Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Windhovense projecten - Kinderdijk molen De Blokker

Gestart door NL-modelspoor donderdag 16 mei 2019, 21:07:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Wat gaat de tijd snel. Toch nog maar even een update van de afgelopen week en het weekend.

Plan Vliegtuig.

De romp van het vliegtuig eindelijk voorzien van genoeg plamuur en spuitplamuur zodat er in 2021 begonnen kan worden om deze van de uiteindelijke kleuren te voorzien.


Ook de motoren voorzien van een laagje spuitplamuur. De motoren sluiten niet heel geweldig aan op de vleugels dus voor het verven de motoren nog even aan de vleugels monteren en plamuren.

Vrachtwagens

Alvast wat onderdelen van hun groene kleur voorzien.

Gevangenis

De details van de muren van een kleurtje voorzien.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Het Pola molen project is afgerond. Alleen de grondplaat moet nog een keer worden gedaan, maar dat doe ik pas als de molen zijn uiteindelijke plek op de ooit te bouwen baan heeft gevonden.
Voor de kleuren was ik in de molendatabase op zoek gegaan naar een molen welke redelijke gelijkenissen vertoond met het bouwpakket van Pola en ik kwam uit op de Lagenwaardse molen. De foto's van het voorbeeld zijn ook de aanleiding geweest om wat details toe te voegen.



Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Ik kon even niet verder met de gebruikelijke projecten (wachten op onderdelen). Toen kwam ik weer eens het artikel tegen hoe je in de eerste geel/grijze serie Piko 2200's de ontbrekende LED kon inbouwen. Dus maar even gekeken of de ingrediënten allemaal in huis waren. En daarna gestart met de ombouw. Bij het eerste exemplaar dacht ik een warm witte LED te hebben gepakt, maar dat leek meer op sunny white en dat paste totaal niet bij de andere LED's dus maar even verder gezocht naar een andere warm witte LED. Ook heb ik de onderste lampen nog geel gemaakt door er een stukje geel plastic van een boodschappentas tussen te plakken.

Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Dit jaar sluiten we af met wat werkzaamheden aan de gevangenis.

De muren zijn allemaal gevoegd met acrylverf. Op de foto lijkt het of de muren helemaal grijs geworden zijn, maar in werkelijkheid valt dat mee.


Het prikkeldraad op de buitenmuren wordt vastgezet.


Er kan worden verder gewerkt aan het interieur. Na een zoektocht welk hek mij het meest geschikt leek om binnen te plaatsen was de keuze gevallen op de Faller 180413. Met een hoogte van 1,8cm past het goed tussen de verdiepingen welke 2,6cm hoog zijn.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
En omdat ik met veel dingen niet verder kan omdat ik wacht op verf en/of onderdelen maar even verder met de molen waar ik voor het laatst 26 april 2020 een update over had geplaatst.
Eens zien hoe ver ik daar mee kan komen voordat de onderdelen voor de andere projecten arriveren.


De wieken ga ik op dezelfde manier maken als ik bij de andere molen heb gedaan, alleen zijn bij deze molen de wieken bijna dubbel zo lang. Dus veel meer latjes te plakken. En na wiek één was de voorraad gebruikte strips al op.

Dan maar een begin maken met het hekwerk op de stelling.

De bovenrand maak ik weer door de latjes met houtlijm op een uitgeprint sjabloon te plakken. Onder de verbindingspunten doe ik een plakbandje zodat de modelbouwlijm wel de latjes aan elkaar plakt maar niet aan het sjabloon.

En dan 30 staanders maken voor het hekwerk. Elke staander bestaat uit drie onderdelen.



