Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Windhovense projecten - Kinderdijk molen De Blokker

Gestart door NL-modelspoor donderdag 16 mei 2019, 21:07:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Hi Johan,

Leuk project dat café en die garage.

groet
Harald
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
hallo Johan,

Ik wordt niet vaak stil, maar echt waanzinnig wat je doet.
Zo doordacht en zo mooi gemaakt,.....petje af.
Dit inspireert in ieder geval mij om door te gaan met detaileringen.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Gewoon weer even de weekend update voortgang plaatsen.
Schapenschuur

Alleen nog even de blanke lak erover en de ramen erin.

Mercedes dealer/showroom

De trappen zitten er allemaal in. Tijd om verder te werken aan het interieur.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
De afgelopen weken weinig met modelbouw bezig geweest. Dit weekend eindelijk tijd gevonden om de schapenschuur even in de blanke lak te zetten en te voorzien van glas. Even samen op de foto gezet  met de boerderij waar hij later bij zal komen te staan.


Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Tijd voor een vrijdagmiddagborrel.


De bouw staat voorlopig op een heel laag pitje. Iets met gezondheid waardoor de zin om te bouwen ook even ver te zoeken is. Dus dan maar voldoening halen uit kleine dingen zoals af en toe een poppetje plaatsen.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Johan,

Kleine maar leuke update. :thumbup:
Sterkte met je gezondheid hopelijk voel je je snel weer wat beter zodat de motivatie weer terug komt om te bouwen en te rommelen aan je prachtige bouwwerken.

Groet Michel
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Dat klinkt wat minder Johan, sterkte met de gezondheid.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Er komen steeds meer gasten naar het café. En waarom? Omdat het nog steeds zelfbediening is  O:-D .
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Gezelligheid ten top op en rond het biljart Johan. :thumbup:

Groet Michel
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Prachtig! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Nog een paar kleine dingen te gaan. Alvast maar even de naam op het pand gezet.


En een korte test gedaan van de elektronica.

Op deze foto is de later extra aangebrachte verlichting aan. Deze extra verlichting is alleen maar voor gevallen waarbij het interieur extra zichtbaar moet zijn zoals bijvoorbeeld tijdens een foto .

Ook aan de Kinderdijk molen heeft weer een kleine aanpassing erbij (hekwerk).
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Leuk om mee te kijken naar alle details, geeft inspiratie.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Tijdens het wachten op de barman is er ook nog een jukebox geplaatst. Omdat deze wat verder achterin een hoek geplaatst is welke anders toch maar vrij kaal zou blijven is het een relatief simpel model geworden. Voorkant gemaakt van een dun rechthoekig plaatje styreen waarop een decal is geplakt met een plaatje van een jukebox. De zijkanten en achterkant zijn van iets dikker styreen. De bovenkant is rond en is een dun plaatje styreen welke over de zijkanten heen is geplakt en de vorm van de achterkant volgt. Omdat de voorkant dun is kan er in de jukebox een LED worden geplaatst welke de voorkant verlicht. Helaas zijn er tijdens de bouw van dit mini bouwwerkje geen foto's gemaakt omdat het allemaal wel heel experimenteel en het maar de vraag was of het ook uiteindelijk wel in het café zou blijven staan.


Omdat er toch decals werden geplakt meteen maar even die op de groentewinkel geplaatst


De baksteenmuren van de Kinderdijk molen zijn voorzien van baksteenplaat nadat de muren eerst 0,5mm dunner waren geschuurd. De onderdelen daarna even los op elkaar gestapeld voor het idee.


Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Dag Johan.

Prachtig gemaakt!  :thumbup:
Kun je voor Dirk-Jan geen tutorial maken? :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Voor nu is het café project afgerond. Als het café uiteindelijk op de baan wordt geplaatst zal er nog een fietsenrek (van Artitec) en waarschijnlijk een paar tafeltjes en stoelen worden geplaatst.












Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Schitterend Johan. :thumbup:

Groet Michel
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Dag Johan.

Gefeliciteerd, het is een prachtig stuk modelbouw geworden  :thumbup:
Het interieur, enkel zichtbaar van dichtbij, geeft het bouwwerk extra toegevoegde waarde.
Gezien de naam van het café, zal dit eenmaal op de modelbaan geplaatst nét zo in de belangstelling staan als de voorbij komende treinen!

