Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Windhovense projecten - Kinderdijk molen De Blokker

Gestart door NL-modelspoor donderdag 16 mei 2019, 21:07:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Stop Politie
Tussen alle werkzaamheden door was ik ook begonnen aan een Kibri bouwpakketje 14999 Afsleep vrachtwagen.
Deze is inmiddels zo goed als klaar. Spiegels moeten er nog aan, maar komt wel een keer als ik hem een plekje kan geven.
Het is geen bestaand model zoals bij de politie in gebruik is, maar een model wat naar eigen inzicht is aangepast om het er Nederlands uit te laten zien.
De decals zijn de algemene Politie decals van FvC decals + eigen gemaakte decals zoals de kentekenplaten, waarschuwing strepen op de achterzijde en de 'Politie' tekst op de kraan.



Het scharnierpunt van de lepel heb ik na het maken van de foto nog voorzien van een stipje wit.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Stop Politie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Stop Politie
Mooi gedaan. Zou zo uit een doos van bekende fabrikanten  kunnen komen.

mvg
Jurrien.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Stop Politie
Een tijdje terug dook het volgende bericht op internet op "Tadadadadadada! Batman gespot op de A16: 'Hij reed niet zo snel als hij eruit ziet'".
De politie van Windhoven begon zich dan ook wel zorgen te maken hoe ze zo'n snel voertuig tot stoppen zouden kunnen krijgen.

Was het antwoord daarop. Helaas hebben ze het nooit kunnen proberen, want een paar dagen later volgde het bericht "Dit zie je ook niet elke dag: Batman crasht onderweg naar Nederland, YouTube-ster ongedeerd".
Er komt vast wel weer eens een nieuwe snelheidsduivel >:-D.

Dit stukje luxe politie speelgoed is ontstaan uit een Herpa Mercedes SLR welke is voorzien van Herpa 051699 Zwaailampen Techni Design 8000 + Algemene Politie decals van FvC decals.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Stop Politie
Leuk karretje, maar iets te veel streepjes aan de zijkant.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Stop Politie
 @citaat Valt toch wel mee? Niet heel veel anders dan de Porsches. Doordat het een tweezitter is en de strepen tot aan de achterste rand van de voordeur lopen komt het zo uit.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Stop Politie
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Stop Politie
Als je het mooi vindt wel :D
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles en nog niks
Met de huidige hitte valt er niet veel te doen. Alleen in de ochtend is het nog een beetje uit te houden. Toch met wat kleine dingen bezig.

Dit modelletje heb ik ooit gekregen met een gebroken dak, denk doordat er ooit een bestuurder in is gezet. Een paar jaar terug had ik hem al uit elkaar gehaald en het dak geprobeerd vlak te maken.


Na wat creatief plakwerk


En in de primer.

Voor een ander project had ik de afgelopen week wat elektronica aan elkaar gebakken en wat code geschreven.Het luchtballonnen project van een aantal jaar terug verdiende een 2019 uitvoering. De  Arduino Nano komt nog netjes op de print te zitten samen met nog wat andere elektronica.

De 'centrale'.


De 2019 elektronica voor in de luchtballonnen. De LEDs worden natuurlijk uiteindelijk vervangen door een ander type.

En ook nog aan het verder prutsen met het huizen project.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles en nog niks
Inmiddels zit de auto weer in elkaar. Moet alleen nog een keer andere wielen eronder zetten en misschien nog wat stickers erop doen.


Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles en nog niks
Dit weekend weer een verder gegaan met het huizenblok. De kozijnen aan de achterzijde zijn geplaatst, alleen nog paar puntjes bijwerken. En van de eerste hoekwoning zitten alle stenen tegen de muur.




[edit]oeps verkeerder post[/edit]
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Na de eerste echte zomerstorm lag het dak van het huizenblok eraf. Meeste mensen zouden daar niet zo blij mee zijn. In dit geval kwam het wel goed uit zodat er nog wat dingen een kleurtje konden krijgen.




Op deze foto is ook te zien hoe de huizen straks als een blok bij elkaar blijven, met strategisch geplaatste magneten.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Mooi werk, dit allemaal! Geweldig om dit soort zelfbouwprojecten te zien. Vooral is het leuk om te zien hoe dergelijke projecten tot stand komen. Hoe meer foto's van de verschillende bouwfasen, hoe mooier.

Groeten,

Peter
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Meer foto's van dit huizenblok had ik in het verleden al wel op Facebook geplaatst nog voordat ik hier mijn eigen topic was begonnen. Bedenk wel ik ben 1,5 jaar terug begonnen aan deze huizen. Maar die oude(re) foto's vanaf het begin van dit project heb ik ook in dit foto album staan.
Nieuwe projecten zullen in dit topic dan ook wel helemaal vanaf het begin te volgen zijn.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Dit weekend een update die voor een groot deel niet zichtbaar is (je kijkt er dwars doorheen). Alvast ook Ć©Ć©n woning voorzien van gordijnen.