Inmiddels nog 28 te gaan.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Alle staanders zijn af. Het hekwerk staat. Nu alleen nog wat latjes ertussen (stel er kruipt eens een Preisertje onderdoor dat wil je natuurlijk niet). Maar dat komt wel weer na het weekend.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Het nieuwe dak voor de gevangenis is binnen. Weg met dat lelijke puntdak. Een mooi plat dak gaat het worden. Alleen wel nog even de dakplaten op maat maken.  ;)
Om het dak dicht te maken zijn twee dakplaten nodig. Deze snij ik zo door dat ze zo strak mogelijk tegen elkaar aan gelijmd kunnen worden. Daarna is het alleen een kwestie van op de juiste maat uitsnijden en dan tussen de muren te plaatsen. Een klusje voor de volgende keer eerst de lijm goed uit laten harden.



Ook binnen 'nieuwe' max7219 IC's. Dit maal had ik ze besteld bij een store waar ik eerder al de goed werkende had gekocht. En inmiddels is ook die store overgestapt op de verkoop van nep IC's.  :(
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Wat een geduld-en-secuur-werken-karweitjes laat je hier telkens zien, Johan  :thumbup:
Aparte tak van onze sport en ik neem er mijn petje voor af  O:-D

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
In de laatste paar dagen een Duitse Preiser conducteur welke een beetje witjes zag zijn benen eraf gehaald en een arm in een andere stand gezet. Daarna van wat kleur voorzien. Deze mag als machinist/piloot in de Plan Vliegtuig plaats gaan nemen.


Bij de gevangenis zijn inmiddels de deuren en alle raamkozijnen geplaatst en voorzien van 'glas'.

De kozijnen geplaatst nog even met het originele dak wat niet gebruikt gaat worden. De wachttorens op de hoeken moeten nog geverfd worden.


Het nieuwe platte dak geplaatst met de koepel erop. De koepel zal niet volledig doorzichtig blijven. Het is de bedoeling er ramen op te maken alleen moet ik nog even kijken wat een mooie verhouding is tussen de hoogte van de ramen en de hoeveelheid inkijk die dat geeft. Dat zal proefondervindelijk worden vastgesteld met wat papier en afplaktape.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Die machinist is nogal mishandeld  8o die mag wel een hele mooie trein krijgen  :)

Het platte dak vind ik mooier staan dan het originele dak  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Dit weekend het volgende gedaan.

Machinist op zijn plaats gelijmd (met houtlijm).


En wat je er dan uiteindelijk van ziet.....

Standaard heeft de Roco Plan T geen cabineverlichting. Misschien dat ik er nog wel iets van cabineverlichting in ga maken later zodat ik dan toch nog net iets meer van de machinist zie.

De kap van de molen aangepast omdat het gebruik van karton toch niet zo'n handige keuze was (beschadigd snel als je de kap in elkaar wil zetten al hoeft dat niet vaak als het model af is).

Dat zullen we later nog opnieuw moeten plamuren, schuren en verven.

Het hekwerk van de omloop heeft nu alle staanders, planken en latten erop zitten.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Weer even aan de molen bezig geweest. De omloop moet ondersteund worden met steunbalken tegen de muur van de molen. Deze steunbalken steunen weer op blokken. Dus eerst allemaal blokjes gemaakt van 2x2mm en die kwartrond gemaakt. Ook al een paar van die steunbalken gemaakt en geplaatst maar nog veel steunbalken te gaan. Maar eens kijken of ik nog genoeg voorraad profiel heb voor de rest van de balken.






Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Hmmm vorige update is alweer even een tijdje geleden. Er was ook niet veel te vermelden. Vooral wachten op onderdelen en kleine bijna onzichtbare stapjes maken.

Updates voor de molen.

Dat het pakketje met profielen in huis was kon ik verder met maken van de wieken.


Nadat alle latjes waren geplakt zijn ook de overige delen geplaatst.


En is er een begin gemaakt met de verlichting welke op de omloop worden geplaatst. Kleine sunny white 0805 SMD LED's met koperlakdraad. En de aansluitingen voorzien van Kristal Klear om kortsluiting te voorkomen. Deze LED's zijn geplaatst in een metalen kapje (wat normaal wordt gebruik voor kralen), eerder heb ik deze techniek ook al eens gebruikt voor plafondlampen.