Groeten,

Erik.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Dag Johan.

Dit is echt een inspirerend topic!

Kijk met veel plezier naar je vorderingen.

Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Dan ben je een echte hobbyist/modelbouwer, als je zoveel minitieus detailwerk in een interieur bouwt. Petje af :thumbup:  :thumbup:  :thumbup: !
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
 B) Erg mooi geworden en ook zo herkenbaar.
Op en top Nederlands, je kunt het in het echt zomaar tegenkomen op een fietstocht door een dorpje.
En de inkijkjes zijn ook helemaal top. :thumbup:
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Hoi Johan,

Prachtig gemaakt :thumbup: :thumbup:
Wij hebben dit bouwpakket in de stelling liggen en ik hoop dat saskia een beetje in de buurt komt van jou versie.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
En alvast een voorproefje van de molen.

Lijkt zo net alsof de molen al zo goed als klaar is met alle delen zo los op elkaar. Maar in werkelijkheid gaat er nog best veel tijd zitten in de details welke nog moeten.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

online
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Citaat van: NL-modelspoor op zaterdag 03 juni 2023, 18:22:10...
...

Wat een schitterende inkijkjes heb je gepost! ontzettend leuk!
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Om met weinig inspanning toch wat resultaat te hebben even wat kleine reparaties en detailwerk gedaan aan het Danscafé (Faller 374). Dit model had al wat jaren op de oude modelspoorbaan gestaan. Door de verhuizing waren er alleen wat kleine beschadigingen. Dit model is redelijk volgens de handleiding in elkaar gezet. Aangepast zijn het dak (meer Nederlands met de dakpannen zo) en de verlichting met wat extra elektronica (reageert op de muziek). Als klein grapje is één van de dansparen vervangen door de vampier figuren (Preiser 29074 en 29075). En nu zijn er nog wat poppetjes extra bij geplaatst voor wat extra gezelligheid (Faller 151646).


Aan de rechterkant lijkt het dak niet aan te sluiten. Klopt dak ligt er net niet helemaal vlak op en/of het gebouw staat niet vlak. Wanneer het gebouw op de baan staat ligt het dak goed vlak.





En voor het eerst een video met copyright vrije audio. Het effect is in de video helaas minder mooi dan in het echt. De camera werkt in deze omstandigheden van weinig licht en veel lichteffecten niet ideaal.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Het ziet er feestelijk uit. En ik vind het knap dat de Ballroom dansers uit de voeten kunnen met de muziek die je eronder gezet hebt!

Groet,

Peter

Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Alweer 10 dagen terug :O. De tijd gaat erg snel (zeker als de gezondheid tegenwerkt). Dan maar even een kijken wat er in die dagen is gedaan (eigenlijk sinds de laatste update van de Mercedes dealer op 23 april) .
Er is gewerkt aan het interieur van de Mercedes dealer. En daarmee is dit project voor nu ook afgerond. Wanneer het uiteindelijk op de baan wordt geplaatst komen er nog poppetjes en andere auto's in de showroom.

Showroom

Het trappenhuis en het gebouw zitten met met een stekkerverbinding aan elkaar. Zo is het toch nog mogelijk om later poppetjes of andere details in het trappenhuis te plaatsen.


De kier tussen het gebouw en trappenhuis zal vanzelf verdwijnen als het model vlak op de baan wordt geplaatst in plaats van op het kabeltje.







Details van het interieur.




Garages

Iemand heeft hier nog al het gereedschap meegenomen. Hoewel de deuren van deze garage dicht zijn zal er toch nog iets van een interieur verder in moeten al is het maar een werkbank en/of onderdelen rek.


De andere garage heeft al jaren hetzelfde interieur, maar was nog nooit zo op de foto gezet.

Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
 B) Je hebt er een uniek gebouw van gemaakt, erg netjes en erg leuk. :thumbup:
Suc6 met de verder afwerking en de details aanbrengen.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Dag Johan.