Voorzijde hoekwoningen.


Achterzijde hoekwoningen


Tussenwoningen voorzien van regenpijpen welke nog op lengte worden gemaakt. Moeten nog voorzien worden van glas, maar mijn Kristal Klear was op. Verder niet zichtbaar de binnenzijde van dak zo aangepast dat deze aan de muren kan worden vastgezet.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Nice! Very nice!
Echt prachtig dit. Zelfs siermetselwerk heb je weten te maken. Heb je dat uit 'gewone' muurplaten gesneden of met Juweela steentjes gemaakt?
Hoe dan ook: Chapeau!

Groet,

Peter
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Het siermetselwerk bestaat net als het huis zelf uit JTT plasticplaat met baksteenmotief. Van die plaat gebruik ik dan 1 rij bakstenen. Die strook stenen is iets smaller gemaakt zodat ik de vorm van echte metselwerk kon maken. Om het hoogteverschil te krijgen is er nog gebruik gemaakt van 0,25mm dik styreenplaat waar ik dan de stenen weer op plak. Ik had op de tekening een stuk plakband geplakt zodat ik daarop het styreen kon lijmen. De modelbouwlijm lijmt wel het styreen maar plakt slecht aan plakband. Daardoor kan je het geheel na drogen zo van de tekening afhalen.




Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Dat zijn echt waanzinnig mooie huisjes.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Hi Johan,

Netjes gemaakt.  :thumbup:
Wat zijn de nummers van die muurplaten?

groet
Harald
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Die muurplaten zijn JTT 97422 schaal 1:100. Persoonlijk vind ik ze lekkerder in gebruik dan de muurplaten van Auhagen. Dit omdat de platen van JTT maar 0,5mm dik zijn en van Auhagen zo'n 2mm. Eerste ervaring met de JTT plaat was het verbouwen van een Faller huisje waarbij de bakstenen alleen een papier motief was wat op de gladde plastic muurdelen werd geplakt. Daar heb ik de gladde plastic delen 0,5 mm dunner geschuurd en daar JTT plaat op geplakt.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
JTT 97422.... Gebruik ik ook graag. Het werkt inderdaad makkelijk en maakt het ook mogelijk hele smalle reepjes te snijden. Alleen had ik dat (nog) niet op deze manier gedaan, wel om een klein snij-ongelukje te repareren. Aan een net te krap gesneden stukje kon vrij simpel een reepje worden toegevoegd. Netjes verlijmen, schuurmiddel eroverheen en wat verf, niks meer van te zien!

O, en fijn: die stapsgewijze toelichting op het productieproces!




Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Nieuwe aanwinsten van gisteren (pakketje via bezorger).


En de aanwinsten van het bezoek aan Houten vandaag

Edit: foto herstel ik morgen (als ze nu weer verdwijnen)

Meest blij was ik met de hoeveelheid aangeboden Railpro Fccpps wagons. Helaas voor mij zat er maar Ć©Ć©n nummer tussen welke ik nog zocht (939-3).
Nu alleen nog de Roco 46683.x Railpro Fccpps met nummer 643 7 988-0 zien te vinden.

De Busch UFO zat grotendeels al in elkaar en zal ik dus uit elkaar moeten halen om mijn 'eigen' elektronica erin te kunnen bouwen.
Verder een Artitec VG&L DAF waar alleen 1 achterlicht mist (valt zonder er iets aan te doen al niet eens zo erg op). Zal ik waarschijnlijk oplossen met wat Kristal Klear en geel/oranje verf.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Klein beetje tegenwind met het huizenblok. Ik had last van een dakkapel en een deur waar de verf was gaan 'scheuren', net alsof er met een mesje een snee was gemaakt in de verf. Het dakkapel opnieuw spuiten was nog goed te doen. Bij het afplakken van de achterdeur dacht ik het slim te doen door alleen de deur opnieuw te spuiten en het kozijn te laten voor wat het was. Echter lijkt het erop dat de Maskol van Humbrol de Humbrol verf welke ik voor de stenen had gebruikt was heeft opgelost. Nu is het kozijn dus niet meer wit (foto valt het iets minder op dan in het echt). De beschadiging aan de bovenrand van de deur kwam daar ook nog eens bij. Dus ik mag nu de hele deur + kozijn opnieuw doen. Dat wordt dan afplakken met tape op de stenen en hopen dat dat wel lukt.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Huizenblok
Past prima in een achterstandswijk  :D
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles en weer niks
 @citaat Helaas zijn de huizen nog maar een paar jaar oud.

De deur is niet meer. Ik bleef problemen houden met de verf. De nieuwe deur moet ik nog maken. En dan in de verf zetten en weer inbouwen. Al is de zin daar nu wel even af.

