Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Trafo zonder kleurtjes...

Gestart door Edwin1962 woensdag 15 mei 2019, 14:18:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trafo zonder kleurtjes...
Lid sinds: 2013

offline
Trafo zonder kleurtjes...
Beste Heren,

Ik wil bij mijn trafo's de secundaire "bruine" kant doorverbinden.
Nu heb ik 1 trafo, grote blauwe van 150 VA, waarop ik niet kan zien wat bruin en wat geel is...?

Meten geeft aan dat er wisselstroom uitkomt, 16 Volt.
Ook mijn 2 Uhlenbrock trafo's geven wisselstroom af, 17 Volt.

Wisselstroom heeft toch geen echte + en - ???
Waarom dan toch bruin en geel....


Hoe weet ik nu wat de bruin pool is , en wat de gele pool van de blauwe trafo ?????


Alvast bedankt,

Groet, Edwin.
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Ben den Hollander
gast

Re: Trafo zonder kleurtjes...
Wisselspanning heeft geen polen dus kies er maar eentje. :)
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Citaat van: Edwin1962 op woensdag 15 mei 2019, 14:18:28
Ik wil bij mijn trafo's de secundaire "bruine" kant doorverbinden.
Nu heb ik 1 trafo, grote blauwe van 150 VA, waarop ik niet kan zien wat bruin en wat geel is...?
Meten geeft aan dat er wisselstroom uitkomt, 16 Volt.
Wisselspanning.  :-p

Citeer
Hoe weet ik nu wat de bruin pool is , en wat de gele pool van de blauwe trafo ?????

Ik neem aan dat het geen regeltrafo is? Dan maakt het inderdaad niets uit welke je neemt, als je maar nooit ook de gele bussen met elkaar verbindt.
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Het is verstandig transformatoren in fase te zetten.  Dit doe je door van beide transformatoren de bruin op elkaar aan te sluiten.  Als je dan de spanning meet tussen beide gele aansluitingen, zou deze ongeveer 0 Volt moeten zijn.  Als het een hoge spanning is (rond de 36 Volt), dan staan de trafo's niet in fase, wat rare effecten kan geven op je baan, bijvoorbeeld als je van blok naar blok rijdt.  Je lost dit op door de stekker om te draaien van één van beide trafo's.  Het is ook verstandig deze te markeren, en nooit los te laten liggen.
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Los laten liggen is geen probleem zolang de trafo?s niet secundair parallel staan hetgeen niet aan te raden is om meerdere redenen
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Hoi Edwin,

jouw 150VA trafo heeft geen vaste geel en bruin. Je kunt van beide polen zelf een bruine en gele pool toewijzen.
Wanneer je de trafo met andere in serie wilt zetten, mag je bij Märklin-systemen normaal de bruine draden (aan de spoorzijde) doorverbinden.

:warning:(Dat geldt overgens niet voor bruine draden tussen trafo en een digitaal apparaat, zoals een booster of centrale)

Voor het in fase zetten verwijs ik je graag naar de wiki.
Hou er overigens wel rekening meer dat bij ca. 16V deze trafo dus bijna 10A kan leveren. Dat is een flinke kortsluitstroom. Zorg er dan ook voor dat er voldoende dikke draken en goed geleidende verbindingen in de bedrading zitten.

John
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Citaat van: VT601 op woensdag 15 mei 2019, 16:06:02
Zorg er dan ook voor dat er voldoende dikke draken  in zitten.


Re: Trafo zonder kleurtjes...
Heren,

Nu is het de bedoeling dat deze trafo's de IB2 en de 4 Boosters (power 4) gaan voorzien van spanning.

Moet ik de bruine aansluitingen dan doorverbinden voor de boosters, of pas na de boosters.

Thanks alvast...

Gr. Edwin.
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Citaat van: Edwin1962 op woensdag 15 mei 2019, 14:18:28
Wisselstroom heeft toch geen echte + en - ???
Waarom dan toch bruin en geel....
Jawel! Die wisselen ongeveer 50x per seconde in Nederland.

Bij wisselspanning praat je over een fase en een nul. De fase wisselt (50x per seconde) tussen + en -. En de nul = nul.

Welke de nul is en welke de fase is wordt bepaald hoe je de stekker in het stopcontact steekt. Dat kan je omwisselen door de stekker 180 graden om te draaien.



Re: Trafo zonder kleurtjes...
Op pagina 7 van de handleiding van de power 4 staat hoe je het moet aansluiten : https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/en/Bes63240e.pdf

Alle bruine draden aan elkaar dus.

Dit geldt niet voor andere boosters (de h-brug boosters)

Re: Trafo zonder kleurtjes...
Citaat van: VT601 op woensdag 15 mei 2019, 16:06:02

:warning:(Dat geldt overgens niet voor bruine draden tussen trafo en een digitaal apparaat, zoals een booster of centrale)


Oh, is dat echt zo??? Wel eens van COMMON-GROUND gehoord?

Groetjes.
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Common Ground geldt voor Märklin zover mij bekend alleen aan de secundaire zijde van de digitale apparaten. Je mag dus niet de bruine voeding van het apparaat verbinden met de common ground.

John
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Ben den Hollander
gast

Re: Trafo zonder kleurtjes...
 @citaat Kijk maar even hier John voor common ground: alles zit aan elkaar geknoopt.

https://www.digital-bahn.de/info_kompo/booster.htm
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Citaat van: VT601 op donderdag 16 mei 2019, 19:22:39
Common Ground geldt voor Märklin zover mij bekend alleen aan de secundaire zijde van de digitale apparaten. Je mag dus niet de bruine voeding van het apparaat verbinden met de common ground.

John

John, helaas sla je de plank volledig mis, en verkondig je fake news, en dus onzin.
Re: Trafo zonder kleurtjes...
John,

En om het voor jouw nog moeilijker te maken.

De Marklin CS1, CS2, CS3 en de ECoS zijn GEEN Common-Ground systemen.

De Intellibox en de 6020/6021, zijn dat wel. En de vraag gaat hier om en over een Intellibox.

Groetjes.
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Lid sinds: 2008

offline
Re: Trafo zonder kleurtjes...
Citaat van: LordSinclair op donderdag 16 mei 2019, 14:13:10
Citaat van: Edwin1962 op woensdag 15 mei 2019, 14:18:28
Wisselstroom heeft toch geen echte + en - ???
Waarom dan toch bruin en geel....
Jawel! Die wisselen ongeveer 50x per seconde in Nederland.

Bij wisselspanning praat je over een fase en een nul. De fase wisselt (50x per seconde) tussen + en -. En de nul = nul.

Welke de nul is en welke de fase is wordt bepaald hoe je de stekker in het stopcontact steekt. Dat kan je omwisselen door de stekker 180 graden om te draaien.




Denkfoutje........
De lichtnetfrequentie is 50 Herz en dan wisselt de polariteit dus 100 maal per seconde.