Nederlandse molen (niet bestaand is niet erg).


De bouwdoos van de Hammarlunda molen.


Kibri onderbouw met Faller opbouw.


Kibri onderbouw met Faller opbouw.

Helaas zitten de wieken van de Faller molen nog in een andere doos welke nog niet is uitgepakt.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Zomaar een gek idee
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Zomaar een gek idee
Leuk !

Ben benieuwd, hoe je de onderbouw aanpast aan de bovenbouw en vice versa  :P
Jouw kennende, gaat dat vast wel goed komen.......

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Zomaar een gek idee
De bovenbouw van het Kibri bouwpakket heeft grofweg dezelfde afmetingen als de Faller molen en het zijn beide achtkanten. Dus zal niet heel veel aanpassing voor nodig zijn. Qua kleuren kan het nog alle kanten op. Voor nu blijft dit nog bij een idee. Er zijn nog zoveel projecten die ook af moeten en de Faller molen die er dan bovenop zal komen moet nog worden opgezocht. Het 'showmodel' van de foto's is één van de drie molens welke op de oude baan hebben gestaan.