Ik ben niet zo van het moderne, maar ik vind het wel prachtig wat je gemaakt hebt!
De LED-verlichting heeft in deze zeker een toegevoegde waarde en maakt het een echte eyecatcher, maar daar heb je er al zoveel van ... :roll:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Weer erg netjes gebouwd allemaal en leuk om te zien hoe je je gebouwen telkens weer een persoonlijk tintje geeft.
Wat ik me wel afvraag is hoe "mijn nieuwe Benz" ;) vanaf de eerste etage buiten komt?
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Johan,

Wederom met veel plezier naar de update gekeken van de MB garage/showroom.
Ziet er allemaal goed uit en de indeling van de garage is prachtig ook het kantoorgedeelte mag er zijn en jouw kennende zullen er ook kantoorpreisertjes geplaatst worden wat het kijken nog leuker zal gaan maken.

Groet Michel
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Citaat van: Hanzi op woensdag 21 juni 2023, 23:07:08Wat ik me wel afvraag is hoe "mijn nieuwe Benz" ;) vanaf de eerste etage buiten komt?

Niet via de trap. In de showrooms zit ook ruimte waarin de motor voor de aandrijving van de draaiplateaus zit. Deze ruimte heeft een lift.

Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Ik liep een beetje achter Johan en heb net jou danspaleis gezien, erg leuk dat ze daar dansen en het toevoegen van de verlichting maakt het helemaal af  :thumbup: :thumbup: 

Ook het interieur van je Mercedes gebouw is om te smullen, prachtig om te zien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Weer eens tijd voor een update. Gaan we even voor de tussendoor werkzaamheden.

Piko 2200 gekocht welke voor de museum spoorlijn zal worden gebruikt. Deze loc meteen maar aangepast naar de gele lampen wat bij de geel/grijze soortgenoten al was gedaan.


Eindelijk de traptredes op de trap gelijmd.




En bezig met het verven van het interieur voor het seinhuis.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Op de derde foto is dat een ouwe Erres radio? Lijkt er vreselijk veel op. En een mooie trap geworden hoor. Daar gaan de Preiser seinhuiswachters straks met plezier aan het werk.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
 @citaat om eerlijk te zijn geen idee welke radio Artitec ervan heeft willen maken. Kan best dat het een Erres is. Heeft ook wel iets van een Philips.
De trap moet nog zwart worden. Voor dit bouwpakket is het vooral de handleiding volgen.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Erres was -net als Grundig-  een bijmerk van Philips.

Ces
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
 :offtopic:
Nooit geweten dat Gründig een submerk van Philips is/was. Dacht altijd dat het een andere fabrikant was dan Philips. Van der Heem in Den Haag was ook van Philips.
Maar het maakt verder niets uit, ik ben al ca. 10 jaar de trotse bezitter van deze Konzertgerät Gründig 5088 uit 1961 (mijn geboortejaar). Inwendig helemaal gereviseerd, ook uitwendig. Mijn buizenradio geeft een mooi geluid, lekker genieten wanneer ik luister naar klassiek en jazz.
mijn Gründig 5088.jpg .
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Gründig was een zelfstandig merk en is in '84 in handen van Philips gekomen.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Citaat van: Hanzi op zaterdag 01 juli 2023, 19:56:25Gründig was een zelfstandig merk en is in '84 in handen van Philips gekomen.

O, dan ben ik gerustgesteld.  :D
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Citaat van: FransW op zaterdag 01 juli 2023, 18:19:52:offtopic:

Geen probleem. Die is heel herkenbaar (staat hier ook nog ergens) alleen dan niet helemaal gereviseerd, maar nog wel werkend. Enige wat het na al die jaren niet heeft overleefd is de aanduiding van de toonregeling. Die rode puntjes waren als ik het mij goed herinner van een soort plastic en dat is in loop der jaren zover uitgehard dat die puntjes niet meer bewegen.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
@Johan (NL-modelspoor): mocht je interesse hebben, kan ik je de naam geven van degeen die mijn Gründig 5088 perfect heeft opgeknapt. Stuur mij dan maar een PB.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Artitec gebouwen en voegen. De opliggende voegen van Artitec zijn altijd best lastig om te doen. Op de drybrush manier heb je al snel alsnog te veel verf.
Vandaag maar eens een alternatieve methode uitgeprobeerd. En wel met de AK weathering pencils (zal ook wel met een gewoon kleurpotlood werken als je de punt iets vochtig maakt).
Ga met de zijkant van de punt rustig over de voegen heen, de bakstenen liggen dieper en blijven de baksteenkleur, en de voegen krijgen netjes de kleur van het potlood. Na gebruik even de blanke lak erover om het te fixeren.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Even tussendoor eens wat anders erbij gepakt. Iets waarbij de detaillering nog niet zo belangrijk is. Een project wat al een paar jaar elke keer weer aan de kant gaat. Eerst omdat de Faller motor elke keer stuk ging. Later omdat de aandrijving elke keer oversloeg. Grasmaaiers die zijwaarts door de bocht gaan. En meer van dat soort grappen. Maar inmiddels met een andere aandrijfriem en wat aanpassingen aan de bodemplaat werkt het vrijwel foutloos (als de magneetjes blijven plakken ;) ).