Op de achtergrond ook begonnen met een volgend langlopend project. Een tijdje terug had ik een advertentie geplaatst in de zoekertjes op dit forum voor een Kibri 10872. Omdat ik die niet heel makkelijk kon vinden ben ik gegaan voor de Kibri 16307. Verschil tussen de modellen is de laadbak of de kraan.


Wat het zou moeten worden zal ik niet direct zeggen want is wel een leuk raadsel.
In ieder geval zal het model de nodige veranderingen ondergaan.

Zo komt de uitlaat niet aan de zijkant van de cabine, dus gaten gedicht.


Zijn de extra opstappen aan de zijkant aangepast, iets smaller gemaakt en ruimte gemaakt voor een tankje.


Is de uitlaat verhuist naar de achterzijde van de cabine en de bovenste punt van de uitlaat ingekort en een kwart slag gedraaid.

Todo's een laadbak zelf maken, die van Kibri heeft niet helemaal de gewenste afmetingen. De achter spatborden moeten van het hoekige type worden in plaats van het ronde type. De 'luchtinlaat' moet van de rechterzijde van de cabine worden verplaatst naar de linkerzijde.

Alsof het nog niet genoeg projecten tegelijk zijn als hoogtepunt tussendoor ook nog een Busch UFO 1010 op de operatietafel. Deze zat al in elkaar en ik heb de onderdelen zo goed als mogelijk zonder schade losgehaald. Inmiddels heeft deze een eerste laag zilver erop zitten. En aan de elektronica wordt ook gewerkt (ik gebruik niet de standaard elektronica van Busch).
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Tijdens de afgelopen beurs in Houten had ik een Artitec DAF kneusje gekocht waar alleen Ć©Ć©n achterlicht van ontbrak. Na deze onderhanden te hebben genomen was ik vergeten een foto van het resultaat te plaatsen. Dus hierbij een foto van een model waar niks mis mee was en het herstelde model.

Wat Krystal Klear + Revel clear orange verf (32730) al niet kunnen doen. De gaten waar de achterlichten zaten zijn dichtgemaakt met Krystal Klear en aan de achterkant voorzien van de doorzichtige oranje verf.

Verder

Alvast wat nieuwe decals gemaakt voor het draaiorgel zodat ik daar van de herfst/winter mee verder kan.


En een mysterieus object aan het maken (heeft te maken met Ć©Ć©n van de aankopen de laatste keer in Houten. Kijken of het wat gaat worden anders gaat het de prullenbak in.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Vandaag de reserve onderdelen voor mijn UFO mogen ontvangen, helaas wel vrij prijzig geworden. Maar toch blij dat ik ze heb. Kan ik als ik zin heb weer verder met de schotels. Maar eerst nog de elektronica laten doen wat ik wil.


[edit]Foto link gerepareerd[/edit]
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Lid sinds: 2014

MƤrklin fahren-Ƥrger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Tjeempie Johan !

Hoe het komt, weet ik niet, maar ik heb nogal wat mooie knutsel-capriolen van jou gemist  :O
Petje af en  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: voor je creaties !
Heb er van gesmuld  :P

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Johan, Helaas zie ik geen foto  :-(
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Helaas zie ik ook geen foto.

mvg
Jurrien.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Vandaag even verder gegaan aan de ingewanden voor de UFO.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Goed bezig! Mis alleen de groene mannetjes nog  :mrgreen:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Vandaag weer even verder gegaan met de UFO zelf, de groene mannetjes (mag dat nog wel of moeten die ook gender neutraal worden aangesproken?) en de robot.


Ook was gisteren nog het volgende waarschuwingsbord aangekomen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
De gebruikelijke weekend update.
Dit weekend weer eens verder gegaan met het huizenblok. De tussenwoningen zijn nu voorzien van glas en aan de voorzijde ook al van raambekleding.


De inhoud voor de tweede UFO gemaakt.


Robot weer in vorm gemaakt. Door het vullen van het hoofd moest de vorm hersteld worden. Nieuw laagje metaal erop.


Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Dit weekend de huizen aan de achterzijde voorzien van raambekleding


Twee LEDs gemonteerd in een stuk gordijnroede




Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Vandaag maar even wat spaghetti opgeborgen.