Door achter het metalen kapje een kort plastic buisje te lijmen waar de draadjes doorheen gaan. En met een op maat gemaakt nietje er omheen gevouwen en vastgeplakt krijg je het idee van een spotlamp. De achterzijde van het buisje heb ik gedicht met een beetje Kristal Klear en ook de lampenkap heb ik vol laten lopen met Kristal Klear. Goed laten drogen en dan kunnen ze later op de omloop worden geplaatst.


Wieken samenvoegen. En met een geodriehoek maar zorgen dat het zo goed mogelijk haaks is.


Voorlopige tussenstand.


Omdat het uitsnijden van de raamkozijen door de kleine rondingen bijna niet te doen was toch maar besloten om deze in 3d te laten printen. Gaat alleen even duren voor ik ze in huis zal hebben (en weer verder kan).

Voortgang Plan Vliegtuig.

Bij één van de vleugels zat een landingslicht wat verzonken in de vleugel, hier begon ik mij aan te ergeren en heb met een reststukje van een gietboom een extra glaasje ervoor gemaakt.


Ook wat door het schuren verwijderde klinknagels zo goed als mogelijk hersteld.


De motoren onder de vleugels gehangen. Behoorlijke kieren tussen de motoren en de vleugels. Eerste poging om die kieren te dichten met plamuur en het direct netjes strak af te werken zonder schuren mislukte (niet alleen de plamuur kreeg ik weg maar ook ging de lijm los  O:-D).

Volgende molen/vliegtrein update zal wel weer even op zich laten.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Beste Johan,

Het lukt zeker niet om het lattenwerk aan de wieken dezelfde buiging te geven als in werkelijkheid?

Groet, Anne W
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Die buiging wil ik nog wel proberen erin te krijgen. Denk dat het wel lukt met beetje plaatselijke warmte en dan weer afkoelen. Het plastic is nu nog flexibel genoeg, dus zou moeten lukken.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Toch nog een kleine update voor het Plan Vliegtuig project.

Alweer een hele tijd terug had ik bedacht dat het handig was om bij de nieuwe bodem voor de kap ook een achterwand te plaatsen.
Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 19 december 2019, 19:34:32

De bodem voor het interieur en interieur vastgezet aan elkaar zit voor grootste deel vast op dezelfde punten als Roco ook had bedacht. Wanneer dit in de kap wordt geplaatst is het weer één geheel.

Dit pas ik nu op het laatste moment toch nog aan. Dit omdat als ik het zo zou laten zoals ik het eerst had bedacht een naad zou hebben tussen de kap en de achterwand en ook nog een naad zou hebben tussen de achterwand en de staart. Door de achterwand aan de staart vast te maken is er alleen nog maar een naad tussen de kap en de staart en als bonus krijgt de staart nog iets meer stevigheid.

In de onder helft van de achterwand is een rechthoekige opening gemaakt. Aan de bodemplaat van de kap heb ik een strook styreen geplakt van precies die breedte zodat de kap niet meer zijdelings kan gaan schuiven. De vierkante opening zal worden gebruikt om wat bedrading voor verlichting door te voeren van de staart naar de romp. Dus toch nog weer even opnieuw aan het plamuren en schuren.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Ben nog steeds met open mond aan het volgen, Johan !
Priegelwerk van het bovenste latje  :thumbup:

Grtz Tony

Had ik al eens eerder willen vragen; houd je ook (ongeveer) bij, hoeveel tijd er in je projecten gaat zitten ?
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat Echt bijhouden hoe lang ik over de projecten doe daar doe ik niet aan. Omdat ik te vaak verschillende projecten door elkaar doe werkt dat niet echt. Op sommige dagen ben ik er een hele dag aan bezig op andere dagen misschien één uurtje op een dag. Wel zou ik aan de hand van de data waarop ik foto's gemaakt heb kunnen inschatten hoeveel dagen ik eraan heb gewerkt. Maar om eerlijk te zijn is het misschien maar beter dat ik het niet noteer, want het is een hoop tijd welke ik ook anders had kunnen benutten.  ;) O:-D
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Dat van die hoop tijd is heel herkenbaar, Johan  ;)
Kan je ook verzekeren, dat die tijd heel nuttig besteed is !
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Weer eens verder gegaan met de gevangenis. De bodemplaat is van lichtgrijs karton. Ik dacht daar even een wat donkerdere kleur grijs op te verven. Helaas trok het karton krom ondanks dat het toch redelijk dik was. Dus maar een mooi reststukje hout gezocht waar het geheel op kon worden geplaatst. Daar de bodemplaat op geplakt. In de half holle muren van de omheining zijn 16mm 2M boutjes geplakt met secondelijm. Door gaten in de houtenplaat te boren kan ik de omheining vastzetten aan de houtenplaat. Bijna hetzelfde heb ik gedaan met het gebouw zelf. Zo kan ik de boel later nog demonteren mochten er problemen zijn. In de houtenplaat zijn ook de gaten geboord voor het doorvoeren van de draden vanuit het gebouw en de omheining naar de printplaat welke een plaatsje heeft gevonden onder de plaat.


Alleen wat verlichting in de cellen van het gebouw aan.


Zetten we de poort open dan gaat er een rode lamp direct naast de poort knipperen om aan te geven dat de poort open is.


Raken we het schrikdraad op en omheining aan dan gaan de oranje lampen op de wachttorens om en om knipperen.


Het interieur is nog niet af. Maar met een kijkje door de koepel krijg je wel een idee van wat er nog te zien zal zijn. De celdeuren moeten nog worden geplaatst, de hekken moeten nog worden geplaatst.
Ook moet ik de wachttorens en de koepel nog verven.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
De afgelopen week weinig aan het bouwen geweest. Wel aan het wachten geweest tot het pakketje binnen was met daarin onder andere een Marklin 4415.636 "Leeuw Valkenburgs Wit". Dat deze wagons in 2003 werden uitgegeven toen had ik nog niet zoveel met het verzamelen. Bij toeval vond ik hem nu nog nieuw in een webshop met een vreemd artikelnummer en zonder foto alleen de omschrijving "Valkenburgs wit" zette mij op het spoor dat ik hem nog niet had. Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht om een wagon met een oplage van maar 500 stuks na 17+ jaar nog bij een winkel te vinden.

Verder zat er nog een Roco 40025 vitrine box in waarin je een locomotief of wagon kan plaatsen. Deze ga ik gebruiken voor een Unimog in RailPro uitvoering met daarbij een Fccpps wagon.

Voordat ik hiermee weer verder kan moet ik eerst wachten tot de 3D print in huis is (eerste week van maart) samen met nog twee andere 3D prints.


De uiteindelijke tekening van de opbouw welke op de Unimog moet komen. De leidingen aan de luchttanks kreeg ik een waarschuwing voor dat die te dun zouden kunnen zijn en misschien afbreken tijdens het schoonmaken. Ik ben heel benieuwd of het lukt.

En als laatste zaten er nog een paar potjes verf bij welke ik waarschijnlijk nog nodig ga hebben om de juiste kleur geel voor het Plan  Vliegtuig te kunnen mengen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Deze dus (?); ik wist niet dat die zeldzaam was :D

Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Stamt uit dezelfde tijd als deze:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat @citaat Ja die is het. Er was naast de rode ook nog een gele en een zwarte. Verder was er nog een oude goederenwagen "De Leeuw". En als koelwagen had je ook nog "Bok de Loc". Deze kwamen toen allemaal gelijktijdig op de markt vanwege 150 jaar Station Valkenburg en 150 jaar spoorlijn Aken-Maastricht.