De grasmaaier van Faller 180681.

De aandrijfriem loopt aan de linkerkant iets anders dan in de handleiding. Dit lijkt logischer.



De aandrijfriem is vervangen door een 6mm hoge aandrijfriem. De originele 4,5mm welke bij het pakket zat was door alle lijmpogingen van de magneetjes onbetrouwbaar aan het worden.
Faller had origineel een 4,5mm hoge aandrijfriem gebruikt in een 5mm hoge bak waarbij ook de magneet van 1mm hoog nog op de aandrijfriem geplakt moest worden. Totaal hoogte was dus te hoog wat voor vastlopers zorgde. Dit was waarschijnlijk ook op te lossen door de bodem een ruimte te geven van 0,5m m door er een profiel tussen te plaatsen.
Waarom de aangepaste aandrijfriem? Zodat de magneten in de riem verwerkt konden worden. Zo loopt de aandrijfriem niet meer van de rollen af omhoog. De 5mm hoge bak welke Faller had bedacht is met een 1,5mm styreen strip opgehoogd. Dit geeft de 6mm aandrijfriem een in de hoogte een ruimte van 0,5mm.
Bij de vijver is één van de rollen nog een stukje verder bij het water vandaan geplaatst. Anders ging of de achterkant van de zitmaaier of het poppetje over het water heen en dat was echt geen gezicht.

De originele zitmaaier van Faller is nog aanwezig en kan ook worden gebruikt. Maar voor de afwisseling kan er ook een Merten poppetje met grasmaaier worden ingezet.




Inspiratie voor wat ik ongeveer wil gaan maken. Als het uiteindelijk net zo goed werkt ben ik al blij. Standaard is het naar mijn mening een waardeloos bouwpakket.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Geinig, nooit gezien deze. Jouw een beetje kennende gaat het vast goed functioneren!
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Hallo Johan,

Inderdaad heel leuk! Dat het nog niet soepeltjes gaat is irritant maar dat ga je vast oplossen! :P

Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
 :) Suc6 met priegelen om het allemaal goed te laten lopen.
Mijn ervaring met bewegend spul van Faller is dat het allemaal leuk bedacht is, maar in de praktijk niet altijd soepeltjes loopt.
Maar jij hebt al je eigen aanpassingen doorgevoerd, dan gaat het vast wel lukken. :thumbup:
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Johan,

Leuk projectje weer waar je mee bezig bent. :thumbup:
Zelf vindt ik de meneer op de grasmaaier erg leuk voor op mijn voetbalveld wat naast het hoofdveld ligt dus hou ik je met de update's goed in de gaten. :)

Groet Michel
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
@citaat als het ook een vrouwtje mag zijn zou je kunnen zoeken naar Wiking 395 01. Dit is ook de maaier die Faller op de eerste foto's had gebruikt voor dat ze later met een eigen grasmaaier kwamen.
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
Weer helemaal bijgeleeskeekt hier en er weer van genoten, Johan.  :thumbup:
Ik hoop dat het met jouw gezondheid de goede kant op gaat.

Grtz Tony
Re: Windhovense projecten - Vanalles door elkaar
@citaat Wat betreft de gezondheid. Langzaamaan kom ik elke keer weer een stapje verder. Al gaat het nog niet zo snel als ik hoopte. Inmiddels gelukkig wel weer wat meer energie en ook weer wat meer zin in te bouwen.