Bewegende beelden:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Lid sinds: 2009

Old Skool MƤrklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
 @citaat Mooi gemaakt het huizenblok met verlichting, Johan :thumbup:
Met het juiste muziekje en een andere programmering zijn
zelfs van die Amerikaanse Halloween/X-mas taferelen mogelijk,
schoot mij zo te binnen bij het bekijken van het filmpje :lol:

Groeten,

Erik.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
De UFO's zijn geland. Hun magnetisch veld verstoord de elektriciteitsvoorziening >:-D

Zonder dollen: Op deze manier kun je heel realistisch verlichting schakelen in je woonblok.Mensen gaan naar bed dan gaat beneden het licht uit en boven het licht aan. Geweldig dat je dat gaat nabootsen. Hoewel Halloween taferelen ook wel leuk zijn ;)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
@citaat Ik weet denk ik wel wat Erik bedoelt met Halloween/X-mas taferelen. Van die mensen die hun hele huis en tuin vol hangen en zetten met verlichting en dat dan op de muziek daar een lichtshow bij maken. En ja zoiets is zeker mogelijk ;).  In een ver verleden (2012/2013) heb ik al eens de Faller Dans CafĆ© 374 voorzien van werkende 'disco' verlichting. Ook al eens een Kibri flat voorzien van 190 LED's.

De UFO's zijn nog steeds niet af. Een van de twee is bijna af daarvan moet ik alleen het staart stuk nog afmaken, staartvinnen moeten daar nog op.
De andere UFO is een ander verhaal. Op de ene UFO werkte de verf probleemloos en op de andere UFO bleef de verf zacht waardoor het plakkerig bleef en er vingerafdrukken achterbleven. Verfwerk met de spuitbus deed ik buiten en daarvoor is het nu niet echt mooi weer meer, dus dat wordt wachten tot volgend jaar. Ook de elektronica voor de tweede UFO is nog niet compleet ik wacht alleen nog op een gele 5mm LED vanuit China.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Johan 190 ledjes in een kibri flat dat moet een enorme verlichting zijn. :?
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
@citaat Dat was een paar jaar voordat Kibri zelf kwam met het idee om een paar ramen te verlichten in hun model 'Kibri 38218 H0 Flatgebouw met winkelpassage en LED verlichting'.
Zelf had ik hem als 8220 is zelfde gebouw alleen dan zonder verlichting. Bij dat model had ik aan drie zijdes van het gebouw verlichting geplaatst per raam.


Daarmee kon ik bijvoorbeeld:

Maar ook audio spectrum analyzer weergave. Ik had er ooit nog Tetris op willen spelen, maar daarvoor is het speelveld voor het mooie te klein en onhandig door de hoeken. Misschien ooit nog eens op een toekomstig gebouw.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Geweldig mooie projecten allemaal. Ik ga dit maar eens blijven volgen  :thumbup:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Prachtig gemaakt Johan, dit soort dingen hoop ik in de toekomst ook te gaan maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
@citaat Zo hoop ik ooit weer eens in de toekomst een (grote) baan te gaan maken. Tot die tijd blijft het bij projecten die ik ooit in de toekomst hoop te kunnen gaan plaatsen in het latere geheel.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 17 oktober 2019, 11:39:14
Ik had er ooit nog Tetris op willen spelen, maar daarvoor is het speelveld voor het mooie te klein en onhandig door de hoeken. Misschien ooit nog eens op een toekomstig gebouw.

Dan moet je EWI 'even' nabouwen, daar is ooit tetris op die manier gespeeld.  :D

Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Tetris op gebouwen.  8o Wat een gaaf project Johan.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Wat een laag verf al niet kan doen. Nu wachten tot ik hem ooit kan plaatsen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Mag ik nog eens terugkomen op het tft schermpje, mij lukt het niet om foto's te voorschrijf te krijgen, zou je een foto van de aansluitingen van de arduino nano en het scherm kunnen tonen, dan kan ik uitzoeken wat ik fout doe, op de site van het scherm staat alleen de verbinding met een arduino uno en dit is anders vermoed ik.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Ik heb daar geen foto van, maar ik zal kijken of ik later vanmiddag even het schema uit kan tekenen. Dan zal ik die er ook meteen in de Git documentatie bij zetten.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Alvast bedankt, ik kijk ernaaruit
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Schema van het scherm + de Nano welke ik voor de reclame vrachtwagen had gebruikt:


Om te testen kan je de Arduino voorbeelden ook gebruiken. Bij die voorbeelden zullen waarschijnlijk de kleuren verwisseld zijn, maar je hebt in ieder geval een idee of je scherm werkt.
Voor het testen van alleen het scherm:
Voorbeelden -> Adafruit ST7735 and ST7789 Library -> graphicstest
In deze sketch op zoek naar de regels:
  // For the breakout board, you can use any 2 or 3 pins.
  // These pins will also work for the 1.8" TFT shield.
  #define TFT_CS        10
  #define TFT_RST        9 // Or set to -1 and connect to Arduino RESET pin
  #define TFT_DC         8

Daar even de pin van rst en dc omwisselen naar:

  // For the breakout board, you can use any 2 or 3 pins.
  // These pins will also work for the 1.8" TFT shield.
  #define TFT_CS        10
  #define TFT_RST        8 // Or set to -1 and connect to Arduino RESET pin
  #define TFT_DC         9