Tja hoe zeldzaam is 500 stuks. Er zijn wagons en/of locs welke in een kleinere oplage zijn gemaakt maar je wel vaker ziet. In 2003 moest ik de wagons van mijn zakgeld kopen en was het er op dat moment bij eentje gebleven. Door de opdruk is deze wagon natuurlijk ook populair bij verzamelaars van het biermerk.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Omdat er nooit genoeg projecten tegelijk kunnen lopen ben ik inmiddels ook maar voorzichtig begonnen met het bouwen van het station Schagen uit platen styreen. Om te beginnen doe ik eerst de delen van baksteen.

De hoge muur aan de straatzijde waar de klok hoort te hangen.


En de ruimtes voor bagage/magazijn/toiletten.

Zo nu en dan zal ik weer een stukje verder bouwen aan dit station. Tussen het bouwen door moet ik namelijk de globale tekeningen welke ik heb gemaakt nog verder afmaken zodat ik deze kan overnemen op het styreen.

Tussendoor nog lekker aan het plamuren en schuren aan een luchtballon. Al denk ik dat ik daar maar beter even mee kan stoppen op het moment dat ik weer aan het airbrushen ga (als de 3D prints binnen zijn). Schuurstof en verven is niet zo'n geweldige combinatie. ;)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Even een keer wat kleine updates.

Voor station Schagen

De hoge muur aan de straatzijde is nu voorzien van het 3D effect van de uitstekende bakstenen.

Plan Vliegtuig had een kleine tegenslag. Na het plaatsen van de motoren had ik de overgang tussen de motoren en de vleugels afgewerkt met wat plamuur. Hierdoor moest er nog even een laagje grondverf over. De spuitcabine welke ik heb is voor het mooie alleen net te klein om zo'n groot model als een vliegtuig in te spuiten. Dus bij het spuiten van de vleugels maakte er één een duik naar de grond waarbij een motor de grond raakte en daardoor open scheurde. Opnieuw lijmen zonder te demonteren kon wel maar werd niet mooi. Dus maar besloten de motor voorzichtig te demonteren om deze daarna opnieuw in elkaar te zetten en weer terug te plaatsen. Al snel een paar dagen extra werk met het wachten tot lijm en plamuur weer goed droog is. Volgende keer toch maar elke vleugel apart in de spuitcabine doen.


Volkswagen T1,5.
Even een nieuw tussendoortje erbij gepakt. Foto's welke weinig extra commentaar nodig hebben.



Nu maar hopen dat ik die delen weer netjes aan elkaar ga krijgen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
De Vw T1,5 heb ik vandaag weer aan elkaar geplakt. Niet de meest spannende stap dus even zonder foto.

Ook waren dit weekend de 3D prints binnen. Dus maar even de meest spannende erbij gepakt. De onderdelen welke eigenlijk te dun waren om met zekerheid het schoonmaak proces te overleven zijn dat proces goed doorgekomen. Vandaag maar even de onderdelen van het mini printraam losgemaakt en op de Unimog geplaatst. De maten van de geprinte onderdelen kloppen voor zover ik heb na kunnen gaan. Echter heb ik wel het frame van het bouwpakket aan moeten passen omdat het bakje welke Kibri er eigenlijk op had willen plaatsen iets groter is dan de geprinte vervanger.
Met alle onderdelen los geplaatst en nog zonder een kleurtje geeft dan het volgende resultaat.

Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Even wat plamuren en schuren aan de VW T1,5.




Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Even een update van wat verschillende projecten tegelijk deze keer.

Oranjemolen

Even het 3D geprinte kruirad passen, over een tijdje maar van juiste kleuren voorzien.

Gevangenis

De wachttorens zullen grijs blijven maar dan wel een iets minder plastic uiterlijk. Het dak wordt een wat donkerdere kleur grijs. Eerst even zwart gespoten zodat het licht van de LED zeker niet door zal schijnen.


De koepel afplakken en spuiten.


Daarna de koepel nog een keer afplakken voor de tweede kleur grijs.


Aan de binnenkant van de koepel is al te zien wat uiteindelijk de ramen zullen worden/blijven.

Luchtballon aanhanger
Voor een toekomstig veld met luchtballon had ik een aanhanger uitgetekend welke gebruikt worden voor transport van een luchtballon. Omdat ik toch de andere 3D prints al liet doen had ik ook meteen deze mee laten printen (scheelde weer in de verzendkosten).



En met een laagje primer ziet het er dan zo uit. Ik heb ervoor gekozen de wielen niet mee te printen, maar van een Herpa model te kannibaliseren.

RailPro Unimog

Een beetje blauw hier.


Wat geel daar.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Dat zijn nogal wat knutselprojecten tegelijkertijd, Johan !

Ga je de "aanhanger" van de VW 1,5 nog wat hoger op de wielen zetten ?

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat De voorkant van de aanhanger moest op die foto nog iets zakken. Onderkant van busje + aanhanger moet gelijk zijn. Op het moment van de foto had ik de koppeling tussen busje en aanhanger nog niet gemaakt. Het was nog best even zoeken om het juiste draaipunt te vinden.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Hallo Johan,
Mag ik vragen wat voor wissel in het witte cirkeltje ligt?Een y-wissel of een linkse?(heb er nog niet veel verstand van)


Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat Dat was een standaard linkse wissel 24611.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Even tussendoor een paar kleine updates.

VW T1,5

Omdat ik de ruimte tussen de cabine en de aanhanger nog wat leeg vond heb ik besloten deze ruimte wat op te vullen met een reservewiel. Ook staat de VW op deze foto in zijn geheel al lager op de wielen.

RailPro Unimog



Foto's zijn genadeloos.


Moet nog klein beetje vervuild/verouderd worden.

Heimachine
Een maand terug had ik hier op het forum een topic aangemaakt Servo -> Verticale beweging omdat ik voor een te bouwen heimachine de verticale beweging van mijn servo toen niet goed werkend kreeg. Inmiddels met een andere betere servo werkt het wel. Dus ook verder gegaan aan de bouw van de heimachine zelf.

Het wit met rood vond ik niet de meest passende kleuren voor zo'n machine daarom ga ik voor blauw met zwart. Deze keer geen voorbeeld uit de echte wereld maar gewoon een fantasie bedrijf.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Ik ben een volger van je 1001 bouwsels maar reageer weinig. Dat is ook helemaal niet nodig, de waardering is er toch wel.

Maar wist je dat als je iets af maakt dat dat stofjes vrij maakt in je brein wat depressiviteit tegen gaat en werkt als een soort modelspoor orgasme? Probeer het eens: maak eens iets af voor eer je iets nieuws begint. Ik kan het aanbevelen. ;)

Gr, Ben.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat Zo'n 'geluksmomentje' is ook maar tijdelijk. Binnenkort hoop ik weer eens iets af te kunnen ronden. Alleen is het ook wel heel verleidelijk als je even ergens niet mee verder kan omdat je wacht op onderdelen er alvast weer iets anders bij te pakken. Zelfde met verven het liefst verf ik 10 dingen tegelijk. Maar het komt goed. Voorlopig komt er geen nieuw project meer bij.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 16 maart 2021, 10:35:13
Maar wist je dat als je iets af maakt dat dat stofjes vrij maakt in je brein wat depressiviteit tegen gaat en werkt als een soort modelspoor orgasme?

Gr, Ben.
Johan beheerst kennelijk de kunst van het uitgestelde orgasme, Ben. Daar kan je (en je partner) ook blij van worden ;).
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
 @citaat @citaat Dat tijdelijke valt best mee denk ik. Mijn reactie was oprecht bedoeld omdat je ooit iets eerder over jezelf hebt geschreven in het ASS topic.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Het bouwen van een modelspoorbaan is nog niet gestart. Het afronden van een project betekend momenteel ook dat het daarna in de opslag gaat. Daarom is zo'n geluksmoment nu maar tijdelijk. Sommige dingen kan ik afronden tot het punt van de decals. Omdat ik de decals moet laten printen (zelf kan ik geen wit printen). Zoiets spaar ik dan op tot ik één vel vol kan laten printen en dat kunnen dan best de decals zijn voor 7 projecten. Ook weer zo'n puntje van planning. En als perfectionist kan ik soms inderdaad heeeuuul lang doen over het laatste puntje op de i.

Als ik de projecten een beetje op volgorde probeer te zetten dan zal het zijn.
Gevangenis: Voor nu is de gevangenis aan de buitenzijde bijna klaar. Voor de binnenkant moet ik wachten tot er hekwerk geleverd wordt. Als de buitenkant af is dan is het project voor mij ook even 'klaar'. De binnenkant zal ik later in het jaar weer oppakken.
VW T1,5: Gaat goed hoeft niet heel veel meer aan te gebeuren. Als ik die wil afronden wil ik alleen wat speciale verf gebruiken welke ik nog moet bestellen.
Plan Vliegtuig: Heeft enig vertraging omdat het vliegtuig in de afgelopen week een harde landing heeft gemaakt, dus heb moeten repareren. Die reparatie moet nog in de spuitplamuur (maar doe ik pas als het iets warmer is en raam open kan of in ieder geval een keer niet regent). Hiervoor heb ik mezelf een einddatum gegeven.
Oranjemolen: Ben ik mee bezig om de ramen aan te passen en nog wat details op de muren aan te brengen zoals de vensterbanken, als dat is gedaan zou ik die kunnen gaan verven.
Station Schagen: Is nog veel tekenen en daarna proberen of het past elke keer een klein stukje.
Heimachine, Vrachtwagens en bussen: Gewoon verven en bouwen als het uitkomt (dan uiteindelijk nog de decals laten printen).
Dakota: De motoren welke ik heb gebruikt voor de propellers hebben de nodige problemen nieuwe zijn besteld. Door de problemen heb ik de bouw stil moeten leggen totdat zeker is dat de nieuwe motoren wel goed werken en blijven werken. Het is bijna ondoenlijk om ze te vervangen als het model eenmaal in elkaar zit en in de verf staat. Hiervoor moet ik de decals ook nog uittekenen.
Luchtballon + aanhanger: Heeft geen prioriteit gewoon tussendoor aan de ballon werken tot ik helemaal tevreden ben over de vorm en verven komt dan wel een keer.
Voor nu met de prioriteit op de Gevangenis, Plan Vliegtuig en Oranjemolen. Wat niet wil zeggen dat ik aan de andere projecten helemaal niets ga doen.

Met wat geluk hoop ik eind van de zomer dan toch eens aan een modelspoorbaan te beginnen. Maar is wel van een aantal dingen afhankelijk ook waar ik gedeeltelijk zelf geen invloed op heb.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 16 maart 2021, 10:56:35
Johan beheerst kennelijk de kunst van het uitgestelde orgasme, Ben. Daar kan je (en je partner) ook blij van worden ;).
Of ik hou ervan mezelf te martelen  ;)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Het verfwerk voor de gevangenis is zo goed als klaar. Geen foto van. Dat komt wel na het monteren van de onderdelen.

Dan gaan we verder met de Oranjemolen. De afgelopen week de laatste onderdelen op/aan de muren geplaatst.



De muren in de spuitplamuur/grondverf.


Wat spelen met verschillende tinten bruin.


En dan niet helemaal dekkend over elkaar heen aanbrengen.

De aanhanger voor het vervoer van een luchtballon. Inmiddels is deze ook voorzien van de nodige kleuren.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Het vervuilen van de muren van de molen is zo goed als af. De originele molen heeft een behoorlijke variatie aan lichte en donkere stenen. Dit effect heb ik proberen te bereiken door met een donkerbruin potlood wat stenen in te kleuren.


Ook is er met geel en groen potlood gewerkt om wat plekken te maken waar het lijkt of er mos groeit.


Verder begint de bouw van de heimachine te vorderen. De kraanarm zit in elkaar. De opbouw en cabine zitten nog los erop. Dit omdat er nog verlichting in moet komen. Ramen en nog wat kleine onderdelen moeten nog worden geplaatst.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Jeetje man, wat een priegelwerk weer. Erge mooie resultaten, petje af!
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
 @citaat Mijn petje is nog af vanwege de vorige updates, maar gelukkig kunnen we ook nog  :thumbup: :thumbup: klikken !
Ik smul van iedere getoonde stap, Johan  :P
En produceer dan ook iedere keer een shotje endorfine  O:-D

Voor je het weet is het weer einde zomer trouwens.......

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Update voor de bouw van de afgelopen dagen. Voor nu bouw ik even alleen verder aan de Oranjemolen.

Alle ramen en deuren zitten op de plaats.


De molen is lichtdicht.


De omloop is bijna gereed om te worden geplaatst.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Omloop geplaatst en alle spotjes aangesloten. Vanaf nu alleen nog maar details aanpassen en/of toevoegen. De wieken staan niet scherp op de foto, want ook die draaide.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
En wederom een prachtig mooi bouwkunstwerk!
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Omdat ik toch even niet met de molen verder kon toch maar even de gevangenis erbij gepakt. Van de gevangenis is nu de buitenkant volledig gereed. Het interieur laat nog even op zich wachten tot alle onderdelen binnen zijn. Verdere inrichting van de binnenplaats komt als ik het model ooit kan gaan inbouwen in een modelbaan.



Voor een filmpje met de verschillende 'effecten'.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Genoten van de film, Johan !
Zeker ook van het moment dat de rechterhand van de meester in beeld komt  :P

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Fraai gemaakt weer!
Het enige waar ik aan moet wennen is de hoeveelheid glas in de modern aandoende koepel. De drie koepelgevangenissen die we in Nederland hebben (gehad) moesten het met heel wat minder glas doen. Deels omdat het niet anders kon destijds, maar deels ook om klimatologische redenen, wellicht.
Ik begrijp dat je het binnenwerk wilt blijven zien, maar het nogal klassiek ogende gebouw,  heeft nu een behoorlijk hippe dome op het dak. Maar misschien is dat juist je bedoeling. Hou het dan maar zo!

Groet,

Peter
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat  @citaat Ja het liefst blijf de meester buiten beeld. Echter ontkom je er niet aan in dit geval. Maar om eerlijk te zijn heeft die hand ooit al een keer een kleine rol gespeeld in een filmpje op YouTube voordat ik de projecten hier op het forum plaatste.

@citaat Klopt is ook een afweging welke ik heb moeten maken. Omdat de originele Koepelgevangenissen rond van vorm zijn en dit gebouw niet was ik van mening dat ik wel weg kon komen met dit stukje artistieke vrijheid. En inderdaad vooral om het interieur later beter zichtbaar te hebben.
In het echt zou je de ramen niet zo groot willen omdat je het anders wel erg makkelijk zou maken om een uitbraak poging te doen via het dak.
De gebruikte dome van de beveiligingscamera was voor het mooie ook eigenlijk wat te rond ik had liever een iets wat plattere koepel gehad. Maar mocht ik later een dome vinden die beter past of toch andere ramen willen dan kan ik zo nog een dummy beveiligingscamera kopen en een nieuwe koepel maken.
En in het ergste geval past het originele dak van Faller nog steeds. ;)